nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:38

Ik bekap natuurlijk, maar sta ook zeker open voor traditioneel bekappen. Ik praat er regelmatig over met de hoefsmid op stal.
Het nut van ijzers kan ik echter niet inzien, ook als ik er open voor sta zie ik het niet. Het is niet zo dat ik het niet wil zien, maar dat ligt dan misschien wel aan mij.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:57

Cassidy schreef:
Ik rijd western en train voor de reining. De ijzers (slidingplates) die er onder geslagen worden maken het mogelijk voor het paard om bij vereiste oefeningen door te kunnen glijden zonder blessures op te lopen.

Dat is duidelijk ja, zonder ijzers lukt dat blijkbaar niet, alhoewel wanneer ik wel eens de sporen zie van mijn paard in de natte berm. Heb ook vroeger een paar westernlessen gevolgd, maar of de paarden toen op ijzers stonden, heb ik niet opgelet. Heb toen wel een paar stops voor het hek gemaakt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:37

Die enkele keer stoppen bij het hek doen ze in de wei ook. Maar om de sliding stop zo te krijgen als op de foto ben je wel even bezig. Het paard moet leren met de voorbenen door te lopen en de achterhand eronder te zetten, ipv alle vier benen in de grond te rammen.

dorientjuh

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:47

Citaat:
Cassidy schreef:
Ik vind het altijd wel heel opvallen dat de mensen die voor ijzers kiezen wel open staan voor NB, en de NB-ers niet meer voor de tradionele bekappers/beslaanders.

Gek is dat, ik zie nou juist heel vaak het tegenovergestelde.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:14

Ik ook. Toch raar, dat wij dat zo zien

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:35

In de Hoefslag van 23 februari staat een artikel over natuurlijk bekappen.

Als nadeel van natuurlijk bekappen wordt genoemd dat ze bij natuurlijk bekappen de verzenen wel eens te ver laten zakken tot de onderrand van het hoefbeen evenwijdig aan de bodem loopt. Dit is niet goed want de hoefkatrol en de aanhechting van de diepe buigpees krijgen dan teveel druk van de bodem en de buigpezen moeten dan te hard werken om de hoef over de toon te laten rollen. Bovendien is deze stand niet natuurlijk.

Daarnaast zijn de nadelen die natuurlijk bekappers aangeven over traditioneel beslag vaak vergezocht of zelfs onzin:
- paarden met hoefijzers zouden minder gevoel hebben in hun hoeven en daarom vaak struikelen. => als een paard vaak struikelt dan ligt de oorzaak in het verkeerd beslaan (verkeerde stand of het ontbreken van een opzet) en niet in het feit dat het paard ijzers draagt. Een goede traditionele hoefsmid kan dit meteen oplossen.

- Er zou bij traditioneel hoedsmeden sprake zijn van verzwakking van de zool. Bij beslagen paarden zit er in de zool nog wel eens zacht poederachtig hoorn. => Dat wordt niet veroorzaakt doordat de zool te weinig tegendruk heeft en daardoor niet voldoende in elkaar wordt geperst, maar doordat het hoefijzer de slijtage van de zool verminderd.

- Hoefbeslag zou het natuurlijk hoefmechanisme belemmeren => Een goede traditionele hoefsmid houdt het hoefmechanisme juist in stand door alleen in de toon een lip aan het hoefijzer te maken en alleen nagels in het voorste gedeelte van de hoef te slaan. Als de hoeven voor het beslag kort genoeg worden gemaakt en er niet te dikke ijzers worden gebruikt, komen de straal en de zool voldoende in contact met de bodem om bij belasting tegendruk te ondervinden. Conclusie: Bij goed beslag wordt het hoefmechanisme nauwelijks gehinderd.

De gedachte van natuurlijk bekappers is dat ieder paard kan functioneren zonder hoefbeslag.
Natuurlijk bekappen is prima voor de recreant die zijn paard die zijn paard het grootste deel van de tijd in een weitje laat staan en er af en toe een bosritje mee maakt.

Echter; gezien het feit dat wij paarden gebruiken voor minder natuurlijke doeleinden , ontkomen we niet aan een niet-natuurlijke wijze van het verzorgen van de hoeven.
- mensen die graag mennen en ritten van vele uren over asfaltwegen maken moeten de hoeven tegen slijtage beschermen.
- Ooit een Quarter een sliding stop zien maken zonder hoefijzers?
- Het is niet verantwoordt om een springpaard een parcours op het gras in te sturen zonder stiften, zeker niet op een iets natte grasmat.
- Geld ook voor een dressuurpaard op het gras zonder stiften. Zeker in de hogere klasses.

Conclusie Hoefslag: Hoefbeslag bestaat al meer dan 2000 jaar. Er wordt al net zo lang over nagedacht en er vind nog steeds onderzoek plaats om het beslag zo goed mogelijk aan de bouw en de werking van de hoef aan te passen. Hoefbeslag zoals 'traditionele' smeden (en studenten) dat nu toepassen en leren is tot op heden de beste manier om sportpaarden hun 'onnatuurlijke'werk te laten doen.

Ps: Voordat iedereen weer met incidenten aankomt van wanprestaties van een traditionele smid: Er wordt aangegeven dat er traditionele smeden zijn die soms bekappen en beslaan op een manier die strijdig is met de bouw en werking van de hoef. In het artikel wordt echter een vergelijking getrokken tussen 'natuurlijk' bekappers en goede traditionele smeden welke bekappen en beslaan zoals hen dat geleerd is (met het acht nemen van de bouw en werking van de hoef).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:38

En wie is de auteur van dit artikel?

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:03

Speciaal voor de Hoefslag schrijft de Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden (brancheorganisatie van Nederlandse hoefsmeden) een serie artikelen over hoeven, hoefverzorging en hoefbeslag.

Tekst: Chris Oomen, foto Arnd Bronkhorst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:08

Het artikel is dus niet objectief. Geschreven door hoefijzermensen.

Thuis heb ik het onderzoek van Meike van Heel. Dat onderzoek is redelijk onafhankelijk en objectief (het schijnt wel door een hoefijzergebeuren gesponsored te zijn, maar toch) en de conclusie zegt veel over de nadelen van hoefijzers.
Vanavond zal ik 't opzoeken en hier plaatsen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:11

had het wel objectief geweest als het door Frans of Ilona geschreven was????

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:14

KiWiKo schreef:
had het wel objectief geweest als het door Frans of Ilona geschreven was????

Tuurlijk niet

Die hebben subjectief zo ongeveer uitgevonden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:14

Jovarna schreef:
Thuis heb ik het onderzoek van Meike van Heel. Dat onderzoek is redelijk onafhankelijk en objectief (het schijnt wel door een hoefijzergebeuren gesponsored te zijn, maar toch) en de conclusie zegt veel over de nadelen van hoefijzers.
Vanavond zal ik 't opzoeken en hier plaatsen.

Kijk, dat is nou leuk!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:19

Ik heb vorige week de ijzers onder mijn sportpaard vandaan laten halen........ tot nu toe gaat het goed, en als het goed blijft gaan dan mag hij ijzerloos blijven tot het punt komt dat de prestaties gaan verlangen dat er weer ijzers onder moeten.

En gaat het niet goed, dan timmeren we hem zo weer rondom op ijzers.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:22

Als je paard op stal staat begin er dan alsjeblieft niet aan, dan werkt het nl. niet.

Voordelen: het scheelt een hoop geld, mijn shet is nu al maanden niet bekapt en loopt nog steeds natuurlijk bekapt op dikke stenen en kiezels, zonder problemen.

Nadelen: als je paard lang op ijzers heeft gestaan kost het meer tijd om de hoeven goed natuurlijk te krijgen, en daar heb je dus veel geduld voor nodig!! Soms wel een halfjaar of langer.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:25

Begin er niet aan!!! Ik heb te veel negatieve verhalen gehoord, het kan zoveel schade brengen! Topsporters doen er ook niet aan en vroeger ook niet! Hoe kan je iemand aan je paard zijn hoevel laten prutsen die een cursusje van 3 uur heeft gevolgd. Ik vind het veel te riskant en zou kiezen voor een gewone hoefsmid.

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:35

Ik vind de hoefslag een redelijk objectief paardenblad. Ik heb hem al jaren en heb nooit artikelen gelezen waar de subjectiviteit van af druipt. In het algemeen gaan de meeste artikelen over sport (dressuur, mennen, springen etc) Maar er is ook een serie artikelen van de Silverlinde (natuurgeneeskunde) en er hebben met regelmaat artikelen ingestaan over Parelli, Natural Horsemanship, een natuurlijke manier van paarden houden etc.

De Hoefslag is zeker geen blad van popaganda en polarisatie.

Bovendien wordt in het artikel aangegeven dat 'natuurlijke' bekappers en traditionele hoefsmeden het in grote lijnen met elkaar eens zijn, behalve op het gebied van die lage verzenen.
Daarnaast wordt er ingegaan op een aantal vooroordelen m.b.t. traditioneel hoefsmeden.

Ik vind het artikel in zijn geheel NIET subjectief.

En ik ben heus geen 'ijzermens' Ik laat mijn paarden zolang als mogelijk zonder ijzers. Al is het alleen al vanwege de kosten. Maar ik kan je 1 ding vertellen: Een volte van 8-of 10 meter in galop op een iets drassige grasmat is geen pretje. Zeker niet met een paard van 1.78. Na onderuit te zijn gegaan met een onbeslagen paard en al (op het gras) ga ik het concoursterrein niet meer op zonder ijzers en stiften.

In de regel denk ik ook dat degene die hier zo anti-ijzers zijn geen outdoor concoursen rijden. iig niet op M- of Z niveau (in de B of L kan het nog wel zonder ijzers, dan hoef je in de regel nog niet krap te wenden of overgangen van galop-stap etc.) te rijden.

Een ander vooroordeel dat ik vanuit mijn eigen ervaring kan ontkrachten: Wanneer ik de ijzers onder mijn paarden vandaan haal (en dat doe ik meestal in de winter) lopen ze even rad, en helemaal niet gevoelig. Maar ik laat mijn paarden ook alleen maar bekappen/beslaan door een goede traditionele hoefsmid.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:39

en zo is het

zolang het kan ijzerloos...... maar als het sporttechnisch onverantwoord wordt dan gaat er gewoon een ijzer onder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:51

ditchie schreef:
Begin er niet aan!!! Ik heb te veel negatieve verhalen gehoord, het kan zoveel schade brengen! Topsporters doen er ook niet aan en vroeger ook niet! Hoe kan je iemand aan je paard zijn hoevel laten prutsen die een cursusje van 3 uur heeft gevolgd. Ik vind het veel te riskant en zou kiezen voor een gewone hoefsmid.

Waar komt toch de misvatting vandaan dat natuurlijk bekappers een cursusje (en nu zelfs van 3 uur?!??) hebben gedaan en zich op basis daarvan natuurlijk bekapper noemen? Dit is echt onzin! Natuurlijk bekappers hebben in de meeste gevallen een gedegen (hoefsmid-)opleiding gehad en hebben voortdurend nog bijscholing.
Mensen die zelf de hoeven van hun paard bijhouden, hebben in veel gevallen een dagcursus gevolgd (met bijbehorende boek en dvd erbij), maar die noemen zichzelf ook geen bekapper.
Hoe krijgen we deze misvattingen en vooroordelen uit de wereld? HELLUP!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:56

jasmijn78 schreef:
In de Hoefslag van 23 februari staat een artikel over natuurlijk bekappen.

...

De gedachte van natuurlijk bekappers is dat ieder paard kan functioneren zonder hoefbeslag.
Natuurlijk bekappen is prima voor de recreant die zijn paard die zijn paard het grootste deel van de tijd in een weitje laat staan en er af en toe een bosritje mee maakt.

Echter; gezien het feit dat wij paarden gebruiken voor minder natuurlijke doeleinden , ontkomen we niet aan een niet-natuurlijke wijze van het verzorgen van de hoeven.
- mensen die graag mennen en ritten van vele uren over asfaltwegen maken moeten de hoeven tegen slijtage beschermen.
- Ooit een Quarter een sliding stop zien maken zonder hoefijzers?
- Het is niet verantwoordt om een springpaard een parcours op het gras in te sturen zonder stiften, zeker niet op een iets natte grasmat.
- Geld ook voor een dressuurpaard op het gras zonder stiften. Zeker in de hogere klasses.

Vooral dit gedeelte van het stuk kan ik niet objectief noemen, sorry.

Inderdaad, een sliding stop kan niet zonder sliding plates.

De ritten van vele uren over asfaltwegen kunnen echter wel zonder hoefijzers, maar daar gaat een periode van training aan vooraf. Verder zijn hoefschoenen ook heel geschikt voor deze ritten.

Over de dressuur- en springpaarden, tsja... ik vind het al heel wat dat ze aangeven dat het in dressuur vooral om de hogere klassen gaat. Maar... ook als serieus wedstrijdruiter kun je er vooral bij dressuur voor kiezen om niet te starten in ongeschikte omstandigheden.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:59

Het fanatisme!! Zowel positief als negatief bedoelt...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:14

Wendy schreef:
Vooral dit gedeelte van het stuk kan ik niet objectief noemen, sorry.

Waarom niet? Beide perspectieven worden omschreven. Er wordt toch aangegeven in welke situaties het wel en niet kan? Als het subjectief zou zijn dat zou er alleen maar staan dat het paard nooit zonder ijzers kan of dat natuurlijk bekappen alleen maar slecht is. Dat staat er niet. Nogmaals: er staat dat traditionele hoefsmeden en natuurlijk bekappers het in grote lijnen met elkaar eens zijn.

Wendy schreef:
De ritten van vele uren over asfaltwegen kunnen echter wel zonder hoefijzers

Niet, want hoeven slijten gewoon op asfaltwegen. Je kan een hoef nou eenmaal niet leren snellen aan te groeien
dan dat het van nature

al doet. En hoefschoenen is ook een mogelijkheid. Een hoefschoen biedt net als een ijzer namelijk ook bescherming tegen slijten.

Wendy schreef:
Maar... ook als serieus wedstrijdruiter kun je er vooral bij dressuur voor kiezen om niet te starten in ongeschikte omstandigheden.

Waarom? Wat is dat nou weer voor dooddoener! De outdoorwedstrijden zijn juist de leukste wedstrijden! En als je je paard door een goede traditionele smid laat beslaan wordt het hoefmechanisme niet belemmerd. Er zijn zat voorbeelden van paarden die hun hele leven hoog in de sport op ijzers hebben gelopen en kerngezonde hoeven hebben.

Ga nou eerst eens het artikel lezen voordat je alles over 1 kam gaat scheren!

Wendy schreef:
ik vind het al heel wat dat ze aangeven dat het in dressuur vooral om de hogere klassen gaat.

Waarom is dat heel wat?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:17

jasmijn78 schreef:
Goed lezen, dan reageren!

Dus als ik niet schrijf wat jij wilt lezen, lees ik niet goed >;)

Ik heb prima gelezen wat jij schreef. En ja, het stuk is volgens mij toch echt niet objectief, bepaalde dingen worden gewoon glashard ontkend, die in de praktijk toch echt blijken te kunnen. Met name de ritten over asfalt dus.
Verdiep je eerst maar eens in de materie voor je domme uitspraken gaat doen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:36

ik zou zeggen lees de boeken van Strasser eens!

Een veearts!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:39

dorientjuh schreef:
Citaat:

Cassidy schreef:

Ik vind het altijd wel heel opvallen dat de mensen die voor ijzers kiezen wel open staan voor NB, en de NB-ers niet meer voor de tradionele bekappers/beslaanders.

Gek is dat, ik zie nou juist heel vaak het tegenovergestelde.

Nou ik juist niet hoor, ik sta open voor NB, maar de paarden waar ik op rij hebben bijna allen ijzers, en als Stacey volwassen is en de stops gaan ergens op lijken zal ze ook sliding plates nodig hebben. En ik heb ook al duidelijk laten merken dat ik zeer geïnteresseerd ben in natuurlijk bekappen.

Maar waar ik mijn informatie vandaan probeerde te halen werd er gegild als er een topic over hoeven op bokt gestart werd en ze sprongen er boven op. "Ijzervreters", zo werden de mensen met ijzers onder hun paard genoemd, ja sorry maar van de uitspraken die werden gedaan kreeg ik absoluut niet het idee dat ik daar objectieve informatie vandaan kon halen.

NB werkt voor sommigen, en voor sommigen niet. Een methode kan nooit voor álle paarden werken, en ik krijg het idee dat veel NB'ers dat juist wel zo willen laten lijken...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:42

Jus_dOrange schreef:

Maar waar ik mijn informatie vandaan probeerde te halen werd er gegild als er een topic over hoeven op bokt gestart werd en ze sprongen er boven op. "Ijzervreters", zo werden de mensen met ijzers onder hun paard genoemd, ja sorry maar van de uitspraken die werden gedaan kreeg ik absoluut niet het idee dat ik daar objectieve informatie vandaan kon halen.

Simpel he, een wereld waarin je iedereen over 1 kam kunt scheren behalve jezelf?