Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Ik rijd western en train voor de reining. De ijzers (slidingplates) die er onder geslagen worden maken het mogelijk voor het paard om bij vereiste oefeningen door te kunnen glijden zonder blessures op te lopen.
Citaat:Cassidy schreef:
Ik vind het altijd wel heel opvallen dat de mensen die voor ijzers kiezen wel open staan voor NB, en de NB-ers niet meer voor de tradionele bekappers/beslaanders.
KiWiKo schreef:had het wel objectief geweest als het door Frans of Ilona geschreven was????
Jovarna schreef:Thuis heb ik het onderzoek van Meike van Heel. Dat onderzoek is redelijk onafhankelijk en objectief (het schijnt wel door een hoefijzergebeuren gesponsored te zijn, maar toch) en de conclusie zegt veel over de nadelen van hoefijzers.
Vanavond zal ik 't opzoeken en hier plaatsen.
ditchie schreef:Begin er niet aan!!! Ik heb te veel negatieve verhalen gehoord, het kan zoveel schade brengen! Topsporters doen er ook niet aan en vroeger ook niet! Hoe kan je iemand aan je paard zijn hoevel laten prutsen die een cursusje van 3 uur heeft gevolgd. Ik vind het veel te riskant en zou kiezen voor een gewone hoefsmid.
jasmijn78 schreef:In de Hoefslag van 23 februari staat een artikel over natuurlijk bekappen.
...
De gedachte van natuurlijk bekappers is dat ieder paard kan functioneren zonder hoefbeslag.
Natuurlijk bekappen is prima voor de recreant die zijn paard die zijn paard het grootste deel van de tijd in een weitje laat staan en er af en toe een bosritje mee maakt.
Echter; gezien het feit dat wij paarden gebruiken voor minder natuurlijke doeleinden , ontkomen we niet aan een niet-natuurlijke wijze van het verzorgen van de hoeven.
- mensen die graag mennen en ritten van vele uren over asfaltwegen maken moeten de hoeven tegen slijtage beschermen.
- Ooit een Quarter een sliding stop zien maken zonder hoefijzers?
- Het is niet verantwoordt om een springpaard een parcours op het gras in te sturen zonder stiften, zeker niet op een iets natte grasmat.
- Geld ook voor een dressuurpaard op het gras zonder stiften. Zeker in de hogere klasses.
Wendy schreef:Vooral dit gedeelte van het stuk kan ik niet objectief noemen, sorry.
Wendy schreef:De ritten van vele uren over asfaltwegen kunnen echter wel zonder hoefijzers
Wendy schreef:Maar... ook als serieus wedstrijdruiter kun je er vooral bij dressuur voor kiezen om niet te starten in ongeschikte omstandigheden.
Wendy schreef:ik vind het al heel wat dat ze aangeven dat het in dressuur vooral om de hogere klassen gaat.
jasmijn78 schreef:Goed lezen, dan reageren!
dorientjuh schreef:Citaat:
Cassidy schreef:
Ik vind het altijd wel heel opvallen dat de mensen die voor ijzers kiezen wel open staan voor NB, en de NB-ers niet meer voor de tradionele bekappers/beslaanders.
Gek is dat, ik zie nou juist heel vaak het tegenovergestelde.
Jus_dOrange schreef:
Maar waar ik mijn informatie vandaan probeerde te halen werd er gegild als er een topic over hoeven op bokt gestart werd en ze sprongen er boven op. "Ijzervreters", zo werden de mensen met ijzers onder hun paard genoemd, ja sorry maar van de uitspraken die werden gedaan kreeg ik absoluut niet het idee dat ik daar objectieve informatie vandaan kon halen.