Herstellen en natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:47

Inderdaad zeggen/denken sommige mensen dat de Strasser methode bij NB hoort maar dat is niet zo. Bij NB wordt er alleen een tang en vijl gebruikt. Geen mes,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:51

nielsd schreef:
Inderdaad zeggen/denken sommige mensen dat de Strasser methode bij NB hoort maar dat is niet zo. Bij NB wordt er alleen een tang en vijl gebruikt. Geen mes,

Huh? Ik gebruik geen tang, maar wel een mes.

Pasterza

Re: Herstellen en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:52

Nee geen bekapmes maar wel 2 renetten hoor

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:53

Het onderzoek waarop natuurlijk bekappen is gebaseerd is begonnen aan het eind van de jaren '80 van de vorige eeuw. Begin jaren '90 zijn de eerste boeken verschenen en daarvoor zijn meerdere paarden gevolgd die door de auteurs op die manier bekapt zijn.
Hoe lang de paarden precies gevolgd zijn weet ik helaas niet.

Pasterza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:05

orion1996 schreef:
Dat zou idd een hele goede zijn.
Ik heb nog 1 vraagje.
Hoe lang worden paarden al natuurlijk bekapt door mensen op deze manier?
En zijn daar op de lange duur al dingen over bekend? (als je paard bv altijd op de krappe ijzers staat maakt die erg veel kans op HKO bv)

Ikzelf ben 14 jaar geleden begonnen met NB.
Tussentijds een paar jaar mee gestopt wegens rugklachten (die overigens níet werden veroorzaakt door het bekappen) en toendertijd mijn toenmalige paard traditioneel laten bekappen, smid kwam toch regelmatig langs. Dat (trek-)paard werd chronisch kreupel (hoge overhoef en verbeende hoefkraakbeenderen toen ze nog geen 4 was). Na 9 maanden kon ze nog geen stap verzetten, behandeling sloeg niet aan en toen een paar keer een natuurlijke bekapper laten komen en vervolgens zelf weer opgepakt. Een paar weken later was ze rad en bleef rad! Veearts was zeer verbaasd...! Een half jaar later dat paard verkocht wegens bep. redenen en liep bij de nieuwe eigenaar dagelijks voor een zware kar met houten wielen over de weg en het bos, wel weer met ijzers maar dat is zijn keus. Hij was verstelt wat voor kracht en vooral uithoudingsvermogen dat paard had. Ze trok die kar overal doorheen in het bos in stap, draf en galop. En dat voor een paard die eigenlijk niet meer genezen kon volgens de veearts.
Mijn huidige paard kocht ik 1,5 jr geleden rondom zwaar hoefbevangen en was volgens meerdere veeartsen en hoefsmeden niet meer te redden omdat het hoefbeen al veel te ver gekantelt was. Mede door NB leeft dit paard nog steeds en draaft moeiteloos over (vlak) asfalt

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:17

nielsd schreef:

Onder natuurlijk bekappen vallen een aantal stromingen!

Zo valt Strasseren hieronder.
Maar ook Wild horse trim van Jackson
De witte lijn methode (hang ik zelf aan) van Ramey
Natural Balance van Ovnicek (hoewel deze stroming ijzers gebruikt, maar het als noodzakelijk kwaad ziet)

En ik gebruik wel degelijk een mes, genaamd renet, om de steunsels in te korten. Tevens als de zool dat toelaat, maak ik kwartier boogjes met mijn mes.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 16:28

Over die verschillende methoden: balen dat alles over 1 kam gescheerd wordt. Ik gebruik zelf het standaardpakket van hoefnatuurlijk.nl: twee messen (linkssnijdend en rechtssnijdend) en twee raspen (een gewone rasp en een s-rasp om de afronding te maken).

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:57

arno8 schreef:
Over die verschillende methoden: balen dat alles over 1 kam gescheerd wordt. Ik gebruik zelf het standaardpakket van hoefnatuurlijk.nl: twee messen (linkssnijdend en rechtssnijdend) en twee raspen (een gewone rasp en een s-rasp om de afronding te maken).

Wat is daar balen aan? Je kunt altijd vragen om welke methode het gaat.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 16:59

tja, maar als je zegt: "Ik bekap natuurlijk" dan krijg je vaak al snel een horde gekken over je heen die denken dat je met allerlei rare dingen bezig bent

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:21

arno8 schreef:
tja, maar als je zegt: "Ik bekap natuurlijk" dan krijg je vaak al snel een horde gekken over je heen die denken dat je met allerlei rare dingen bezig bent

Dan haal je je schouders toch op?

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:51

arno8 schreef:

Komt misschien vooral omdat er dus ook mensen met andere dingen bezig zijn die het natuurlijk bekappen noemen.

niels had jij trouwens al fotootjes van de voetjes van jouw paarden gemaakt? Ben best beetje benieuwd hoe ze eruit horen te zien in vergelijk met wat ik heb gezien en van was geschrokken.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:17

Antheman schreef:
arno8 schreef:

Dan haal je je schouders toch op?

Dat klopt, maar het is leuker als iedereen zegt: goh, leuk.

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:22

euh niels er word net geen tang gebruikt bij NB, het grootste verschil is, dat je bij NB het rustig aan deot, dus met mate steeds de hielen lager zetten ! De Strasser methode die zet de hielen meteen laag waardoor het paard een tijd met spierpijn rond loopt !

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:44

Ik NB wel degelijk met de tang. Werkt snel en makkelijk. Daarbij krijg je er een mooie mustangroll door.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:58

Ik kan alleen zeggen dat ik goede ervaringen met NB heb gezien bij sommige paarden. Liepen stokkreupel en na een halfjaar bekappen en aanvullende behandeling springt de éné 1.30 met gemak en is veel voorzichtiger geworden op de sprong en balanceert beter; Ook een dressuurpaardje dat veel beter zijn benen 'beheerste' zonder ijzers eronder.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:56

Citaat:
6.) Het beste voor een paard is natuurlijk zonder ijzers lopen. Maar waarom zijn GOED aangepaste ijzers SLECHT voor een paard ipv minder goed?
Een hoefijzer - goed aangepast of niet - zorgt ALTIJD voor:
* Verminderde doorbloeding; de pompfunctie gaat grotendeels verloren. Er ontstaat een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef, met als gevolg dat de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter wordt, beschadigingen langzamer genezen en de witte lijn verzwakt raakt en uitrekt.

* Verminderd gevoel in de hoef en onderbenen (gevolg: veel struikelen en altijd koude benen).

* Verminderde schokabsorptie (de hoef is erg veerkrachtig; een ijzer belemmert de veerkracht en schokdemping).
* Verzwakking van de hoefwand. De hoef wordt plat gehouden met bekappen omdat het ijzer eronder moet. Dus zijn de kwartieren te lang. De hoef reageert daarop door een dunnere en dus minder stevige hoefwand te produceren die sneller kan slijten.
* Verzwakking van de witte lijn (= de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand; hier worden de nagels in geslagen). De geslagen nagelgaten bieden bovendien toegang voor schimmels en bacterieën.
* Verandering wrijvingsweerstand; op asfalt glijden hoefijzers een beetje door, waardoor het paard gemakkelijk een verkeerde manier van lopen aanleert.
* Geen natuurlijke hoefslijtage (de hoef kan zichzelf niet corrigeren) en geen regelmatig hoefonderhoud mogelijk (zoals het bijraspen van scheuren, brokkels of andere onregelmatigheden).
* Verzwakking van de zool.
* Gewichtsverandering; het paard heeft dunne en lichte benen. Hoefijzers gaan met hun zware gewicht radicaal tegen de bedoelingen van de natuur in en zorgen dat er krachten optreden waar de benen niet voor bedoeld zijn.

* Versmalling van de hoef (de hoef wordt samengeknepen oftewel gecontraheerd).
* Belemmering van de groei.
* Vergrote kans op rotstraal en andere aandoeningen.

Met de dik gemaakte delen ben ik het niet eens, mijn paard staat dus op ijzers.
*Hij struikeld niet hij loopt gewoon goed 'ondanks' de ijzers. Ook heeft hij zijn benen/hoeven niet koud, die zijn ook gewoon warm, wel koel maar niet warm. Hetzelfde wat ik voel bij mijn pony die zonder ijzers staat.
*Mijn paard heeft een maat grotere ijzers onder liggen dan toen hij bij mij kwam, het lijkt me dus niet dat de hoeven versmald zijn. Mijn smid doet erg zijn best om de voeten zo ruim mogelijk te houden. De hoeven bewegen ook op de ijzers, dat kun je goed zien als de ijzers er onderuit komen, je ziet dan waar zijn hoef gewerkt heeft op het ijzer. De simulatie op de hoefnatuurlijk site komt me absoluut niet bekend voor.
*Mijn paard moet iedere 6 weken naar de smid, lijkt me niet dat de hoef dan niet groeit, de hoef heeft ook de ruimte om op het ijzer te groeien. O nee foute opmerking natuurlijk hij moet iedere week bijgevijld worden.
*Sinds ik mijn paard heb zijn zijn hoeven alleen maar verbeterd, hij heeft nog nooit rotstraal gehad of een andere hoefaandoening. Rotstraal heeft volgens mij ook meer te maken met de manier waarop het paard gehouden wordt bijvoorbeeld wel/geen schone stal! en mogelijkheid om droog te kunnen staan. En het brokkelen is over gegaan ook met ijzers eronder!

Ik ben best geinterresseerd in natuurlijk bekappen, ik haak alleen af op de antwoorden van veel aanhangers die zeggen dat dit de enige goede manier is zonder nuanceringen. En die alle traditionele smeden veroordelen en bijna het stempel dierenmishandelaar geven, die je vooral niet moet geloven als ze je wat vertellen! Het volledig zwart-witte haak ik op af.
Ik ben vorige week verhuisd naar een andere stal, daar ook met iemand discussie gehad over natuurlijk bekappen. Hij wilde niet naar mij luisteren, er was maar 1 ding goed en dat was natuurlijk bekappen. Ik weet ook wel dat mijn paard goed blijft lopen als hij zijn ijzer eronderuit trapt. Probleem bij hem is alleen dat hij vooral druk heeft staan op de binnenzijde van zijn hoef en dat dus snel af zou slijten als hij zonder ijzers staat. Waardoor zijn been die met veel moeite recht is gezet door de smid weer scheef gaat staan. Op deze vraag, hoe dat op te lossen met natuurlijk bekappen kon hij mij geen antwoord geven maar ik moest het wel doen, was beter voor mijn paard...
Zoalng het zo zwart-wit blijft en er imo onwaarheden verkondigd worden houd ik mijn paard op ijzers waar hij het goed op doet. Ik heb teveel ellende meegemaakt met een smid die niet om kon gaan met de hoeven van Mega dat ik ook niet bereid ben zomaar wat uit te proberen waarvan ik niet zeker weet of het goed blijft gaan met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:57

Er staat niet zwart-wit dat elk paard struikelt wanneer hij ijzers heeft. Er staat dat een ijzer zorgt voor een verminderd gevoel in de hoef en onderbenen, en dat een gevolg kan zijn dat het paard daardoor veel struikelt en altijd koude benen heeft (dit komt namelijk heel veel voor bij paarden met ijzers).

Er staat ook niet zwart-wit dat een hoef met een ijzer helemaal niet meer groeit. Er staat dat een ijzer de groei belemmert (d.w.z. minder groeit dan zoals ie zou groeien zònder ijzer).

Er staat ook niet zwart-wit dat een hoefijzer rotstraal veroorzaakt. Er staat dat er met een ijzer een vergrote kans is op rotstraal (en andere aandoeningen).

Er staat ook niet dat er geen enkele mechanisme meer plaatsvindt met ijzer. Met een ijzer vindt er achterin de hoef inderdaad nog een klein beetje mechanisme plaats. Maar dit is slechts een klein deel van het volledige hoefmechanisme; de rest van de hoef kan niet in- en uitzetten met een ijzer eronder.

Tis ook maar net hoe je het leest.

En je kunt afhaken bij de verhalen van voorstanders van NB en het daarbij laten, maar je kunt je ook verder gaan verdiepen en je gaan inlezen in de hoevenmaterie (en dan zul je zelf bijv. ontdekken waarom de binnenkant van de hoef van je paard sneller afslijt en wat je daar aan - of juist niet - moet doen, en waarom de hoeven van je paard met ijzers niet brokkelen en na het verwijderen van het ijzer - tijdelijk - wel, etc). Het lijkt alsof je aan de ene kant door voorstanders van NB overtuigd wilt worden, dat je tegelijkertijd afhaakt wanneer zij ook niet alle antwoorden hebben (die zullen ze ook niet hebben, hoeft immers ook niet) en tegelijkertijd ook niet zelf het heft in handen neemt om je te verdiepen.

Ik vind ook niet dat je "zomaar wat kunt uitproberen waarvan je niet zeker weet of het goed blijft gaan". Het is ook geen kwestie van uitproberen. Het is een kwestie van kennis opdoen, het liefst ook een cursus doen, en dan samen met een goede natuurlijke bekapper tijd en zorg aan de hoeven van je paard besteden.

Verder ben ik benieuwd hoe oud jouw paard is. Want bij een volwassen paard is het nl. niet goed om de beenstand te corrigeren.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 00:12

tjonge, ik had een heel antwoord getikt en dan blijkt jovarna het al gezegd te hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:14

Een beetje bijval kan geen kwaad hoor!

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:21

Ik wil hier toch nog heel even op inhaken. En ik denk dat Esther en ik dan beiden hetzelfde idee hebben over het zwart-wit denken.

Ik ben er bij geweest op het moment dat er een "discussie" was over nb vs traditioneel bekappen. De persoon in kwestie hing heel erg het nb aan. Eigen meningen mogen. Maar een goed onderbouwde stelling WAAROM nb beter zou zijn voor het paard, miste ik. Op de vraag van Esther, hoe natuurlijk bekappen voor haar paard beter zou zijn ipv momenteen traditioneel bekappen en beslaan, werd alleen gezegd, dat natuurlijk bekappen nu eenmaal beter is.

Dat vind ikzelf heel zwart-wit. Nb is goed (zonder argumentatie) en traditioneel bekappen plus beslaan is fout. PUNT. Geen uitleg, geen argumentatie. Dat is zwartwit denken.

De reden waarom Omega op ijzers staat, daar werd aan voorbij gegaan, want nb is beter. Punt, weer geen uitleg, ook niet na herhaaldelijk vragen.

Ik moet er voor mezelf wel bijzeggen, dat het zwartwit denken geldt voor de mensen die ik tot nog toe erover heb gesproken. En dit geldt niet voor (alle) deelnemers in dit topic.

Ik had nog wel een vraag voor jou. Je zegt, bij een volwassen paard is het nl niet goed om de beenstand te corrigeren. Maar dat gebeurt bij nb toch ook? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:57

@Jovarna volgens mij zeg jij in je stukje toch echt "Een hoefijzer - goed aangepast of niet - zorgt ALTIJD voor:"

En mijn paard wordt dit jaar 10 en staat nu dus recht op zijn benen.
En ik ben geinterresseerd in natuurlijk bekappen en heb de hoefnatuurlijk site gelezen en juist daar haak ik op af... En ik lees niet voor niks ieder topic over natuurlijk bekappen.
En mijn paard steunt teveel op de binnenkant van de hoef omdat zijn hoeven zwaar verwaarloosd waren toen ik hem kocht en ik de eerste paar jaar de verkeerde smid had voor dit paard. Bij mijn vorige paard werkte het wel met die smid, met Mega niet. Met de smid die ik nu heb gaat het een stuk beter en kan mijn paard weer fatsoenlijk lopen. En zijn hoef beweegt ook aan de voorkant op de ijzers niet alleen aan de achterkant, en ja de ijzers zitten goed vast. De nagels zitten ook maar 1-2 cm boven het ijzer en niet ergens halverwege de hoef zoals veel gebeurt in NL.

Ik zou dus op deze leeftijd van mijn paard niet meer over kunnen gaan op natuurlijk bekappen omdat hij te oud is om de stand van de hoeven en dus benen te veranderen.
Als ik de groei van de voorhoeven vergelijk met de achterhoeven die zonder ijzer staan dan groeit voor toch meer dan achter, achter hoeft eens in de 6 weken slechts een klein beetje bijgevijld te worden en nee ik rij niet vaak op de weg, ik rij vooral in de bak. Al zal dat nu wel gaan veranderen omdat ik mijn paard verhuist heb naar een stal dicht aan het bos. (een loopstal trouwens waar de paarden dag en nacht bij elkaar lopen, overdag in de wei en 's nachts op stal, waar ze onbeperkt biologisch hooi krijgen en als krachtvoer biologische haver. En mijn paard heeft zelf besloten van de week dat een deken niet meer nodig is en dit goed gaat zelfs met dit weer, hij kan nu heerlijk modderbaden nemen . Dit even om wat meer van mijn achtergrond duidelijk te maken, dat ik dus wel degelijk geinterresseerd ben in het paard natuurlijk houden!)

En verder hoor ik dat er nogal wat paarden zijn die bijv. peesproblemen krijgen omdat ze zo laag op de achterkant van de hoeven worden gezet. Dit risico wil ik dus niet nemen met mijn paard. Als ik dan hoor dat de erkende natuurlijk bekappers 2 tot 10 dagen opleiding hebben dan heb ik toch meer vertrouwen in de traditionele smeden die jaren opleiding krijgen. En paarden leven al eeuwen lang op ijzers, als het echt zo beroerd zou zijn dan waren de mensen daar toch allang vanaf gestapt. En onze paarden staan zover van hun wilde soortgenoten af dat ik me afvraag in hoeverre dat onderzoek op onze paarden geprojecteerd kan worden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:25

Citaat:
Ik zou dus op deze leeftijd van mijn paard niet meer over kunnen gaan op natuurlijk bekappen omdat hij te oud is om de stand van de hoeven en dus benen te veranderen.

ik ben met mijn paard op 6 jarige leeftijd overgegaan op NB, hij had allemaal rare dingen toen hij ijzers had: hij trapte de voorijzers af met z'n achtervoeten, hij moest strijklappen om omdat hij z'n achterbenen tot bloedens toe open liep en hij maaide ontzettend met de voorbenen.

Mijn paard is erg toontredend en slijt de hoeven voor scheef af

Na anderhalf jaar NB is het strijken en vangen helemaal weg, hij slijt stukken minder scheef af en maait ook veel minder, de toontredendheid gaat nooit over, dat hoort erbij (ook bij het ras)

Ik heb een bekapper die aangesloten en opgeleid is door de AANHCP in Amerika, en dus geen eendaagse of 10 daagse cursus heeft gedaan. Er zijn inmiddels 3 mensen in NL die deze opleiding hebben afgerond en hier bekappen op die manier

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:22

Esther schreef:
Citaat:
En paarden leven al eeuwen lang op ijzers, als het echt zo beroerd zou zijn dan waren de mensen daar toch allang vanaf gestapt. En onze paarden staan zover van hun wilde soortgenoten af dat ik me afvraag in hoeverre dat onderzoek op onze paarden geprojecteerd kan worden.

Mensen houden inderdaad al eeuwenlang een paard. Maar het is niet al eeuwenlang zo dat ze het beste voor hun paard willen. Paarden waren gewoon beesten die werk moesten doen. En als hun hoeven dan even te snel slijten, ga je niet wachten totdat ze zich van nature aanpassen, maar dan sla je er gelijk ijzers onder. Tijd is geld.
Ik weet niet hoe oud een gedomesticeerd paard gemiddeld precies wordt, maar ik dacht iets van zeven jaar. Dat noem ik behoorlijk beroerd. Dat komt natuurlijk niet alleen door ijzers, maar dit is om aan te geven dat mensen niet zomaar ergens mee stoppen, ook al is het beroerd. De omstandigheden in 90% van de maneges vind ik ook enorm beroerd en dat gaat ook maar door.

Onze paarden staan niet ver van hun wilde soortgenoten af. Vrijwel alle origineel wilde paarden zijn uitgestorven. De wilde paarden die er nu nog zijn, zijn ontsnapte gedomesticeerde paarden. Dus die staan helemaal niet ver van elkaar af.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:22

Het is inderdaad bedroevend dat de gemiddelde leeftijd ongeveer 7 jaar is. Nou denk ik dat dat veel meer te maken heeft met de manier waarop tegenwoordig paarden gehouden worden, als barbiepoppen. En niet alleen de omstandigheden op maneges zijn slecht, op heel veel stallen is het zodanig ingericht dat een paard wel ziek moet worden...
Ben een paar maanden geleden op een zogenaamde proffesionele stal wezen kijken om mijn paard daar te stallen. Paarden stonden daar in een benauwde, warme en stinkende stalgang. Kwamen wel naar buiten maar vooral niet bij elkaar. Een paard hoestte en dat wilde maar niet overgaan, gek he. Paarden werden vol haver gestopt en sommigen kregen tegelijkertijd rustgevende middelen want ze waren gestressed... Deze man is handelaar en verkoopt goede paarden, zeggen ze. Mijn paard is daar dan ook niet naartoe gegaan. De houding van veel mensen was ook dat het paard er was voor hun plezier = het rijden. Daarna sluit je hem weer op in de stal. Paard mag vooral niet wat gaan mankeren want dan kunnen ze niet meer rijden of presteren...

De meeste mensen weten nu nog niet wat het beste is voor een paard... Heb het vanmiddag nog met mijn stalhouder over gehad, over zonder ijzers zetten. Hij heeft al zijn paarden zonder ijzers en is daar ook voorstander van, doet alles zo natuurlijk mogelijk. Ook hij was van mening dat Mega niet zonder ijzers kan, vooral niet aan zijn 'kromme' voorbeen. Natuurlijk bekappen lijkt me voor veel paarden goed, en er kunnen situaties/paarden zijn waarvoor het niet mogelijk is. Net als dat ik niet gewoon in schoenen kan lopen, ik heb ook steunzolen nodig om het dragelijk te houden voor mijn knieen.
Ondanks dat onze paarden niet ver van de wilde paarden af staan denk ik toch dat veel gedomisticeerde paarden te ver doorgefokt zijn met bijvoorbeeld hoefproblemen die ook niet op te lossen zijn met nb.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:50

Dankjewel Jovarna, je bespaart mij een hele hoop werk.
Wat ik nog even wilde zeggen tegen de anderen. Ik zou de hoeven van mijn paard ook niet laten bekappen door iemand die een korte cursus van een dag heeft gedaan.
Ja, die cursus heb ik zelf ook gedaan. Maar mijn paard had al geen hoefijzers en had geen problemen. Het is een heel stuk makkelijker dan je denkt, een hoefijzer maakt alles behoorlijk ingewikkeld. Niet dat ik daardoor gerust gesteld was. Daarom heb ik twee weken geleden ook een goede natuurlijk bekapper laten komen, zodat hij wat commentaar kon geven. Deze bekapper heeft gewoon een opleiding tot hoefsmid gevolgd en is aan het eind van zijn opleiding tot 'inkeer' gekomen. Een afspraak met hem maken is behoorlijk moeilijk maar uiteindelijk lukt het wel. Ik wil hier niet teveel reclame maken dus pb maar als je wil weten wie het is.
Zolang ik hem af en toe langs kan laten komen, hoef ik echt niet onzeker te zijn. Zodra er iets mis gaat (hoefzweer o.i.d.) ga ik écht niet zelf klooien, dan komt er meteen een dierenarts. Zelf klooien is leuk als je brommer kapot is en aangezien dat bij mij ook geen succes is, laat ik het daar bij.
Dat veel idioten dat wel doen, is jammer. Ergens snap ik wel dat we allemaal over een kam geschoren worden, want ik betrap mezelf er ook al op dat ik alle hoefijzergebruikers soms over een kam scheer.