Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nielsd schreef:Inderdaad zeggen/denken sommige mensen dat de Strasser methode bij NB hoort maar dat is niet zo. Bij NB wordt er alleen een tang en vijl gebruikt. Geen mes,
orion1996 schreef:Dat zou idd een hele goede zijn.
Ik heb nog 1 vraagje.
Hoe lang worden paarden al natuurlijk bekapt door mensen op deze manier?
En zijn daar op de lange duur al dingen over bekend? (als je paard bv altijd op de krappe ijzers staat maakt die erg veel kans op HKO bv)
nielsd schreef:Inderdaad zeggen/denken sommige mensen dat de Strasser methode bij NB hoort maar dat is niet zo. Bij NB wordt er alleen een tang en vijl gebruikt. Geen mes,
arno8 schreef:Over die verschillende methoden: balen dat alles over 1 kam gescheerd wordt. Ik gebruik zelf het standaardpakket van hoefnatuurlijk.nl: twee messen (linkssnijdend en rechtssnijdend) en twee raspen (een gewone rasp en een s-rasp om de afronding te maken).
arno8 schreef:tja, maar als je zegt: "Ik bekap natuurlijk" dan krijg je vaak al snel een horde gekken over je heen die denken dat je met allerlei rare dingen bezig bent
arno8 schreef:tja, maar als je zegt: "Ik bekap natuurlijk" dan krijg je vaak al snel een horde gekken over je heen die denken dat je met allerlei rare dingen bezig bent
Antheman schreef:arno8 schreef:tja, maar als je zegt: "Ik bekap natuurlijk" dan krijg je vaak al snel een horde gekken over je heen die denken dat je met allerlei rare dingen bezig bent
Dan haal je je schouders toch op?
Citaat:6.) Het beste voor een paard is natuurlijk zonder ijzers lopen. Maar waarom zijn GOED aangepaste ijzers SLECHT voor een paard ipv minder goed?
Een hoefijzer - goed aangepast of niet - zorgt ALTIJD voor:
* Verminderde doorbloeding; de pompfunctie gaat grotendeels verloren. Er ontstaat een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef, met als gevolg dat de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter wordt, beschadigingen langzamer genezen en de witte lijn verzwakt raakt en uitrekt.
* Verminderd gevoel in de hoef en onderbenen (gevolg: veel struikelen en altijd koude benen).
* Verminderde schokabsorptie (de hoef is erg veerkrachtig; een ijzer belemmert de veerkracht en schokdemping).
* Verzwakking van de hoefwand. De hoef wordt plat gehouden met bekappen omdat het ijzer eronder moet. Dus zijn de kwartieren te lang. De hoef reageert daarop door een dunnere en dus minder stevige hoefwand te produceren die sneller kan slijten.
* Verzwakking van de witte lijn (= de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand; hier worden de nagels in geslagen). De geslagen nagelgaten bieden bovendien toegang voor schimmels en bacterieën.
* Verandering wrijvingsweerstand; op asfalt glijden hoefijzers een beetje door, waardoor het paard gemakkelijk een verkeerde manier van lopen aanleert.
* Geen natuurlijke hoefslijtage (de hoef kan zichzelf niet corrigeren) en geen regelmatig hoefonderhoud mogelijk (zoals het bijraspen van scheuren, brokkels of andere onregelmatigheden).
* Verzwakking van de zool.
* Gewichtsverandering; het paard heeft dunne en lichte benen. Hoefijzers gaan met hun zware gewicht radicaal tegen de bedoelingen van de natuur in en zorgen dat er krachten optreden waar de benen niet voor bedoeld zijn.
* Versmalling van de hoef (de hoef wordt samengeknepen oftewel gecontraheerd).
* Belemmering van de groei.
* Vergrote kans op rotstraal en andere aandoeningen.
Citaat:Ik zou dus op deze leeftijd van mijn paard niet meer over kunnen gaan op natuurlijk bekappen omdat hij te oud is om de stand van de hoeven en dus benen te veranderen.
Esther schreef:Citaat:En paarden leven al eeuwen lang op ijzers, als het echt zo beroerd zou zijn dan waren de mensen daar toch allang vanaf gestapt. En onze paarden staan zover van hun wilde soortgenoten af dat ik me afvraag in hoeverre dat onderzoek op onze paarden geprojecteerd kan worden.