Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:57

tamary schreef:
Een goede bosal is duur en je moet er mee leren rijden.

Moet je niet met bit ook les hebben ??

En je hebt tegenwoordig mooie bosal sets voor niet al te veel geld.

Een goed hoofdstel van soepel leer en een bitje van goede kwalitiet ben je ook een hoop geld voor kwijt, en je wil toch alleen het beste voor je paard.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:02

midgie schreef:
tamary schreef:
Een goede bosal is duur en je moet er mee leren rijden.

Moet je niet met bit ook les hebben ??

En je hebt tegenwoordig mooie bosal sets voor niet al te veel geld.

Een goed hoofdstel van soepel leer en een bitje van goede kwalitiet ben je ook een hoop geld voor kwijt, en je wil toch alleen het beste voor je paard.

Probleem is dat je met een hoofdstel van 30 euro en een bitje van 15 euro best uit de voeten kan met veel paarden. Met een bosal ligt dat helaas iets anders. Bij bosals is er nl. een veel groter verschil in kwaliteit. De goedkope hebben vaak een ijzeren kern om hem in vorm te krijgen. Ook hangt de sterkte van de bosal af van de dikte en is de pasvorm een stuk kritischer en ingewikkelder dan een bit.

Met een bit kan je bijna overal les krijgen, met een bosal niet. Daarnaast is een bosal is vaak ook voor de verfijning. Veel western paarden worden ingereden op een trens, gaan daarna over op een bosal voordat ze op stang verder gereden worden.

Ik zou best mijn paard met een bosal willen rijden, maar dan moet ik eerst meer weten over pasvorm, wat is de juiste sterkte voor mijn paard en eigenlijk lessen met een hierin getraint paard. Zoals ik al zei met een goed op het paard afgestemde bosal kan je grand prix rijden, maar met de goedkope rotzooi kom je niet ver. Een bosal is een van die optomingen waar een bepaalde rijtechniek bijhoort, kan je dat dan heb je een super optoming, anders hangt wat je er mee kan geheel van de welwillendheid van je paard af.

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:11

Heeft iemand voor mij een duidelijk plaatje en/of foto van een bosal?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:27

ik wil dus heel graag bitloos gaan rijden. ik heb reuma en wil meer ontspannen rijden. mijn paard is het daar helemaal mee eens we rijden al boomloos, maar ik wil ook van dat bit af. hoe kan ik dat het beste aanpakken? gewoon hup: bitlooshoofdstel en rijden? of er eerst alleen mee uitstappen? zoiets?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:03

zorro schreef:
ik wil dus heel graag bitloos gaan rijden. ik heb reuma en wil meer ontspannen rijden. mijn paard is het daar helemaal mee eens we rijden al boomloos, maar ik wil ook van dat bit af. hoe kan ik dat het beste aanpakken? gewoon hup: bitlooshoofdstel en rijden? of er eerst alleen mee uitstappen? zoiets?

Ja hoor, hup een bitloos hoofdstel en rijden maar .
Lees ook de andere topics maar even over bitloos.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:14

ja ik ben al aan het lezen geweest, nu nog even uitzoeken wat het beste bij mij en mn paard past. ben echt heel benieuwd, maar denk haast dat het wel gaat werken voor ons.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:55

Ik heb vandaag voor het eerst met een touwhalster gereden, en dat ging beter dan ik verwachtte en goed gezien de omstandigheden. Op zondag is de bak namelijk nogal druk met ruiters die met stops en spins bezig zijn en bovendien ben ik dan ook in de bak met de paarden die mijn pony absoluut niet mag. Ze is zowiezo nogal neidig naar andere paarden toe.
Ik merkte meteen dat ik mijn benen meer moest gebruiken omdat ze de druk op haar neusbrug niet direct in verband bracht met het wijken voor druk, alhoewel ze dit wel gewend is. Na verloop van tijd begon ze er wel beter op te reageren, en ik ben dan ook volledig overtuigd. Morgen weer rijden, en dan hopelijk in een lege bak zodat ze de volle ruimte heeft.
Nu is mijn vraag: Hoe zit een touwhalster het beste? Ik kan niet heel veel informatie vinden over de juiste pasvorm van een touwhalster. Mijn pony ( B-pony) heeft een redelijk forsgebouwd hoofd, maar wel arabisch type, dat wil zeggen, een klein neusje en een grotere kaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:00

Het schijnt niet zo veel uit te maken waar de knopen precies zitten, maar dat kan Calippo je beter vertellen dan ik.

Zorg er wel voor dat het touwhalster niet te laag op de neus ligt; dus deze zo hoog mogelijk aanzetten.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:03

Daar heb ik goed op gelet, die ligt goed op de neus. Hij bleef er goed op liggen dus wat dat betreft hoef ik gelukkig geen aanpassingen te maken. En ik wacht geduldig op Calippo's visie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:12

Jovarna schreef:
Heeft iemand voor mij een duidelijk plaatje en/of foto van een bosal?

Nog maar een keertje....

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:18

Even gegoogled :

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:23

Hey, dat lijkt me wel wat!

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 02:04

kan je ook andere teugels dan zo'n paardenhaar-mecate aan een bosal knopen? en dan bedoel ik meer zoiets als een leadrope maar dan zonder bullsnap of zo? En hoe weet je of je bosal past?
Ik heb een bosal, maar ken verder niemand die er eentje heeft, tja dan is het moeilijk om te weten of je het goed doet

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:45

Ik heb gisteren voor het eerst met Fenna bitloss gereden, met Joris deed ik dat wel vaker. Fenna is nu aan het wisselen en dan vind ik een bit helemaal niks

Maar goed, de jongedame had duidelijk andere plannen dan ik, die vond het allemaal wel grappig, maar dat shettenhengstje vroeg net even meer om aandacht Ik denk echt dat het gewoon een kwestie is van vaker doen, komt allemaal wel goed, maar de eerste kennismaking was succesvoller voor haar dan voor mij.

Uiteindelijk toch wel een rondje kunnen sturen door de bak, en een paar keer stopeen, en dat was dan wel weer genoeg.

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:39

jakary1511 schreef:
kan je ook andere teugels dan zo'n paardenhaar-mecate aan een bosal knopen? en dan bedoel ik meer zoiets als een leadrope maar dan zonder bullsnap of zo? En hoe weet je of je bosal past?
Ik heb een bosal, maar ken verder niemand die er eentje heeft, tja dan is het moeilijk om te weten of je het goed doet

je kan ook andere teugels eraan vast doen, ook zoals je omschrijft, alleen een mecate van paardenhaar heeft een andere functie, die bij reining helpt. De haren prikkelen, waardoor je dus met de teugel tegen de hals nog fijnere aanwijzingen kan geven.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:13

als je op mijn site kijkt, zie je onder Informatie: 'knooptips' ook een link naar 'hoe weet je of het halster goed past'

Verder zou ik iedereen die met touwhalster wil gaan rijden, ten sterkste aanraden om eerst grondwerk te doen voor je erop gaat. En de eerste 10 keer dat je rijdt, met 1 teugel rijden ipv met 2.
Met contact rijden (= beide teugels kort) is namelijk een van de meest gemaakte fouten van mensen die net met een touwhalster beginnen te rijden.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:57

Bedoel je met 1 teugel een enkele? Ik rijd nu met gewone springteugels ( puur uit handigheid omdat daar twee clipjes aan zitten zodat ik ze snel kan verwisselen) maar ik heb geen contact met haar hoofd, behalve wanneer ik een wending maak, dan maak ik heel even contact en daar reageert ze nu, na twee keer met touwhalster, al heel goed op. Aan grondwerk heb ik ook eerst aandacht besteed. Al met al verrast het me wel dat het zo goed gaat. Ik vind het in elk geval heel erg prettig dat dat valse gevoel van veiligheid door een bit nu weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:03

Ik heb wel zin om een bosal te proberen.
Wie heeft er een website voor me?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:05

Op de meeste westernsites vindt je wel bosals. Of in google bij de plaatjes bosal intikken. Side pull kan ook trouwens.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:24

Grandmommy schreef:
Bedoel je met 1 teugel een enkele? Ik rijd nu met gewone springteugels ( puur uit handigheid omdat daar twee clipjes aan zitten zodat ik ze snel kan verwisselen) maar ik heb geen contact met haar hoofd, behalve wanneer ik een wending maak, dan maak ik heel even contact en daar reageert ze nu, na twee keer met touwhalster, al heel goed op. Aan grondwerk heb ik ook eerst aandacht besteed. Al met al verrast het me wel dat het zo goed gaat. Ik vind het in elk geval heel erg prettig dat dat valse gevoel van veiligheid door een bit nu weg is.

Met 1 teugel bedoel ik een los touw aan 1 kant vastgemaakt. Als je maar aan 1 kant een teugel hebt, kun je nooit teveel constante druk zetten namelijk.

Annetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:02

Ik heb mijn verzorgpony en paard ook bitloos gereden (tot een jaar terug omdat ze toen verkocht werden). Moet zeggen dat ik wel heel simpel gedaan heb: Gewoon stalhalster en dan met musketonhaken springteugels eraan geklikt.(zie profiel voor fotos) Ik had het halster wel strakker gedaan dan je normaal zou doen (helemaal aansluitend zeg maar) maar idd, zoals hier al is gezegd, is een stalhalster veel minder duidelijk voor het paard, maar het werkte wel voor ons. De pony was met bit vaak minder goed terug te nemen dan op het halster en op een lange buitenrit is het natuurlijk ook erg fijn dat het paard geen bit in heeft! Kun je onderweg even een pauze inlassen en kan je paard ook even eten onderweg.
Een bit is idd gewoon een schijnveiligheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:30

Anya schreef:
Op de meeste westernsites vindt je wel bosals. Of in google bij de plaatjes bosal intikken. Side pull kan ook trouwens.

Ik kom hier nog even op terug
'kHeb gegoogled en allerlei plaatjes en sites bekeken, maar heb nog geen websites (in Nederland) kunnen vinden die een bosal verkopen. Tenminste, ik zoek eentje van leer (zijn die wel verkrijgbaar?) en eentje met een brede neusband.
Kan iemand me verder helpen?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:35

volgens mij is sablou hier op bokt westerntuigmaker. Misschien kan hij/zij? je helpen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:25

Ik heb al 4 jaar een (natuurlijk) bekapper maar we praten eigenlijk nooit over tuigage. Nu hoorde ik via via dat hij bitloos ment. Hij kwam vandaag om mijn tinker te bekappen dus ik vroeg of hij idd ment (en rijdt) zonder bit. Ja dus. Met NoBit Bridles uit Australië. Dat zegt me dus niks maar heb even op die site gekeken. Schrok ietsje van de prijzen. Wie is hier bekend met die hoofdstellen en hoe bevallen ze? Ik zou er ook wel op over willen gaan maar niet zómaar. Kun je ze ook in Nederland bestellen?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:39