het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempfling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:59

Maar zie je zijn reactie op het verplaatsen van een voet van jouw niet als angstreactie?

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:47

Cassidy schreef:
Maar zie je zijn reactie op het verplaatsen van een voet van jouw niet als angstreactie?

Tis een vlucht/onzekerheids iets idd (heb ook niet gezegt dat ik het iets positiefs vind ).Wat zich uit in weglopen (achteruit of wegdraaien).Dit kan ik in veel gevallen wel stoppen door m`n houding te veranderen.T komt vooral voort uit het feit dat ik nog te direct ben en ook te "lomp" in mijn bewegingen en doen.Maar dit maakt wel dat ik heel erg precies moet zijn in wat ik doe en waarom ik het doe

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:50

Cassidy schreef:
Isis_Ywen schreef:
Leuke discussie! En mooie antwoorden.

Al vraag ik me nu wel af wat Cassidy verstaat onder NH?

Isis

Een echt paardenmens, die weet hoe een paard in elkaar steekt en hem ook zo behandelt, is in mijn ogen een NH-er.

De enige NH-er die er dan zou bestaan is degene die een paard niet houdt als 'huis-last-rijdier. Want daar is een paard niet voor gemaakt.
Anatomisch & psychisch kan ik meer tegens dan voordelen verzinnen aan rijden.
Van mennen heb ik te weinig verstand om daar iets zinnigs over te zeggen.
Endurance, vrijheidsdressuur, hoge school sprongen, springen van parcoursen.........ik kan de rij alleen maar langer maken. Allemaal dingen die je geen wild paard, voor langere tijd, zal zien uitvoeren. Allemaal kunnen ze een sprongentje maken, maar geen één zal er 13 achterelkaar springen, en zeker niet tot over een meter. Endurance, paarden reizen gemiddeld 25 km per dag in het wild in een rustig stap tempo. Geen 80 km in een dag met een gemiddelde snelheid van 15 km per uur.

In mijn ogen zou, zoals jij het zei, een echte NH-er de mens zijn die zich zou inzetten voor het wilde paard, en om het dier daar te houden.

Maar dit forum zou er niet zijn, als we dat allemaal, 'als NH-er's dachten. Zijn we, als ruiter, als paardenmens, als Nh-er, dan niet gewoon egocentrisch?

Isis

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:02

wendytjeG schreef:
En wat maakt jou tot een expert om te onderscheiden wie er NH'er is? Of die mensen die jij zo goed vindt?

Trouwens, het boek en de film 'de paardenfluisteraar' gaan niet over monty.

nee, Buck Brannaman heeft eraan meegewerkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:51

Cassidy schreef:
Zowel Pat Parelli als Monty Roberts gebruiken demonstratiedagen en clinics om mensen te laten zien wat de methode inhoudt. Verschil tussen Monty en Pat Parelli is dat de eerste begint met de probleem paarden en dat onder supervisie probeert te fixen, de tweede begint met het eindresultaat en de mensen duidelijk laat zien wat het eindresultaat kan zijn als ze zijn methode volgen. En dan zie ik persoonlijk toch liever het laatste.

Mee eens.

Citaat:
Is Parelli echt NH? In mijn ogen niet. Je conditioneerd het paard, leert zelf te begrijpen hoe een paard denkt, maar maakt tegelijkertijd ook het paard vertrouwd met aspecten uit de manier zoals wij met paarden omgaan. Een paard gaat van nature tegen druk in, wij leren hem om te wijken voor druk. Is aangeleerd gedrag, niets natuurlijks aan.

Dit klopt toch niet helemaal hoor. Paarden doen ook aan wijken voor druk in de natuur. Wat dnek je dat dat paard doet dat voor een dominant ander paard achteruit stapt of opzij geduwd wordt? Wij emoten het alleen van doorzettingsvermogen hebben omdat we de kracht missen om het op te eisen bij een paard. Daarbij merk ik ook wel degelijk aan mijn paard dat eht natuurlijk is. Toen eenmaal de dominantieverhouding duidelijk was geworden stapte hij zonder moeite voor iedere druk opzij en dit zie ik bij alle paarden opnieuw. Hoe stug ze eerst ook waren.

Citaat:
Is Monty Roberts echt NH? In mijn ogen niet. Als je bij iedere onenigheid die round pen in moet duiken of een dually halster nodig hebt, ben je toch erg beperkt in je manieren van benaderen van paarden.

Met het gedeelte over het halster ben ik het eens, maar zodra de dominantie scheef komt te zitten vind ik het heel logisch een join-up te odne. De join-up wordt na de eerste keer nooit meer zo heftig als hij was. Het is daarna genoeg om af en toe even te bepalen waar en hoe je paard loopt in de cirkel en na een rondje of drie vind ie alweer dat het fijner is bij jou in het midden. Bewuste keuze omdat hij graag bij je is. Mijn paard zoket het vaak met izchzelf uit, als hij druk wordt zie je hem ineens na drie rondjes stilstaan nadenken, zuchten en naar ej toe komen (zonder dat ik ook maar naar hem gekeken heb of wat voor durk dan ook). Hij vind het zelf niet prettig om adrenaline te hebben.

Bovendien vraag ik me af hoeveel mensen ehir daadwerkelijk hebben geprobeerd eht parelli programma te volgen totaan halverwege level 2 ongeveer en egmerkt hebben dat mijn paard het nog veel fijner is gaan vinden bij me te zijn. Naar me toe komt galloperen in de wei, uit de groep komt in de paddock en om me heen komt hangen om te spelen (en altijd met een respectvolle houding!) en totale rust vind in zichzelf en zijn gedrag omdat eht geowon ten allen tijde duidelijk is wat er verwacht wordt. Sorry maar oevr dat gezeur over het touwhalster in dit topic, hoeveel dnek je dat je uitiendelijk aan bute kracht gaat winnen bij je paard? Die mensen gaan het idee volledig voorbij..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:54

Isis_Ywen schreef:
De enige NH-er die er dan zou bestaan is degene die een paard niet houdt als 'huis-last-rijdier. Want daar is een paard niet voor gemaakt.
Anatomisch & psychisch kan ik meer tegens dan voordelen verzinnen aan rijden.
Van mennen heb ik te weinig verstand om daar iets zinnigs over te zeggen.
Endurance, vrijheidsdressuur, hoge school sprongen, springen van parcoursen.........ik kan de rij alleen maar langer maken. Allemaal dingen die je geen wild paard, voor langere tijd, zal zien uitvoeren. Allemaal kunnen ze een sprongentje maken, maar geen één zal er 13 achterelkaar springen, en zeker niet tot over een meter. Endurance, paarden reizen gemiddeld 25 km per dag in het wild in een rustig stap tempo. Geen 80 km in een dag met een gemiddelde snelheid van 15 km per uur.

In mijn ogen zou, zoals jij het zei, een echte NH-er de mens zijn die zich zou inzetten voor het wilde paard, en om het dier daar te houden.

Maar dit forum zou er niet zijn, als we dat allemaal, 'als NH-er's dachten. Zijn we, als ruiter, als paardenmens, als Nh-er, dan niet gewoon egocentrisch?

Isis

Wat doe jij hier dan vraag ik me af? Maar goed, ik zou geen paard houden als ik neit zeker wist hem een kwaliteitsvol leven te geven. Wat dnek je, dat een wild paard alle lol van de wereld heeft? Ik ben ervan overtuigd dat een "huispaard" een super leven kan hebben en mijn paard vind het fijn om werk te verrichten en hoeft zich nooit zorgen te maken om eten/drinken gezien dat 24 uur per dag voorhanden is.

Isis_Ywen

Re: het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:36

Ja, oftwel zoals ik in een andere post vandaag geschreven had:

"Ik zit op iemands rug, en dwing hem mij te vervoeren. Niettemin verzeker ik mezelf, en iedereen om heen ervan dat ik vreselijk met hem te doen heb en op allerlei mogelijke manieren probeer ik zijn last te verlichten- behalve door van zijn rug af te gaan."

Geschreven door Ljev Tolstoi

Wat ik hier op het forum doe: ik denk dat we gewoon eerlijk moet zijn. Cassidy schreef al dat een NH-er iemand is die het paard begrijpt, en als je je verdiept in de anatomie van een paard zal je zien dat het absoluut ongeschikt is om op te rijden. Waarom doen we het dan toch? Voor het paard? Nee, dat doe je voor jezelf. En om ons zelf een minder slecht gevoel te geven zeggen we vervolgens dat het paard het makkelijker heeft bij ons dan in het wild. Dat hij elke dag eten en drinken heeft, iets om te schuilen tegen kou en regen, een dierenarts, die pijnlijke wonden, waar hij in de natuur via een lijdensweg aan dood zou gaan goed verzorgd. Hoefsmid, en tandarts die elk lichaamlijk leiden weg nemen. En dan boffen ondertussen steeds meer paarden van de hype die natural heet. Niet meer opgesloten in je eigen wc, een fijne kudde waar je je echt paard mag voelen.........en noem maar op.
Alles neemt niet weg dat een paard een paard is, en niet geboren wordt met een ruiter op zijn rug, of een wagentje erachter. Een paard is een sociaal wezen, en zet zich daarom in voor jouw als mens. Hij geeft zijn vertrouwen, en wij gebruiken het.

Overigens, dit is mijn waarheid waar ik lang over heb nagedacht. Waar ik vele nachten op heb liggen piekeren. Ik volg een opleiding tot NH-instructice. En ik sta dagelijks voor deze vraag. Wat is NH. Kunnen we dit van ons paard vragen? Voor wie doen we dit?

Ik vindt mezelf egocentrisch. En ben mijn eigen paard eeuwig dankbaar dat hij mij dat laat zijn.

Isis

p.s dit is mijn waarheid, en die mag uiteraard voor iedereen anders zijn.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:58

gentille schreef:
hoihoi. ik heb zelf absoluut geen verstand van Natural horsemanship (krijg zondag mijn eerste les) maar ik vroeg me af.

wat is het verschil tussen deze trainers? doen ze niet allemaal hetzelfde? hun paard dingen duidelijk maken dmv lichaamstaal?

wie heeft er zin mij dit uit te leggen?
groetjes shannon

Zeer interresante vraag, boeiend groetjes ceesje

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:03

Fellor schreef:
jackie schreef:
ze doen eigenlijk allemaal hetzelfde maar op verschillende manieren opgeleukt, en de ene kan het beter uitleggen dan de ander. Hempfling is wat voor ver gevorderden omdat hij niet duidelijk uitlegt waar hij mee bezig is.

Dit is gewoon niet waar. De methodes zijn gewoon totaal niet vergelijkbaar.

zou je mij wat uit willen leggen.Ik heb geen overzicht maar het boeit me wel.( eventueel via pm is ook oke) groetjes ceesje

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:08

briljant er staan hier 3 pagina`s vol mee en dan toch nog vragen of iemand het wil uitleggen _o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:25

Isis_Ywen schreef:
Ja, oftwel zoals ik in een andere post vandaag geschreven had:

"Ik zit op iemands rug, en dwing hem mij te vervoeren. Niettemin verzeker ik mezelf, en iedereen om heen ervan dat ik vreselijk met hem te doen heb en op allerlei mogelijke manieren probeer ik zijn last te verlichten- behalve door van zijn rug af te gaan."

Geschreven door Ljev Tolstoi

Wat ik hier op het forum doe: ik denk dat we gewoon eerlijk moet zijn. Cassidy schreef al dat een NH-er iemand is die het paard begrijpt, en als je je verdiept in de anatomie van een paard zal je zien dat het absoluut ongeschikt is om op te rijden. Waarom doen we het dan toch? Voor het paard? Nee, dat doe je voor jezelf. En om ons zelf een minder slecht gevoel te geven zeggen we vervolgens dat het paard het makkelijker heeft bij ons dan in het wild. Dat hij elke dag eten en drinken heeft, iets om te schuilen tegen kou en regen, een dierenarts, die pijnlijke wonden, waar hij in de natuur via een lijdensweg aan dood zou gaan goed verzorgd. Hoefsmid, en tandarts die elk lichaamlijk leiden weg nemen. En dan boffen ondertussen steeds meer paarden van de hype die natural heet. Niet meer opgesloten in je eigen wc, een fijne kudde waar je je echt paard mag voelen.........en noem maar op.
Alles neemt niet weg dat een paard een paard is, en niet geboren wordt met een ruiter op zijn rug, of een wagentje erachter. Een paard is een sociaal wezen, en zet zich daarom in voor jouw als mens. Hij geeft zijn vertrouwen, en wij gebruiken het.

Overigens, dit is mijn waarheid waar ik lang over heb nagedacht. Waar ik vele nachten op heb liggen piekeren. Ik volg een opleiding tot NH-instructice. En ik sta dagelijks voor deze vraag. Wat is NH. Kunnen we dit van ons paard vragen? Voor wie doen we dit?

Ik vindt mezelf egocentrisch. En ben mijn eigen paard eeuwig dankbaar dat hij mij dat laat zijn.

Isis

p.s dit is mijn waarheid, en die mag uiteraard voor iedereen anders zijn.

Als je NH instructrice wordt vind ik het eigenlijk helemaaal hypocriet. Ik bedoel, je gaat toch niet iets doen en je ergens in verdiepen waar je het helemaal niet mee eens bent? Je kna het van het rijden ook zo bekijken, als het paard er geen last aan ondervind en niet overvraagd wordt dan maakt het voor hem ook niet uit. Ik vind niet dat ik het vertrouwen van mijn paard misbruik, maar ook beantwoord. Paarden liegen niet en als mijn paard uti de kudde naar me toe komt draven en met me wil spelen dan zou ik daar niet van mogen genieten want het is niet natuurlijk? Dat een paard niet zo geboren is betekent neit dat hij niet gelukkig kan zijn zo.. En inderdaad, ik denk dat een paard (natuurlijk niet bewust) bij goede verzorging blij is met zijn langere, makkelijkere gezondere leven zonder dood te gaan aan wormen of haken op zijn kiezen. Uiteraard moet een paard wel kunnen doen wat hij luek vind zoals met andere paarden spelen en een sociaal leven hebben enzo, maar daarbuiten hoeven we niet alles in te leveren.. Dat is mijn visie.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:36

Wat betreft het wijken voor druk een aangeleerd gedrag, ik denk dat je paard niet zozeer moet leren wijken voor druk (al dan niet lichamelijk als je de fases door gaat), maar moet leren wijken voor druk 'van de mens'. Zegmaar.
De meeste paarden zijn gewend dat mensen reageren als mensen, dus als roofdieren eigenlijk. Ze hebben geleerd de mens voor te zijn, te slim af te zijn. Op het moment dat je (ik neem nu maar even) Parelli gaat volgen, moet je paard leren dat jij als 'paard' (voor zover dat mogelijk is dan) gaat reageren. Probeert te reageren iig, we zijn natuurlijk zelf ook in een leerproces.
Ik merk bij mijn merrie heel erg dat ze me gewoon aan het uitproberen is. De ene keer wijkt ze gelijk voor druk in fase 1, de andere keer loopt ze door me heen en moet ze door middel van de fases weer even 'op haar plek' gezet worden. Dan moet ik weer even laten zien dat ik écht dominant ben over haar en dat ik weet hoe ik haar zover moet krijg dat ze doet wat ik vraag. Wat me door 'gewoon duwen' overigens niet lukt want dan duwt ze er idd net zo hard tegenin .
Ik denk dat het paard net zo goed aan mensen moet wennen die proberen als 'paard' reageren. Omdat een paard zichzelf heeft aangeleerd ons te slim af te zijn.
Dus ik denk dat het wijken voor druk geen aangeleerd gedrag is, maar dat het paard zijn zelf aangeleerde gedrag tegen ons moet leren veranderen.
Hopelijk snappen jullie een beetje war ik bedoel

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:23

Fellor schreef:

Als je NH instructrice wordt vind ik het eigenlijk helemaaal hypocriet. Ik bedoel, je gaat toch niet iets doen en je ergens in verdiepen waar je het helemaal niet mee eens bent? Je kna het van het rijden ook zo bekijken, als het paard er geen last aan ondervind en niet overvraagd wordt dan maakt het voor hem ook niet uit. Ik vind niet dat ik het vertrouwen van mijn paard misbruik, maar ook beantwoord. Paarden liegen niet en als mijn paard uti de kudde naar me toe komt draven en met me wil spelen dan zou ik daar niet van mogen genieten want het is niet natuurlijk? Dat een paard niet zo geboren is betekent neit dat hij niet gelukkig kan zijn zo.. En inderdaad, ik denk dat een paard (natuurlijk niet bewust) bij goede verzorging blij is met zijn langere, makkelijkere gezondere leven zonder dood te gaan aan wormen of haken op zijn kiezen. Uiteraard moet een paard wel kunnen doen wat hij luek vind zoals met andere paarden spelen en een sociaal leven hebben enzo, maar daarbuiten hoeven we niet alles in te leveren.. Dat is mijn visie.

Dank je wel dat je me hypocriet vindt, het zegt me enkel dat ik niet goed heb omschreven wat ik over wilde brengen.

Een herkansing dus.

Ik vindt het hypocriet om te denken dat een paard er wel bij vaart dat we op hem rijden. Ik vindt het hypocriet dat we ons geweten sussen door ons best te doen het hem verder zo veel mogelijk naar zijn zin te maken, zonder toe te geven dat we het alleen maar voor onszelf doen.

Ik hoop les te kunnen gaan geven om mensen bewust te maken van het feit dat het niet 'gewoon' is dat ze op dat beest zitten. Dat het voor dat dier, alles behalve gewoon is.

Voor mij is onder andere dat NH. Beseffen dat het niet NH is, omdat het eigenlijk niet bestaat.

Isis

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:25

Ik was een fan van monthy roberts maar ik ben eigenlijk helemaal omgeslaan na het zien van die pop op je paard en de bokstopper. Dat is toch helemaal niet de manier. Dan kan je net zo goed je paard leren wennen aan een zadel door het er maar meteen op te kwakken en laat de rodeo beginnen tot het paard het aanvaard.
Ik heb zopas parellie level 1 besteld nu en sla die richting uit.
Het fijnste aan Parellie vind ik dat je op jezelf een heel eind kunt komen met het level plan. Allesinds dat hoop ik toch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:34

Isis_Ywen schreef:
Ik vindt het hypocriet om te denken dat een paard er wel bij vaart dat we op hem rijden. Ik vindt het hypocriet dat we ons geweten sussen door ons best te doen het hem verder zo veel mogelijk naar zijn zin te maken, zonder toe te geven dat we het alleen maar voor onszelf doen.

Ik hoop les te kunnen gaan geven om mensen bewust te maken van het feit dat het niet 'gewoon' is dat ze op dat beest zitten. Dat het voor dat dier, alles behalve gewoon is.

Voor mij is onder andere dat NH. Beseffen dat het niet NH is, omdat het eigenlijk niet bestaat.

Isis

Ik heb toch echt geen les nodig om te beseffen dat het paard er niet voor is gemaakt om een ruiter op zijn rug te dragen hoor! Natuurlijk doen we het voor ons zelf, anders had na de invoer van de tractor en alle andere gemotoriseerde landbouwwerktuigen het paard allang uitgestorven geweest, of iig een stuk minder wijd verspreid en minder toegankekijk voor jou en mij.

"Look back on our struggle for freedom, trace our present day's strength to it's source, and you'll find that man's pathway to glory is strewn with the bones of a horse."

Zou er nu echt meer dan 2000 jaar voor nodig zijn, en les in NH, om mensen uit te laten vinden dat paardrijden niet natuurlijk is?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:04

Cassidy schreef:

Ik heb toch echt geen les nodig om te beseffen dat het paard er niet voor is gemaakt om een ruiter op zijn rug te dragen hoor! Natuurlijk doen we het voor ons zelf, anders had na de invoer van de tractor en alle andere gemotoriseerde landbouwwerktuigen het paard allang uitgestorven geweest, of iig een stuk minder wijd verspreid en minder toegankekijk voor jou en mij.

"Look back on our struggle for freedom, trace our present day's strength to it's source, and you'll find that man's pathway to glory is strewn with the bones of a horse."

Zou er nu echt meer dan 2000 jaar voor nodig zijn, en les in NH, om mensen uit te laten vinden dat paardrijden niet natuurlijk is?
[/quote]

Uitvinden misschien niet, accepteren wel..............

Isis

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:17

Isis_Ywen schreef:

Dank je wel dat je me hypocriet vindt, het zegt me enkel dat ik niet goed heb omschreven wat ik over wilde brengen.

Een herkansing dus.

Isis

Hier kan ik het niet meer mee eens zijn, mensen die paardrijden zijn inderdaad hypocriet. NH is een manier van omgaan waarmee je het geweten sust, iedereen doet dat op zijn eigen manier. In extremen gesproken, de dressuurruiter doet dat door een paard elke 8 weken nieuwe ijzers te geven, hem te scheren, hem het beste sportbrok te geven etc . De NH-er doet het door het paard 24/dag buiten te zetten, hem natuurlijk te laten bekappen etc. Niemand heeft het recht om te bepalen wat het beste is.

Maar je moet ons, de paardrijdende mens, credit geven dat we ons geweten tenminste proberen te sussen, dat geeft alleen maar aan dat we ons bewust zijn van de hypocriete houding en dat we ons er schuldig door voelen. Paarden hebben weinig aan een schuldgevoel, maar toch denk ik dat de meeste paarden niet ongelukkig zijn. Paarden zijn nou eenmaal al vele jaren niet meer 'natural'. Tenminste het is maar net hoe je het opvat. Paarden hebben voor zichzelf ook een manier gevonden om met mensen om te gaan, en mensen zijn ook deel van de natuur.

Dit is even het eerste wat me te binnen schiet, ik blijf het volgen, erg interessant!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:44

Je kunt bij iedereen denk ik wel NH-achtige elementen aantreffen. Wel of niet NH zijn is een mythe. 100% wel zou betekenen dat je een kudde paarden bezit van de juiste grootte en samenstelling en dat je die op een steppe laat lopen, er wat roofdieren bij zet en je er verder niets mee doet. 100% niet-NH bestaat ook niet: iedereen geeft zijn paard eten en drinken (sommigen te veel of te weinig ) en alleen daarmee kom je dus al aan het natuurlijke gedrag van een paard tegemoet.

Je kunt mensen dus hoogstens indelen in een 'schaal' op een NH-lijn. Tja moeilijkheden krijg je toch met door mensen verzonnen begrippen werkt, die iedereen anders kan interpreteren....

Cassidy schreef:
Is Parelli echt NH? In mijn ogen niet. Je conditioneerd het paard, leert zelf te begrijpen hoe een paard denkt, maar maakt tegelijkertijd ook het paard vertrouwd met aspecten uit de manier zoals wij met paarden omgaan. Een paard gaat van nature tegen druk in, wij leren hem om te wijken voor druk. Is aangeleerd gedrag, niets natuurlijks aan.

Wat ik me afvraag, Cassidy, is of jij aangeleerd gedrag soms onnatuurlijk vindt?

Aangeleerd gedrag en conditionering zijn helemaal niet onnatuurlijk. Een paard dat standaard schrikt bij elk bewegend struikje omdat er ooit een een roofdier uitsprong, is geconditioneerd.

Wijken voor druk is, denk ik, ook
niet

iets onnatuurlijks, want een veulen dat dicht tegen zijn moeder aan loopt wordt echt wel dmv druk gestuurd als de merrie de kant van het veulen uit wil. Ze leren het gewoon al vroeg. Ook in spel duwen jongen paarden (vooral hengsten) goed hard tegen elkaar aan! In het spel worden de dominantiebepalingen 'uitgevochten' zodat er geen echt gevecht voor nodig is. Dat zou erg ongunstig zijn voor een prooidier; hij zou onnodig gewond kunnen raken.

Paarden gaan
in sommige gevallen

van nature tegen druk in. Bv bij een aanval van een roofdier, alhoewel dat niet in 100% van de gevallen waar hoeft te zijn. Het paard heet niet voor niets vluchtdier.
Meestal tegen druk ingaan

hoeft niet uit te sluiten dat wijken voor druk automatisch onnatuurlijk is. Het paard is geen machine dat altijd dezelfde reactie vertoont op dezelfde prikkel. Het heeft zolang kunnen overleven door zich aan te passen.

Dat de
meeste

paarden tegen de druk ingaan bij mensen is volgens mij omdat de meeste paarden dat al vanaf hun geboorte hebben geleerd: een mens gaat opzij voor mij. Wie geeft een veulen op zijn sodemieter als hij op je voet staat? Weinig mensen, want de meeste denken dat het 'per ongeluk' ging... Niets is minder waar. Op het moment dat een paard ineens moet wijken voor druk: meestal pas na drie jaar (tijd om ingereden te worden) zijn de meeste paarden al zo gewend dat ze het beste tegen de druk in kunnen gaan.

Na het spel, als voor ieder paard duidelijk is voor wie hij zelf opzij moet gaan en voor wie hij niet hoeft om te lopen, is een ooraanwijzing of een ander klein dreigement 'weet je nog wat er in het spel gebeurde?' genoeg. Parelli heeft dit de Swiegemutter-look genoemd. Ik vind dit dus niet onnatuurlijk, maar juist een goede imitatie van het natuurlijke gedrag.

Parelli imiteert dit heel goed in zijn Seven Games: in het spel bepaal je de verhoudingen, zonder dat er gewonden vallen. Op een NH-schaal wijst de wijzer voor Parelli in het >50% NH-gedeelte

Allegra schreef:
Wat betreft het wijken voor druk een aangeleerd gedrag, ik denk dat je paard niet zozeer moet leren wijken voor druk (al dan niet lichamelijk als je de fases door gaat), maar moet leren wijken voor druk 'van de mens'. Zegmaar.

Druk is druk, of dat nu van een soortgenoot komt, van een roofdier, van een mens of hulpmiddel van de mens: het blijft onaangenaam. Maar omdat veel mensen wel druk gebruiken en al ophouden zonder resultaat geboekt te hebben, heeft het paard geleerd dat het niet iets is waarop ze hoeven te reageren: het houdt vanzelf op. Wat paarden 'ineens' moeten leren is dat druk pas ophoudt na het vertonen van het gewenste gedrag.

Allegra schreef:
De meeste paarden zijn gewend dat mensen reageren als mensen, dus als roofdieren eigenlijk. Ze hebben geleerd de mens voor te zijn, te slim af te zijn. Op het moment dat je (ik neem nu maar even) Parelli gaat volgen, moet je paard leren dat jij als 'paard' (voor zover dat mogelijk is dan) gaat reageren. Probeert te reageren iig, we zijn natuurlijk zelf ook in een leerproces.

Wat ik om mij heen zie als ik mensen met dieren bezig zie is dat ze mens zijn... Ik bedoel daarmee dat ze (vaak geheel onbewust hoor) zeer inconsequent met hun dier omgaan. Dieren worden onzeker omdat het niet duidelijk is wat er eigenlijk verwacht wordt. Het voldoet niet aan de onduidelijke eisen die op dat moment gesteld worden en het dier wordt afgestempeld als tegendraads of dom.

Paarden zijn niet zo inconsequent. Ze willen niet in de ene situatie wel hoger in rangorde staan en in een andere situatie niet. De een probeert net zo lang de baas te worden tot hij het is en dan probeert hij zijn rang te handhaven. Mensen gedragen zich heel anders. Alleen al om het feit dat de meeste paarden 22 a 23 uur per dag 'aan hun lot worden overgelaten' (lees met maatjes in de wei staan of op stal) en dan 1 of 2 uur per dag zich moeten onderwerpen aan de mens (inconsequent en niet eens de hele dag in de groep aanwezig).

Allegra schreef:
Ik denk dat het paard net zo goed aan mensen moet wennen die proberen als 'paard' reageren. Omdat een paard zichzelf heeft aangeleerd ons te slim af te zijn.
Dus ik denk dat het wijken voor druk geen aangeleerd gedrag is, maar dat het paard zijn zelf aangeleerde gedrag tegen ons moet leren veranderen.
Hopelijk snappen jullie een beetje war ik bedoel

Als je Parelli volgt denk dat je gelijk hebt als je zegt dat de paarden er aan moeten wennen. De mens was voorheen nooit zo consequent en nu ineens wel (of in elk geval meer dan voorheen). Dat is de kracht van Parelli: hij leert mensen bewust te worden van zichzelf en consequent te reageren op hun paard (fase 1-4, liefst altijd op dezelfde manier gebruikt). Daarbij licht hij ook toe hoe het paard het ervaart, zodat er ook begrip wordt gekweekt voor het dier.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:06

PeruaansePas schreef:
Wat ik me afvraag, Cassidy, is of jij aangeleerd gedrag soms onnatuurlijk vindt?

Voor een duidelijker uitleg omtreft geconditioneerd gedrag, moeten we even overstappen op een ander dier. Ik weet niet of jullie de testen kennen van de russische bioloog Ivan Pavlov, die een hond een geconditioneerde reflex kon aanleren. Iedere keer als de hond te eten kreeg, ging er een lampje branden. Als de hond te eten kreeg, produceerde hij ook meer speeksel. Uiteindelijk zorgde het laten branden van het lampje al dat er meer speeksel werd geproduceerd. Is de reactie onnatuurlijk? Nee. Maar hij wordt wel op een onnatuurlijke manier uitgelokt.

Even terug naar paarden: mijn paard krijgt van mij na het werk altijd een schep muesli, verder ben ik niet degene die voert. Maar ongeacht het tijdstip waarop ik de stal binnenkom, als ze mij ziet begint ze te hinniken omdat ze haar muesli verwacht (en ik verbeeld me toch echt niet dat ze dat doet omdat ze mij zo lief vindt).

PeruaansePas schreef:
niet

iets onnatuurlijks, want een veulen dat dicht tegen zijn moeder aan loopt wordt echt wel dmv druk gestuurd als de merrie de kant van het veulen uit wilZe leren het gewoon al vroeg. Ook in spel duwen jongen paarden (vooral hengsten) goed hard tegen elkaar aan! In het spel worden de dominantiebepalingen 'uitgevochten' zodat er geen echt gevecht voor nodig is. Dat zou erg ongunstig zijn voor een prooidier; hij zou onnodig gewond kunnen raken.

Klinkt logisch. Maar in hoeverre is het echt de druk die het paard ertoe zet om te wijken, en niet de kracht die erachter zit?

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:43

over het wijken voor druk : Ik heb het laatst nog letterlijk zien gebeuren in de kudde bij ons.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:26

In hoeverre was dat druk (dus niet grof geweld, en blijven duwen, maar druk en loslaten?) en in hoeverre was dat het bepalen van rangorde/het meespelen van rangorde?
Als ik op een paard afloop en ranghoger ben, dan stapt hij voor me op zij.
Als ik in een box kom en het paard om wil zetten en ik krijg tegendruk: heb ik een rangordeprobleem?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:00

Cassidy schreef:
PeruaansePas schreef:

Voor een duidelijker uitleg omtreft geconditioneerd gedrag, moeten we even overstappen op een ander dier. Ik weet niet of jullie de testen kennen van de russische bioloog Ivan Pavlov, die een hond een geconditioneerde reflex kon aanleren. Iedere keer als de hond te eten kreeg, ging er een lampje branden. Als de hond te eten kreeg, produceerde hij ook meer speeksel. Uiteindelijk zorgde het laten branden van het lampje al dat er meer speeksel werd geproduceerd. Is de reactie onnatuurlijk? Nee. Maar hij wordt wel op een onnatuurlijke manier uitgelokt.

Even terug naar paarden: mijn paard krijgt van mij na het werk altijd een schep muesli, verder ben ik niet degene die voert. Maar ongeacht het tijdstip waarop ik de stal binnenkom, als ze mij ziet begint ze te hinniken omdat ze haar muesli verwacht (en ik verbeeld me toch echt niet dat ze dat doet omdat ze mij zo lief vindt).
1)

PeruaansePas schreef:
niet

iets onnatuurlijks, want een veulen dat dicht tegen zijn moeder aan loopt wordt echt wel dmv druk gestuurd als de merrie de kant van het veulen uit wilZe leren het gewoon al vroeg. Ook in spel duwen jongen paarden (vooral hengsten) goed hard tegen elkaar aan! In het spel worden de dominantiebepalingen 'uitgevochten' zodat er geen echt gevecht voor nodig is. Dat zou erg ongunstig zijn voor een prooidier; hij zou onnodig gewond kunnen raken.

Klinkt logisch. Maar in hoeverre is het echt de druk die het paard ertoe zet om te wijken, en niet de kracht die erachter zit?
2)

1) Het is dus natuurlijk gedrag maar op een onnatuurlijke manier uitgelokt. Daar heb je helemaal gelijk in. Oké, maar hoe pas je dat dan in wel/niet NH? Want daar ging het in eerste instantie toch om, het in het plaatje NH laten passen? Of is dat je punt: een onnatuurlijke manier om een prikkel uit te lokken is niet NH?
(Interessante discussie)

2) Het is beide toch lichamelijke druk, maakt het wat uit welke kracht erachter zit? Ik snap je vraag/stelling niet...

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:12

Cassidy schreef:
In hoeverre was dat druk (dus niet grof geweld, en blijven duwen, maar druk en loslaten?) en in hoeverre was dat het bepalen van rangorde/het meespelen van rangorde?
Als ik op een paard afloop en ranghoger ben, dan stapt hij voor me op zij.
Als ik in een box kom en het paard om wil zetten en ik krijg tegendruk: heb ik een rangordeprobleem?

Als paarden elkaar wegdrukken (in spel of moeder-veulen) is het gelijk loslaten op het moment dat er gevolg wordt gegeven aan de druk.

Over het tweede deel (rangordeprobleem) kun je denk ik niet zoiets stelligs beweren. Want wanneer noem het een 'probleem' als je ranglager staat/gedraagt?
- Het kan zijn dat het paard het als spelen opvat en zo de grens verkent
- Misschien vindt het paard dat hij hoger staat in rang (hoeft ook geen probleem te zijn ).
- Er kan ook iets anders aan de hand zijn (bijvoorbeeld: het paard kan niet opzij vanwege de muur, maar jij hebt dat niet in de gaten).

Het is gedrag en daar kun je algemeenheden over verkondigen, want elke situatie is uniek. Gedrag wordt niet alleen uitgelokt door externe prikkels (mens, omgeving, soortgenoten, weersomstandigheden, tijd van de dag) maar ook door interne prikkels (honger, dorst, sexuele toestand/hormonen, slaap).

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:17

De eerste vraag komt aardig in de buurt. Op het moment dat je je paard leert een bepaalde reactie te vertonen door op je kop te gaan staan, ben je niet natuurlijk bezig. Een Schwiegermutterblick van Parelli moet een paard ook als dergelijk zien te interpreteren. Een mens loopt nu eenmaal alleen maar op twee benen, en heeft vergeleken met een paard maar een beperkte mimiek. Een carrotstick als verlengde arm, of zelfs als staart...niet natuurlijk.

Even weer terug naar de honden: een brede lach op een mensengezicht kan bijv. voor een jonge hond erg intimiderend overkomen omdat je je tanden laat zien (kan bedreigend worden ervaren) een hond blijvend strak aankijken dito.

2) Die lichamelijke druk gaat blij paarden gepaard met het hele lichaamsgewicht wat erachter zit. Die vier fases van Parelli ga je daar niet vinden, niet alleen met de druk. Daar komt vooraf al mimiek bij te pas.

Een jong veulen dat door de moeder wordt gestuurd mbv lichaamsgewicht gaat die kant uit omdat de moeder door het veulen niet opzij kan worden gezet. En niet omdat het veulen wijkt voor druk.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:33

Wat denk je dat ontblote tanden bij paarden betekent? En oren plat in de nek (of tegen het hoofd zoals bij mensen)? Wij maken de hele tijd smakkende geluiden/bewegen onze mond als we aan het praten zijn. Hoe zou een paard dat opvatten? Langdurig aankijken kan ook voor mensen en paarden een bedreiging betekenen.

Maar ik denk dat een paard slim genoeg is om de verschillen te interpreteren: het is niet alleen het aankijken, want de hele lichaamshouding en manier van bewegen (ontpannen/gespannen) speelt een rol of het bedreigend is of niet.

2) Ik denk dat een veulen zich uit instinct/overlevingsdrang laat sturen door zijn moeder. Of een veulen wel/niet zijn moeder kan wegdrijven/opzij zetten is daarbij niet relevant.