[NH] Join-up

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:38

Ik ben tegen de join-up, juist voor de redenen die hierboven gegeven zijn.
Je straft je paard door hem weg te sturen, je schaadt zijn vertrouwen. Waarom zou je een join-up doen bij een braaf paard? Ik snap het niet.
Zou het zelf ook nooit doen, en áls ik het al doe, dan moet het wel echt een situatie zijn waar geen andere oplossing is, én onder begeleiding

nujaro

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:50

PinkiiY schreef:
@ linda_davino: Jij zegt dat een join-up geen straf is.. En je zegt dat de dominante merrie in de kudde het ook doet. Inderdaad doet de leidende merrie dat, maar denk je nou echt dat ze dat voor de lol doet? Zo van ik stuur hem ff weg..! Tuurlijk doet ze dat als straf.. hoe kun je nu dan beweren dat het geen straf is? snap je niet helemaal!

dat bedoel ik niet ik vind dat het geen straf is, maar ik vind wel dat je het niet iedere dag moet doen of iedere week of zelf iedere maand ik vind dat je het een enkele keer mag doen om de pony even te zeggen weet je nog ik ben de leider

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:55

ja ben het met je eens nujaro...

ik zie het gewoon bij voorbaat niet als straf. je kunt het wel gebruiken als straf denk ik, maar ik vind een join-up niet altijd een straf.
zoals ik al eerder zei: wel zonder reden en bij een brave pony.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:09

Okee, als jullie het niet zien als straf, waarom denken jullie dan dat de leidende merrie dat dan doet? Om aan te geven dat zij de leidster is waarschijnlijk, maar dat doet ze toch niet zonder reden? Alleen als het paard in kwestie iets verkeerds heeft gedaan. Dus verplaatst naar het paard, als jij een join-up gaat doen.. is dat voor hem een straf, om het te straffen voor het verkeerde wat hij deed. Tuurlijk een dominant paard zonder greintje respect kun je op die manier laten weten dat je wél wat voorsteld, maar het blijft straf. vind ik

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:32

Er wordt in dit topic heel veel over straf gesproken, maar we moeten ons wel realiseren dat paarden op een heel andere manier denken dan mensen en niet ons rechtvaardigheidsgevoel hebben en daarom heel anders tegen dat straffen aankijken. Ik heb zelf een aantal join ups in werkelijkheid gezien en nog meer op video en je ziet geen enkele keer een paard wat heel erg gestresst is omdat hij weggestuurd wordt. Na de join up zie je een ontspannen paard dat weet dat hij lid is van een kudde en die ook weet dat hij een leider heeft die hij kan respecteren en die laat zien dat hij het leiderschap waard is.

Maar ik denk dat je niet vaak genoeg kan herhalen dat je moet weten wat je doet en dat je je eigen lichaamshouding heel goed onder controle hebt en dat je moet kunnen lezen hoe het paard reageert. Daarom moet je er gewoon niet zelf aan beginnen maar echt goede instructie erbij zoeken.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:31

@ PinkiiY
dan hebben wij gewoon een meningsverschil, niks mis mee, vind ik

ik ga in november naar monty roberts kijken, in maastricht, en dan zal het ook eens met eigen ogen zien hoe het eraan toe gaat...
ben benieuwd, nu ik al deze verschillende reacties lees, of ik sommige dingen erin terug zie

ElskeTommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:49

Er bestaat een vele vriendelijkere vorm van joinup en dat is aanhaken of hooking on. Het staat beschreven in Inge Teblick haar boek ook met foto's. Er wordt helemaal geen paard weggejaagd integendeel.
En dat paarden het in het wild doen is ook niet waar, dat zeggen mensen die het kunnen weten, lees maar eens hier:
lees ook de site van de bha horsemanship.org, hoofdstuk grondwerk, dan klikken op join-up. En voor de mening van de wildepaardenwetenschappers lees dit: http://www.ingeteblick.be/artikels/cavallo.html (in het engels) en dit: http://www.ingeteblick.be/artikels/frethologie.html (wel in het frans).

rider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:19

ElskeTommy schreef:
Er bestaat een vele vriendelijkere vorm van joinup en dat is aanhaken of hooking on. Het staat beschreven in Inge Teblick haar boek ook met foto's. Er wordt helemaal geen paard weggejaagd integendeel.
En dat paarden het in het wild doen is ook niet waar, dat zeggen mensen die het kunnen weten, lees maar eens hier:
lees ook de site van de bha horsemanship.org, hoofdstuk grondwerk, dan klikken op join-up. En voor de mening van de wildepaardenwetenschappers lees dit: http://www.ingeteblick.be/artikels/cavallo.html (in het engels) en dit: http://www.ingeteblick.be/artikels/frethologie.html (wel in het frans).

Interessante bron, maar lees het zelf ook eens beter door.

Er staat volgens mij toch echt dat, o.a het likken en kauwen, wel natuurlijk gedrag is van paarden.

Bovendien, als ik mijn paard zomers in de kudde op de wei zie staan, zie ik die paarden onderling toch ook dingen doen die wel erg veel raakpunten met de theorie van een Join-up hebben.

Je moet, als je perse wilt vergelijken met een situatie tussen (wilde) paarden onderling, niet vergeten dat een mens een mens is en geen paard, Als wij natuurlijke manieren van communiceren met paarden willen aanwenden, zullen we die manieren iets moeten aanpassen om ze op ons zelf toe te kunnen passen.

Ik vind dat de Join-up wel degelijk een gedegen basis van het natuurlijke gedrag van paarden onderling bezit.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:42

Nu ook ik doe Join-Up omdat ik een mastermare heb, een merrie met veel oppositiereflex en uiterst gevoelig voor goed leiderschap.
Nu hebben dergelijke merries graag een degelijk bewijs nodig dus soms krijgt ze dit van mij, met de join-up. verder doe ik Parelli en ik ben ongeveer halverwege harmony.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:28

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ElskeTommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:08

rider schreef:
Er staat volgens mij toch echt dat, o.a het likken en kauwen, wel natuurlijk gedrag is van paarden.

Ja natuurllijk maar het is een kalmeringssignaal naar de mens toe. Dat w ilz eggen dat een paard dat dat doet de mens wil kalmeren! Er staat toch echt door al die beroemde mensen dat ze het niet eens zijn met alle metodes zoals jonup die zeggen dat je om moet gaan met paarden op de basis van baas spelen. en dat er geen joinup bestaat in het wild. Er bestaat natuurijk wel gewoon lichaamstaal.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:09

johnnie schreef:
Nu ook ik doe Join-Up omdat ik een mastermare heb, een merrie met veel oppositiereflex en uiterst gevoelig voor goed leiderschap.
Nu hebben dergelijke merries graag een degelijk bewijs nodig dus soms krijgt ze dit van mij, met de join-up. verder doe ik Parelli en ik ben ongeveer halverwege harmony.

doet ge dat met uw vrouw ook als ze een eigen mening heeft. Sorry hoor maar dat vind ik nu een raar idee, dat dergelijke merries dat graag zouden hebben.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:17

Kennen jullie de boeken van Mark Rashid? Hier schijnt in te worden uitgelegd dat het vaak beter is om je paard niet helemaal te willen domineren, maar dat beide partijen zich vaak beter voelen bij een wat gelijkwaardiger relatie.
Dat is voor mij een van de redenen om zeer voorzichtig te zijn met dit soort middelen. Uiteindelijk ben je toch met je paard bezig om het beide naar de zin te hebben?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:18

Om hier even op terug te komen, er is niks mis mee om een dominant paard goed te laten merken wie de baas is.
Als je de jion up goed kunt behoeft dit ook geen dagelijks of wekelijks terugkomende oefening te zijn.

Trouwens Parelli heeft een soort aardig systeem en op het zelfde principe gebaseerd.

Ik sta met mijn paard en dat is mijn streven, op goede voet dus ze is mijn partner. Op het moment dat ze terugvalt in haar oude gewoonte ga ik uiterst groot worden. Nadelige effecten zijn bij haar niet te bespeuren. Nadeliger is het onduidelijk te zijn.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:43

wendytjeG schreef:
Kennen jullie de boeken van Mark Rashid? Hier schijnt in te worden uitgelegd dat het vaak beter is om je paard niet helemaal te willen domineren, maar dat beide partijen zich vaak beter voelen bij een wat gelijkwaardiger relatie.
Dat is voor mij een van de redenen om zeer voorzichtig te zijn met dit soort middelen. Uiteindelijk ben je toch met je paard bezig om het beide naar de zin te hebben?

Beide naar de zin hebben betekent dat je je als een goed leider moet opstellen. Dit is wat het paard in je zoekt. Tuurlijk je moet er geen machtsstrijd van maken en ook je paard in een bepaalde waarde laten. Maar duidelijkheid schept de meest betrouwbare band die je je kunt voorstellen.

En ik kan het weten

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:21

@wendytjeG
ben het zeker wel met je eens ja, dat je beetje gelijkwaardig moet zijn, maar als het er op aan komt heb ik toch wel graag dat mijn paard weet dat hij op mij kan vertrouwen en daar is de leiderschap goed voor, tenminste dat is hoe ik erover denk.
je vertrouwt toch op een leider en die wil ik heel graag zijn, als he tniet met de join-up is, dan wel op een andere manier...

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:23

In een van de heartland boeken staat beschreven hoe het moet dacht ik. En ik heb een boek gelezen van Monty Roberts, daar staat het ook in.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:49

PinkiiY schreef:
Okee, als jullie het niet zien als straf, waarom denken jullie dan dat de leidende merrie dat dan doet? Om aan te geven dat zij de leidster is waarschijnlijk, maar dat doet ze toch niet zonder reden? Alleen als het paard in kwestie iets verkeerds heeft gedaan. Dus verplaatst naar het paard, als jij een join-up gaat doen.. is dat voor hem een straf, om het te straffen voor het verkeerde wat hij deed. Tuurlijk een dominant paard zonder greintje respect kun je op die manier laten weten dat je wél wat voorsteld, maar het blijft straf. vind ik

Ik ben het niet helemaal met je eens ik vind dat je met een join-up af en toe 1 keer in het jaar ofzo zoals ik al eerder had gezegd de pony niet straft

ik vind dat je hiermee kunt voorkomen dat je pony wat verkeerd doet en dat je hem dus niet hoefd te straffen straffen als heel hard gaan meppen en trappen in zijn buik ben ik zoiezo al tegen maar ik denk dat je met een join-up kunt voorkomen dat je paard dominant gaat doen en dat je hem dan moet gaan straffen

Ik denk dat je hem niet straft maar een straf voorkomt

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:58

Mirthe_ schreef:
In een van de heartland boeken staat beschreven hoe het moet dacht ik. En ik heb een boek gelezen van Monty Roberts, daar staat het ook in.

ja ik vind dat het in de heartland boeken niet alleen maar uit de duim gezogen is natuurlijk het is en blijft een boek en dat blijft meestal fantasie maar er zitten ook stukjes tussen di evolgens mij echt op waarheid berusten.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:23

@ nujaro: In mijn opzicht is dat dus straffen voordat ie ook maar iets gedaan heeft
Jij doet het meer als 'zomaar' om te onderhouden, maar waarom zou je dat doen als er niks aan de hand is vraag ik me af? Hoe weet je of je pony iets verkeerds gaat doen?
Als ie je eenmaal accepteert als leider, zul je er waarschijnlijk ook niet weer problemen mee krijgen, of je moet iets verkeerd doen..

en dat ik tegen een join-up ben betekent natuurlijk niet dat ik schop en sla enzo

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:38

nee dat hoop ik dat vind ik niet eerlijk ten opzichte van het paard want dan snapt ie er natuurlijk helemaal geen fluit van.

nee ik denk dat ik het hooguit 1 keer in het jaar doe. omdat ik het vaak doen absoluut overbodig vind maar pinkiiy als jij een straf kunt voorkomen door een join-up doe je dat dan ook???? of doe je het alleen als het eigenlijk al te laat is????? ik vidn als je een straf kunt voorkomen dat je dat moet doen want als je een pony straft beschadig je de vertrouwensband van je pony, tog, dat heb ik tenminste altijd geleerd.

maar in principe is een join-up hetzelfde als longeren met longeren stuur je je pony toch ook van je af en mag hij niet meer in het midden komen voordat jij het zegt

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:27

Waarom vinden de meeste onder jullie een join-up als een vreselijke straf voor een paard.

Het is wat anders als je aan het join-uppen blijft. Je kunt een paard wel in verwarring brengen hiermee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:44

johnnie schreef:
Waarom vinden de meeste onder jullie een join-up als een vreselijke straf voor een paard.

Het is wat anders als je aan het join-uppen blijft. Je kunt een paard wel in verwarring brengen hiermee.

Omdat je als je het over een join-up hebt vanuit het paard moet denken, die dit helemaal niet als die verschrikkelijke straf ziet, en niet als mens met z'n gevoel voor (on)rechtvaardigheid.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:07

Naar mijn mening word er te veel negatief gedacht over de join up.

Paarden staan op goed leiderschap en sommige paarden willen dit meermaals bevestigd zien. Join up is geen straf maar eenbevestiging van een band met je paard.

Nogmaals je moet weten wat je doet, wat is het doel ervan, wat bereik je ermee en wat doe je ermee.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:35

johnnie schreef:
Naar mijn mening word er te veel negatief gedacht over de join up.

Paarden staan op goed leiderschap en sommige paarden willen dit meermaals bevestigd zien. Join up is geen straf maar eenbevestiging van een band met je paard.

Nogmaals je moet weten wat je doet, wat is het doel ervan, wat bereik je ermee en wat doe je ermee.

heej
ik ben het helemaal met je eens
ik vind wel dat je het bij een enkele keer moet houden niet iedere week ofzo