Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 15:25

Hier ook niet hoor, gras wat is dat? Volgend jaar weer (ik heb maar 2 kleine stukjes)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:27

Afbeelding
Onze kale wei vorige week... weinig kaals aan nog hier

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 21:36

Oei, lekker ding loopt daar op lekker gras
Ik zal morgen eens zien of ik een foto kan maken van onze zandvlakte hier, staat dus echt niets meer op

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:56

Ik voer Rena iets van 450 gram Ultimate Balancer per dag , is godsgruwelijk duur voer / supplement van Dodson en Horrell (zo'n 4 euro per kilo...) , maar het moet wel dat zijn wat ik zocht : een voertje waar weinig energie en eiwitten e.d. in zitten , maar wel alle belangrijke vitamientjes en bouwstoffen en alles om alle lichaamsprocessen optimaal te laten verlopen , huid / haar / soepelheid / spijsvertering etc. Dit omdat Rena in de zomer hele dagen op de wei staat en ze wel gevoelige voeten heeft voor hoefbevangenheid. Juist daarom wil ik haar graag alle goede stofjes geven zodat haar lijfje "schoon" en gezond blijft en die hoefbevangenheid minder kans heeft. Maarja wil je met een normale brok of muesli je paard alle nuttige stofjes in de juiste hoeveelheid geven , dan zit je al snel vast aan een a.d.h. van 2 of 3 kilo..... en dat is te gek voor een gevoelige pony , en qua energie ook funest want energie heeft ze al helemaal niet extra nodig Dit voertjes is zeg maar geconcentreerd , kan gebruikt worden als supplement voor sportpaardenn maar dus ook als compleet voertje op zich. En dat doe ik dus , juiste hoeveelheid is 100 gram per kg lichaamsgewicht , ik heb Rena maar ingeschat op 450 kilo.... Is een mooie kleine portie , genoeg om een lekker hapje te hebben waar ze even voor moet gaan staan , maar toch ook weer niet zoveel dat het echt een belastende junkfood maaltijd wordt. In principe moet hier alles in zitten wat je allemaal los kunt kopen bij de Paardendrogist enzo. Neemt niet weg dat ik er toch nog wat omega olie en vachtkruiden bij doe hoor , voor het idee

Heb hiervoor Pavo Aura koeken gegeven , daarvoor Fyto Gold , daarvoor Havens muesli-zonder-haver en daarvoor biks van de Natuurlijke Weg. Maar beviel allemaal niet echt heel goed , en het stond me tegen dat ik haar dan maar een halve kilo , hooguit 1 kilo voerde omdat ze anders van overdreven energie nog schrok van haar eigen scheet in de wei.... maarja dan geef je behalve minder energie ook veel minder goede stofjes natuurlijk , waarvoor een adh op de zak staat van 3 keer zoveel.....

De Aura koeken heb ik wel voor het lekker er nog bij liggen hoor , die krijgt ze dan een halve of hele na het rijden als extraatje. De Ultimate Balancer krijgt ze elke dag , een koek alleen na het rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:59

Hoe gaat het nu met Rena, loopt ze weer 100%?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:43

Nah niet echt. Ik neem haar 2-3 keer per week mee voor een stapritje naast de fiets of onder zadel , waarbij ze erg graag wil draven. Als ik haar dan eens haar zin geef en haar een stukje laat draven , dan gaat ze na 100 meter wel wat stijfjes lopen.

Ik heb overigens 2 weken geleden een oud gat in haar hoefzool aangetroffen , denk dat daar een hoefzweertje heeft gezeten. Nog een kleiner gaatje aan een andere kant v/d hoef. Eergisteren zag ik ook ineens een raar gat , een rondje alsof er een spijker in haar hoef heeft gezeten. Zal vandaag eens kijken of ik die een beetje uit kan snijden zodat ik kan zien of die dieper gaat.

Het valt me de laatste tijd wel op dat ze best losse knieën heeft achter , van die wiebelige spronggewrichten. Hoor je ook zo lekker knakken en kraken als je haar om laat draaien bij de wei ofzo. Ik wil nog steeds heel graag dat Steffi eens komt kijken maar ze vond het te ver weg :'-(

Ben zo benieuwd wat zij erover te zeggen heeft !
Ik hoor heel veel goede verhalen en goede ervaringen mbt Steffi , ook van klanten die een zadel bestellen.
Wil graag een goed onderzoek zodat ik eens wat weet wat er nu precies niet goed zit in dat lijfje en ook wat advies over hoe ik specifiek Rena het beste kan trainen , die losse knieën enzo.

Er naartoe zie ik dan weer niet zitten , heb ten eerste zelf geen auto , laat staan trekauto , geen trailer of BE-rijbewijs. Nu is daar nog wel een mouw aan te passen , maar ik wil ook niet met dat diertje gaan slepen. Toen ze bij mij arriveerde met de trailer was ze zeiknat van het angstzweet , ik stop haar voorlopig liever even niet in een trailer , wil die stress liever niet en vind het ook niet nuttig om waarschijnlijk met een gestresste pony daar aan te komen , dat geeft ook een ander beeld dan van zo'n dier.

Zou goed kunnen dat ze heel relaxed aan zou komen hoor , maar ik vind het risico te groot dat ze nog dagenlang een wrak kan zijn ervan. Zou eerst een paar keer een klein stukje met een trailer weg willen en dan wat leuks gaan doen met haar , niet meteen voor een langer stuk in die trailer prakken en dan voor een onderzoek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:36

Raaaah ik kreeg vanmiddag mail dat ze het toch gaat proberen !!

*hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop-hoop*
*duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim-duim*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:38

volgens mij leest ze mee op bokt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:43

Ik weet niet , kreeg vorige week een autoreply mail dat ze in het buitenland zat tot de 26e , dus misschien is ze net thuis en mail aan het wegwerken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:47

Toppie!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:01

Nouja , ze ging het PROBEREN.... misschien hoor ik wel niks meer

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 07:30

Mijn ruinen staan nu nog 24/7 in het gras, komen vanaf half oktober 's nachts op stal. Van half oktober tot half maart staan ze overdag op een kale wei, in een kudde. Ze krijgen 's ochtends een kruiwagen hooi mee, genoeg vor een uurtje eten. In de box krijgen ze, 's avonds, per paard twee hooinetten voor onbeperkte ruwvoeropname. Daarnaast drie keer per week 100 gram Pavo Vital, twee keer per week lijnzaad om het verharen wat te helpen en zandophopingen te voorkomen. Als ik in de winter echt bijvoer nodig heb, wordt dat slobbermash van Havens. Fijn spul om te voeren en ze eten het liever dan basisbrok.

Ik reken voor de winterperiode de voergift even uit aan de hand van het voedernormenboekje. Basis is veel ruwvoer, maar al het niet voldoende energie geeft wordt dit aangevuld met krachtvoer.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:01

Waldjo staan 24/7 met 9 andere paarden buiten op veeeeeeeel land in de uiterwaarden (soort natuurgebied). Kleigrond met overal stenen en puinzooi die overbleven van de voormalige steenfabriek die nu dienst doet als schuilhok met daarvoor een hobbellige betonnen plaat.
' Winters wordt er een paar balen hooi en helaas kuil op de plaat gedumpt en als dat op is komt de volgende lading. Krijgen dus onbeperkt. Krachtvoer krijgt ie niet, sommige paarden wel maar hun baasjes moeten daar zelf voor zorgen.
Ze hebben beschikking over leidingwater maar vaak drinken ze uit de ijssel. Heel novenber gaan ze het maailand op, kunnen ze dat voor het hoge water nog even kaalvreten.
'Winters staat vaak de boel weken onder water en is alleen het schuilhok met de plaat droog, die ligt veel hoger en staan ze met ze 10en op en stukkie van nog geen 20 bij 40m . Worden ze lekker sociaal van
Daarnaast geef ik Waldjo dagelijks een paar takkies gedroogde brandnetels. Heb de stal volhangen, krijg ook he-le-maal geen vreemde reacties hoor boeie
En hij heeft een hymalaya steen die ie alleen krijgt tijdens het poetsen. Als ik em in het land hang is ie zó op, door de andere paarden *vreetzakken*

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:21

smurf schreef:
alles wat ik voer is uitgependeld, in eerste instantie door Steffi van der Laarse (holistisch DA) en tegenwoordig pendel ik zelf ook.

Waarom ga je daarvoor pendelen dan? (gewoon interesse ) Zelf zou ik dat niet doen. Straks geef je je paard iets helemaal verkeerd of zo, alleen maar omdat het een beetje waaide.

Santos staat nu in de bak op hooi, hoefbevangenheid.
's Avonds krijgt ze een broodje stroop met haar medicijnen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:32

als jij denkt dat een pendel door de wind te beinvloeden is, is het mij wel duidelijk dat je er niets, maar dan ook helemaal niets van weet en het zelf ook niet doet, vooral ook niet gaan doen, tenzij je je er eerst in verdiept!

Ik pendel liever eerst even uit of het wel goed voor het dier is wat hij hij te eten krijgt, ik pendel mijn eigen eten ook wel eens uit, kan erg verrassend zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:18

Jamaar een pendel zou toch laten zien wat je zelf eigenlijk al weet , maar nog niet echt beseft ? Zoiets las ik ergens op een pendel-site , dat hij dingen bovenhaalt uit de pendelaar ?

Steffi mailde vandaag , het lijkt erop dat ze een keer gaat komen (alsjeblieft laat het waar zijn )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:23

ook Steffi pendelt al het eten van je paard uit, vraag haar of ze het uit wil leggen......... ik kan het niet via de pc uitleggen, dat zou een verhaal van hier tot Tokio worden.....

Ik geloof er in, ik heb het al zo vaak bij het rechte eind gehad, dat ik iets pendelde, men geloofde het niet en de DA stelde weken later een diagnose die precies klopt met wat ik eruit had.

Geloof je er niet in, dan niet. Ik zal echt neit zomaar een paard gaan pendelen zonder dat de eigenaar mij daarom gevraagd heeft.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:39

Bij Sheril zijn de PAVO-summerfit koeken aan het begin van de zomer als 'redelijk goed' uitgemeten. Niet met een pendel, maar met zo'n soort antenne als Steffi ook gebruikt. Maar de mok en de bulten die ze toen had, daar ben ik 99% zeker van dat die veroorzaakt werden door die koeken...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:48

pmarena schreef:
Jamaar een pendel zou toch laten zien wat je zelf eigenlijk al weet , maar nog niet echt beseft ? Zoiets las ik ergens op een pendel-site , dat hij dingen bovenhaalt uit de pendelaar ?

Ik heb mezelf regelmatig laten pendelen op bijvoorbeeld bach bloesems, welke ik nodig zou hebben. Ik wist niet wat er in die buisjes zat, maar meestal kwamen feilloos de goede eruit. Ik was er eigenlijk altijd bij gebaat

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:51

smurf schreef:
als jij denkt dat een pendel door de wind te beinvloeden is, is het mij wel duidelijk dat je er niets, maar dan ook helemaal niets van weet en het zelf ook niet doet, vooral ook niet gaan doen, tenzij je je er eerst in verdiept!

Een pendel kan allerlei vormen hebben, en sommige kunnen inderdaad beinvloed worden door de wind.
Het lijkt me niet dat Steffi daarmee werkt, nogal onpraktisch

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:50

Citaat:
Het lijkt me niet dat Steffi daarmee werkt, nogal onpraktisch

ik weet, uit eigen waarneming, dat Steffi met een biosensor werkt, een grote van 30 cm, ik heb er ook zo eentje. Als je bedreven bent in het pendelen, heb je die lange spriet niet nodig om je antwoorden te krijgen, je voelt het in je lijf.....

Als je bang bent dat de wind de boel beinvloed, dan zet je het paard toch even binnen, ik zie het probleem echt niet hoor en als je er niet in gelooft of er tegen bent, dan doe je het niet, simpel.....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:16

Wij hebben bij ons op stal gister te horen gekregen, dat de staleigenaresse per 1 november Pavo gaat voeren. We kunnen kiezen uit basisbrok of stimix.... Dit omdat ze het dan groot in gaat kopen wat (vooral) ook gunstig is ivm haar eigen 4 paarden...Ander (eigen) voer wordt niet meer gevoerd, mag je zelf gaan doen. Stalprijs gaat hierdoor met E. 11,- omhoog (dus ook als je zelf eigen voer gaat voeren).... Mijn paard staat op een mengsel van luzerne, stimix en subli ponybrok... dat kan dus per 1 november niet meer.... Ik zou het niet hebben kunnen verzinnen....je pensiongasten dwingen om hun paarden bepaald voer te geven....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:29

dat is bij ons ook zo, er wordt in de winter van stal uit Pavo basisbrok gevoerd, dat mag Morrie niet hebben, dus ik voer Stimix en Liga.

Verder gebruik ik geen stro, ik mest zelf uit, koop m'n eigen vlas en laat het aanvoeren,maar ik moet gewoon het volle pond betalen. Dat is de prijs als je het anders dan anderen wil doen, helaas......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:35

Wat dat betreft heb ik het beter voor elkaar... ik mag eventueel pavo voeren van de hoofdhuurder, maar ik mag ook zelf inkopen.
Zelfde verhaal met het hooi en strooisel, wat ik overigens wel van hem koop voor 2,50 euro voor een kleine baal hooi, en 5 euro voor een pak houtvezels.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:44

smurf schreef:
dat is bij ons ook zo, er wordt in de winter van stal uit Pavo basisbrok gevoerd, dat mag Morrie niet hebben, dus ik voer Stimix en Liga.

Verder gebruik ik geen stro, ik mest zelf uit, koop m'n eigen vlas en laat het aanvoeren,maar ik moet gewoon het volle pond betalen. Dat is de prijs als je het anders dan anderen wil doen, helaas......

Hoe vaak per dag voer je Morrie dan? Het ziet er dus naar uit, dat ik straks twee keer per dat naar stal op en neer rij, om mijn paard te voeren... en dat terwijl ik hem verhuisd heb afgelopen juli, omdat er op deze stal wat meer gedaan werd....