Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:21

Lisa_Melody schreef:
Ik wil er wel graag mee gaan beginnen... Maar een (nieuw) L1 pakket is veel te duur voor mij... dus ik moet of nog een jaar wachten tot mn verjaardag, of een goedkope 2de hands vinden... Iemand die er toevallig nog een te koop heeft?

op ebay zijn er echt best goedkope paketten te koop, er is nu een nieuw pakket, dus het oude pakket is vaak heel goedkoop (ik zag er laatst een voor 40 euro...) Ik heb het ook gedaan met de oude paketten, is best goed te doen. Als je in het begin een paar lesjes neemt (kijk ff op www.naturalhorsemanship.nl, daar kan je heel goedkoop een paar nh-lesjes regelen om je te helpen met het begin, ik geef zelf ook les), ben je zo door level 1 heen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:28

sanne83 schreef:
marina schreef:
Ik doe het ook.
Een paar maandjes heb ik hel L1 pakket gehad, ondertussen is die alweer verkocht. Leuk programma, maar L2 hoef ik niet zo nodig te hebben.
Rijden doe ik sowieso niet op de parelli manier.

zonde, bij level 2 wordt het pas enigzins boeiend

Ik vind hem veel te duur.
Gelukkig heb ik voorlopig nog genoeg inspiratie om zelf leuke dingen te verzinnen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:34

helaas heb ik niets aan oude paketten: ik heb geen video afspeelding meer, kan alleen op de pc dvd;s afspelen, dus ik zal echt moeten wachten op het nieuwe pakket

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:44

Maar smurf,de originele dvd's van Parelli kosten...een vermogen..
En een video afspeelding kost ..80 euro?
Dan heb je dat zo terug verdiend..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:06

sanne83 schreef:
Lisa_Melody schreef:
Ik wil er wel graag mee gaan beginnen... Maar een (nieuw) L1 pakket is veel te duur voor mij... dus ik moet of nog een jaar wachten tot mn verjaardag, of een goedkope 2de hands vinden... Iemand die er toevallig nog een te koop heeft?

op ebay zijn er echt best goedkope paketten te koop, er is nu een nieuw pakket, dus het oude pakket is vaak heel goedkoop (ik zag er laatst een voor 40 euro...) Ik heb het ook gedaan met de oude paketten, is best goed te doen. Als je in het begin een paar lesjes neemt (kijk ff op www.naturalhorsemanship.nl, daar kan je heel goedkoop een paar nh-lesjes regelen om je te helpen met het begin, ik geef zelf ook les), ben je zo door level 1 heen.

Oke dan zal ik eens op ebay gaan kijken...Ik kom daar normaal nooit.
Maar 40 euro is niet duur. En wat is dan het verschil tussen de oude en de nieuwe versie?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 22:21

tenzij je de paketten op Ebay of elders goedkoper kan weten te bemachtigen.......
ik ga echt geen video ding meer kopen, wat een ellende heb ik daarmee gehad, altijd stuk of de banden waren van een ander type.......

Het verschil tussen de oude en de nieuwe versie is niet alleen dat de oude versie video's heeft en de nieuwe dvd's, maar het inhoudelijk ook heel anders, 1 voorbeeldje: in de oude versie van level 1 zat trailerladen, in de nieuwe versie is dat eruit gehaald en daar zit 21 minuten passenger in......

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:27

Voor de geinteresseerden: Ik heb nog wel een L2 pakket (oude versie) te koop. Hij is met video's, maar als je die niet kunt afspelen doe ik er gratis een DVD'tje bij van het videomateriaal. (en dat voor de helft van de originele prijs!)

De nieuwe L2 zijn in Amerika al verkrijgbaar, maar in Nederland komen ze pas over ongeveer 8 maanden (nagevraagd tijdens de Horse Event)

Level 2 is echt VEEL leuker dan Level 1, je bent ook veel langer bezig met 1 pakket. Met Level 1 kun je in 1 maand al klaar zijn, als je zoals Smurf lekker fanatiek aan het oefenen gaat. Level 2 kost toch wel zeker een half jaar!

Als je heel graag een nieuwe L2 wil, kan ik er wel eentje voor je uit Amerika halen: kheb daar een fijne contact persoon. Komt op ongeveer 180 euro voor een pakket.

En idd: Level 1

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:01

Jaaaaaaaah!!!!!!!!!
Ik heb mijn carrot stick met touw!!!!!!!!
De postbode kwam mijn 'hengel' net brengen,morgen of zaterdag lekker uitproberen!!!
Hoera!!!
*is hyper*

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:47

Ikzelf heb tijdens een minikamp men level 1 gehaald in maart.

Wegens een veulentje heb ik alles effe met mijn merrie op non-actief gezet maar in de omgang met onze kudde, doe ik ook alles op de parelli wijze.

Ons veulen is geïmprint volgens parelli en miller (leermeester van parelli) en daar pluk ik echt wel de vruchten van!

Als onze paddock zon beetje klaar is in het najaar, wil ik level 2 afwerken.

Even iets over de yoyogame waartegen sommige van jullie aanlopen. Als je paard zijn hoofd omhoog houdt en zelfs lichtjes van de grond durft te komen, is dat een duidelijk teken van verzet! Hier moet je echt durven doorgaan! Heb het met eigen ogen gezien bij een andere merrie van ons die bij Eddy Modde heeft gestaan.

Durven doorgaan en blijven volhouden die fase 4, hoe hard het ook gaat! Maar van zogauw er een sprinkeltje achteruit gaan is, onmiddellijk stoppen. Even wachten op herkenningspunten van je paard (kauwen, hoofd omlaag, rust,..) Dan opnieuw met je fase 1,...

Ik heb haar echt wenend na de eerste sessie in de weide gezet en ze stond vol zwellingen op haar hoofd en lichaam van de carrotstick en het touw. Dat zal ik nooit vergeten maar ik zal ook nooit vergeten dat zij altijd de mogelijkheid had om elders te gaan maar zij bleef tegen Eddy geplakt om de klappen te incasseren en ze bleef volharden. Echter Eddy bleef ook relaxt volharden en uiteindelijk is zij geweken. Eddy heeft het wel emotioneel niet makkelijk gehad om zo te blijven volharden maar het moest. Ergens zegt parelli iets in de aard van: "heb je het ooit 3 dagen volgehouden want dat is wat noodzakelijk is".

Het prachtige vind ik bij Parelli dat je paard dit niet als agressief beschouwd omdat je streeft naar werken zonder emotie. Iets wat paarden ook niet kennen. Zij geven een rel zonder meer en gaan binnen een fractie van een seconde gewoon verder met grazen... Mijn merrie kwam voor elke sessie zelf naar Eddy in de weide om "gevangen" te worden en speelde de friendly game even graag met de carrotstick als met wat anders...

succes met jullie yoyo!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:20

Citaat:
Durven doorgaan en blijven volhouden die fase 4, hoe hard het ook gaat

ik was zo stom om dat op een zonnige zondag te doen, met veel wandelaars in de polder, ze kwamen het erf op om me verrot te schelden, dat paard stond zo zoet stil en ik ging zo tekeer met dat touw .................. dierebeul, zoooo zieluggggggg

nu gaat ie op fase 1 en hij vindt het nog leuk ook, achteruit de deur of het hek door

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:16

Tinkerloos schreef:
tja,maar wat doen we er dan aan??

harder slingeren met het touw totdat ze het wel snapt en dan meteen ophouden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:21

Citaat:
Ik heb haar echt wenend na de eerste sessie in de weide gezet en ze stond vol zwellingen op haar hoofd en lichaam van de carrotstick en het touw.

en waarvoor gingen jullie ook alweer parelliën?
Juist, omdat je dan geen hoofdstel, bit, sporen en zweep meer nodig hebt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 19:25

ik ben gaan parellien omdat mijn bekapper mijn paard buitengewoon onopgevoed vond en niet meer wilde komen, later kwam Steffi van der Laarse die me adviseerde mijn paard direct te verkopen of hem op te laten voeden, ze had nog nooit zo'n onopgevoed, respectloos paard gezien........

Sporen heb ik nooit gebruikt bij hem zweep heb ik niet meer, hoofdstel en bit hangen ongebruikt in de kast tegenwoordig, het enige dat ik nog gebruik is een touwhalster, leadrope en carrotstick en heel soms een zadel, maar dat mag eigenlijk nog niet in dit level....

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:41

@jackie

gek dat je net dat quote, niet? Een gans verhaal en net dat zinnetje haal je eruit.... bizar!

En nee das echt niet mijn reden geweest voor parelli te gaan doen. Wel het feit dat mijn merrie zichzelf 4 jaar terug beet als er iets op haar lichaam kwam...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:01

even voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen Parelli. touwhalster en leadrope gebruik ik al 15 jaar. Parelli heeft ze niet uitgevonden. mijn paarden zijn redelijk opgevoed. tenminste kreeg ik geen commentaar van Steffi

ik heb mijn eigen methode bij elkaar gepuzzeld (heeft Emiel Voest overigens ook gedaan).

wat ik frappant vind is dat de meeste mensen ervan uitgaan dat NH altijd zonder geweld is en trots op zijn dat ze geen zweep meer gebruiken bijvoorbeeld. een carrot stick is ook maar een veredelde zweep. ik vind hem zwaar en onhandig. geef mij dan maar een dressuurzweep. vind ik makkelijker werken. het maakt niks uit wat voor "gereedschap" je gebruikt. als het maar werkt en niet misbruikt word.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:10

Browny2 schreef:
@jackie

gek dat je net dat quote, niet? Een gans verhaal en net dat zinnetje haal je eruit.... bizar!

En nee das echt niet mijn reden geweest voor parelli te gaan doen. Wel het feit dat mijn merrie zichzelf 4 jaar terug beet als er iets op haar lichaam kwam...

dat zinnetje viel me gewoon op.

en wat was de reden waarvoor je merrie zich beet?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:07

Citaat:
harder slingeren met het touw totdat ze het wel snapt en dan meteen ophouden.
Geloof me,harder slingeren kan echt niet,ik zit al op volume maximaal met het zwaaien!!
(ieder denkt dat ik gestoord ben bij ons,en net wat smurf zegt..waarom staat dat mens zo hard met dat touw te zwaaien terwijl dat paard zo lief stil staat???)
Ze komt niet omhoog,en loopt ook niet weg een andere kant op of iets,ze snapt het echt niet,en doet gewoon haar hoofd omhoog om geen mep van dat touw tegen haar kin te krijgen...
Als ik dan hard roep: achterrrrrrruittttt .. dan gaat ze wel,maar dat telt niet...

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:46

@ Jackie

Tja, wat was hiervoor de reden, als ik dat had geweten had ik misschien niet bij parelli uitgekomen uit wanhoop als laatste redmiddel.... waarom verzetten paarden zich? Waarom had ik in eerste instantie een onhandelbare merrie die mij na level 1 zodanig vertrouwd dat zij de eerste dagen uitsluitend ging liggen als ik op de weide over haar veulen waakte? Waarom was zij bij anderen die bitch die met ieder ging lopen en niet te houden was?

Misschien had mijn oudste merrie een grote persoonlijke ruimte en vertrouwde ze het niet als er iets over haar rug werd gelegd en liet zij dat op haar manier merken? Roofdier - prooidier relatie?

Alleszins kan ik nu dmv reverse en retreat alles over haar leggen terwijl zij relaxt staat.

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:04

Oja, ik ben echter van mening dat nh inderdaad zonder geweld is in die zin zoals de definitie omschrijft alleszins. In mijn ogen is geweld iets agressiefs tov iets of iemand die zich niet kan verdedigen...

Zoals ik eerder zei streef je naar emotieloos "werken" dus zonder agressie. Ik kan nu makkelijk een block gebruiken bij andere paarden en eigenlijk perfect relaxt zijn en een fractie later gewoon terug de draad oppikken.

Bij PNH en misschien ook bij andere maar ben daar niet van op de hoogte dus verbeter me, laat men het paard de keuze en wordt er niet gestraft. Is er iets wat niet "kan", maak je het ongemakkellijk, is er iets goed, geef je comfort...

geweld is bv het eerste bezoekje van een DA aan mijn oudste merrie. Zij piepte op zijn aanwezigheid en om haar ruimte te doen gelden en hij reageerde hierop door haar in de hoek van de stal te drijven en verschillende keren te slaan met een ijzeren staaf op de rug. Door bv een paard met geweld de trailer in te trekken met hengstenbit en zweepslagen met gevolg trekken, steigeren, wonden,... maar uiteindelijk staat ze er wel in. Dus volgende keer, slaan en trekken we maar want het lukt.

De paarden bij ons zijn soms ook niet mals voor elkaar en met de opgroeiende veulens moet er soms eens eentje op zen plaats gezet worden. Dit gebeurd heeel zelden door mijn oudste omdat de andere weten wat kan komen als zij niet wijken. Zij hoeft niet veel te doen, oor achterwaarts, staart zwiepen en je ziet ze in een boog rond haar gaan. Maar heel af en toe heb je er eentje die op dat moment wil testen hoe ver hij kan gaan en dan volgen de fases zich in fracties van seconden op met uiteindelijk fase 4: een rel en plots alsof niets gebeurd, is er weer rust in de kudde en grazen ze naast elkaar.

En daar is het waar het o.a. voor mij om draait: de schijnbaar minieme communicatie, de hechte band en zoveel meer....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 08:09

@ Tinkerloos praten en schreeuwen hoort niet bij Parelli.......
er komt een moment dat het eurootje valt en dat ze achteruit gaat, Morrie vertikte het ook eerst, na een sessie met Wout gaat ie soms zelfs op fase 1 achteruit.
Doe je genoeg life-up en kijk je boos genoeg??
Gaat ze achteruit op porcupine en driving, want dat gaat er aan vooraf......

@Browny2 lekkere DA heb jij zeg.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:11

Ik hoop dat ik boos genoeg kijk...
Ik oefen gewoon lekker door,enm elk stapje achteruit zal ik belonen door het touw stil te houden...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 08:15

en je blik af te wenden en je energie laag ....... *pffff* ingewikkeld hoor dat parelli

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:17

@smurf: daarom dat het bij dat eerste bezoekje is gebleven, die man heb ik van men erf geschopt!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:28

Als ik als een achtelijke ga springen en zwaaien doet ze het wel

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 08:34

@Brwony2 goedzo!!!

@TL bij Morrie deed het wonderen toen een ander een keer de games met hem doornam, toen viel de yoyo-euro pas goed en daarna deed ie het bij mij ook ineens....... de ene dag wat beter als de andere, maar dat schijnt normaal te zijn