Jur Vrieling - Zirocco Blue - OS Rio 2016.
Jur Vrieling is een mooi mens en een zeer capabele ruiter, eentje die je niet snel van diermisbruik zult betichten.
Zirocco Blue is een fantastische hengst met zeer veel vermogen en mogelijkheden.
In het heetst van de strijd stopte Zirocco Blue en begon Jur Vrieling met de zweep te 'corrigeren' op een manier die hem diskwalificatie opleverde. Op alle "horse-media" werd gezocht naar een excuus. De overige media kopten hun kranten met oa. "Rio 2016: Jur Vrieling geeft paard zweepslagen".
Jongens, wij, de paardensport en de paardensportmensen, wij doen het zelf.
Dit soort beelden maakt dat de buitenwacht onze sport raar en dieronvriendelijk vindt.
En ondertussen denk ik persoonlijk: mogen wij een dier wel in een prestatie-situatie brengen waarbij het presteren voor ons zo belangrijk geworden is, dat we bij teleurstelling mogelijk onze frustraties op datzelfde dier botvieren op een manier waarop het zelfs pijn daardoor kan lijden? Zeg niet dat jij dat nooit zou doen. Het overkwam de superruiter Jur Vrieling immers ook.
Ik vind daarom zelf topsport met dieren eigenlijk niet meer kunnen... 
Citaat:
Vrieling deelde een paar klappen uit aan Zirocco Blue, nadat het dier voor de tweede keer weigerde. ,,Het was uit frustratie'', sprak de ruiter berouwvol. ,,Ik had dit niet moeten doen.'' Bondscoach Rob Ehrens liet zich op vergelijkbare wijze uit. ,,Ik ben 27 jaar topsporter geweest en ken het gevoel van teleurstelling als het misgaat. Maar dit mag niet gebeuren en zal niet meer gebeuren.''
Laatst bijgewerkt door Dees op 09-12-17 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt