Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xxdomiixx schreef:Ik zou zelf niet voor 3x het zelfde commando kiezen. Wat ik doe is wijzen (en mijzelf groot maken), dan til ik de stick/zweep op, draai met de stick/zweep en als hij dan nog niet gaat doe ik echt mijn best om hem aan te raken (dus ik storm naar de plek toe waar hij staat en waar hij dus allang weg had moeten zijn en die plek raak ik, als hij niet weg is dan raak ik hem is hij wel weg dan raak ik hem niet: zijn keus of hij geraakt wil worden of niet). Tegenwoordig hoef ik amper nog de stick/zweep op te tillen. Soms als hij mij niet serieus neemt en door die "fases" gaan geeft niet het resultaat wat ik doe, dan doe ik een verrassings"aanval" dan geef ik hem lang de kast met mijn 1e fase om vervolgens heel snel of juist direct door te gaan naar de laatste fase. Dit moet je echter niet dagen/weken of zelfs tijdens de sessie heel veel achter elkaar hoeven te doen want dan doe je iets niet goed. Je moet na een paar keer echt al heel veel verschil zien (bij mijn paard is dat bij de 3e x ongeveer dat hij dan denkt hmmmm misschien moet ik toch echt wat sneller zijn).

hem dan te dominant benaderen kan zijn zelfvertrouwen een opdonder geven en ik denk dat de TS dat in dit stadium moet voorkomen. In deze situatie zou ik hem alleen dominant wegzetten als hij dominant op jou af komt.
! En als dat lukt ga ik hem de signalen op die manier wel aanleren.

). Hilary schreef:Ik gebruik overigens altijd een voorspeller ("ennnnn") voor mijn commando. Zo voorkom ik dat als iemand gewoon "draf" zegt, mijn pony al gaat draven zonder dat ik dat zelf had bedacht.
En daarnaast zal niemand hier het woord draf zeggen want we wonen in Engeland 

Hilary schreef:25 x 25 vind ik persoonlijk te groot om in te werken, hoewel je zelf wel in beweging blijft
Je zou kunnen kijken of je op een veilige manier je bak kleiner kunt maken met touwen (bijv. naar 17 x 17 meter) en dan zo dat de grashoek en de springmateriaalhoek (hopelijk liggen die niet schuin tegenover elkaar) niet meer in je werkruimte zitten. Dan is het werkvak kleiner (heb jij minder het gevoel dat je hem 'kwijt' bent en hoef je minder te lopen) en veiliger.
Ik gebruik voor een gang harder of zachter de voorspeller ("ennnn") + het woord dat bij de gewenste gang hoort. Iets harder binnen een gang doe ik met een tongklik of kusje, en langzamer binnen een gang met "easy". Enige uitzondering: aangalopperen bij mijn ruin is "koekie, galop!" (en hij heet niet eens Koekie).
Ik vraag me dan alleen af (voor de mensen die later ook wedstrijden willen rijden) hoe die het dan doen, want dan mag je geen stem gebruiken. 
Bennie_Maudd schreef:Ik heb het topic snel doorgelezen dus sorry als ik ergens overheen heb gelezen![]()
Het lijkt met inderdaad makkelijker om een bepaald commando aan een gang te geven (dus drrrrraf etc.)
Zou het misschien kunnen komen dat hij nu zo rustig is door de rustgevende kruiden die je hem geeft? (Ik heb hier geen verstand van hoor!) Of misschien gewoon omdat hij nu in een nieuwe omgeving is en dan is het denk ik na een week wel weer over![]()
Leuk paardje! Ik volg
hij krijgt dus minder dan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid, vraag me daarom af of dit het probleem is? Had er ook al over nagedacht hoor
. Dank je!!
gezellig dat je volgt!
. 

.
andere been deed hij ook, alleen toen ik daarna weg naar achteren liep en hem riep met 'kommaaarrrr' had hij ineens niet meer zoveel zin
toen ging ik dus te ver. Ook weer wat geleerd!
Dus hoor graag suggesties what to do next
!
dus in de bak had ik moeite om hem erbij te houden en tegelijkertijd was hij gevoeliger voor mijn taal. Hij is wel twintig keer abrupt omgedraaid terwijl ik voor mijn gevoel niet verkeerd stond met mijn schouder. Of hij kwam bij de 'hohoooo' steeds naar mij in plaats van te gaan stappen. De hele sessie werd uiteindelijk gewoon een heel verwarrende ervaring voor hem en uit onmacht zijn we beide maar paar rondjes hard gaan rennen. Ik hoopte dat we hierdoor nieuwe start konden maken want ik wilde wel goed afsluiten. Na deze galoptirade heb ik hem ff laten stappen - ik moest ook even uithijgen - en toen zijn we opnieuw begonnen. Eén keer aandraven, ging goed, daarna stappen, ging goed, toen naar mij toe komen, ging ook goed.