Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aleeneh schreef:Maar eigenlijk is de gedachtegang dus: rightbrainers vluchten altijd en staan er dus nooit voor open om te leren? Want ik volg het oprecht niet.
Koekeroekus schreef:Eigenlijk is het toch ook zo dat paarden wisselen kan left brain naar right brain? Mij is verteld dat right brain paarden niks kunnen leren. Daarvoor moeten ze naar left brain overschakelen. Dus kan me dan voorstellen dat er paarden zijn die van alles wat laten zien.
Freya6 schreef:Koekeroekus schreef:Eigenlijk is het toch ook zo dat paarden wisselen kan left brain naar right brain? Mij is verteld dat right brain paarden niks kunnen leren. Daarvoor moeten ze naar left brain overschakelen. Dus kan me dan voorstellen dat er paarden zijn die van alles wat laten zien.
De RB kant is meer de instinctieve kant, in de LB modus kunnen paarden meer nadenken en dus beter leren. Het is dus onze taak om de juiste strategieën (al ben ik niet zo van dat technische woord), de juiste opzet te maken dat een paard van RB naar Leftbrain kan schakelen. Hij leert dus om minder RB (instinctief) te reageren en eerder na te gaan denken.
Natuurlijk leren ze ook door trial and error (bijvoorbeeld als ze een weg naast de wei spannend vinden, leren ze eraan te wennen, door natuurlijkerwijs naderen en terugtrekken toe te passen)
Ik denk dat een paard in de RB in de release na ontspanning leert dat hij dus niet met RB gedrag het goede antwoord geeft, maar met ontspanning (wat LB is).
Aleeneh schreef:Even als aanvulling op mijn woorden van eerder; op het moment dat mijn merrie open staat om te leren is ze ontspannen, met haar aandacht bij mij en nieuwsgierig qua wat ik van haar wil. Maar ik vind haar in haar reacties dan nog steeds niet een left-brainer. De LBEers en LBIers die ik ken waren ook brutaal, dominant, af en toe wat stout, enzovoorts. Kortom, die waren nog wel een tikkie zelfverzekerder; vertoonden een heel andere vorm van gedrag. Op het moment dat zij open staat om te leren is ze gevoelig en wil ze mij graag pleasen.
Dat vind ik eigenlijk wel een beetje een verschil. Ik zie haar dan als een RBer die niet in extremen van gedrag vervalt maar die gewoon in balans is.
Maar @Freya, ik begrijp inderdaad dat jij de termen anders toepast dan hoe ik ze opvatte.
Freya6 schreef:http://www.jesserpeters.com/images/my_h ... sitive.jpg
Hier zie je wat ieder horsenality aan kracht heeft.
Urielle schreef:Hier ook een RBI hoewel ik verder niet met Parelli werk.
Ik noem mijn paard altijd mijn autist, hij heeft veel duidelijkheid, voorspelbaarheid en routine nodig. Ik heb sinds kort een nieuwe instructrice, gaat veel lichter dan ik gewend ben maar mijn paard doet niks anders dan staken en overeind staan, hij wordt bang van de verandering, vervolgens boos en gefrustreerd op mij dat ik hem in de war breng. Nu les ik met de hengst om het systeem te leren en dat ga ik heel subtiel bij mijn autistje implementeren zodat hij het mentaal kan handelen.
Buitenrijden durf ik niet bij hem, dan breng ik hem zover uit zijn comfortzone dat hij achterover durft te slaan en dat durf ik niet te riskeren voor mezelf.
Het moeilijkste bij hem vind ik aanvoelen of hij met een omweg in stapjes naar het doel gebracht moet worden of even brutaal overbluft moet worden omdat hij gebruik begint te maken van de ruimte die hij van me krijgt. In enkele gevallen is hij namelijk niet echt bang maar een dominante hufter en dan maak ik de situatie erger met mijn voorzichtigheid. De Chinese kwijtgeraakte handleiding van Lielle herken ik helemaal.
Freya6 schreef:http://www.jesserpeters.com/images/my_h ... sitive.jpg
Hier zie je wat ieder horsenality aan kracht heeft.
Aleeneh schreef:Oke, maar jullie stellen 'ontspannen en met open mind' dus gelijk aan left-brain?
In mijn ogen komt er bij left-brain namelijk nog wel meer kijken dus ik denk dat daar de verwarring uit voortkomt.