meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:19

Arme jij :+ Kan me wel voorstellen dat het wennen is :j Zeker als je van "go" houdt ..
In het LBE-topic staat pas een reactie van iemand (op mij) die haar LBI heel erg voorwaarts heeft gekregen (naar eigen zeggen), te voorwaarts voor mij want zo hoeft het voor mij ook niet .. maar misschien wel interessant voor jou ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:44

Die van mij is ook veel voorwaartser geworden, vooral buiten. In het begin was alles een excuus om te stoppen/langzamer te gaan, nu is ze gelukkig ook behoorlijk sensibel en wilt op zich ook wel, maar heeft echt die aanmoediging nodig. Dus in het begin inderdaad verbaal veel aanmoediging gegeven, nu kan het verbaal gelukkig wat minder (mensen stonden soms zo stom te kijken :') ), been of een klein kriebeltje met de zweep is vaak voldoende, of een duidelijk DOORRRR :Y) Maar je moet er zo consequent in blijven, draf is draf en niet 5 tellen over na moeten denken of je vandaag wel zin hebt om misschien in een keutel draf te vertrekken en de kunst is dan om doortastend doch vriendelijk te blijven en ze het gevoel geven dat ze het zelf verzonnen hebben dat ze ging draven. Tegenwoordig verzint ze inderdaad zelf weleens dat ze kon gaan draven :wow: moet niet gekker worden :P
In de bak is het soms nog wat lastiger, vooral in de galop, dan kruipt ze ook achter de teugel, dus dat rijdt dan best irritant...
Ik zei van het weekend nog tegen m'n zus, als Djuun een mens zou wezen zou haat stopwoordje "ja maar" wezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:49

Hier werk ik ook veel met stem, héél veel :j Is soms wel stom, maarja, het is niet anders. Die van mij heeft zo'n aversie opgebouwd tegen benen/zweep en heeft dit niet tegenover stem, dus dan ga je vanzelf wel anders werken ;) Probeer het wel weer om te bouwen en ook met de gewone hulpen te werken, maar dat is vooralsnog niet zo'n succes .. en dan denk ik "wie heeft eigenlijk bepaalt wat de gewone hulpen zijn? Waarom zou je niet gewoon enkel met stem kunnen werken" .. dus voorlopig nog veel stem :Y) :))

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:50

Hallo!

Vorige week is [***] bij mijn thuis geweest ivm mijn lieve ruin.. We denken dat hij ook LBI is. En na het lezen van de verhalen hier weet ik het bijna zeker..

In de rijbak is hij ook liever lui dan voorwaarts, hoewel hij wel een super vast tempo heeft.. Ik hoef hem zeg maar niet te blijven pushen, als hij eenmaal draaft blijf hij 1 tempo aanhouden.
Lui voor het been, grapjes uithalen, komt heel bekend voor.

En ergens las ik ook dat bokken/weigeren bij moeilijk vinden een kenmerk is. Die van mij heeft nog nooit gebokt of echt geweigerd (ik heb hem wel niet zo heel lang hoor) maar als het moeilijk is dan begint hij wel heel erg met zijn hoofd te zwaaien. Hij geeft naar mijn gevoel gewoon aan dat het moeilijk is. Meestal stop ik dan even en na wat stappen sluit ik af met een makkelijke oefening..

Nu ik dit trouwens allemaal aan het lezen ben begin ik te twijfelen of ik er niet 2 heb.. Als het alleen op het rijden aankomt dan klopt het wel want de pony wil absoluut niet in de bak rijden. Ik heb haar beleerd op de weg (had toen nergens een bak en ze luisterde goed naar jarenlang wandelen en mennen dus waarom niet) en toen ik vorig jaar in de bak begon te rijden... Veel bokken, vooral in de bochten, laag tempo.. Echt iets wat ik totaal niet van haar gewend ben! Dus alles was nagekeken (bloed, zadel, hoeven,..) maar niets uitgekomen. Behalve dat de zadelmaker zei dat het misschien kwam omdat ze te stijf is in haar buigspieren. De bochten doen dan pijn en daarom bokt ze.. Maar in het bos rijdt ik toch ook bochten (anders kom je zo moeilijk thuis)..

Conclusie: nog maar eens verder verdiepen in de gedragingen van mijn twee monsters!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:03

Wat een verademing dit topic :D ik heb dus ook een lbi, vroeger reed ik met haar in de piste wat ons helemaal niet afging
Ze werd als lui en dwars bestempeld terwijl ik het rijden id piste helemaal heb opgegeven en we rijden nu enkel nog buiten wat echt beter bij beide van ons past!

Ik heb het filmpje van op de 1e pagina bekeken naar versta het helaas niet goed

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:37

Ja ik vond het filmpje ook moeilijk te verstaan, maar basically komt het er op neer dat je rustig en tegelijkertijd onvoorspelbaar moet zijn in, in dit geval, de circling game. Dus als je paard gaat stappen vraag je of hij zo langzaam mogelijk kan gaan stappen. En als je wilt dat hij gaat draven, eerst doen alsof hij niet hoeft te draven en daarna juist de grond slaan van ''je stond daar niet meer!!'' (wat natuurlijk de bedoeling is, maar je paard krijgt dan een WTF momentje waardoor het interessant wordt voor hem.

Vandaag was de hoefsmid geweest en daarna had ik nog even wat gespeeld met een obstakel, maar het was duidelijk dat ik haar had ontnomen van haar ochtenddutje. Eerst moest ik haar bezig houden tijdens het bekappen omdat ze zich anders steeds liep te bemoeien met de hoefsmid (als in: neuzen en ''wat doe je?'' en het liefst met haar lippen door zijn haren als hij gebukt staat. :Y) ) En daarna viel ze in slaap. En tijdens het grondwerken viel ze dus ook in slaap. :')

Dus ik heb haar maar weer in de weide gezet, en wat ging mevrouw doen? Niet slapen, neeee, eten! }:0

Maar ze was wel heel lief dus dat scheelt weer. :P En gelukkig vindt de hoefsmid mijn paard ook grappig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:11

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:45

kwita schreef:
ik kende het niet maar nu met het lezen viel er best veel op zijn plek!
waar haal je deze info, ik wil meer lezen!

Hier kan je in het Nederlands iets lezen.

http://www.paardenmanieren.be/node/29

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:33

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:28

ik heb mijn paardje pas twee weken, dus ik kan er eigenlijk nog niet heeeeel veel over zeggen, daarbij heb ik ook geen overmatige kennis op dit gebied.

ik heb wel een vermoeden, maar ik vraag mij af of dat wel 'kan'?

zodra je hem onder het zadel hebt is hij werkwillig, kalm in het hoofd, niet snel onder de indruk, duikt hooguit eens in elkaar en een sprongetje op zij om vervolgens door te lopen alsof hij nooit geschrokken is..

smorgens op stal heeft hij het geduld van een dopert, hij moet en zal laten weten dat hij wakker is en vind dat hij als eerste eruit moet.. Hij laat dit echter wel zonder rancune of wraak corrigeren en leert het haantjes gedrag vlot af (bij de eerste de beste nieuwe handler op stal, begint hij vrolijk weer overigens).. Bij het naar de wei brengen idem.. Ze worden met 3-4 tegelijk naar de wei gebracht en netjes in de groep meelopen is lastig, achter volgen wil hij sowieso niet/nauwelijks. Wel laat hij zich goed corrigeren en luistert ook naar de correctie zonder rancune of wraakacties. uiteindelijk loopt hij dus netjes aan je zijde mee (weg van de minste weerstand is om hem aan je zijde toe te staan, maar niet voor je uit). Ieder nieuw persoon die hem leid, probeert hij echter weer vooruit te lopen.

op de poetsplaats is het even leuk, daarna draait hij domweg zijn hoofd weg en wat hij interessant vindt, joost mag het weten, maar jij of je complete snoeptrommel bent het in ieder geval niet.. Stap je even weg om iets uit je poetskoffer te pakken, dan draait hij parallel aan het hek en zoekt naar wat interessants, standaard gevolgd door wat rek en strek oefeningen richting zijn flank om te zien of en hoever hij nog verder kan draaien, helemaal bingo natuurlijk als je baas denkt dat je met een 'fake' knoop wel blijft staan. Boos worden dan heeft vrijwel geen nut, dan gooit hij zijn hoofd in de lucht en een blik in zijn ogen of je hem van plan bent dood te knuppelen (zelfs op een 'hè' of aan het halstertouw rotzooien om hem terug te zetten met zijn hoofd naar de stang waar hij aan vast staat).

bij het leiden aan het touw, volgt hij keurig, stopt wanneer je stopt en ook hier nergens van onder de indruk, hooguit dat hij eens op z'n plek 'springt' als de specht weer aan het werk gaat bos de ingang van het bos. Wel wil hij persee naast je lopen en eigenlijk niet netjes een stapje naar achteren (overigens doet hij dit nu wel redelijk ok), maar ondertussen smiecht hij er ook steeds een paar centimeter bij zodat hij na een kleine 50 meter toch ineens weer een pas voor je uit loopt.. Stoppen, en terugsturen (wat gewoon met een handgebaar kan) gaat keurig.. Wil je hem echter terugsturen met door met je halstertouw een rondje te zwaaien (uiteinde dus, niet eens 'voor' hem), dan is hij de beledigde onschuld met zijn hoofd in de hoogte en ogen die weer uitstralen dat je hem ik weet niet wat aan het aandoen bent. zelf doen, dus terug sturen, werkt prima.. weerhouden om de fout te maken door hem bij voorbaat te laten weten dat hij je niet voorbij kan (met het halstertouw) roept dus weerstand op.

Grondwerk

Longeren gaat prima, lekker ontspannen laag bij de grond, nette inbuiging en een oortje en oogje continue op je gericht.. Dat gezegd hebbende, als er iets interessants over het landweggetje gaat, dan zie je hem heeeeel langzaam (heb m een keer zijn gang laten gaan, kijken wat hij zou uitspoken) zijn hoofd kantelen net zolang tot in hij een contrastelling rondloopt. Dit vroegtijdig corrigeren door een lichte ophouding is overigens dan voldoende om hem bij de les te houden..

pionnen.. wilde wat werken aan het wijken en stelling en buiging.. dus een rijtje pionnen neergezet om te kijken wat hij daarmee zou doen.. Als een trein.. hoefde niet of nauwelijks iets te zeggen, hij weefde er zo omheen en tussendoor.. Heen en terug.. Maar toen had meneer geen zin meer, het volgende rondje kloste hij doodloop de eerste twee pionnen om. door zich gewoon naar binnen te laten vallen.

oefenen met het krukje.. Stilstaan is niet echt zijn ding.. als je opstapt wil hij ook graag direct lekker even lopen. Dus even oefenen met het krukje.. paar keer terug moeten zetten, tot hij netjes bleef staan met zijn aandacht bij mij.. Dus 'bingo' dacht ik, dit gaat goed.. beetje tegen hem aanhangen kroelen.. Rondje gelopen en wat anders gedaan, toen terug naar het krukje voor herhaling.. Gaat meneer keurig naast het krukje staan, maar vervolgens botweg met zijn hoofd afgewend in de verte staan staren.. Tja, leuk, maar dit zegt natuurlijk niets over 'stilstaan'. hij staat toevallig stil omdat hij mij compleet staat te negeren daar..

los even 'leuk doen'.. even los in de bak en hem lekker laten volgen.. overgangetje naar draf en terug naar stap.. nog even tussen de pionnen door. Halthouden, paar pasjes achterwaards.. om mij heen laten draaien.. Alles kort en afwisselen en meneer had er echt plezier in. Althans 5 minuten ongeveer.. Daarna kon ik leuk doen en mijn flank aan hem laten zien, maar meneer had zich inmiddels omgedraaid en naar het einde van de bak gewandeld om met de paarden in de wei ernaast te gaan staan beppen.. ik kon roepen, bidden en smeken, maar er was gewoon niemand thuis rofl..

Mijn vermoeden is dus eigenlijk dat hij zodra hij werkt Links Extrovert is.. Terwijl hij op rust en op de poetsplaats Links introvert is.. Bij het grondwerken kan zijn Extrovert in Introvert omslaan?

is het mogelijk dat een paard schakelt tussen intro en extro, bij werk v.s. rust/vrijheid?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:16

Ik meld me ook, snap dat het gedrag van mijn jonge ruin ook LBI is. Had het niet herkend aangezien zijn moeder RBE is, dus blijkbaar is dat niet erfelijk. ;)

Wat me vooral opvalt is dat hij heel "cool" blijft bij onbekende omstandigheden, en dan een paar minuten later explodeert van bijv. een musje dat wegvliegt. Voor mij onbekend, mijn merrie schrikt gelijk en dan is het voorbij.

Hij draaft op het tempo waar hij zin in heeft (langzaam, lui), maar als ik hem aanpak wordt hij dominant en gaat heftig bokken.

Pff, vind het moeilijk om mee om te gaan, het feit dat hij niet zo impulsief reageert als zijn moeder maakt me onzeker.

Tips zijn welkom, na 10 jaar RBE moet ik hier echt in schakelen...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:21

elenaMM77 schreef:
Mijn vermoeden is dus eigenlijk dat hij zodra hij werkt Links Extrovert is.. Terwijl hij op rust en op de poetsplaats Links introvert is.. Bij het grondwerken kan zijn Extrovert in Introvert omslaan?

is het mogelijk dat een paard schakelt tussen intro en extro, bij werk v.s. rust/vrijheid?

Een paard schakelt zelfs tussen alle vier, afhankelijk van de situatie. Deze "persoonlijkheden" zijn om te herkennen en taktiek te hebben hoe je op dat moment met het paard om moet gaan. Maar je doel is om het paard meer in balans te krijgen. Een LBi wil je meedenkend en voorwaarts hebben, zo dat het snel denkende brein en de bewegingen in balans zijn met elkaar.

Ik ben ook niet in alle situaties hetzelfde, paard dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:29

pinto_1 schreef:
Wat me vooral opvalt is dat hij heel "cool" blijft bij onbekende omstandigheden, en dan een paar minuten later explodeert van bijv. een musje dat wegvliegt.

Die van mij heeft dit ook :j Ben nog niet 100% zeker van mijn verklaring maar voorlopig lijkt het zo : hij gaat, bij de juiste behandeling, steeds meer en meer de wereld ontdekken. Hij krijgt zelfs hier en daar LBE-trekjes. Anderzijds kan hij ook heel introvert worden, dichtklappen. Dit bv, bij pijn/last of als ik hem, in zijn ogen, verkeerd behandel. Dat zijn de gevaarlijke momenten. Als hij extrovert is kijkt hij heel erg rond en ziet hij alles, maar schrikt niet. Is hij echter introvert dan kijkt hij nergens naar, maar kan wel ineens enorm schrikken als er bv een fietser passeert.

Naar mijn mening krijgt hij bij die laatste momenten door het introvert zijn de wereld niet mee, en schrikt dan letterlijk wakker bij een onverwachte gebeurtenis. Dit heeft hij dan niet als hij het prima vindt en vooral bij bv nieuwe paden of onbekende dingen, want dat vindt hij super interessant en blijft dan dus op de wereld, ziet alles gebeuren/aankomen en schrikt dus niet..

Het introvert worden kan trouwens ook gewoon 'in slaap vallen' zijn, als we beiden gewoon buiten wat rondsjokken en ik zit ook niet op te letten kan dat ook wel gebeuren, dan schrikken we vaak allebei van hetzelfde :+ :))

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:02

Schrikt hij wakker of is hij daar RBI?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:32

Ik kan natuurlijk mis zijn, maar ik zie er geen RBI-gedrag in, introvert natuurlijk wel, maar niet RBI. Mijn andere pony is een RBI (LBE/LBI/RBE :+ ) maar dat is echt andere koek. Nu weet ik dat het ene paard natuurlijk extremer is dan het andere, maar toch .. er zit teveel verschil in naar mijn gevoel & in mijn ogen ;)

Hij heeft vorig jaar een echt extreem introverte periode gehad, op het moment zelf had ik dit niet door, achteraf is wel duidelijk geworden dat hij toen echt wel extreem introvert was (heb daarna spierproblemen & vitamine E-tekort ontdekt). Ik heb er toen in die periode iemand bij gehad die een stuk verder was dan ik, om eens te spelen met mijn pony's en te zien of ik wel in de juiste richting dacht, en zij zei dat hij echt wel een heel extreme LBI was. Ditzelfde is daarvoor gezegd geweest door een officiële instructeur (heb hem vorig weekend nog eens gesproken en hij kende mij nog, hij zei meteen "ah, die met de extreme LBI en extreme RBI" .. Ik heb 2 jaar geleden eens 2 lessen van hem gehad :') ) dus denk wel dat het ongeveer die richting uit gaat :)

Het is een pony die echt geleerd heeft om zich af te sluiten (voor zowel mentale als fysieke druk), maar tegelijk ook ontzettend dominant is en zich door niks of niemand wat laat zeggen (zelfs als je hem bv. voorwaarts kan slaan/pushen dan keert zich dat altijd op een bepaald moment tegen je). Nu ik steeds meer puzzelstukjes begin te ontdekken en ook medische dingen steeds duidelijker worden bloeit hij meer & meer open en gaat zelfs LBE-gedrag vertonen. Maar het is natuurlijk moeilijk om dat via internet allemaal te vertellen/beschrijven, echt alles in detail met voorbeelden zou ook wat te uitgebreid zijn, haha :+

Edit; ik heb het misschien ook niet duidelijk genoeg omschreven maar het schrikken is altijd wel erg beperkt, hij explodeert niet zoals mijn RBI dat kan bv., hij schrikt zich ter plaatse een hoedje en dan is het doorgaans klaar, behalve wanneer ik op zijn rug zit en zelf onzeker wordt, dan kan hij wat gekker uit de hoek komen maar dat is dan mijn schuld ;) En als ik er dan af spring is dat ook meteen weer voorbij want op de grond ben ik zelf een stuk zekerder dan in het zadel .. :)

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:00

_O- :j Ontzettend leuk om te lezen dit, zo herkenbaar!? Jullie weten het mooi te omschrijven, lig bij sommige opmerkingen helemaal in een deuk :D wat een herkenning! Heb ook een LBI merrie en bij haar moet ik altijd aan deze spreuk denken

"You ask a mare, tell a gelding, and discuss it with a stallion"

Alhoewel ik altijd het gevoel heb dat mijn merrie er toch graag een discussie van maakt en eerst overtuigd moet worden! :')

Maar goed, ze is dan ook de Alpha in onze kudde. Heb het gevoel dat mijn 'baas zijn" door haar getolereerd wordt .... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:20

Nou, ik heb 2 ruinen maar die kennen die spreuk toch niet hoor :+ Al durf ik niet uitsluiten dat als ze merrie/hengst zouden geweest zijn dat het misschien nog moeilijker zou zijn allemaal .. ;) En het is ook wel zo dat mijn LBI zeker nog denkt dat hij hengst is .. dus misschien hoort hij dan eerder bij het stallion-gedeelte, dat kan wel kloppen :j :')

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:30

Na al deze reacties en een klein beetje op internet te hebben gelezen weet ik het bijna zeker. Ook ik heb een LBI paard.
Dazzle wordt beschouwt als een 'lui' paard, vooral aan de hand is ze niet vooruit te branden, stilstaan en achteruit lopen, maar vooral niet de kant van stal op. Buitenzijden vindt ze heerlijk maar in de bak is ze sloom, als ik haar eenmaal lekker heb lopen, dus veel figuren en overgangen, is ze actief en wilt ze graag. Vooral aan de hand is ze sloom en is ze niet te bereiken. Een knuffel vind ze oké maar meer hoef ik dan ook niet te verwachten. Ze is erg in zichzelf gekeerd. Ik heb mezelf er nog niet heel erg in verdiept dus misschien zeggen jullie juist wel iets anders. Ze wordt wel actiever aan de hand wanneer ik een aantal dagen niet rijd dus het is zo ongeveer wel duidelijk dat ze zo langzaam loopt omdat ze moet werken. Ik vind dit op sommige momenten aardig frustrerend dat ze zo langzaam loopt, maar hoe meer geduld ik heb, hoe sneller het gaat, maar goh wat is dit soms lastig. Verder genieten we allebei enorm van lekker buitenrijden, dit vind ze ook enorm leuk! Heeft iemand misschien nog tips of zeggen jullie: nee ze is zeker geen LBI paard?

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:47

esmee1233 schreef:
Na al deze reacties en een klein beetje op internet te hebben gelezen weet ik het bijna zeker. Ook ik heb een LBI paard.
Dazzle wordt beschouwt als een 'lui' paard, vooral aan de hand is ze niet vooruit te branden, stilstaan en achteruit lopen, maar vooral niet de kant van stal op. Buitenzijden vindt ze heerlijk maar in de bak is ze sloom, als ik haar eenmaal lekker heb lopen, dus veel figuren en overgangen, is ze actief en wilt ze graag. Vooral aan de hand is ze sloom en is ze niet te bereiken. Een knuffel vind ze oké maar meer hoef ik dan ook niet te verwachten. Ze is erg in zichzelf gekeerd. Ik heb mezelf er nog niet heel erg in verdiept dus misschien zeggen jullie juist wel iets anders. Ze wordt wel actiever aan de hand wanneer ik een aantal dagen niet rijd dus het is zo ongeveer wel duidelijk dat ze zo langzaam loopt omdat ze moet werken. Ik vind dit op sommige momenten aardig frustrerend dat ze zo langzaam loopt, maar hoe meer geduld ik heb, hoe sneller het gaat, maar goh wat is dit soms lastig. Verder genieten we allebei enorm van lekker buitenrijden, dit vind ze ook enorm leuk! Heeft iemand misschien nog tips of zeggen jullie: nee ze is zeker geen LBI paard?

Mijn LBI pony was aan de hand ook niet vooruit te branden, er kon een bom ontploffen maar draven aan de hand deed ze echt niet :') Sinds we een paar grondwerklessen hebben genomen is dat onwijs verbeterd, ze draaft nu zonder druk met me mee. Misschien zou je dat eens kunnen proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:55

Klinkt wel als LBI esmee1233 :j En je geeft zelf ook al de oplossing aan voor het niet goed/graag aan de hand meelopen ;) Je kan wel grondwerklessen nemen om dat "op te lossen" maar in mijn ogen is dat eigenlijk symptoombestrijding, want dan lopen ze misschien uiteindelijk vlot mee (tenzij je de pech hebt een extreme te treffen) maar mentaal willen ze nog altijd niet ... Je moet dat koppie zien mee te krijgen, en dan volgen de pootjes vanzelf :)

Die van mij is ook zo'n mooie op dat gebied hoor. Heb wat endurance met hem gereden en dan moet je dus op de keuring voordraven. Dit wilde ik op voorhand met hem oefenen .. gewoon NIET in draf te krijgen aan de hand. Dus ik uiteindelijk opgegeven en vol goede moed naar de wedstrijd ( :+ ) en daar deed hij het gewoon! Hij weet precies wanneer iets echt nodig is en wanneer eigenlijk niet :') En dan uiteraard ook niet langer vragen dan nodig ...

Waar die van mij blij van wordt is niet het gaan wandelen ofzo op zich (want dat is saai, achter/naast baasje moeten lopen, wat heb je daar nu aan?) maar gaan wandelen met de lange lijnen. Naast zijn achterhand of achter hem, en je hebt hier een hele andere pony ;) Om het eens een andere insteek te geven, niet alles moet standaard zijn, vooral niet bij LBI's ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:29

[***] schreef:
Je moet dat koppie zien mee te krijgen, en dan volgen de pootjes vanzelf :)

En dat vind ik nou zo leuk aan LBI paarden. Ik heb het zo eens allemaal zitten lezen en herken er eigenlijk al mijn lievelingspaarden in :') . Eigenwijs en lekker koppig, ziek gevoel voor humor, weten hoe ze je het best voor schut kunnen zetten, lekker koel in de kop (of iets te, als je een paard even wil laten lopen en paardlief alleen maar met een lichte verbazing naar je gekke gedans met allerhande attributen staat te kijken terwijl het paard verderop, waar iemand net een zadel op wil leggen, het zo ongeveer besterft van angst - dat laatste is natuurlijk niet aardig, maar het hele plaatje op zich was vrij hilarisch, vooral toen diegene van dat andere paardje heel droog vroeg of het wel lukte _O- ), bokjes geven, ook zo leuk, vooral omdat die nooit ergens op slaan, iets met te lui om echt omhoog te komen en o, ja, meer 'ho' dan 'go'. Huidig vzpaard heeft stilstaan en heel langzaam lopen tot een kunstvorm verheven. Hoe vaak we buiten wel niet worden ingehaald door peuters die echt net hebben leren lopen of oude mensjes met rollators := . O, ook zo enig, als ze dan zo ontzettend langzaam gaat ga ik nog weleens in de verlichte zit zitten en net doen alsof ze in een denderende rengalop zit. En dan die kop van d'r. _O- Mijn favoriete manegepaardje kon zo goed een blok beton imiteren dat meer dan eens een ruiter volledig gedemotiveerd afstapte om te vragen of ze konden ruilen.
Boos worden is ook totaal niet nodig want meestal zijn het heerlijke braverds en is een 'Ahum' en een licht opgetrokken wenkbrauw wel genoeg om ze weer op het rechte pad te krijgen, iets wat dan met veel gevoel voor drama, lees diep zuchtend en met het hoofd bijna op de grond wat o'wat zijn we zielig' gebeurd. Ze vertellen dat ze het beste paard van de hele wereld zijn en ze vertroetelen met eten werkt veel beter :D . Mijn vorige vzpaard moest altijd eerst checken wat de beloningssnoepjes waren voordat ie besloot of ie gezellig ging meedoen. Verplichte tascontrole en als er niks lekkers in zat was ie in staat om zo weer terug te sloffen naar waar ik 'm vandaan had getrokken.

Ik vind het gewoon echt té briljante dieren. Als er één categorie paarden is waar ik regelmatig van af donder van het lachen dan zijn zij het wel en daar hou ik wel van. Net als om mentaal uitgedaagd te worden door een paard. Hoe maak ik 'm aan het lopen, welk truukje heeft ie nou weer verzonnen en wat is daarop mijn antwoord. Heerlijk. :z En als je nagaat dat mijn huidige vzpaardje niet alleen een LBI is maar dat er ook nog eens een heel leuk cadeaupapiertje omheen zit (ze is een heel mooi valkje én ze kan de meest geniale bekken trekken) dan is het, denk ik, wel duidelijk dat ik helemaal wijs met haar ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:38

Als je jouw beschrijving zo leest zou je het haast leuke paarden gaan vinden :Y) _O-

Maar neen, als je het kan appreciëren zijn het héérlijke dieren :j Maar je moet de uitdaging willen aangaan en blij zijn met elk klein stapje dat ze je aanbieden :) Wat ik zelf ook zo heerlijk vind aan die van mij is dat hij echt de ezel kan uithangen en echt raar kan doen (plots stilstaan, of juist eens een sprintje trekken.. héél kort sprintje uiteraard :+ ) maar hij zal dit NOOIT doen op de momenten dat het ertoe doet. Dus niet bv. op een kruispunt, of bij druk verkeer, of andere rare dingen. Wel als het grasveld vrij is, niet als je tussen de mensen moet doormanoevreren die liggen te zonnen .. Dat bv. En dat vind ik echt zo cool aan hem, hij weet precies wanneer grapjes wel of niet kunnen <3

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:03

Wahaha Pluizebolpum, zo omschreef je het wel erg lollig. _O- Maar ik herken mijn pony er echt wel in. :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:10

Ik zit ook in het LBE topic maar mijn pony is een mix, dus ik meld me hier ook :D .

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:46

esmee1233 schreef:

Jou ken ik :D ben je nog lange lijnen gaan doen?

oke nu ontopic, ik heb denk ik ook een lbi pony. Introvert weet ik zeker, of het nou links of rechts is is een beetje de vraag Ze is zeker niet lui, ze is gewoon niet gemotiveerd. Met buiten mennen is ze heerlijk enthousiast, reageert op mijn hulpen (nouja, op de voorwaartse hulpen, terug niet :+ ) en is ze lekker actief. Groot verkeer vind ze niks aan, klapperende zeilen ook niet, tot er een stenen paaltje naast de weg staat, want die bijten kijk uit! ze is echt een freezer, als ze iets spannend vind gaat ze stilstaan en kijken wat het is, en soms besluit ze alsnog weg te rennen :+ Ze kan zich ook erg heet maken.
Ik kan echt geen grondwerk met haar doen. Ik werk vooral met extraverte paardjes, speelse paarden die duidelijk laten zien wat ze ervan vinden en duidelijk reageren. Als ik rare lichaamstaal geef dat zoeken ze uit wat ik bedoel. Roos daarentegen gaat gewoon stilstaan als ze het niet snapt. Ze laat dan ook niet zo duidelijk zien wat ik fout doe, een beetje in zichzelf gekeerd soms /9wat dan meer daan lbe neigt). Ik kan nog zo veel van dr leren :)
als het mag is ze nergens bang voor, de eerste keer schriktraining was zo gegaan:
Afbeelding

Hebben jullie nog tips voor het motiveren tijdens het grondwerk?