Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:59

Mijne heeft normaal maat cob van halsters en hoofdstel. Zit er veel verschil tussen arabian en regular?
Is prima Cassidy, alvast bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:11

Ja er zit best wel verschil tussen. Om een optimale werking te krijgen dient het halster wel wat speling te hebben. Ik denk dat je gerust er van uit kunt gaan dat je Full/Regular nodig gaat hebben.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:28

Cassidy schreef:
Ja er zit best wel verschil tussen. Om een optimale werking te krijgen dient het halster wel wat speling te hebben. Ik denk dat je gerust er van uit kunt gaan dat je Full/Regular nodig gaat hebben.

oke mooi.
Ik kan helaas amper wat tweedehands vinden. Alleen een in warmblood. Maar die zal wel te groot zijn.
Ik vind het erg jammer dat de verzendkosten zo hoog zijn bij parelli.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:40

Warmblood is de oude naam voor Regular. Kun je gewoon tweedehands kopen als je die kunt vinden.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:58

Oké mooi. Maar parelli heeft op de site ze allebei staan. Warmblood zou voor langere hoofden zijn geloof ik...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:03

Regular en Warmblood passen beide op Quarters, de Warmblood op Tinkers en kleine Trekpaardkruisingen.

Maar als je het niet zeker weet, dan waag er even een mailtje aan richting Parelli. Geef de maten door van het hoofd van je paard, en als het dan niet past, kun je je beroepen op hun advies en misschien is er dan te ruilen. Doen ze normaal niet moeilijk over. En als je het echt helemaal zeker wilt weten, dan bestel je ze beide en retourneer je er een?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:05

Ik gooi het er toch maar even in: wil je perse alles van Parelli hebben? :+

Ik doe zelf al jaren Parelli, heb tot en met level 3 gevolgd, maar gebruik nooit de originele producten!
Heb wel een originele carrot stick, maar vind 'm te zwaar in de hand. De nepperd die ik van Equiplay heb bevalt me veel beter.
Mooie op maat gemaakte en goed passende touwhalsters heb ik van Horsecharms.
Ik heb 2 leadropes in verschillendes diktes van FRA.

Het is zo zonde om zoveel geld uit te geven aan echte Parelli producten, terwijl je met goedkopere producten ook fijn en goed Parelli grondwerk kunt doen. :j

Wat betreft je vraag over de levels: gewoon met level 1 beginnen is het beste, er zit in een logische opbouw in de levels, dat is het fijne van het Parelli systeem.
Vaak grijp je ook nog weer terug naar oefeningen van een lager level als je verder bent, in principe gebruik je dingen uit alle levels door elkaar in je dagelijkse omgang met je paard.
Zeker de 7 games die je in het begin leert, die worden onderdeel van je dagelijkse bezig zijn met je paard. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:11

Met name de stick van Parelli vind ik de meest uitgebalandeerde van alle sticks die ik handen heb gehad. Die van mij heb ik tweedehands gekocht, kostte een fractie van nieuw, en zou niet zo snel voor een ander merk gaan.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:18

Zoek eerst een op marktplaats of Ebay, dat kan best veel schelen. Meen dat je via ebay uit de UK nieuw Parelli materiaal kan krijgen

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:20

simodi schreef:
Ik gooi het er toch maar even in: wil je perse alles van Parelli hebben? :+

Ik doe zelf al jaren Parelli, heb tot en met level 3 gevolgd, maar gebruik nooit de originele producten!
Heb wel een originele carrot stick, maar vind 'm te zwaar in de hand. De nepperd die ik van Equiplay heb bevalt me veel beter.
Mooie op maat gemaakte en goed passende touwhalsters heb ik van Horsecharms.
Ik heb 2 leadropes in verschillendes diktes van FRA.

Het is zo zonde om zoveel geld uit te geven aan echte Parelli producten, terwijl je met goedkopere producten ook fijn en goed Parelli grondwerk kunt doen. :j

Wat betreft je vraag over de levels: gewoon met level 1 beginnen is het beste, er zit in een logische opbouw in de levels, dat is het fijne van het Parelli systeem.
Vaak grijp je ook nog weer terug naar oefeningen van een lager level als je verder bent, in principe gebruik je dingen uit alle levels door elkaar in je dagelijkse omgang met je paard.
Zeker de 7 games die je in het begin leert, die worden onderdeel van je dagelijkse bezig zijn met je paard. :j

Ga waarschijnlijk niet bij parelli zelf bestellen. ik kijk eerst of ik wat via marktplaats kan krijgen. Anders wordt het waarschijnlijk equiplay. horse charms spullen zijn mooi als ze nieuw zijn, maar vind de kwaliteit van het touw niet geweldig. En de leadropes van dat soort sites zijn meestal te licht. Leadrope van FRA heb ik ook in mn handen gehad, vond ik ook te licht. Stick en string heb ik al, neppert van FRA, maar is wel fijn. Die hoef ik sowieso niet van parelli.
De spullen op de site van parelli zijn, als je lid bent, niet duur. Bijv leadrope met touwhalster in één set voor 46 euro geloof ik. Helaas komt daar nog belasting en 25 euro voor verzenden bij. Wordt dan Ong 80 euro. Dat is me echt te veel voor een touwtje en halster.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:20

nhforum.nl Hier vindt je al je vragen

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:22

Arjan1983 schreef:
nhforum.nl Hier vindt je al je vragen

Daar zal ik even kijken.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:52

Ik heb nog een vraagje wat betreft de levels. Bij de pathways heb je bij level 1 online, level 2 online en freestyle, level 3 online,freestyle en liberty en bij level 4 online, freestyle,liberty en finesse.
Hoe is dit bij de oude en de aller nieuwste opgebouwd?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:26

De opbouw van audities is nog gelijk, voor level 1 alleen online, voor level 2 online en freestyle. Voor level 3 komt daar liberty bij en level 4 bestaat uit vier audities, online, freestyle, liberty en finesse.

Voor 2009 was een level 1 auditie een aantal taken die je los in mocht sturen, maar hoorde rijden al bij level 1. Daar zat bijvoorbeeld 20 minuten pushing passenger in draf met een teugel in.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:44

Wicky schreef:
De opbouw van audities is nog gelijk, voor level 1 alleen online, voor level 2 online en freestyle. Voor level 3 komt daar liberty bij en level 4 bestaat uit vier audities, online, freestyle, liberty en finesse.

Voor 2009 was een level 1 auditie een aantal taken die je los in mocht sturen, maar hoorde rijden al bij level 1. Daar zat bijvoorbeeld 20 minuten pushing passenger in draf met een teugel in.

Oké bedankt.
de opbouw van de levels is dus ook zo?(van de oude en nieuwe)

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:06

ik vind het een goede manier om je paard beter te vertrouwen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:11

Cyella schreef:
Een touwhalster kan je gewoon verstellen. Meestal gaat de maat dan ook naar 'type' paard. Jij zou dan pony of cob moeten pakken, nagelang het type pony wat je hebt.

Het is wel belangrijk de juiste maat te nemen! Verstellen kan een beetje, maar in principe moet het wel de juiste maat zijn zodat de verhoudingen etc precies kloppen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:17

Hoi, super leuk dat je Parelli wilt gaan doen, daar krijg je absoluut geen spijt van!!!!

Zelf ben ik 3 jaar geleden ermee begonnen. Toen ging alles langzaam omdat ik alle juiste spullen niet had. Maar sinds ik lid ben van connect en daar stap voor stap level 1 heb gehaald én les van een level 3 iemand, heb ik in een half jaar mijn volledig groene verzorgpaard van 5 naar level 2 online en freestyle gekregen.
Wij spelen dan wel 6 x per week en ik heb dus al wel andere paarden gedaan.

Ik heb zelf alle parelli touwhalsters (wel degelijk betere kwaliteit dan andere, al zijn anderen ook prima om mee te beginnen) en leadropes allemaal via internet tweedehands weten te vinden.
Op facebook is een pagina https://www.facebook.com/#!/groups/2eha ... n/?fref=ts
waar je veel kunt vinden. Leadropes heb ik van touwhalsters.nl, maar ik miste wel de zogenaamde twistlock sluiting. Die kun je echter er ook aan laten zetten.

Ik zou je dus aanraden om eerst level 1 via connect te gaan volgen, of deze te lenen van het meisje bij je op stal. En dan in combinatie met les eerst de 7 games te gaan doen. Dan wijst de rest zich vanzelf.

Maar pas op het is zeer verslavend en de resultaten zijn niet te overzien zo leuk. Maar het vraagt een totaal eerlijke houding van jezelf, want alles wat je paard zal gaan spiegelen moet je zelf mee aan de slag.

Sommige parelli instructeurs hebben ook spullen liggen. Kijk een bij Humpfrey Dirks. Hij kan ook met meerdere mensen bestellen dat scheelt veel kosten.

ps. Parelli is ook nog eens super goed voor je engels

Two lazy seven ranch heeft ook NH spullen, en op equiday 12 april is ook van alles te koop.

Joepie, ik wordt al helemaal blij voor je. *\o/*

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 18:50

Dankje Freya6
Heb even op de fb pagina gekeken. Zal straks even een oproepje plaatsen.
Idd goed voor mn Engels, haha.
Heb al een klein beetje game 1 en 2 gedaan (daar is erg veel info over te vinden) en dat gaat al best goed. Ga eerdaags denk ik maar een lesje doen, of zo.
Zag bij de ruitershop hier vlakbij ook een leadrope hangen van 12 ft. Met bullsnap, was redelijk zwaar (leek wel fijn gewicht). Leek wel een fijne leadrope, was redelijk soepel. Zit te twijfelen of ik deze, die van equiplay of een tweedehands parelli neem.

(ben trouwens bang dat ik straks een nieuwe verslaving heb :) )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:14

haha ja kans op verslaving is aanwezig. Zelf vind ik de leadropes van Parelli helemaal niet zo fijn omdat ze heel dik zijn. Ik heb een dunnere met twistlock zelf eraan gemaakt.
De 22ft heb je toch pas later nodig, die heb ik wel van Parelli zelf.

Ik heb een 12 mm bij lovelancetouwhalsters gekocht, die gebruik ik nu al jaren. Vind die nog steeds het fijnst, en heb ook de 14 mm en de 22ft van parelli, beiden erg wennen.
Maar zowiezo is het materiaal leren kennen al wel een hele oefening :)
Succes!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:54

Freya6 schreef:
haha ja kans op verslaving is aanwezig. Zelf vind ik de leadropes van Parelli helemaal niet zo fijn omdat ze heel dik zijn. Ik heb een dunnere met twistlock zelf eraan gemaakt.
De 22ft heb je toch pas later nodig, die heb ik wel van Parelli zelf.

Ik heb een 12 mm bij lovelancetouwhalsters gekocht, die gebruik ik nu al jaren. Vind die nog steeds het fijnst, en heb ook de 14 mm en de 22ft van parelli, beiden erg wennen.
Maar zowiezo is het materiaal leren kennen al wel een hele oefening :)
Succes!

vind jij een twistlock het beste?
Ik zit te twijfelen welke sluiting het handigst is. (er zijn zo veel.... ;( )

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:02

Ja vind ik wel, althans, het is voor sommige spelletjes handig als de sluiting een wat zwaardere is, daar kan je dan duidelijker mee communiceren. En hij is veilig want er zitten geen scherpe dingen aan, zoals bij een musketon ofzo. (Al is dat wel achterhaald want dat zie je niet meer geloof ik)
Maar vooral dat het wat zwaarder is, is belangrijk voor je communicatie.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:04

Freya6 schreef:
Ja vind ik wel, althans, het is voor sommige spelletjes handig als de sluiting een wat zwaardere is, daar kan je dan duidelijker mee communiceren. En hij is veilig want er zitten geen scherpe dingen aan, zoals bij een musketon ofzo. (Al is dat wel achterhaald want dat zie je niet meer geloof ik)
Maar vooral dat het wat zwaarder is, is belangrijk voor je communicatie.

is een twistlock zwaar? Ik vind het wel vervelend dat die dingen sneller stuk gaan, en er snel zand in komt.
Zat evt ook nog aan een bullsnap te denken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:09

Ja zwaarder dan een kleine lichte sluiting iig. En je kunt em ook goed bewegen.
Bij mij gaan ze niet stuk omdat ik ze dan gewoon even in de waterbak hang, spoelt het zand er zo uit.
Bullsnap heb ik ook bij een leadrope, maar heb later een twistlock erbij gekocht, veel meer tevreden over.
Met name bij de yoyo game en het leren stoppen heeft een twistlock meer effect omdat het veel duidelijker is. Later heb je dat niet meer nodig omdat je hulpen dan super licht zijn.

Ik zoek even een plaatje van wat ik bedoel want bij google geeft ie het verkeerde.
Het is niet voor niets dat alle Parelli touwen een twistlock hebben.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:14