Respect en vertrouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:37

Aaahhh, is het oude level 1 filmpje van Linda weer eens opgedoken om negatief te zijn over Parelli? Dit stukje film komt uit het oude, oude levelspakket uit 2000. Toen was Parelli nog vooral een thuisstudieprogramma, hadden we in Nederland maar 1 instructeur en was Linda Parelli volgens mij zelf net aan Level 3 :=. Haar bijdrage aan de methode was op dat moment vooral te vinden in haar commerciele inzichten.

Dit stukje ging over veiligheid en over de hoeveelheid energie die soms nodig is, in combinatie met volhouden, om dingen te verbeteren. Heel fijn om te kijken was het al die jaren terug al niet. In combinatie met de theorie die erbij hoort was wel gelijk (dit stond op de 3e DVD van de 10 ofzo) duidelijk dat Parelli niet alleen zacht was. En het heeft verschillende keren m'n leven gered, want als m'n paard in paniek wou rondrennen als een gek, deed ik gewoon "kloink!" met die klip tegen haar kaak en doorbrak ik haar paniek. Het was "kloink" of skien, of onder een vrachtwagen, of verzin maar een nare panieksituatie.

We zijn ondertussen in het programma jaren verder en het fijne van Parelli is juist dat het altijd blijft ontwikkelen. Ondertussen zijn er twee nieuwere versies van het programma gekomen en zijn de "horsenalities" geintroduceerd. Daardoor is er meer inzicht in gedrag gekomen. Nu zou je dit paard naar een plek brengen waar het dier zich veiliger voelt.

Demo_love; Als je interesse hebt in Parelli, kan je honderden filmpjes vinden op youtube. Best knap dat je deze oude opduikt, je niet verdiept in de achtergrond of de leeftijd van het filmpje en vervolgens wel de hele methode veroordeeld. Er is ook nog een negatief filmpje van Pat met Catwalk (waarbij hij op een demo een legrope gebruikt) en een negatief artikel van Van Dierendonk uit Bit over learned helplessness. Voor een andere kijk en ervaring ben je van harte welkom om eens met m'n ponies te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:41

xZiva_ schreef:
ik weet trouwens niet of het duidelijk was voor de meeste: paard is ook nog aan 1 oog blind :(:)

En? Dan is die meteen sielugh en mag die gerust de mensen omver lopen?
Blind of niet blind, paarden beseffen heel goed waar ze zich bevinden en waar de mensen zich bevinden. En indien niet is het juist bij een blind paard de kunst om zo in te kunnen grijpen dat je bepaald gedrag meteen kan stoppen, zowel voor het paard zelf als voor de veiligheid van andere mensen ...

En niet denken dat ik niet weet waar ik over praat, heb zelf een (volledig) blind paard ;)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:44

[***] schreef:
xZiva_ schreef:
ik weet trouwens niet of het duidelijk was voor de meeste: paard is ook nog aan 1 oog blind :(:)

En? Dan is die meteen sielugh en mag die gerust de mensen omver lopen?
Blind of niet blind, paarden beseffen heel goed waar ze zich bevinden en waar de mensen zich bevinden. En indien niet is het juist bij een blind paard de kunst om zo in te kunnen grijpen dat je bepaald gedrag meteen kan stoppen, zowel voor het paard zelf als voor de veiligheid van andere mensen ...

En niet denken dat ik niet weet waar ik over praat, heb zelf een (volledig) blind paard ;)

jeetje wat is dit voor reactie? alsof ik een of andere penny ben? >;)

wilde nog uitleg geven, maar heb daar nu al geen zin meer in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:45

Tja, dan moet je meteen je reactie verduidelijken en niet zomaar een zinnetje met of de mensen wel weten dat het paard ook nog eens blind is aan 1 oog :(:) Ik heb in het vorige topic meegedraaid, misschien is dat mijn probleem ;)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:46

[***] schreef:
Tja, dan moet je meteen je reactie verduidelijken en niet zomaar een zinnetje met of de mensen wel weten dat het paard ook nog eens blind is aan 1 oog :(:)

wat zijn we weer lekker aardig en begripvol +:)+ >;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:01

Simpelman schreef:
Wat je blijkbaar nog niet begrepen hebt is dat dit paard helemaal niet en op niets reageert.
Het is een probleempaard, het kan op den duur levensgevaarlijk worden omdat het overal doorheen loopt, de begeleider bestaat gewoon niet.

Probleempaarden corrigeer je niet met wat gefrutsel en lief doen, je moet door hun barrière heen en dat doet LP op een voorbeeldige wijze.
Ze gebruikt hier geen excessief geweld maar voert de druk op tot dat ze antwoord krijgt.

Zoals ik al zei in de gemiddelde manege zie je in een paar uur aanzienlijk veel meer geweld langsgaan en dat vindt iedereen heel gewoon.

Ik snap je redenering, en ik zeg dus ook niet dat ik er volledig niet mee akkoord ben, maar er zijn een aantal dingen die ik niet snap als ik het filmpje bekijk met deze "theorie" in mijn achterhoofd. Jij zegt dat het paard totaal niet reageert op de trainer, maar aan het begin van het filmpje reageert het paard toch wel meteen wanneer hij met het touw begint te bewegen? En later, wanneer LP zelf het touw vastheeft, zie ik haar voor mij heel verwarrende hulpen geven: de ene keer trekt ze hem naar links, waarop het paard de linkerkant op gaat, trekt zij hem vervolgens meteen om naar rechts. En ook staat het paard een gegeven moment stil en relatief ontspannen naast haar wanneer zij plots een ruk aan het touw geeft, wat maakt dat ik het volledig zou snappen als dit paard gewoon erg in de war zou raken. Wat is daar het nut dan van? Interpreteer ik de lichaamstaal van het paard niet subtiel genoeg zodat ik niet snap waarom ze dit doet of ...?

edit: Later zie ik dan ook wel dat ze eerst vanop afstand naar het hoofd beweegt met haar hand, en pas "slaat" wanneer hij daar niet op reageert, dus dan kan ik je redenering wel helemaal toepassen natuurlijk :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:21

piendepien schreef:
Ik kan mij ook meer vinden in jouw methode Billy.
Respect moet je verdienen en niet afdwingen!

Zo werk het duidelijk niet met alle paarden in alle situaties. Kijk alleen eens hoe paarden in een kudde met elkaar omgaan. Daar wordt niet vriendelijk 'gevraagd' of een paard zich in zijn rang wil schikken.

Billy

Re: Respect en vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:26

Nee klopt, maar als een paard zich schikt wordt dat wel gelijk geaccepteerd en niet zoals hier nog ff doorgegaan om het er nog ff in te wrijven of frustratie af te reageren.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:50

Billy schreef:
Nee klopt, maar als een paard zich schikt wordt dat wel gelijk geaccepteerd en niet zoals hier nog ff doorgegaan om het er nog ff in te wrijven of frustratie af te reageren.

Ik zie in een groot deel van het filmpje geen paard dat zich schikt of bang of echt onder de indruk is. Het zou niet mijn manier zijn maar mishandeling vind ik het helemaal niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 05:14

Misschien verschillen we wel in opvattingen over hoe je met paarden omgaat...dat kan.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:42

Billy schreef:

Jij ziet een paard wat schrikt, ik zie een paard wat in de druk komt. Het afreageren van frustratie zie ik ook niet terug in dit filmpje, dat is jouw interpretatie van wat je ziet. Ik zie een paard wat wel stopt met bewegen, maar niet ontspant en accepteert.

Dat is geen verschil in opvatting hoe je met paarden omgaat, da's een verschil in hoe je dingen ziet en ervaart.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:26

ik doe ook parelli maar dit zit er inderdaad niet bij het is wel een gedeelte in de lessen maar dan heel anders je viert het tauw alleen bij een paard wat rustig en relaxst staat en dan op een hele andere manier ik heb met mijn verzorg pony level 5 gehaald toen is hij verkocht moet nu weer helemaal over nieuw

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:38

chaaya schreef:
ik heb met mijn verzorg pony level 5 gehaald toen is hij verkocht moet nu weer helemaal over nieuw

Level 5 _/-\o_ En welke kleur touwtje krijg je dan?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:09

Demo_love in hoeverre heb je je echt verdiept in Parelli? Linda Parelli is NIET een van de bedenkers, zoals je al meerdere keren zegt. Dat is namelijk Pat Parelli, die zich weer baseert op mensen als o.a. Tom Dorrance.
Linda was een dressuurruiter met een problematisch paard die bij hem aanklopte voor hulp. Inmiddels is het een echtpaar en geeft zij ook les en zie je haar ook op video's, maar ze is beslist niet één van de bedenkers.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:17

Wicky schreef:
chaaya schreef:
ik heb met mijn verzorg pony level 5 gehaald toen is hij verkocht moet nu weer helemaal over nieuw

Level 5 _/-\o_ En welke kleur touwtje krijg je dan?

der is niet echt een lintje voor, teminste bij mij niet ik deed het via de DVD cursussen en heb er 1 x iemand bij gehad die de parelli door en door deed ik reed zonder bit of teugel zonder zadel gewoon op zijn blote rug!

Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:46

Daar hoef je geen parelli voor gedaan hebben dat deden wij vroeger al, gewoon in het land

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:53

Ik snap allebei, ik zie eer verward paard, maar ook een paard dat overal op let behalve de man en vrouw en ze bijna omloopt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:30

chaaya schreef:
der is niet echt een lintje voor, teminste bij mij niet ik deed het via de DVD cursussen en heb er 1 x iemand bij gehad die de parelli door en door deed ik reed zonder bit of teugel zonder zadel gewoon op zijn blote rug!

Oh, via de dvd's. Dan komt het stukje uit de openingspost je heel bekend voor want dit komt uit het level 1 thuisstudiepakket.

Tot level 4 kan je halen via audities die je stuurt naar Parelli in de VS. Level 5 t/m 10 zijn niet uitgewerkt op het moment en worden alleen door Pat Parelli zelf uitgedeeld aan mensen die op shows hun horsemanship laten zien. Wat je schrijft over jouw niveau, met tot twee keer toe dezelfde foto, is een beetje een sprookje gok ik. Maakt niet uit hoor, ik ben thuis ook Z-dressuur :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:07

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:38

wat moet het paard eigenlijk doen ?
ik snap er niets van. en die vrouw geeft in eerste instantie instructie en daarna gaat ze doen alsof ze er verstand van heeft.. want haar lukt het ook niet .

al hoe wel ik nog niet weet wat de bedoeling is, maar goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:49

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:14

Gut, ja ff 101 pagina's doorlezen.........

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:35

Wat ik in het begin van het filmpje zie is dat de man de hulpen te grof geeft. Het paard gaat al naar achter op de wat lichtere hulpen, maar de man laat het paard niet weten of hij het goed doet.
Ik heb zelf ook wat oefeningen van Parelli gedaan en ik ben wel voorstander van zijn methode. Bij mijn paard sloeg het goed aan en hij heeft sindsdien meer respect voor me. Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je het zelf toepast of het een paardvriendelijke methode is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:34

Billy schreef:
Gut, ja ff 101 pagina's doorlezen.........

Eerste drie is al voldoende. Maar voordat we hier weer dezelfde discussies krijgen als in dat topic, misschien wel handig om dat eens door te nemen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:07

Ik moet zeggen dat ik de manier waarop Parelli het paard de achteruit leert onduidelijk en onprettig vindt. Dan heb ik het niet alleen over het filmpje, maar de Parelli-manier van het touw heen en weer zwiepen. Zelfs al begrijpt je paard het, is de eerste reactie hoofd omhoog omdat er onder het hoofd van alles gebeurd. Dit krijg je er uiteindelijk wel uit, maar is niet hoe ik een paard wil leren achteruit te gaan. Dat wil ik gewoon met het hoofd omlaag zien.
Neemt zeker niet weg dat Parelli ook echt wel goede elementen heeft, waarvan ik bijv. de horsenalities erg waardevol vindt.