LB Introvert paard motiveren voor draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Re: LB Introvert paard motiveren voor draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:08

Heb alles even snel bijgelezen!

Ik heb vandaag twee methodes gebruikt. De no-nonse en gewoon luisteren én dan de beloning op het moment dat ik terugneem.

Zo hebben we een aantal diagonalen en lange zijdes gedraafd.
Heb mijn zweepje erbij gepakt want in het begin ging ze weer staken al stampvoetend. Maar ze had al gauw door dat we dat niet meer gaan tolereren. Op het eind was het slechts een beetje mijn been aanleggen en ze ging in draf. Daarna haar helemaal de hemel in geprezen haha. Dus toch tevreden en toen hebben we het afgerond.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:09

+:)+ Hoe/waarmee beloon je?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:16

Als ze netjes aandraaft zeg ik "braaf" "goedzo" en dan wil ze terugnemen maar dan zeg ik "ga maar door" en dan op het moment dat ik wil neem ik terug en dan kroel ik haar en dan belonen weer met woorden en een handje brokken. Dit doe ik dus alleen maar als ze heeft gedaa wat ik wou. Als ik aandraaf en ze wil terug naar stap en ik geef been en of icm zweepje aanleggen, en ze gaat weer totdat ik stop. Beloon il haar enkel met braaf en goedzo. Dr brokjes komen dus alleen als ze zonder zelf te stoppen een stuk heeft gerdraafd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:19

Bhriseis schreef:
@Babootje: Parelli kan wel degelijk heel goede instructie zijn, mits je er ook even serieus mee bezig bent als met 'gewone instructie'. Wij communiceren niet met aardstralen en met rooksignalen :') Zo zacht als het kan, maar zo hard als het moet.

Bij Parelli en NH krijg je altijd een andere indruk, maar mss komt dat door de "volgers"

IMO, "LBI of nie..." consequent zijn, zwart wit en afwisseling is toch voor ieder paard belangrijk?
En idd "zo zacht als kan, maar zo hard als moet" is ook mijn insteek.
Als die van mij het zelf gaat bedenken, poets ik toch ook ff zijn tanden. :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:20

Maar dan beloon je nu voor het terugkomen in tempo. Dat kan ze al goed, heeft ze immers al vaak bewezen of je het nou vraagt of niet, waarom zou je daarvoor belonen? Een paard kan niet verzinnen dat als ze brokken krijgt als ze stapt die brokken eigenlijk voor de draf waren. Een aai en braaf is meer dan zat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:22

Magica schreef:
Als ze netjes aandraaft zeg ik "braaf" "goedzo" en dan wil ze terugnemen maar dan zeg ik "ga maar door" en dan op het moment dat ik wil neem ik terug en dan kroel ik haar en dan belonen weer met woorden en een handje brokken. Dit doe ik dus alleen maar als ze heeft gedaa wat ik wou. Als ik aandraaf en ze wil terug naar stap en ik geef been en of icm zweepje aanleggen, en ze gaat weer totdat ik stop. Beloon il haar enkel met braaf en goedzo. Dr brokjes komen dus alleen als ze zonder zelf te stoppen een stuk heeft gerdraafd.

Ik zou eens stoppen met de brokjes. En haar laten reageren op je hulpen (druk en druk weglaten) (stembeloning mag ook). Dus been drijven is vooruit, been stil is beloning.
Als je het tempo onder controle hebt, kun je eens kijken of ze wil wijken voor eenzijdige kuitdruk.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:23

Oke haha ja dat is waar. Nou volgende keer weer verder en dan alleen met stemhulp en een kroel belonen.

Er was vandaag in elk geval een kleine vooruitgang gelukkig.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:36

Mooi dat jullie weer aan de slag kunnen TS!

Babootje: Parelli is zo zweverig als je het zelf maakt... In principe is het een goede dosis gezond verstand (wat past bij mijn paard en wat is nodig?), en een goede basis leggen door middel van grondwerk :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:45

Imre schreef:
Maar dan beloon je nu voor het terugkomen in tempo. Dat kan ze al goed, heeft ze immers al vaak bewezen of je het nou vraagt of niet, waarom zou je daarvoor belonen? Een paard kan niet verzinnen dat als ze brokken krijgt als ze stapt die brokken eigenlijk voor de draf waren. Een aai en braaf is meer dan zat.

Spijker op de kop denk ik. Geen wonder dat ze niet wil blijven draven als ze telkens beloond wordt voor het terugkomen.

Ts, ik denk ook echt dat je het te goed wil doen en het daarvoor veel ingewikkeld maakt. Niet rot bedoeld maar 'ik heb een paar diagonalen en lange zijden gedraafd', moet dat vooruitgang zijn? Paard heeft gewoon te blijven draven tot jij zegt dat ze moet stoppen. En dat leren ze het snelst als je daar heel enorm duidelijk in bent. Hoewel ik geen NH/Parelli type ben heb ik zeker wel ervaring met introverte paarden. Mijn ervaring is dat juist deze paarden enorm gebaat zijn bij duidelijkheid en zich op gaan lopen vreten als ze niet weten wat je ervan wilt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:01

Voor ons is het persoonlijk wel een vooruitgang.

Ik weet ook wel dat een paard gewoon moet kunnen draven zolang als jij zelf wil. Ik baal er ook van en het valt niet mee om een slimme puber op te leiden zoals je het zelf graag wil.

We komen uit een diep dal en elke stap in de goede richting is er 1.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:10

Een lange zijde draven is in vergelijking met wat ik gisteren zag zeker vooruitgang. Rome is ook niet in één dag gebouwd, en als je al zolang aan het ploeteren bent dan is dit zeker iets om trots op te zijn! En het allerbelangrijkste is dat je hebt gemerkt dat consequent zijn en doorpakken werkt. Heel simpel, been = vooruit en ho = ho. Snoepje zou ik dan ook weer niet doen, maar dat is hierboven ook al gezegd.

Imre geeft mij ook wel eens les, wellicht kun je eens een keertje aansluiten Jessica? En om langer draven te oefenen zou je ook mee naar buiten kunnen gaan, Luna gaat in een groep heus niet denken 'joah... ik hou er maar weer mee op, gaan jullie maar zonder mij verder' :)) Je mag altijd een keer met Flynn mee hoor!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:20

Het lijkt me wel een keer verstandig om ook eens een les mee te nemen. Als Imre langskomt eerdaags dan hoor ik dat graag!

Buiten is het weer een hele andere uitdaging haha. Dan wil ik juist de rust bewaren en de turbo even uit. Dat geeft wel aan dat de bak saai is en buiten vind ze spannend. Maar het zijn twee verschillense uitdagingen die we beide graag willen gaan leren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:25

We hebben nu voor zondag afgesproken maar dan zit jij op een kojbojpaard :)) Caroline wilde ook nog een keer een zitles, ik ook dus Imre komt binnenkort zeker nog een keer langs :j Ook omdat het nog zolang duurt voordat Silvia er weer is.

Flynn loopt zonder turbo buiten hoor :D Gisteren ook met de gupjes alleen maar gestapt. Als dat goed gaat en safe is dan gaan we pas draven. Zo heb ik Flynn ook opgeleid buiten en die begeleidt nu zelf gupjes op buitenrit :))

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:44

Haha ja zondag spelen we voor cowgirls en cowboy ;-) maar dan doe ik de volgende keer graag mee!

En dan gaan we ook eens mee met ome Flynn voor een rondje om het bos.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:46

Leuk! Ik heb volgende week en de week erop vakantie, dus dan kunnen we ook wel op een rustige dag doordeweeks pakken om het bos in te gaan. Scheelt een hoop, geen gillende kinderen/rondvliegende honden/veel auto's etc :j

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:54

Berdien schreef:
Leuk! Ik heb volgende week en de week erop vakantie, dus dan kunnen we ook wel op een rustige dag doordeweeks pakken om het bos in te gaan. Scheelt een hoop, geen gillende kinderen/rondvliegende honden/veel auto's etc :j

It's a deal :-) enne het zijn niet de auto's en fietsers etc. maar juist de dingen die niet bewegen haha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:11

Die zijn er doordeweeks ook vást minder :D :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:34

Magica schreef:
Voor ons is het persoonlijk wel een vooruitgang.

Ik weet ook wel dat een paard gewoon moet kunnen draven zolang als jij zelf wil. Ik baal er ook van en het valt niet mee om een slimme puber op te leiden zoals je het zelf graag wil.

We komen uit een diep dal en elke stap in de goede richting is er 1.

Dat snap ik inderdaad. Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat je daar uiteraard blij mee mag zijn, maar probeer ondertussen niet uit het oog te verliezen dat dit voor je paard waarschijnlijk niet zo veel voorstelt. Blijf dus niet te veel hangen in 'oh wat braaf dat je een lange zijde hebt gedraafd' want dan blijf je imo teveel hangen in het probleemgedrag. Sorry, ik weet niet hoe ik het beter kan verwoorden. Het gaat juist om dat slimme wat je al benoemt in ieder geval, laat je paard geen gebruik maken van het feit dat jij blij bent dat ze dan eindelijk wel iets goed doet. Daarom mag je er evengoed blij mee zijn, maar on the inside :') Ofzo.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:55

Uiteraard, het is niet zo dat we nu dit een week zo gaan doen. Ik wil wel graag proberen dat elke keer als we rijden, de lat wat hoger komt te liggen.
Bij Luna werkt het niet als ik het ga afdwingen. Maar het moet meer een samenwerking zijn. Maar wat ik nu dus doe gaat uiteindelijk voor een hoger doel.
Maar dat is nog consequenter en duidelijker moet zijn is een feit haha. Ik werk hard aan mezelf ook al valt het niet mee af en toe.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:09

Magica schreef:
Uiteraard, het is niet zo dat we nu dit een week zo gaan doen. Ik wil wel graag proberen dat elke keer als we rijden, de lat wat hoger komt te liggen.
Bij Luna werkt het niet als ik het ga afdwingen. Maar het moet meer een samenwerking zijn. Maar wat ik nu dus doe gaat uiteindelijk voor een hoger doel.
Maar dat is nog consequenter en duidelijker moet zijn is een feit haha. Ik werk hard aan mezelf ook al valt het niet mee af en toe.

Heel goed! +:)+

Zou het geen zin hebben om je paard de hemel in te prijzen op het moment dat hij aandraaft? Dus lichtrijdend gewoon om de hals vliegen en prijzen met je stem? Zoals eerder gezegd op deze pagina beloon je het langzamer gaan als je pas beloont nadat je hebt gedraafd.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:15

Klopt, dat realiseer ik me nu ook. Dus ik ga nu met stem hulp belonen en al hobbelend haar ego vergroten haha. Ze vind het wel helemaal geweldig als ze doorheeft dat ze iets goed doet. En dan gaat ze zich uitsloven. Nu hopen dat dit met draf ook gaat lukken haha.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:17

Magica schreef:
Klopt, dat realiseer ik me nu ook. Dus ik ga nu met stem hulp belonen en al hobbelend haar ego vergroten haha. Ze vind het wel helemaal geweldig als ze doorheeft dat ze iets goed doet. En dan gaat ze zich uitsloven. Nu hopen dat dit met draf ook gaat lukken haha.

Haha, dat ken ik! Alleen dat maakt het moment van belonen wel erg lastig!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:56

Magica schreef:
Het lijkt me wel een keer verstandig om ook eens een les mee te nemen. Als Imre langskomt eerdaags dan hoor ik dat graag!

Buiten is het weer een hele andere uitdaging haha. Dan wil ik juist de rust bewaren en de turbo even uit. Dat geeft wel aan dat de bak saai is en buiten vind ze spannend. Maar het zijn twee verschillense uitdagingen die we beide graag willen gaan leren.

Aansluiten kan hoor! :j Enneh, ik doe ook aan lesgeven tijdens buitenritten, ga ik op de fiets mee.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:00

Goed idee Imre!
Ook wel wat voor BB en mij,hij heeft de turbo er ook op,alleen om andere redenen.Weet Jessica alles van,hi,hi.
Persoonlijk denk ik dat je Luna enorm motiveert met buitenrijden,ze vindt het leuk en al doende leert men.
En vooral proberen zelf te ontspannen en te genieten,dat scheelt ook een heel stuk.En dat geldt niet alleen voor buiten,ook voor in de bak :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:02

Je krijgt het nog druk met ons Imre :D