Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bhriseis schreef:@Babootje: Parelli kan wel degelijk heel goede instructie zijn, mits je er ook even serieus mee bezig bent als met 'gewone instructie'. Wij communiceren niet met aardstralen en met rooksignalenZo zacht als het kan, maar zo hard als het moet.
Magica schreef:Als ze netjes aandraaft zeg ik "braaf" "goedzo" en dan wil ze terugnemen maar dan zeg ik "ga maar door" en dan op het moment dat ik wil neem ik terug en dan kroel ik haar en dan belonen weer met woorden en een handje brokken. Dit doe ik dus alleen maar als ze heeft gedaa wat ik wou. Als ik aandraaf en ze wil terug naar stap en ik geef been en of icm zweepje aanleggen, en ze gaat weer totdat ik stop. Beloon il haar enkel met braaf en goedzo. Dr brokjes komen dus alleen als ze zonder zelf te stoppen een stuk heeft gerdraafd.
Imre schreef:Maar dan beloon je nu voor het terugkomen in tempo. Dat kan ze al goed, heeft ze immers al vaak bewezen of je het nou vraagt of niet, waarom zou je daarvoor belonen? Een paard kan niet verzinnen dat als ze brokken krijgt als ze stapt die brokken eigenlijk voor de draf waren. Een aai en braaf is meer dan zat.
Berdien schreef:Leuk! Ik heb volgende week en de week erop vakantie, dus dan kunnen we ook wel op een rustige dag doordeweeks pakken om het bos in te gaan. Scheelt een hoop, geen gillende kinderen/rondvliegende honden/veel auto's etc
Magica schreef:Voor ons is het persoonlijk wel een vooruitgang.
Ik weet ook wel dat een paard gewoon moet kunnen draven zolang als jij zelf wil. Ik baal er ook van en het valt niet mee om een slimme puber op te leiden zoals je het zelf graag wil.
We komen uit een diep dal en elke stap in de goede richting is er 1.
Magica schreef:Uiteraard, het is niet zo dat we nu dit een week zo gaan doen. Ik wil wel graag proberen dat elke keer als we rijden, de lat wat hoger komt te liggen.
Bij Luna werkt het niet als ik het ga afdwingen. Maar het moet meer een samenwerking zijn. Maar wat ik nu dus doe gaat uiteindelijk voor een hoger doel.
Maar dat is nog consequenter en duidelijker moet zijn is een feit haha. Ik werk hard aan mezelf ook al valt het niet mee af en toe.
Magica schreef:Klopt, dat realiseer ik me nu ook. Dus ik ga nu met stem hulp belonen en al hobbelend haar ego vergroten haha. Ze vind het wel helemaal geweldig als ze doorheeft dat ze iets goed doet. En dan gaat ze zich uitsloven. Nu hopen dat dit met draf ook gaat lukken haha.
Magica schreef:Het lijkt me wel een keer verstandig om ook eens een les mee te nemen. Als Imre langskomt eerdaags dan hoor ik dat graag!
Buiten is het weer een hele andere uitdaging haha. Dan wil ik juist de rust bewaren en de turbo even uit. Dat geeft wel aan dat de bak saai is en buiten vind ze spannend. Maar het zijn twee verschillense uitdagingen die we beide graag willen gaan leren.