[Grondwerk] Wat komt er na?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Re: [Grondwerk] Wat komt er na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:46

Nou ik vond dit paard nou ook niet zo ver gaan dat je zo heftig moet reageren..
Ik los het liever op een rustigere manier op met meer respect naar het paard.
Ik ga even je filmpje bekijken cassidy.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 03:01

Wat is je overtreffende trap als het op een rustige manier niet lukt?

Want op dat filmpje zijn we dat stadium allang voorbij.
En wat jij ziet of denkt te zien in die 5 minuten hoeft niet altijd dat te zijn wat er speelt.
Het zou je sieren als je even doorkijkt of iig bij jezelf zou nagaan of je werkelijk alle aspecten kent voordat je tot een oordeel komt.
Op grond van die paar minuten film zie je alleen de reactie, maar niet wat eraan vooraf is gegaan.
Zou het niet eerlijker zijn als je echt het hele verhaal kende voordat je hier gaat (ver)oordelen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 03:16

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:49

Gaat dit niet erg off topic?
Ik denk niet dat TS zo'n onopgevoed paard heeft staan :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:55

Ik reageer alleen op het filmpje van 14 jaar geleden, waar mensen denken nog steeds een hele methode op af te moeten kraken. Als er iets initieel off topic ging, dan was het het plaatsen van dat filmpje wel. Want idd, ik hoop niet dat ts een paard heeft wat daar in de buurt komt.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:01

Ik heb me inderdaad niet erg verdiept in Parelli, omdat ik mijn eigen manier heb. Er zal vast wel een elementje van Parelli of wie dan ook inzitten, maar niet alles op één iemand gebasseerd. Ik kijk naar het paard en naar mijzelf en wat ik denk dat bij ons beide past. En met alle paarden is dit altijd goed gelukt. Misschien niet helemaal netjes, maar ja dan oordeel ik zonder de 'kennis' van parelli over dat filmpje.
Stel jij loopt over straat en ziet iemand dat ineens bij zijn paard doen, dan oordeel je toch ook? Iedereen oordeelt op wat ze zien, en of hun oordeel dan zo goed en rechtvaardig is is een ander verhaal.
Ik zeg dat de manier van dat filmpje mij niet aanstaat, ik zeg niet dat alles van parelli mij niet aanstaat en meteen slecht is..

Iderdaad Sizzle dit gaat erg offtopic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:16

Het mensen eigen om meteen een oordeel te vellen over iets wat ze zien, zonder te weten hoe en wat en waarom. Probeer dat niet te doen, ga eerst informatie verzamelen om het plaatje compleet te maken. Dat probeer ik ook. Dus als iemand zijn paard een correctie geeft, wil ik weten wat daar aan is vooraf gegaan voordat ik tot een conclusie kom.

Er is niets mis met het volgen van je eigen methode. Alleen heeft niet iedereen die kennis in huis om zelf die mix te kunnen maken. Dus als iemand een advies wil, dan ga ik een advies geven goede kans van slagen als je het programma tot op de letter volgt en er niet meteen je eigen mix van maakt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:18

Volgens mij is haar vraag niet wat Parelli is en of het wel of niet goed is :+

Allereerst een vraag: hoe oud is je paard en wat probeer je te bereiken met het grondwerk?

Als je paard jong is, is de methode van Marijke een goede leidraad. Ik heb mij in verschillende methodes verdiept maar gebruik haar e-book (te downloaden rechtsboven op haar website) als richtlijn. Zij leert haar paard alles aan via grondwerk en daarom is er ook niet duidelijk iets te zeggen wat na grondwerk komt, tenzij je de terre a terre of capriool al beheerst.

Na grondwerk komt via haar methode longeren, ruitermak maken, inrijden, rechtrichten, schouderbinnenwaart, travers, renvers, appuyeren, piroutte enzovoorts. Echter moet je er rekening mee houden dat elke nieuwe oefening vanaf schouderbinnenwaarts ook via grondwerk wordt aangeleerd. Daarbij is rechtrichten bij welke methode je ook gebruikt altijd de rode draad door je training heen.

Dus ik denk dat het antwoord op je vraag 'Wat komt er na grondwerk' is:
Na grondwerk ga je dezelfde oefeningen doen onder het zadel.

Vergeet nooit: via de methode van Marijke is grondwerk en rechtrichten de basis. Er komt niks na, dit is iets wat je het hele trainingsleven van je paard gebruikt.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:22

Ik ben het met je eens dat je niet moet gaan mixen als je daar niet voldoende kennis voor hebt.

Ik ben ook wel van plan om me te verdiepen in verschillende methodes, waaronder Parelli. Niet om die nou letterlijk over te gaan nemen, maar om meer verschillende manieren te zien en zo kijken wat ik het beste vind passen en eventueel mijn eigen methode een klein beetje aan te passen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:29

Ik ben fan van het lange teugel werk in het begin, dat kan daarna ook heel makkelijk omgezet worden in een leadrope en uiteindelijk los als je dat wilt. Dat kan op stalhalster, kaptoom of hoofdstel net wat je prettig vind.
Nu ik zwanger ben profiteer ik wel veel van de voorbereiding aan de lange teugel. Ik kan niet meer zo intensief meelopen dus heb er nu een enkele longe en kan dan ook gewoon intensievere oefeningen blijven doen zoals stap-galop-stap overgangen en zijgangen in stap en draf (in wandel tempo) zonder dat ik overdreven veel hoef te bewegen.