Kritiek op Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:49

fransje23 schreef:
Ik schrijf ook nergens dat het niet mogelijk is om je met Parelli te ontwikkelen en ook je eigen interpretatie en invullign er aan te geven. :)

Ik wil alleen duidelijk maken dat tunnelvisie een "valkuil" kan zijn.

:)

Maar als dat vinden van je eigen weg, het opnemen van info van buitenaf e.d. allemaal echt in het programma zit, daar onlosmakelijk mee verbonden is, uitgedraagd wordt als zodanig, in hoeverre ligt het dan aan de methode dat er mensen zijn die een tunnelvisie ontwikkelen, want dat gaat tegen het princiepe van de methode in.

Ik denk echt dat we hier op hetzelfde uitkomen als bij bv dressuur, zijn er misstanden, absoluut, ligt dat aan de eigenlijke methode, nee, niet zozeer. Ik denk zelfs dat dresssuur met het skala erachter meer kans heeft op tunnelvisie(beperkt want ook daarin zit echt wel ontwikkeling) dan een methode die zich erop beroept altijd in ontwikkeling te zijn.
Maar om een lang verhaal te voorkomen, je kan en mag welke methode dan ook niet beoordelen op de mensen die van die methode afwijken. Er zullen altijd mensen zijn die het niet begrijpen, die grove fouten maken en ga zo maar door, daar kan welke methode dan ook niets aan doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:09

Parelli is, net als andere methodes geen zaligmakend iets. Het gevaar van methodes is dat men heel erg in het 'doen' gaat zitten; Dit is hoe de stappen gaan, dus als mijn paard en ik daar aan voldoen zijn we goed bezig. Men vergeet dat de methode er in den beginne was voor het paard, tegenwoordig moeten de paarden maar binnen de methode passen. Veel paarden voegen zich daar nog naar ook, maar een aantal gaan het gelukkig gewoon niet doen, en dat zijn de dieren waar we het meest van kunnen leren!

Ik heb meerdere demonstraties gezien en zelf ook een aantal maal met parelli gewerkt en in de meeste gevallen zag ik het verschil met vrijheidsdressuur niet. Beiden gaat om het doen van kunstjes, met als enige verschil dat de ene er ronder voor uitkomt dan de ander.

Zelf ben ik een tijd bezig geweest met de Freestyle methode van Emiel Voest en ook daar liep ik tegen het aspect aan dat het stappenplan een middel wordt om het paard binnen de methode te laten functioneren. Met 2 van mijn merries lukte dat, maar de derde liet weten dat zij zich echt niet binnen een methode liet vangen en dus liet ik de methodes helemaal los.
Ik ging me richten op dat wat het paard laat zien, wat heeft het van me nodig, kan ik door het zien golven van de energie door zijn lijf de volgende actie voorzien en daarop anticiperen, kortom wat vertelt het paard mij in plaats van wat vertelt de goeroe mij?

De methodes heb ik nodig gehad om mij als mens te laten zien dat ze mij houvast gaven, maar niets voor het paard deden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:26

xxpinczowxx schreef:
Wat leuk, ik doe mijn PWS ook over natural horsemanship!

Wat is jou hoofdvraag? Bij ons moet dat iets zijn wat we moeten onderzoeken en ben hier
nog niet helemaal uit...

"Welke fundamentele verschillen zijn er te onderscheiden tussen de grote stromingen binnen het NH?"
....alsjeblieft...
En let heel goed op je spelling jouw hoofdvraag :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:58

Bij vrijwel alle methodes loop je de kans op "tunnelvisie"en hoe duidelijker afgebakend en stap-voor-stap hoe groter die kans m.i.

Nu kijk ik er natuurlijk ook tegen aan als "buitenstaander" met net iets meer kennis van Parelli dan de gemiddelde "buitenstaander".

Cassidy

Re: Kritiek op Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:11

Een beetje kennis is in sommige gevallen haast nog gevaarlijker dan helemaal geen kennis :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:26

Wel een beetje bijzonder dat je als "buitenstaander" dan uitspraken doet die de "insiders" als heel anders ervaren. Soms lijken dingen aan de buitenkant anders.

Dat Parelli een gesloten methode is, zonder dat je buiten Parelli mag kijken, gaat al jaren niet meer op. Pat zelf benadrukt altijd z'n dankbaarheid aan zijn leermeesters, Walter Zettl geeft op dit moment dressuurlessen aan Linda Parelli. Als ik het Freestyle-systeem van Voest bekijk, dan zit daar toch behoorlijk wat Parelli in. Emiel heeft niets anders gedaan dan de buitenlandse goeroes gemixt en er z'n eigen sausje over gegooid.

Iedereen die twijfelt over learned helplessness bij Parelli, mag een uurtje spelen met een van m'n paarden.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:35

Ik heb een kennis en die was naar Amerika (?) Samen met zo'n echte cowboy type. Daar gaf hij (Pat) een demonstratie over trailerladen. Het lukte hem niet (opzich niet erg) maar het paard durfde wel dichter bij de trailer dan in het begin. Hij bleef t paard pushen tot hij hem erin had. Mijn kennis en de cowboy hadden iets van 'we vonden het al goed genoeg dat je hem er dichterbij had gekregen, je had hem niet verder hoeven pushen. Je kan niet verwachten dat dat paard binnen 1 uur op de trailer braaf staat'.
Conclusie van hun: Hij is een te erge showbink geworden. Soms gaat hij daarin wat te ver.

Over de methode hadden ze niets op aan te merken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:04

Wicky schreef:
Wel een beetje bijzonder dat je als "buitenstaander" dan uitspraken doet die de "insiders" als heel anders ervaren. Soms lijken dingen aan de buitenkant anders.

Dat Parelli een gesloten methode is, zonder dat je buiten Parelli mag kijken, gaat al jaren niet meer op. Pat zelf benadrukt altijd z'n dankbaarheid aan zijn leermeesters, Walter Zettl geeft op dit moment dressuurlessen aan Linda Parelli. Als ik het Freestyle-systeem van Voest bekijk, dan zit daar toch behoorlijk wat Parelli in. Emiel heeft niets anders gedaan dan de buitenlandse goeroes gemixt en er z'n eigen sausje over gegooid.

Iedereen die twijfelt over learned helplessness bij Parelli, mag een uurtje spelen met een van m'n paarden.

Soms lijken dingen aan de buitenkant inderdaad anders en soms zie je dingen "inside" niet die mensen vanaf de buitenzijde weer wel zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:08

fransje23 schreef:
Soms lijken dingen aan de buitenkant inderdaad anders en soms zie je dingen "inside" niet die mensen vanaf de buitenzijde weer wel zien.

Maar dan weer: wat je aan de buitenkant denkt te kunnen zien, daar verzinnen je hersens een verhaal bij, puur om het een plekje te kunnen geven. En wat je denkt te zien en aan gaat nemen kan weleens heel wat anders zijn dan het uiteindelijk is.

Dat het risico bestaat voor een soort beroepsblindheid ontken ik niet. Maar daarom is het zo fijn dat je je bij Parelli af en toe kunt laten controleren. En dat hoeft echt niet iedere keer door dezelfde Parellier te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:50

fjordnina schreef:
Ik heb meerdere demonstraties gezien en zelf ook een aantal maal met parelli gewerkt en in de meeste gevallen zag ik het verschil met vrijheidsdressuur niet. Beiden gaat om het doen van kunstjes, met als enige verschil dat de ene er ronder voor uitkomt dan de ander.

Zelf ben ik een tijd bezig geweest met de Freestyle methode van Emiel Voest en ook daar liep ik tegen het aspect aan dat het stappenplan een middel wordt om het paard binnen de methode te laten functioneren. Met 2 van mijn merries lukte dat, maar de derde liet weten dat zij zich echt niet binnen een methode liet vangen en dus liet ik de methodes helemaal los.
Ik ging me richten op dat wat het paard laat zien, wat heeft het van me nodig, kan ik door het zien golven van de energie door zijn lijf de volgende actie voorzien en daarop anticiperen, kortom wat vertelt het paard mij in plaats van wat vertelt de goeroe mij?

Dat jij parelli op vrijheiddressuur vind lijken zegt voor mij wel dat je je er neit in verdiept hebt. Het stukje daaronder; ik doe niet 100% alles volgens parelli, maar toch kan ik jou 100% garanderen dat ik jouw merrie met 100% verbetering prima zou kunnen trainen/houden/verbeteren enz enz. Ze hebben binnen die methode echt wel eens iets gezien als jouw merrie. Geen feit, maar wie zegt dat jij jouw merrie niet ander ziet dan anderen en dat het neit aan jouw toepassing ligt en dat het niet aan jouw interpretatievermogen ligt?

Ik heb zoveel mensen in de les gehad die "parelli gedaan" hebben en die verbaasd staaan te kijken dat het toch werkt als je de methode in zijn breedste zin laat zien met dat paard.

Het is niet zo dat je de dingen die in parelli zitten verspreid nergens anders kan vinden, maar dat is omdat een paard maar een bepaald aantal dingen kan en een mens ook qua timing, houding, enz enz. Een beetje hetzelfde als dat je met 5 noten 40 verschillende liedjes kan maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:51

Cassidy schreef:
Maar dan weer: wat je aan de buitenkant denkt te kunnen zien, daar verzinnen je hersens een verhaal bij, puur om het een plekje te kunnen geven. En wat je denkt te zien en aan gaat nemen kan weleens heel wat anders zijn dan het uiteindelijk is.

Dat het risico bestaat voor een soort beroepsblindheid ontken ik niet. Maar daarom is het zo fijn dat je je bij Parelli af en toe kunt laten controleren. En dat hoeft echt niet iedere keer door dezelfde Parellier te zijn.

Tunnelvisie is niet erg verschillend van beroepsblindheid of wel?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 01:07

Wat ik wel een nadeel vind van veel NH stromingen is dat ze helemaal geen gebruik maken van voedselbeloning en het vaak juist afraden. Omdat paarden toch geen moeite willen doen voor voedsel (nooit een fjord gezien :? ) of omdat ze er aggresief van zouden worden. Dat vind ik apart veel mensen die vrijheidsdressuur doen mbv clicker training toch een hele hoop voor elkaar krijgen en heus niet allemaal dood worden gebeten door hun paard :? . Ik vind het wel apart dat dat niet word meegenomen, imo kan je dingen daar toch een beetje sneller mee laten verlopen. Voedsel is namelijk altijd duidelijk en positief iit tot een aai of ontspanning dat is echt moeilijker. Probeer je een paard bijv te desensibiliseren voor de vliegenspray, met een hand brokken gaat het 10x sneller dan zonder :j

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:37

Pat Parelli is niet meer dan een goede salesman met verstand van paarden (een kennis van me is hoogste niveau parelli instructrice, en ze moet jaarlijks een bepaalt bedrag aan parelli betalen). En speciale parelli halsters?? Kom op zeg, voor 8 dollar heb je een zelfde halster..

Het goede van parelli is dat hij trainen van een paard promoot heeft, en hier mee komt ook het grootste nadeel: want eerlijk is eerlijk niet iedereen is nu eenmaal geschikt om een trainer te zijn. Het gevolg is dat er duizenden mensen zijn, die het parelli programma gevolgd hebben of een clinic en denken dat ze trainers zijn! Ze denken dat ze de sleutel hebben gevonden voor het trainen van ieder paard...maar eigenlijk hebben ze de timing niet, de kennis niet en het gevoel niet van een echte horseman. En djah...dat kun je die mensen niet vertellen, want ze geloven nu eenmaal zo in zichzelf, zijn niet realistisch.

Waarom parelli zo'n succes is? Als je de paardenindustrie bekijkt kun je als het ware een piramide maken: onderste deel is de 'recreatie ruiter' en de top zijn de topruiters in de wereld. Parelli doelt op de recreatie ruiter (geen een topruiter zal parelli gaan doen), de ruiter die ook veel met het paard op de grond wil doen. En iedereen vind het natuurlijk prachtig die dingen. Het gevaar met parelli is dat mensen soms niet in staat zijn het gedrag van het paard te herkennen of te corrigeren, een goed voorbeeld hiervan is dit filmpje: https://www.facebook.com/photo.php?v=10151528584585827 .

Maar eigenlijk kun je parelli niet de schuld geven, hij verdient daar een leuk centje mee met de onkunde van de mens.

NH is hetzelfde als horsemanship, m.i. bestaan er niet zoiets als natural horsemanship. Of anders natural horsemanship en horsemanship betekend hetzelfde: de relatie tussen mens en paard bestaande uit de communicatie en hierbij het gedrag van zowel de mens als het paard. Goede horsemanship is als de persoon het paard iets vraagt en het paard hierbij willend en respectvol hetgene doet wat er gevraagd wordt. Een paard drukt zich niet verbaal uit, voor goede horsemanship moet de mens in staat zijn om de lichaamstaal van het paard herkennen en begrijpen. Je ziet goede (en ook slechte) horsemanship in iedere discipline van de paardnesport of het nu dresuur, springen, reining of recreatieruiter niveae is. Horsemanship of NH staat totaal los van parelli, parelli promoot zich ermee omdat het mensen aantrekt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:22

Het hangt van het paard af of Parelli een goede methode is, want met mijn Shet parelli doen is echt rampzalig.
Sowieso het hele Monty Roberts gedoe is geen goede methode voor mijn SHetlander vooral omdat hij het helemaal niet leuk vind.
Maar dat kan heel anders zijn bij andere paarden.
Over het algemeen is Parelli een hele goede methode, vooral als je het vergelijkt met die van Monty.
Er is goed over nagedacht.

Veel succes met je proefwerkstuk TS!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:44

liedje89 schreef:
Wat ik wel een nadeel vind van veel NH stromingen is dat ze helemaal geen gebruik maken van voedselbeloning en het vaak juist afraden. Omdat paarden toch geen moeite willen doen voor voedsel (nooit een fjord gezien :? ) of omdat ze er aggresief van zouden worden. Dat vind ik apart veel mensen die vrijheidsdressuur doen mbv clicker training toch een hele hoop voor elkaar krijgen en heus niet allemaal dood worden gebeten door hun paard :? . Ik vind het wel apart dat dat niet word meegenomen, imo kan je dingen daar toch een beetje sneller mee laten verlopen. Voedsel is namelijk altijd duidelijk en positief iit tot een aai of ontspanning dat is echt moeilijker. Probeer je een paard bijv te desensibiliseren voor de vliegenspray, met een hand brokken gaat het 10x sneller dan zonder :j

Voedselbeloningen worden bij parelli niet afgeraden, er wordt zelfs verteld welk type paard beter reageerd op een voedselbeloning. Er wordt wel gezegd voorzichtig te zijn met voedselbeloningen, die niet op te laten eisen bv. Er wordt wel gezegd dat als er geen respect is, als je een paard hebt die dus vervelend wordt van voedselbeloningen dat je het dan beter even achterwege kan laten, eerst aan het respect werken. En er wordt ook gewaarschuwd geen "wortelmens" te worden, net zoals je geen "stokmens" moet worden, vandaar de naam carrotstick, om mensen te herinneren aan de gulden middenweg ;)
Laatst bijgewerkt door Bowen op 20-09-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:53

_Linda schreef:
Pat Parelli is niet meer dan een goede salesman met verstand van paarden (een kennis van me is hoogste niveau parelli instructrice, en ze moet jaarlijks een bepaalt bedrag aan parelli betalen). En speciale parelli halsters?? Kom op zeg, voor 8 dollar heb je een zelfde halster..

Pat verdient minder dan je zou denken, serieus...(ook niet slecht, maar he, dat lijkt me vrij normaal) En wbt de parelli spullen, ze leveren gewoon erg goede kwaliteit, dat je op andere plekken ook diezelfde spullen kunt krijgen is waar, niemand zegt dat het daarmee niet werkt. Er zijn er zoveel die werken met een touwhalster die ergens anders vandaan komt, of een stick die ergens anders vandaan komt, wordt in het geheel niet moeilijk over gedaan.
Het is net als bij alle andere spullen bij paarden, je kan een stalhalster kopen voor enkele euro's, je kan er ook 1 kopen van over de 100 euro en alles ertussenin. Het is maar net wat je zelf wil hebben.

Citaat:
Het goede van parelli is dat hij trainen van een paard promoot heeft, en hier mee komt ook het grootste nadeel: want eerlijk is eerlijk niet iedereen is nu eenmaal geschikt om een trainer te zijn. Het gevolg is dat er duizenden mensen zijn, die het parelli programma gevolgd hebben of een clinic en denken dat ze trainers zijn! Ze denken dat ze de sleutel hebben gevonden voor het trainen van ieder paard...maar eigenlijk hebben ze de timing niet, de kennis niet en het gevoel niet van een echte horseman. En djah...dat kun je die mensen niet vertellen, want ze geloven nu eenmaal zo in zichzelf, zijn niet realistisch.

Dit is niet anders bij welke andere methode dan ook. Je moet ze de kost geven die denken dat de Anky zijn terwijl ze er een zooitje van maken...

Citaat:
Waarom parelli zo'n succes is? Als je de paardenindustrie bekijkt kun je als het ware een piramide maken: onderste deel is de 'recreatie ruiter' en de top zijn de topruiters in de wereld. Parelli doelt op de recreatie ruiter (geen een topruiter zal parelli gaan doen), de ruiter die ook veel met het paard op de grond wil doen. En iedereen vind het natuurlijk prachtig die dingen. Het gevaar met parelli is dat mensen soms niet in staat zijn het gedrag van het paard te herkennen of te corrigeren, een goed voorbeeld hiervan is dit filmpje: https://www.facebook.com/photo.php?v=10151528584585827 .

Geen topruiters die parelli doen, ik zou me als ik jou was er nog maar eens in verdiepen, dat is dus niet waar. Daarnaast is een fiks deel van het programma gericht op rijden, zijn er mensen die niet zo veel grondwerken die volledig en hoog niveau aan parelli doen.

Citaat:
Maar eigenlijk kun je parelli niet de schuld geven, hij verdient daar een leuk centje mee met de onkunde van de mens.

NH is hetzelfde als horsemanship, m.i. bestaan er niet zoiets als natural horsemanship. Of anders natural horsemanship en horsemanship betekend hetzelfde: de relatie tussen mens en paard bestaande uit de communicatie en hierbij het gedrag van zowel de mens als het paard. Goede horsemanship is als de persoon het paard iets vraagt en het paard hierbij willend en respectvol hetgene doet wat er gevraagd wordt. Een paard drukt zich niet verbaal uit, voor goede horsemanship moet de mens in staat zijn om de lichaamstaal van het paard herkennen en begrijpen. Je ziet goede (en ook slechte) horsemanship in iedere discipline van de paardnesport of het nu dresuur, springen, reining of recreatieruiter niveae is. Horsemanship of NH staat totaal los van parelli, parelli promoot zich ermee omdat het mensen aantrekt.

Eigenlijk komt de term natural horsemanship bij parelli vandaan, het is idd niets anders dan een soort van merknaampje, maar het heeft een zeer stevige vlucht genomen waarbij anderen die term over hebben genomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:14

Term natural horsemanship is natuurlijk leuk bedacht maar slaat de plank wel mis. Aan het houden en omgaan met paarden is weinig "natural".

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:16

Ik denk dat je het meer moet zien als rekening houdend met de natuur van paarden, met het wezen dat een paard is. Maar goed, dat is definitiewippen, al met al bekt het leuk en echt iedereen die een soort van merknaam verzint zoekt iets wat leuk overkomt, wat lekker bekt en hopelijk goed onthouden wordt, daarin zijn ze wel geslaagd zou ik zo zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:35

fransje23 schreef:
Tunnelvisie is niet erg verschillend van beroepsblindheid of wel?

Doorgaans is er bij het tweede een goede basisopleiding binnen een betreffend vakgebied voorhanden, hoeft bij het eerste niet zo te zijn.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:42

Ik heb niet alles gelezen, maar hier volgt mijn persoonlijke mening, wat andere mensen daar van vinden is voor hen zelf :)

Ik vind heel veel dingen uit Parelli top: de Friendly Game, Sideways, Jo-Jo games etc etc, dat is super als basis voor je paard! Vind het top oefeningen om een jong paard mee op te gaan leiden.

Aan de andere kant ben ik totaal tegenstander van het veranderen van die 'fase's' waarin je moet doorkomen. Ik stap liever een stapje vooruit en wapper een keer met een mn zweep om een paard duidelijk te maken dat hij achteruit moet gaan dan dat ik met een touw ga staan waaien. Snapt je paard uiteindelijk toch niet.

Ook vind ik het idee dat een carrotstick veel belangrijker en beter is als een zweep niet zo. Zweep is prima genoeg, carrotstick is nergens voor nodig, ik verf mn zweep wel oranje als dat zoveel beter is :Y)

Daarnaast ben ik gewoon anti 'methode'. Jezelf doodstaren op 1 methode werkt voor mij niet. Ik pak liever meerdere methodes en zorg er voor dat ik voor het paard iets 'mix' wat werkt.

Verder, mensen die parelli doen, vooral fijn blijven doen als dat voor jou en je paard werkt! Iedereen heeft wel een 'methode' of 'handvat' om te werken met paarden, is dat parelli, dan is dat parelli. Is dat iets anders, dan is dat iets anders! Niks mis mee, als het maar voor JOU en JOUW paard werkt :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:48

VisibreTeam schreef:
Ook vind ik het idee dat een carrotstick veel belangrijker en beter is als een zweep niet zo. Zweep is prima genoeg, carrotstick is nergens voor nodig, ik verf mn zweep wel oranje als dat zoveel beter is :Y)

De stick is star en je kunt ermee op afstand druk zetten omdat hij niet doorbuigt. Als je niet verder kijkt dan dat kleurtje heb je de hele stick niet begrepen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:49

Hmmm. Daar heb ik geen stick voor nodig, kan ook met een zweepje, ik leer een paard namelijk gewoon opzij te gaan voor het opleggen van de zweep :)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:51

Bowen schreef:
Pat verdient minder dan je zou denken, serieus...(ook niet slecht, maar he, dat lijkt me vrij normaal) En wbt de parelli spullen, ze leveren gewoon erg goede kwaliteit, dat je op andere plekken ook diezelfde spullen kunt krijgen is waar, niemand zegt dat het daarmee niet werkt. Er zijn er zoveel die werken met een touwhalster die ergens anders vandaan komt, of een stick die ergens anders vandaan komt, wordt in het geheel niet moeilijk over gedaan.

Klopt, sommige mensen zijn slimmer dan andere. Ik heb genoeg mensen gezien die er wel intrappen. Maar zoals ook met alle verkoop (of het nu een halster of een auto is), goed voor de salesman.
En dat parelli niet zoveel verdient kan ik mij niet voorstellen. Hier in de buurt woont iemand die zijn programma verkoopt als parelli horse specialist zijnde, hij vraagt voor 12 weken 10.000CAD! Ik kan me voorstellen dat Parelli zelf nog wel iets meer vraagt.

Citaat:
Dit is niet anders bij welke andere methode dan ook. Je moet ze de kost geven die denken dat de Anky zijn terwijl ze er een zooitje van maken...

Klopt. Daarom zeg ik ook dat je parelli niet echt de schuld ervan kan geven, het is de onkunde van de mens. In dit topic is het parelli, en dergelijke programma's helpen wel mensen te denken dat ze trainer kunnen zijn, ook al is dat niet het doel van parelli.

Citaat:
Geen topruiters die parelli doen, ik zou me als ik jou was er nog maar eens in verdiepen, dat is dus niet waar. Daarnaast is een fiks deel van het programma gericht op rijden, zijn er mensen die niet zo veel grondwerken die volledig en hoog niveau aan parelli doen.

Toevallig zit ik er een beetje tussen topreiners, cutters en cowhorse trainers, in Canada. En nee heb er nog geen eentje aan parelli zien doen. Sterker nog, als je zou solliciteren voor een assistent trainer en je zegt dat je aan parelli doet dan ben je hoogstwaarschijnlijk al afgekeurd, hoef je nog niet eens langs te komen. Misschien in het engels gebied wat anders...

Citaat:
Eigenlijk komt de term natural horsemanship bij parelli vandaan, het is idd niets anders dan een soort van merknaampje, maar het heeft een zeer stevige vlucht genomen waarbij anderen die term over hebben genomen.

Precies een merknaampje, niks magisch aan dat 'natural' .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:22

_Linda schreef:
Toevallig zit ik er een beetje tussen topreiners, cutters en cowhorse trainers, in Canada. En nee heb er nog geen eentje aan parelli zien doen. Sterker nog, als je zou solliciteren voor een assistent trainer en je zegt dat je aan parelli doet dan ben je hoogstwaarschijnlijk al afgekeurd, hoef je nog niet eens langs te komen. Misschien in het engels gebied wat anders...

Aan Parelli "doe je niet", dat is je hele omgang met paarden. En ja, dat kan ook op topniveau. En alle topreiners, cutters en cowhorse trainers rijden een paard die vaak van de grond het nodige geleerd gekregen heeft, en hebben zelf kennis van zaken hoe ze in dat koppie moeten komen om hun paard meewerkend te krijgen en net dat beetje meer vrijwillig te geven dat het verschil uitmaakt. Die topruiters zijn de fase grondwerk al voorbij, en of die nu via Parelli gaat of niet maakt verder niet uit. Degenen die niet weten hoe je in dat koppie komt, die worden onnodig hard en gaan het dan ook niet blijvend redden omdat het paard nu net niet vrijwillig gaat geven wat hij bij een goede aanpak wel laat zien.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:23

Cassidy schreef:
_Linda schreef:

Aan Parelli "doe je niet", dat is je hele omgang met paarden. En ja, dat kan ook op topniveau. En alle topreiners, cutters en cowhorse trainers rijden een paard die vaak van de grond het nodige geleerd gekregen heeft, en hebben zelf kennis van zaken hoe ze in dat koppie moeten komen om hun paard meewerkend te krijgen en net dat beetje meer vrijwillig te geven dat het verschil uitmaakt. Die topruiters zijn de fase grondwerk al voorbij, en of die nu via Parelli gaat of niet maakt verder niet uit. Degenen die niet weten hoe je in dat koppie komt, die worden onnodig hard en gaan het dan ook niet blijvend redden omdat het paard nu net niet vrijwillig gaat geven wat hij bij een goede aanpak wel laat zien.

mee eens Cassidie!