Paddock Paradise in aanbouw!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Paddock Paradise in aanbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:23

Veiligheid van de paarden, en bovendien kun je daar tenminste mee werken. Met 5×5 moet je met de hand per weitje alles gaan doen. En dat is geen doen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:46

Wat misschien ook handig is voor de kleine weilandjes, werk niet met hokjes, maar met stroken zoals in strookbegrazing. Dan kan je zowel links als rechts de doorgang open zetten en loop je minder het risico dat er een paard wordt klem gezet en stuk geslaan. Als een 2e, dominant paard op het gras stukje bij komt, kan de onderdaninge er gewoon aan de andere kant uit lopen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 00:50

Ashkerlon schreef:
Wat misschien ook handig is voor de kleine weilandjes, werk niet met hokjes, maar met stroken zoals in strookbegrazing. Dan kan je zowel links als rechts de doorgang open zetten en loop je minder het risico dat er een paard wordt klem gezet en stuk geslaan. Als een 2e, dominant paard op het gras stukje bij komt, kan de onderdaninge er gewoon aan de andere kant uit lopen.

Dit vind ik een goed idee zeg! Zoals je morgen kan zien is dit in het huidige plan heel makkelijk aan te passen. Het zou ook goed werken denk ik!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:04

Probeer dan 20x5 of 10

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:11

Mijn paarden staan ook op een PP, en vinden het helemaal geweldig.
Natuurlijke drinkpoel is helemaal niet verplicht. En iemand had het hier ook over geen gras eten,
Dat is onzin.
Als ik jou was zou ik even op de site kijken paddockparadijs.nl( zijn allemaal mensen die al een pp hebben en je dus ervaringen uit kunnen wisselen)

En mijn ervaring is wel, dat als heb je het soms nog zo leuk uitgedacht over hoe iets ''moet gaan werken''
je paarden daar een heel ander idee over kunnen hebben.

Ik zou je weitjes ook iets groter maken.
En hoe breed wil je je pad maken?
en er heeft ook iemand een film gemaakt van het aanleggen van zn pp en de kostenraming etc.
misschien is dit ook leuk om even te kijken( het zijn meerdere filmpjes) dit is de 1E http://www.youtube.com/watch?v=RyiZBPE4Kkk
Laatst bijgewerkt door riegje op 15-06-13 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:33

Er zijn maar 2 delen

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:51

nee hoor

Deel 3 en 4 zijn er ook

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:52

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:47

riegje schreef:
Mijn paarden staan ook op een PP, en vinden het helemaal geweldig.
Natuurlijke drinkpoel is helemaal niet verplicht. En iemand had het hier ook over geen gras eten,
Dat is onzin.
Als ik jou was zou ik even op de site kijken paddockparadijs.nl( zijn allemaal mensen die al een pp hebben en je dus ervaringen uit kunnen wisselen)

En mijn ervaring is wel, dat als heb je het soms nog zo leuk uitgedacht over hoe iets ''moet gaan werken''
je paarden daar een heel ander idee over kunnen hebben.

Ik zou je weitjes ook iets groter maken.
En hoe breed wil je je pad maken?
en er heeft ook iemand een film gemaakt van het aanleggen van zn pp en de kostenraming etc.
misschien is dit ook leuk om even te kijken( het zijn meerdere filmpjes) dit is de 1E http://www.youtube.com/watch?v=RyiZBPE4Kkk

De filmpjes heb ik allemaal al gezien :) Het makkelijke bij ons is dat ik bijna alles al heb. Ik heb al een net voor over de voerbak heen en zo'n mooie vierkante voerbak met dak. Over dat natuurlijke drinkwaterbak en heuvel, ik dacht dat het concept PP een soort merknaam was wat je eigenlijk niet zo mocht kopiëren. Mijn track is 4 meter. Ik wil het gelijk mooi breed opzetten zodat ik er evt. nog met de trekker doorheen kan.

Hoe groot zou jij de weitjes maken? Ik wou je even een PB'tje sturen over nog een aantal vragen, maar bedenk me dat het voor anderen ook wel interessant is om mee te lezen :P Heb jij toevallig een plattegrond oid van jou PP? Hoeveel paarden heb je op je PP? Hoe groot is je hele PP? Mijn gedachte voor kleine weitjes was dat je het gras dan weer beter aan kan laten groeien en dus meer paarden op een relatief kleiner stuk weide kan houden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:26

Ik vond het idee van tijdelijk met prikpaaltjes werken wel een goed, want uiteindelijk is dit toch voor een deel uitproberen wat werkt voor jou en voor je paarden. De beginopzet is hartstikke leuk, maar je zal vast in de praktijk tegen dingen aanlopen die je anders wil uiteindelijk.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:36

Bowen schreef:
Ik vond het idee van tijdelijk met prikpaaltjes werken wel een goed, want uiteindelijk is dit toch voor een deel uitproberen wat werkt voor jou en voor je paarden. De beginopzet is hartstikke leuk, maar je zal vast in de praktijk tegen dingen aanlopen die je anders wil uiteindelijk.

Inderdaad dit ben ik ook van plan :) Ik wil alleen de track alvast aanleggen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:39

Hierbij PPPA (Paddock Paradise Plan A)

Afbeelding

Even een toelichting, elk hokje (cm) is 5 m. dus 1:500. Bovenin is een hek. Hierbij heb ik de voederplaats gezet. Zo kun je makkelijk met de trekker weer een nieuwe kuilbaal plaatsen. Om de voederplaats komen grindtegels. Daaronder is ook een grote ruimte. Hier komen slowfeeders voor hooi. De tracks zijn grijs, en de weilandjes gewoon wit. Dit stuk wil ik eerst aanleggen. De waterplaats is nog niet getekend, omdat die in de toekomst in het andere stuk komt :) nogmaals, dit was plan A. Die had ik aan jullie beloofd. Inmiddels denk ik dat ik plan B ga maken met grotere weitjes, maar de tracks hetzelfde (misschien 1 in het midden weg) Ik weet alleen nog niet hoe groot ik de weitjes nu ga tekenen...
Laatst bijgewerkt door hinkewal op 15-06-13 11:44, in het totaal 2 keer bewerkt

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:42

Waarom 5x5 ? Dat is toch heel erg klein voor een paard?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:45

BlueMilk schreef:
Waarom 5x5 ? Dat is toch heel erg klein voor een paard?

Dit weet ik. We gaan dus een plan B maken met grotere weitjes :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:57

Mijn pad is ook een 3 en op sommige stukken 4 meter.
Er idd erg handig want ook wij kunnen er met de trekker doorheen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:04

Oef, ik ben blij dat je grotere weilanden gaat maken, want met 5x5 is het ook echt niet mogelijk om aan grasbeheer te doen, zo een stukje hebben ze in drie uur op.
Ik zou het stuk wat je nu ingecalculeerd hebt om als wei te gebruiken, gewoon in twee delen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:29

Ik ben niet zo van de maten moet ik heel eerlijk zeggen( we hebben maar een beetje geprutst en dat kwam goed uit) maar ik heb twee paarden en twee koetjes.
Die lopen op een +/_1/2 hectare Het track loopt in een soort L vorm rond en ik heb drie weides gemaakt.

Op het laagste punt heeft mn man een twee grote gaten gegraven(met trekker) en de grond in het midden gestort.
Daar blijft bij veel regen het water in staan. en daar moeten ze dan doorheen en over een heuveltje in het midden.

Aan de andere kant heeft tie ook een klein heuveltje gemaakt en daar hebben we kleine kinderkoppen ''opgelegd"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:11

Klinkt best wel link; een heuveltje met klinkers. En door de modder heen moeten lopen lijkt me ook niet echt fijn?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:20

Ze lopen beide zonder ijzers en racen erover heen als of het niets is.
De hoeven slijten mooi af en ze blijven in beweging, het is geen modder, maar gewoon een soort slootje.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:49

Wow echt gaaf dat je dat zo gaat doen! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden :-)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 19:09

We zijn momenteel erg druk. Ik heb het nieuwe plan alweer in mijn hoofd en ga het binnenkort uittekenen! Ik heb er zin in!

@beert, Ja gaaf hè! Ik ben ook heel benieuwd! Het wordt vast leuk voor de paarden!

PastHistory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:17

Leuk idee ;)

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:47

Wat heerlijk dat je dit kan doen voor je paarden!

lovesdeejay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:08

Monne schreef:
Wat heerlijk dat je dit kan doen voor je paarden!

Mee eens!
Ik volg even.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:19

ziet er leuk uit ! gelukkig worden de weitjes groter. als je er bijv. 3 paarden op wil, gegarandeerd dat die alle 3 in het zelfde weitje willen :p dus zou minstens 10x10 eigenlijk zelfs 15x15. als je heir 2 van open zet, krijgen ze echt niet te veel binnen hoor