Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:34

Toad schreef:
zoals ik hierboven al heb aangegeven vind ik ook dat ze te laat is met belonen en dus niet duidelijk genoeg is. Maar evengoed, als de leider zegt dat het paard opzij moet dan moet het gewoon opzij, klaar.

Tuurlijk zeker. Maar als hij opzij gaat neemt zij niet/te laat de druk weg, zo lijkt het voor mij, dus ik vind het niet gek dat t paard door gaat met vertonen van ongewenst gedrag, ze is niet duidelijk voor hem :(

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:35

HijadelaLuna schreef:
Toad schreef:
Denk je dat een leider in de kudde ook zo denkt? Ik ben niet interessant genoeg? Nee, die trapt het paard ook gewoon aan de kant. Linda probeert het met een touw.

Het paard loopt niet door Linda heen. Dus hoeft het toch niet opzij? Ze wil inderdaad dat hij van haar af gaat, dat snap ik. Maar als hij te ver gaat moet hij weer komen. Als hij te dichtbij komt wordt hij weer weg gestuurd?

Bovendien: een leider in de kudde trapt niet gelijk een paard aan de kant wat even ergens anders zijn aandacht op gericht heeft. Als de leider toch de aandacht nodig heeft van het paard, doet de leider dat ook eerst op een subtielere manier (oren in de nek, desnoods dreigen met tanden, houding veranderd). Ik zie Parelli niet eerst subtiele aanwijzingen geven. Zij gaat gelijk naar het grove "geweld" (oftewel: het trappen). Bij een leider die trapt is het een trap, en daarna laat de leider het andere paard weer met rust als deze aan de kant is gegaan (beloning). Dat zie ik in dit filmpje niet, of: veel later pas. Het lijkt me totaal niet duidelijk voor het paard wat ze nu precies wil. Het paard wijkt voor het touw, maar er volgt vervolgens niets. Tsja.. waarom moet je als paard dan je aandacht er nog bijhouden als je alleen maar aandacht krijgt als je dichterbij komt? (al is dit dan door middel van negatieve aandacht). Het enige wat ik Parelli zie doen is afwachten tot hij weer zijn aandacht ergens anders op vestigt, zodat ze hem weer kan gaan corrigeren
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 19-01-13 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:36

Anoniem schreef:
Barroco schreef:
Ik ben ook bekend met het Parelli systeem en heb er niks op tegen maar dit is echt typisch. Je ziet dat ze meerdere keren door blijft gaan als het paard al passen achteruit doet en op haar let. Er is gewoon geen duidelijkheid.

Ze zegt ook... I'm just gonna keep him busy

Tuurlijk, snap dat je met een paard bezig wilt blijven, maar ik zie gewoon echt te weinig duidelijkheid hierin op het filmpje. Zelfs als het paard de opdracht goed uitvoert krijgt hij naar mijn inziens geen respons van de vrouw. Maar goed, ieder zijn eigen ding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:37

HijadelaLuna schreef:
Toad schreef:
zoals ik hierboven al heb aangegeven vind ik ook dat ze te laat is met belonen en dus niet duidelijk genoeg is. Maar evengoed, als de leider zegt dat het paard opzij moet dan moet het gewoon opzij, klaar.

Tuurlijk zeker. Maar als hij opzij gaat neemt zij niet/te laat de druk weg, zo lijkt het voor mij, dus ik vind het niet gek dat t paard door gaat met vertonen van ongewenst gedrag, ze is niet duidelijk voor hem :(

Het is niet zo dat een paard als hij meteen wijkt je ook meteen de druk weg moet nemen, als hij moet blijven wijken blijf je druk geven tot jij als leider de oefening stopt.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:40

Anoniem schreef:
HijadelaLuna schreef:

Het is niet zo dat een paard als hij meteen wijkt je ook meteen de druk weg moet nemen, als hij moet blijven wijken blijf je druk geven tot jij als leider de oefening stopt.

Dat bouw je in mijn ogen op. Dus idd de eerste paar keren vraag je niet of het paard 30 passen achteruit doet, maar ben je tevreden met enkele passen en bouw je van daaruit verder.

Hier vraagt ze ineens heel veel, het paard geeft een reactie en ze gaat door waardoor het paard het niet meer snapt en andere dingen gaat vertonen (zoals opzij ipv achteruit).

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:41

Dit filmpje is al mega oud en heeft al vaker op bokt gestaan.
Misschien even terugkijken waren toen ook al discussies over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:41

Ik had een hele tijd terug het filmpje ook los gezien, maar ondertussen heb ik ook het level 1 pakket waarin dit filmpje ook voorkomt en waarin je het in context ziet. De eerste keer vond ik het nog moeilijk om te zien, om te begrijpen, ookal wist ik wel de context. Maar naarmate het pakket vorderde en ik meer ervaring kreeg begon ik het steeds beter te begrijpen.

Dit filmpje gaat over een zogenaamd Right Brain paard, een paard dat handelt uit instinct en wat niet nadenkt. Het paard had de eigenaar al diverse keren bijna de grond op gewerkt, tot op het punt dat Linda het noodzakelijk vond om in te grijpen. Zij is dus met het paard in aanraking gekomen op een moment dat hij al geen aandacht meer had voor wat mens dan ook in zijn omgeving. Ik vond het filmpje heel interessant omdat het paard een oog mist (zag ik pas na een paar keer kijken trouwens) en ik heb zelf ook een pony die een oog mist en die nogal eens instinctief wil reageren. Ik kan je zeggen: dan wil ik hem niet in mijn buurt, en zal ik ALLES doe op dat moment om hem uit mijn buurt te houden. Daar kan hij dan kalmeren en dan kunnen we verder, maar niet in mijn buurt met de kans dat ik op de grond beland en paardenhoeven op mijn lichaam heb ..

Wat Linda hier toepast is het principe "inside the box", waarbij je een denkbeeldige box neemt (ik neem vaak een lijn maar dat is mijn idee erover) waar het paard niet uit mag. Dus gaat hij voorwaarts zet je hem terug achteruit, gaat hij opzij zet je hem terug zijwaarts tot op die plaats. Staat hij op die plaats dan laat je hem met rust zodat hij alles kan verwerken, maar zodra hij ook maar denkt aan bewegen reageer je weer. Naarmate de tijd vordert (en dat zie je ook in het filmpje) zal het paard rustiger worden en meer gaan denken, en dan kan je er weer verder mee werken. Als een paard instinctief reageert heeft het geen zin om oefeningetjes te vragen, want die komen toch niet door. Het enige wat dan telt is veiligheid van beide partijen. Een paard wat trouwens met zijn instinct reageert en op adrenaline zit voelt weinig (of niks), zie de paarden die op hol slaan en nergens meer op reageren .. Dus dan moet je wel heel hard inkomen om de zogenaamde "slap in the face" te geven om het paard weer op aarde te brengen ...

Dat Linda beetje gefrustreerd reageerd omdat het 'lang' duurt kan best wel zijn, zij is ook maar een mens en op dat moment waren ze eigenlijk met andere dingen bezig. Zal ze vast ook wel beseffen dat dat niet goed is om te doen, maar om daarom heel Linda & Parelli en een hele methode af te kraken ... Eerste keer schrok ik ook, maar nu kan ik me er heel goed in vinden. En geloof mij, een paard wat blind is aan 1 kant weet echt wel wat er aan die kant gebeurd hoor, dat merk ik heel erg aan die van mij. Als hij in de piste loopt met zijn blinde oog naar mij en ik ga teveel naar de voorhand stopt hij of draait hij om (afhankelijk van mijn intentie waarop ik loop), en dat ook als er geen touwtje aan hangt. Paarden voelen/merken meer dan soms lijkt hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:42

Zal hem aan mij liggen, maar eerlijk gezegd vind ik dit erg duidelijk. Ik snap hoe de parelli's werken, en wat ze van hun paarden verwachten dus ik zie het ook wat sneller denk ik.
Ook zou je het filmpje helemaal moeten uitkijken, uiteindelijk zie je duidelijk resultaat!

Ik kan niet aan het filmpje zien of het paard een oog mist, maar aan de manier waarop Linda werkt zie ik het wel. Het paard is links blind, en Linda doet niks aan de linker kant tenzij ze het paard het duidelijk laat weten dat ze aan de linkerkant staat. Ze vraagt hem vanalles vanaf zijn rechter zij.

De Parelli's werken op een manier waarop zíj te bepalen hebben hoe het paard loopt, waar het blijft staan, hoelang het blijft staan. Elke beweging bepalen zíj, wat ook in het wild zo is, de leider bepaalt alles.
Dat zwaaien met het touw aan het halster, betekent dat het paard bij haar weg moet gaan. Ze begint met eerst een voorzichtige zwaai, als het paard daar niet op reageert doet ze het steeds harder tot het paard wél reageert. Keus van het paard, als het meteen reageert heeft hij/zij er ook niet zoveel last van. Daarbij, wat ze met het paard doen doet hem geen pijn, het is alleen irritant voor zo'n paard. Ga maar na, een paard van 600 kilo laat zich echt niet door een wiebelend touwtje achteruit 'zwaaien' als het hen pijn deed. Een paard rent weg van pijn/schrik, het loopt er niet van achteruit.

Wanneer ze zwaait met het uiteinde van het touw dient dat als de staart van een normaal paard. Een merrie doet precies hetzelfde wanneer zij een veulen heeft, als het veulen naast haar loopt maar niet snel genoeg loopt, krijgt het veulen een tik met de staart. Zo weet het veulen dat het door moet lopen of voor haar uit moet lopen etc.
Linda heeft haar schouders hierbij gebogen, want betekent dat het paard om haar heen moet draaien, dit maakt ze duidelijk door met haar 'staart' te zwaaien. Zolang het paard om haar heen blijft draaien, krijg hij geen tik. Zo simpel is het.

Het tegen het hoofd slaan is niet echt slaan, het is weer dat irritante tikje. Om het paard echt pijn te doen zou ze een stuk harder moeten slaan. Dit is duidelijk maken dat het paard van haar weg moet draaien met zijn hoofd, maar niet vooruit mag komen. Als dit paard het wel doet, krijgt hij weer een rukje met het touw.

Uiteindelijk komt het erop neer, dat wanneer Linda rechtuit wil lopen, en het paard staat haar in de weg, dat ze het paard zo op een natuurlijke manier weg krijgt. Het paard moet bij haar blijven, haar achtervolgen en weglopen wanneer het in de weg loopt. Dit zou voor het paard betekenen dat hij Linda als leider ziet en dat is wat ze van hem vraagt.

Persoonlijk denk ik dat dit een racepaard is geweest, wat voor races precies weet ik niet, maar ik denk dat ze hem willen omscholen tot gewoon rijpaard. Het paard kijkt vaak van haar weg, wil steeds maar vooruit lopen, duidelijke kenmerken van een racepaard.

Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat dit wel wat ruiger is dan ik van Linda ben gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:43

Barroco schreef:
[naam] schreef:

Dat bouw je in mijn ogen op. Dus idd de eerste paar keren vraag je niet of het paard 30 passen achteruit doet, maar ben je tevreden met enkele passen en bouw je van daaruit verder.

Hier vraagt ze ineens heel veel, het paard geeft een reactie en ze gaat door waardoor het paard het niet meer snapt en andere dingen gaat vertonen (zoals opzij ipv achteruit).

Dat opbouwen doe je bij een normaal paard dat zich enigszins netjes gedraagt en die je gewoon de 7 games gaat leren, zoals bij mijn paarden zou je dat zo opbouwend doen. Maar bij een paard dat over je heen loopt, geen respect heeft en op die manier gevaarlijk gedrag vertoont moet je doorpakken en daarbij heeft dat opbouwen dus totaal geen zin en ook geen effect.
Je moet wel kijken naar de situatie en naar het paard en daarbij toepassen wat van toepassing is.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:49

Anoniem schreef:
Barroco schreef:

Dat opbouwen doe je bij een normaal paard dat zich enigszins netjes gedraagt en die je gewoon de 7 games gaat leren, zoals bij mijn paarden zou je dat zo opbouwend doen. Maar bij een paard dat over je heen loopt, geen respect heeft en op die manier gevaarlijk gedrag vertoont moet je doorpakken en daarbij heeft dat opbouwen dus totaal geen zin en ook geen effect.
Je moet wel kijken naar de situatie en naar het paard en daarbij toepassen wat van toepassing is.

Helemaal waar.

Caily

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:50

Maar op het moment dat hij wel gaat zie ik haar ook niet afbouwen, en dat is wat mij stoort :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:52

Ze zegt ook... I'm just gonna keep him busy :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:54

Wat is daar zo gek aan dan? Ik hou een paard dat niet op mij gericht is ook liever bezig hoor, als je hen gewoon laat doen dan doen ze vanalles waar je niet op zit te wachten. Ik heb liever zelf de touwtjes in handen, en als dat betekent dat ik een tijd vanalles moet vragen (of eisen) voordat er rust kan komen dan is dat zo. Paard moet 'inside the box' blijven, daar is er rust .. duurt alleen even voordat hij daar is :)

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:56

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:56

Om te beginnen is dit een heel oud filmpje. Zoals eerder aan is gegeven, is hier al heen hele discussie over geweest. En voor de critici: ook Linda Parelli maakt een ontwikkeling door. Misschien zou ze dit tegenwoordig anders aanpakken. Blijven doordrammen op misschien het enige filmpje van haar waar ze misschien dingen niet zo aanpakt als ze dat tegenwoordig zou doen is zo kinderachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:58

Ik vind het niet gek hoor sabine, integendeel... dat paard laat eerder in het filmpje steeds zien dat als ze wel reageert hij meteen weer terugvalt dus dan zou ik hem ook bezig blijven houden en doorpakken... maar het valt me op dat mensen niet alles zien en horen in het filmpje en ook niet alles lezen hier in het topic. Ik had al eerder aangegeven dat ze zei dat ze hem bezig wilde houden ;)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:00

Ieder zijn eigen wijze om paarden te trainen, al is het niet mijn manier, ze zal er wel haar redenen voor hebben
Laatst bijgewerkt door Love_Mirra op 19-01-13 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:00

Ah ok, dan heb ik je smiley verkeerd geïnterpreteerd .. excuses :Y)

Edit; op de laatste reactie .. paard begrijpt het wel hoor, op het einde zie je hem ook helemaal veranderen, rustig worden, gaan nadenken, en dan kan je weer verder. Dat het een tijdje duurt voor hij het lijkt te begrijpen is puur omdat hij uit instinct reageert, het mensje dat erbij staat niet teveel aandacht schenkt en niet nadenkt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:01

[***] schreef:
Ah ok, dan heb ik je smiley verkeerd geïnterpreteerd .. excuses :Y)

geeft niks +:)+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:03

Zwiepen met het touw heb ik ook geleerd hoor. Een goeie haak aan het touwhalster en gewoon wiebelen.

ECHTER regel nummer 1 is dat je stopt met het signaal te geven op het moment dat het paard gehoorzaamt. Dan leert ie er namelijk van en heb je uiteindelijk alleen nog maar een mini wiebel van het touw nodig. Dit ziet er gewoon raar uit. Paard gaat netjes naar achter maar hij blijft zwiepen, ja dan kan je verwachten dat het paard denkt 'bekijk het'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:03

De eerder gevoerde discussie:

[VNA] paardenmishandeling? Petitie

Filmpje was hetzelfde en is uiteindelijk van Youtube verwijdert vanwege de schending van de auteursrechten, en dat zal met dit filmpje ook wel gebeuren.

Quote van mezelf uit bovenstaand topic:

Cassidy schreef:
Ik word een beetje moe van deze discussie.

Mensen zijn nooit uitgeleerd. Ik niet, jij niet, Pat Parelli niet, zijn vrouw Linda niet. Wij leren als het goed is elke dag nog bij. Tenminste, als het goed is.

Parelli heeft in de loop der jaren bijgeleerd. Zijn vrouw Linda ook. Het feit dat ze dit filmpje in een oude trainingsvideo op hebben genomen getuigd van durf. Misschien is er een gegronde reden dat het filmpje niet meer in het nieuwe pakket zit. Misschien om de discussie uit de weg te gaan, misschien omdat ze het tegenwoordig anders zouden oplossen. Misschien dat Linda het tegenwoordig, als ze met hetzelfde paard in dezelfde context te maken zou krijgen, anders aan zou pakken.

Om op grond van dit filmpje een complete trainingsmethode af te gaan kraken, en zelfs een petitie op de gaan starten, getuigd van een bijzonder beperkte horizon. Buck Brannaman heeft een keer gezegd toen ze het over de ideale trainingsmethode hadden: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Niemand, echt niemand heeft op alle situaties die hij tegenkomt een perfect antwoord. Ik niet, jij niet, Parelli niet.
En als je dat nu eens in je achterhoofd houd bij het bekijken van het filmpje en op je handen gaat zitten op het moment dat je echt de neiging hebt om in het toetsenbord te klimmen en dit als mishandeling te bestempelen, zijn we snel klaar met dit topic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:06

Magrathea schreef:
Zwiepen met het touw heb ik ook geleerd hoor. Een goeie haak aan het touwhalster en gewoon wiebelen.

ECHTER regel nummer 1 is dat je stopt met het signaal te geven op het moment dat het paard gehoorzaamt. Dan leert ie er namelijk van en heb je uiteindelijk alleen nog maar een mini wiebel van het touw nodig. Dit ziet er gewoon raar uit. Paard gaat netjes naar achter maar hij blijft zwiepen, ja dan kan je verwachten dat het paard denkt 'bekijk het'.

Waar jij het over hebt is het opbouwen... dat werkt zoals gezegd niet bij een paard met dit gedrag.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:09

Ben ik het niet mee eens. Opbouwen is iets wat je altijd moet doen, anders stompt het paard alleen maar af. Uiteindelijk wil je het met de kleine hulpen kunnen doen.

In het begin van het filmpje laat ze trouwens ook echt wel een paar keer over zich heen lopen. Tja. Ook niet wat je wil... Dan neemt je paard je natuurlijk helemaal niet meer serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:12

Maar 600kg paard dat uit instinct handelt en met alles bezig is behalve met jou als mens .. daar valt (nog) niks op te bouwen. Je kan dan wel met fase 1 beginnen maar je moet uiteindelijk toch naar fase 4, waarom dan 3 fases risico lopen om platgewalst te worden?

Paarden die onder het rijden op hol slaan, die reageren ook totaal niet meer op de ruiter. En die ruiter bouwt toch ook niet op? Die probeert gewoon alles wat mogelijk is om te overleven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:15

Magrathea schreef:
Ben ik het niet mee eens. Opbouwen is iets wat je altijd moet doen, anders stompt het paard alleen maar af. Uiteindelijk wil je het met de kleine hulpen kunnen doen.

In het begin van het filmpje laat ze trouwens ook echt wel een paar keer over zich heen lopen. Tja. Ook niet wat je wil... Dan neemt je paard je natuurlijk helemaal niet meer serieus.

Ga er maar eens staan met zo'n paard. Dat hij in het begin over haar heen loopt is nou juist het probleem dat onmiddelijk moet worden aangepakt en afgeleerd en dat had ze met streeds beginnen met fase 1 en 2 niet gered toen hij zo haar persoonlijke ruimte binnen bleef komen. Ik weet er zelf alles van. Ik heb een paard van mij bij Eddy Modde in opleiding gehad en daar zelf ook met mijn paard bij hem les gehad. Als er zo'n groot beest over je heen komt lopen ben je nergens meer met je fase 1. Dan kan je zachtjes wiebelen wat je wilt maar dan ben je snel plat. Snel reageren met de juiste druk (en dat is dan heel veel druk) is het enige dat dan helpt.