Paard maatje te groot. Oplossen met Parelli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Paard maatje te groot. Oplossen met Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:03

Ik zou er geen bergen geld aan gaan uitgeven, bel morgen de handelaar en maak een afspraak om haar terug te brengen. Je hebt het er nu al moelijk genoeg mee, als ze iets blijkt te mankeren wordt terugsturen nog veel moeilijker en je zit ook al met een deadline qua terugbrengen.

Turkoois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:34

Tja, daar heb je een punt.

Nog even ter aanvulling. Ze staakte tijdens het rijden. Dus stilstaan of hoofd omhoog of trappen. In begin ging het redelijk. Maar na 2 weken gestopt. Ze kon niet eens meer normaal draven. En dan te bedenken dat ik het paard ook echt voor de sport als sportpaard heb gekocht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:11

Tja, feit blijft dat je 2 keuzes hebt: of je brengt het paard terug en zoekt een paard dat beter bij je eigen capaciteiten past of je zoekt hele degelijke begeleiding bij dit paard.
Want je huidige begeleiding kan jou hier dus niet (voldoende) in helpen en geloof me, de problemen die je nu hebt worden alleen maar groter als je niet heel snel op de goede manier voldoende wordt begeleid. En voldoende zal hier betekenen dat het om heel intensieve begeleiding gaat, dit redt je niet met een lesje in de week. Kostenplaatje van deze optie laat zich dus ook raden......

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:22

Ik zou het paard zo snel mogelijk terug brengen en er verder geen geld insteken. Het paard past niet bij jou en dat los je ook niet op met grondwerk. Heb dit al zo vaak gezien en soms modderen de ruiters jaren aan en zijn er dood ongelukkig mee en paard komt uiteindelijk toch te koop. Het moet meteen goed zitten en als dat niet zo is dan moet je een paard zoeken waar je wel gelijk mee uit de voeten kunt. Het moet gewoon een leuke hobby zijn waar je plezier aan beleefd. Kijk rustig rond voor een ander paard zou ik zeggen.

Succes met je beslissing.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:54

Ik zou hem na laten kijken door een osteopaat en dierenarts en als er lichamelijk niks met hem aan de hand is, of iets wat relatief makkelijk te verhelpen is (osteopaten verrichten wonderen en zijn echt niet duur), zou ik er voor gaan. Maar zoals ik het begrijp wil je er mee de sport in en dan is het de vraag hoeveel tijd je erin wilt steken.
Zelf heb ik mijn paard ook vervloekt en gedacht: ik verkoop hem, het wordt niks tussen ons (allebei hypersensibel, opzadelen ging niet, poetsen ging niet, hing constant in paniek aan haar halster, ik durfde haar op een gegeven moment nog niet uit de wei te halen), maar ik heb doorgezet en dankzij Parelli (en mijn eeuwig supportende man <3 ) heb ik nu het paardje waar ik van gedroomd heb. Ik heb zo on-ge-loof-lijk veel geleerd in de tijd dat we bezig zijn geweest. We zijn allebei kalm in ons hoofd en lijf geworden en de problemen waar ik eerst tegenaan liep, zijn nu vrijwel helemaal opgelost. Als ik toen inderdaad haar had verkocht en een bomproof automatisch paard had gekocht, was ik nu nog niks wijzer geweest.
Dus daarmee wéét ik dat als je ervoor gaat, je er een heerlijk paard van kunt hebben (want als dat mij zelfs lukt!). Maar ja, je moet er dan wel tijd in willen investeren. En als dat niet het geval is, zou ik me niet te schuldig voelen en inderdaad op zoek gaan naar een passender paard. Je moet het natuurlijk ook niet dramatischer maken dan het is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:11

Turkoois schreef:
Tja, daar heb je een punt.

Nog even ter aanvulling. Ze staakte tijdens het rijden. Dus stilstaan of hoofd omhoog of trappen. In begin ging het redelijk. Maar na 2 weken gestopt. Ze kon niet eens meer normaal draven. En dan te bedenken dat ik het paard ook echt voor de sport als sportpaard heb gekocht.

Tja. Toen ik mijn paard kocht was het mijn doel om binnen 2 jaar sport C te rijden. Dat is anders gelopen, ook mijne ging staken en nog meer narigheid. En dat is echt wel op te lossen. Ik ben blij dat 't zo gegaan is en als ik van tevoren had geweten hoe het pad samen met dat paard zou worden had ik 't ook gedaan. Maar dat kan een ander niet voor jou bepalen natuurlijk.

Je topic loopt nu al een tijdje. Dat, en het feit dat je het überhaupt geopend hebt, geeft denk ik toch wel aan dat je twijfelt. Waarom? Wat zie je in dit paard? Als er iets is wat je bijzonder vindt aan dit paard dan zou ik haar houden als ik jou was. Bedenk dat je beslissingen moet nemen met je hart, en dat je verstand er alleen is om die beslissingen te begrijpen :)

Turkoois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:25

Ik ga inderdaad doen wat Chrstine_vdH zegt. Als blijkt dat er lichamelijk meer aan de hand is of de nu vastgestelde problemen verbeteren niet door een behandeling dan breng ik haar nog in de proeftijd terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:27

Spannend! Heb je al een afspraak gemaakt?

Succes in elk geval!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:27

Maar wat wil je daar dan aan uit geven? Het is zo maar een paar honderd euro wat je weg brengt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:28

Tja ik begrijp dat ook niet zo. Deze problemen die je met dit paard hebt los je niet op deze manier op. Maar goed, het is jou geld :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:30

kohtje schreef:
Maar wat wil je daar dan aan uit geven? Het is zo maar een paar honderd euro wat je weg brengt.

Nee joh. Behandeling bij osteopaat is rond de 100 euro.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:32

Misschien lees ik erover heen hoor, maar heb je al met de vorige eigenaar hierover overlegd? Want je proefperiode is ook niet eindeloos, toch?

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:23

aisie schreef:
Deze problemen die je met dit paard hebt los je niet op deze manier op. Maar goed, het is jou geld :)

Dat kun je toch zo niet beoordelen vanachter je computer? Dat er iéts is, is duidelijk, maar het hoeft echt geen honderden euro's te kosten om erachter te komen of om het te behandelen. Wees blij dat ze overweegt het paard een kans te geven, op zo'n manier blijft dit soort paarden maar rondzweven tussen eigenaren die er niks in willen investeren en eindigen dan weer zielig en verwaarloosd in een stalletje of aan de vleeshaak. Is dan ook niet wat we willen, toch?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:01

aisie schreef:
Tja ik begrijp dat ook niet zo. Deze problemen die je met dit paard hebt los je niet op deze manier op. Maar goed, het is jou geld :)

Helemaal mee eens. Waarom (een paard met) problemen kopen terwijl er ook zat andere paarden op de markt zijn waarmee direct lekker (en vertrouwd) aan de slag kunt? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:00

Ehh... omdat ze dat ene paard nou eenmaal geweldig vindt en er iets in ziet? Of omdat het geen toeval is dat het paard op haar pad komt, niet omdat het paard te veel paard is maar omdat TS blijkbaar een kans verdient om zelf meer mans te worden en zo met dit paard te leren samenwerken en daar de rest van haar leven profijt van te hebben?

Het paard is zoals het is. Als je daar wat aan wil veranderen en dat lukt niet zoals je zelf bent dan zul je wat aan jezelf moeten veranderen zodat je een verandering bij het paard kunt bewerkstelligen. En dat is een mooi iets voor wie het wil zien en begrijpen.

Turkoois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 01:56

Het zou zomaar kunnen zijn dat ik na een behandeling er zomaar mee weg kan rijden. Als dit niet het geval is, dus als er geen duidelijke verbetering is, gaat ze terug. Maar ik voel dat ik nog iets wil doen. Een behandeling heb ik er nog wel voor over. De kosten vallen mee.

Ik heb een proeftijd van 2 maanden, dus dat lukt nog. Ik wil nu wel snel duidelijkheid. In ieder geval aankomende week wil ik beslissen.

Als de dierenarts vermoedt of zegt dat er meer aan de hand is dan zal ik geen behandeling laten doen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:13

ik zou het paard terug brengen als je nu al in je proeftijd allerlei behandelingen moet laten doen om uit te sluiten of dat het paard iets mankeert, ben je straks nog verder van huis, en als je de ervaring niet hebt om een met een sensibel paard om te gaan denk ik niet dat je het leuk gaat vinden om dit gevecht aan te gaan.

ik zou gewoon voor een relaxed paard gaan die met omgang en rijden goed te doen is.
wie weet wat voor tegenslagen of ongelukken er nog kunnen gebeuren.

aan de andere kant is een proeftijd van 2 maanden best netjes, ik heb ooit eens een proeftijd gehad van 6 weken maar doordat ik toen al gehecht raakte aan dat paard kon ik hem echt niet meer terug brengen, terwijl hij verre was van wat ik zocht.

succes met je beslissing, ts.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:28

Turkoois schreef:
Dank jullie wel voor de reacties.

Mijn instructeur zegt dat het zeker goed kan komen, maar dat dit een heeeeeele lange weg gaat worden en denkt dat ik beter af ben met een ander paard.

Ik lees alleen maar over je instructeur..... wat vind/denk/voel je zelf?? Als jij denkt dat dit jouw droompaard is zou ik zeggen ga er voor!

Persoonlijk had ik nooit na een week al op een paard gaan zitten wat ik net nieuw had. Een paard wat een nieuwe eigenaar en een nieuwe omgeving krijgt zal dat eerst een moeten verwerken. Waarom al zo snel al wat willen ? (moeten?).

Sommige paarden hebben wel een jaar nodig om echt tot zichzelf te komen en ook tot een goede relatie te komen met de eigenaar.

Dus..... ga eens goed bij je zelf na waarom je voor dit paard bent gevallen. Zeg je dan nog steeds, dit is hem helemaal, ga er dan voor maar dan wel met een open visie. Je zult zien dat een paard dan veel meer wil samenwerken. Zoals een relatie paard/mens bedoeld is.

Ik heb 12 jaar geleden een Haflinger gekocht met vluchtgedrag voor alles. Iedereen raadde me af om hem te kopen en ook te houden. Ik ben zelf namelijk geen held en hij was echt gevaarlijk door zijn vluchtgedrag. Maar omdat ik voor mijn gevoel toch wist dat dit het paard was wat ik wilde heb ik doorgezet. Inmiddels is hij al jaren mijn aller, aller beste vriend, de liefde van mijn leven. Klinkt misschien dramatisch maar zo voel ik het wel ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:30

Turkoois schreef:
Ik ga inderdaad doen wat Chrstine_vdH zegt. Als blijkt dat er lichamelijk meer aan de hand is of de nu vastgestelde problemen verbeteren niet door een behandeling dan breng ik haar nog in de proeftijd terug.

Lichamelijk...... en geestelijk??

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:01

singasong schreef:
Turkoois schreef:

Lichamelijk...... en geestelijk??

Geestelijke problemen zijn op te lossen zonder teveel kosten. Om sommige lichamelijke problemen op te lossen, kun je financieel helemaal uitgekleed worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:09

my_precious schreef:
als je de ervaring niet hebt om een met een sensibel paard om te gaan denk ik niet dat je het leuk gaat vinden om dit gevecht aan te gaan.

Is denk ik een kwestie van instelling. Als je erin gaat met het idee "gevecht" gaat het 'm niet worden nee.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:21

Koper schreef:
my_precious schreef:
als je de ervaring niet hebt om een met een sensibel paard om te gaan denk ik niet dat je het leuk gaat vinden om dit gevecht aan te gaan.

Is denk ik een kwestie van instelling. Als je erin gaat met het idee "gevecht" gaat het 'm niet worden nee.

als ts al verteld dat het paard staakte e.d. vraag ik me af bij een sensibel paard wat er nog meer bij komt kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:24

Dat verschilt natuurlijk per paard. Sensibiliteit hangt naar mijn idee samen met intelligentie maar er spelen meer factoren mee dan deze. Bij voorbeeld hoe het paard in het verleden behandeld is. Dus het kan alle kanten op :D

Wat ik bedoelde is dat het om je eigen mindset gaat. Als jij je instelt op een gevecht is dat ook precies wat je zult krijgen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:28

Koper schreef:
Dat verschilt natuurlijk per paard. Sensibiliteit hangt naar mijn idee samen met intelligentie maar er spelen meer factoren mee dan deze. Bij voorbeeld hoe het paard in het verleden behandeld is. Dus het kan alle kanten op :D

Wat ik bedoelde is dat het om je eigen mindset gaat. Als jij je instelt op een gevecht is dat ook precies wat je zult krijgen.

ja okee dat is ook wel zo, maar als ik de verhalen van ts lees en dat haar instructeur zegt dat er een lange weg te gaan is en ts weinig ervaring heeft, en dus wil overgaan op parelli, wat ze ook nog moet leren, heeft ze idd wel een hele erge lange weg te gaan.
het is natuurlijk ts haar keus om te beslissen of ze dit allemaal wil, maar stel dat ze over een jaar erachter komt dat het toch niet gaat lukken, moet het paard weer weg naar een nieuwe eigenaar en je moet hem dan ook nog eens zien te verkopen in deze tijd.. tegenwoordig willen veel mensen geen moeilijk paard meer.

ik denk dat ts beter af is met een ander paard wat veel beter bij haar past en waar ze gelijk lekker mee kan weg rijden.
maar nogmaals dat is ts haar eigen keus natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:35

Tja, ik ben ook begonnen met een methode die nieuw voor mij was en sindsdien ga ik met grote sprongen vooruit. Dat hoeft dus niks te zeggen.

Het klinkt een beetje alsof je niet helemaal helder hebt dat op het moment dat je met zo'n sensibel paard aan de slag gaat, en daar bewust voor kiest omdat dit nou eenmaal op de één of andere manier het paard is dat bij jou hoort, je na een jaar er niet eens meer over piekert om 'm te verkopen. Na een jaar ben je al zo veel verder en dat motiveert je alleen maar om door te gaan.

Althans mij wel.

Daarnaast zijn er ook mensen die gewoon niet klikken met een minder sensibel en/of minder intelligent paard. Moeten die mensen dan altijd maar blijven werken met paarden waar ze eigenlijk niet zo veel aan vinden? In plaats van zichzelf zodanig te ontwikkelen dat ze prima met zo'n paard aan de slag kunnen en er heel veel plezier mee (MEE, niet VAN) kunnen beleven?