geerke schreef:waarom gebruik je geen zweep?
Zodra je benen geeft en er wordt niet op gereageerd een klein tikje achter de singel....zweep gebruiken wil niet zeggen dat je je paard lens hoeft te slaan.
Het is erg belangrijk dat een paard luistert als er een ruiter opzit.Voor je paard's,jou en medeweggebruikers hun veiligheid.
Achteruit lopen enzo doet hij maar in de wei als er niemand opzit.
Als je weet dat alles wat het paard doet, voort zou moeten komen uit vertrouwen, zou je dit niet antwoorden denk ik. Je paard moet je blindelings kunnen vertrouwen. Dat is hier nog niet het geval, en dat kan je niet afdwingen. Dat komt mettertijd. Als ts bang is dat het paard met zijn gedrag schade kan aanrichten, zal er voorlopig terug binnen gereden moeten worden. Er moet aan het vertrouwen worden gewerkt. Het paard moet erop kunnen vertrouwenn dat alles wat de ruiter doet, tot hun voordeel zal zijn. Dat bereik je niet door het paard uit angst te laten reageren. Op een dag kan van dat vertrouwen het leven van jou, je paard en andere mensen afhangen. Het is dus veiliger om de zweep of juist te gebruiken (als hulpmiddel zoals een lichte beendruk, in plaats van het paard te laten reageren door angst), of de zweep niet te gebruiken.[/quote]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens... ik ben het wel eens met het punt dat alles voort zou moeten komen uit vertrouwen, maar vertrouwen wordt steeds weer verder opgebouwd, en daar kan een assertieve zweepactie best goed bij helpen. Door te zeggen dat hij het toch echt moet doen werp je je als leider op, waardoor het paard weer meer vertrouwen in je krijgt, of erin bevestigd wordt.[/quote]
Dat klopt deels. Als je op het foute moment een assertieve actie doet (wat heel vaak voorkomt) breek je veel terug af. Bovendien is het bij mij het punt dat je je opwerpt als leider. Je kan ook zo handelen dat het paard je als leider KIEST. Dat bereik je enkel zonder zweep.