Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Twist1991 schreef:Vind je dat niet een beetje dramatisch?
Cassidy schreef:Twist1991 schreef:Vind je dat niet een beetje dramatisch?
Dat is niet dramatisch. Dat is in heel duidelijke Jip en Janneketaal namelijk wat er gebeurt. De psychologische impact is iets wat je niet ziet. Maar er gaat echt van alles in dat paardenkoppie om. Instinct kun je triggeren, en dat wordt met die methode gedaan. Niks lief en schattig dat ze daarna als een hondje achter je aanlopen. Ze kunnen niet anders.
Twist1991 schreef:Cassidy schreef:
Dat is niet dramatisch. Dat is in heel duidelijke Jip en Janneketaal namelijk wat er gebeurt. De psychologische impact is iets wat je niet ziet. Maar er gaat echt van alles in dat paardenkoppie om. Instinct kun je triggeren, en dat wordt met die methode gedaan. Niks lief en schattig dat ze daarna als een hondje achter je aanlopen. Ze kunnen niet anders.
Een wild paard in een kudde die wordt weggejaagd door de leider zal het associeren met dood. Een gedomesticeerd paard zal echt niet meteen denken dat hij dood gaat (voor zover een paard dat uberhaubt kan denken) als jij een join up met hem/haar doet. Ik ben het met je eens dat jonge kinderen geen join up moeten doen maar je moet het ook niet dramatischer maken dan het is. Want uit zulke uitspraken blijkt dat jij evenmin weet wat een join up met een paard doet als het gemiddelde jonge kind.
Varekaj schreef:Ik moet anders zelden hard optreden naar mijn paarden toe hoor. Net met zacht te zijn maar wél consequent (zwart = zwart en geen grijs) en heel af en toe even een kleine correctie die wat strikter doorkomt lukt het me ook prima. Geen join up of iets dergelijks voor nodig. natuurlijk stuur ik wel eens een paard weg als ik ruimte nodig heb of als hij zich teveel komt opdringen maar ik zou het geen JU noemen. Het is gewoon wegsturen, punt.
Ik werk met 2 hengsten (warmbloed en een shet) en 2 ruinen (tinkerpony en een shet) en ze weten allemaal wat ze aan me hebben en ik aan hen. De jonge warmbloed heeft wel eens even een puberkuurtje ertussen maar dat is ook steeds zo opgelost.
Je kan ook zonder JU of weetikveelwat een goede band krijgen hoor, daarvoor hoeft m'n paard heus niet achter me aan te galopperen in vrijheid....
romyloverrr schreef:Britta1997 schreef:Ik ben ook pas 15 en ik las vroeger de boeken van heartland. Ik kreeg mijn pony toen ik 10 was en toen ik 12 was Deed ik voor het eerst een join-up ( uit een heartland boek ik weet het )wel mijn eigen versie maar mijn doel was wel hetzelfde een band krijgen met mijn pony. Nu drie jaar later volgt hij me overal. Hij stapt , draaft en galoppeerd achter mij aan. Ik had nu niet meer zo eventjes wat uit een boek geprobeerd maar ik wil wel graag zeggen dat het ook goed kan gaan!
indien deze ''band'' door de join up is gekomen zou ik dat geen band noemen,
je hebt hem namelijk laten kiezen : doodgaan of met mij mee gaan , zo maak je toch geen vrienden ?
Twist1991 schreef:Cassidy schreef:Vind je dat niet een beetje dramatisch?
Varekaj schreef:Logisch dat je dit niet met een vreemd paard doet en dat die niet reageren op een schreeuw.
Varekaj schreef:Dat hangt af per paard of ik naar JU overga of gewoon bekijk wat het beste werkt. Bij het ene werkt JU tegen je en krijg je een bom op 4 benen die even denkt "gaan we het zo spelen" en die zich fysiek letterlijk helemaal bovenop je werpt. Bij een ander paard is het gelijk een klik "ok, die kent de regels" en die past zich sneller aan.