Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NynckeL schreef:Kom eigenlijk uit op: goed kijken naar je paard, goed kijken naar jezelf en altijd jezelf afvragen of je nog wel integer bezig bent.
NynckeL schreef:Dan heeft jouw bijdrage in het topic geen zin.![]()
Maar sorry, ik heb geen geduld voor zoveel filmpjes te kijken.
Cassidy schreef:NynckeL schreef:Dan heeft jouw bijdrage in het topic geen zin.![]()
Maar sorry, ik heb geen geduld voor zoveel filmpjes te kijken.
Ik vraag me af of je dan wel geduld met paarden op kunt brengen...
En verder vind ik het goed hoor. Ga er geen energie aan verspillen. You may lead a horse to water but you cannot make him drink. Als je NH en VD niets vindt, is dat je goed recht. Er ontgaat je op die manier alleen een heleboel.
NynckeL schreef:MarlindeRooz, kun je me het nut even ervan aangeven?
Zoveel trainingen, zoveel doelen, wat wil je er mentaal mee bereiken?
Sorry, ik ben op zoek naar inhoudelijke antwoorden.
Herfstwind schreef:Ligt eraan, als mensen het er gewoon echt niet mee eens zijn ontgaat ze volgens hen niet een heleboel. Of begrijp ik die laatste zin nu verkeerd?
Ik vind het overigens inderdaad raar dat je geen geduld hebt om filmpjes te kijken TS. Prima als je VD en NH niks vindt, maar ik vind dat je je er eerst in moet verdiepen voor je conclusies kan trekken.
Cassidy schreef:Herfstwind schreef:Ligt eraan, als mensen het er gewoon echt niet mee eens zijn ontgaat ze volgens hen niet een heleboel. Of begrijp ik die laatste zin nu verkeerd?
Ik vind het overigens inderdaad raar dat je geen geduld hebt om filmpjes te kijken TS. Prima als je VD en NH niks vindt, maar ik vind dat je je er eerst in moet verdiepen voor je conclusies kan trekken.
Om een mening te kunnen vormen moet je open staan, alle kanten kunnen belichten, ervaringen van anderen horen, en dan pas je mening vormen.
Ik bespeur echter uit de reacties van de ts dat ze niet open staat, dat de mening al gevormd is, zonder dat ze voldoende kennis heeft opgedaan.
En dan ontgaat je een heleboel.
Durf over de rand van je bord heen te kijken. Er kon weleens een wereld voor je open gaan.
En verder wil ik naar deze website verwijzen:
http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion
Maritje1991 schreef:Ik doe geen VD, maar ik parelli.
Waarom?
Nou ik heb de keus gemaakt een paard te kopen, ik wil daar 'leuke' dingen mee doen en dan is het mijn verantwoordelijkheid om het voor het paard ook leuk te maken en zo goed mogelijk te laten verlopen.
De oefeningen die wij uitvoeren zijn geen doel opzich maar een hulpmiddel. Zoals een touch it (ik werk zonder voedsel beloning met de simpele reden, het gaat niet om de oefening het gaat om de communicatie en het samenspel) De touch it heeft als doel om zelf vertrouwen te kweken maar ook een rust punt. Voor onzekere paarden helpt het ze stoerder te maken, dat heeft veel meer voordelen dan het lijkt. Het paard heeft er ook in zijn 'eigen' tijd profijt van.
Ik vind het leuk om buiten te rijden, paarden zijn vluchtdieren en vinden het gevaarlijk dat snap ik. Maar door alle parelli oefeningen kan ik het paard stoerder 'maken' waardoor hij niet constant hoeft te denken dat hij wordt opgegeten.
Waarom? uiteindelijk voor mijn plezier, maar toch denk ik dat mijn paard het ook erg leuk vind. Haar wereld is groter en veiliger (is minder stress), het rijden en de dressuur achtige oefeningen helpen haar om haar sterker te maken, haar beter te laten bewegen in haar lijf en we weten allemaal dat een goed werkend, fijn lijf ook rust in het hoofd geeft.
Voor mij is een goed paardenlijk natuurlijk ook weer handig, daardoor kan ik op haar rijden.
Het los mee lopen, de spins op de grond etc etc zijn voor mij geen doel maar dat is gewoon een onderdeel van de communicatie.
Ik wil graag een goede verstandhouding met mijn paard, ik ben de leider en zij voelt zich veilig bij mij. Daarom KUNNEN we deze dingen, maar MOETEN het niet