Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:05

Ik vind VD nogal een moeilijk onderwerp.
Ik denk dat het inderdaad een hele leuke afwisselingen kan zijn voor jou en je paard om eens wat anders te doen dan rijden en longeren, laten we eerlijk zijn, wij vinden het ook niet leuk om iedere dag alleen maar te werken. Ik ben wel van mening dat je goed moet kunnen aanvoelen OF je paard het wel leuk vind. Ik deel de mening niet dat als jij het leuk vind dat je paard het ook leuk vind. Dat vind ik klinklare onzin. Als VD wordt beoefend in relaxte toestand en zonder alles te moeten, denk ik dat het heel leuk is, leerzaam, en de band tussen jou en je paard kan versterken.
Ik denk ook dat wanneer een paard "plakkerig" wordt, dat de training niet goed wordt uitgevoerd. Niet alles hoeft namelijk met een snoepje of brokje. Dit is om een begin te maken, maar niet om mee door te gaan.
In dat geval zou je als fanatieke VD'er ook een moddervet paard hebben haha.
Ik denk dat het ook niet goed en niet leuk voor je paard is als je dit als een sport doet. Ik denk dat het beter is als afwisseling of gewoon lol met je knol.
De extreme kunsten die weleens worden laten zien is denk ik ook voornamelijk ijdelheid van de ruiter/eigenaar, kijk eens wat mijn paard kan?!
Ik vind het mooi om te zien, maar is het goed voor je paard? Ik denk dat dit een discutabel punt is.
Steigeren, nut? Weet ik niet. Paard liggen, nut? Ja denk ik wel, de vertrouwensband die je met je paard hebt wordt hierdoor denk ik van beide kanten gestimuleerd en bevestigd. Erop gaan zitten? Nee zie ik geen nut in.
VD kan ook zeker helpen met andere zaken zoals trailerladen. Dus mits goed beoefend vind ik dat VD geen kwaad kan.
Het belangrijkste is natuurlijk: Lol MET je knol, dus niet alleen jij, maar ook je paard moet het leuk vinden. Vind een van beiden dit niet, is er geen balans.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:07

Kom eigenlijk uit op: goed kijken naar je paard, goed kijken naar jezelf en altijd jezelf afvragen of je nog wel integer bezig bent.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:11

Precies! :j
Er moet genoeg afwisseling zijn in je training, anders dril je een paard helemaal murf en daar hou ik ook totaal niet van.
Als mijn paarden een keer geen zin hebben, dan ga ik wat anders met ze doen.
Het blijven toch levende wezens met een eigen mening.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:12

Al is het wel een kunst om je paard gemotiveerd te houden, maar zoals we zelf ook wel eens onze dag niet hebben geldt dat voor dieren net zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:44

NynckeL schreef:
Kom eigenlijk uit op: goed kijken naar je paard, goed kijken naar jezelf en altijd jezelf afvragen of je nog wel integer bezig bent.

Ik vraag me nu eigenlijk af of je de filmpjes die ik eerder in dit topic heb geplaatst allemaal bekeken hebt? Had je daarbij ook je geluid aanstaan en heb je gehoord en begrepen wat er gezegd werd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:58

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:17

Cassidy, nee zo'n enorme lijst kijk ik hapsnap door.
Maar misschien kun je me er 2-3 speciaal aanraden.
En dat topic ga ik eens doorlezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:29

Om te kunnen zien en te kunnen snappen wat er gebeurt moet je echt bij 1 beginnen en doorgaan tot het einde. Bij beide combinaties. Zet je geluid aan en luister wat er gezegd wordt. Dan weet ik dat we het over hetzelfde kunnen hebben. Anders is het hetzelfde als dat ik chinees tegen je praat en jij praat frans tegen me terug., en heeft dit hele topic geen zin.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:32

Dan heeft jouw bijdrage in het topic geen zin. :P
Maar sorry, ik heb geen geduld voor zoveel filmpjes te kijken.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:33

Ik doe VD met mijn Shetlander omdat hij er blij van wordt. En ja, dat is echt duidelijk zichtbaar.
Hij leert snel, wilt graag nieuwe dingen uitproberen, doet enthousiast mee (soms iets te, haha) en ik merk dat hij gewoon niet blij is als ik een tijdje VD stil leg. Nu zijn er dingen die hij echt niet leuk vindt om te doen qua VD, zodra ik daar achter kom doe ik dat ook niet.
Ik vind niks verkeerd aan VD, mits je paard het leuk vindt natuurlijk. Snap ook niet zo goed wat het probleem is om VD te gebruiken als afwisseling in de training.

Hij doet trouwens niet alleen VD hoor, loopt vooral voor de kar, onder het zadel met kleine kindjes of we wandelen. Maar ik merk gewoon dat hij er echt blij van wordt, en zolang hij dat blijft ga ik er mee door. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:03

NynckeL schreef:

Ik vraag me af of je dan wel geduld met paarden op kunt brengen...

En verder vind ik het goed hoor. Ga er geen energie aan verspillen. You may lead a horse to water but you cannot make him drink. Als je NH en VD niets vindt, is dat je goed recht. Er ontgaat je op die manier alleen een heleboel.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:08

Cassidy schreef:
NynckeL schreef:

Ik vraag me af of je dan wel geduld met paarden op kunt brengen...

En verder vind ik het goed hoor. Ga er geen energie aan verspillen. You may lead a horse to water but you cannot make him drink. Als je NH en VD niets vindt, is dat je goed recht. Er ontgaat je op die manier alleen een heleboel.

Ligt eraan, als mensen het er gewoon echt niet mee eens zijn ontgaat ze volgens hen niet een heleboel. Of begrijp ik die laatste zin nu verkeerd?

Ik vind het overigens inderdaad raar dat je geen geduld hebt om filmpjes te kijken TS. Prima als je VD en NH niks vindt, maar ik vind dat je je er eerst in moet verdiepen voor je conclusies kan trekken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:12

NynckeL schreef:
MarlindeRooz, kun je me het nut even ervan aangeven?
Zoveel trainingen, zoveel doelen, wat wil je er mentaal mee bereiken?

Sorry, ik ben op zoek naar inhoudelijke antwoorden.

Waarom moet het nut hebben?? Wat is het nut van een leer ding op je paard gooien en erop gaan zitten? Wat is het nut van überhaupt paarden houden, op stal zetten en aandacht geven, als de natuur dat ook prima zelf kan regelen?

Waarom moet iets nut hebben? En waarom moet het maar gelijk aandachttrekkerij zijn?

Ik doe VD met mijn paard omdat we er beiden ontzettend veel plezier in hebben en onze band duidelijk sterker word. Dat dat lichamelijk of inhoudelijk geen nut heeft zal mij een worst wezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:18

Herfstwind schreef:
Ligt eraan, als mensen het er gewoon echt niet mee eens zijn ontgaat ze volgens hen niet een heleboel. Of begrijp ik die laatste zin nu verkeerd?

Ik vind het overigens inderdaad raar dat je geen geduld hebt om filmpjes te kijken TS. Prima als je VD en NH niks vindt, maar ik vind dat je je er eerst in moet verdiepen voor je conclusies kan trekken.

Om een mening te kunnen vormen moet je open staan, alle kanten kunnen belichten, ervaringen van anderen horen, en dan pas je mening vormen.
Ik bespeur echter uit de reacties van de ts dat ze niet open staat, dat de mening al gevormd is, zonder dat ze voldoende kennis heeft opgedaan. Het is je goed recht om het ergens niet mee eens te zijn, maar ga eerst je horizon even verbreden voordat je een methode afbrandt.

Durf over de rand van je bord heen te kijken. Er kon weleens een wereld voor je open gaan. Doe je dat niet, ga je nooit weten wat er mogelijk is.

En verder wil ik naar deze website verwijzen:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:22

Cassidy schreef:
Herfstwind schreef:

Om een mening te kunnen vormen moet je open staan, alle kanten kunnen belichten, ervaringen van anderen horen, en dan pas je mening vormen.
Ik bespeur echter uit de reacties van de ts dat ze niet open staat, dat de mening al gevormd is, zonder dat ze voldoende kennis heeft opgedaan.
En dan ontgaat je een heleboel.

Durf over de rand van je bord heen te kijken. Er kon weleens een wereld voor je open gaan.

En verder wil ik naar deze website verwijzen:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Ben het met je eens hoor, maar dan heb ik de laatste zin gewoon verkeerd opgevat. Vandaar dat ik er nog even naar vroeg. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:00

No hard feelings, goed dat je idd nog even na hebt gevraagd.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 23:03

Herfstwind en Cassidy, verrassende conclusies trekken jullie hieruit.
Hoewel ik het nut nog altijd niet zie van bv op je paard te gaan zitten, en dat hoogstwaarschijnlijk ook niet zal zien, ben ik enorm veel wijzer geworden.

Er staan super bijdrages tussen, ook zonder meer als 10 filmpjes te kijken.

En ik wordt erg nieuwsgierig mn name naar de basis van NH, het kijken naar je paard, het opbouwen van vertrouwens band, het kijken naar hem naar mijzelf.
Dit is de basis omgang met je paard, wat wil een mens nog meer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:14

En een filmpje zegt mij meer dan duizend woorden. Een filmpje kan je dingen zelf leren zien. Tekst kan nooit dat omschrijven, kan nooit de subtiliteiten laten zien in de mimiek en het gedrag van paarden die je in een film wel kunt aantonen....

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 23:19

Ik begin werkelijk een hekel te krijgen aan filmpjes en het gedram eromheen.
Ik koop een boek over NH en ga aan de slag en vraag hulp op de manege, wat jij daar verder van vind zal me w*rst zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:03

Wat jij wilt. Ik snap alleen mensen niet die genoegen nemen met halve informatie als je de hele informatie kunt krijgen. Ik snap ook mensen niet die genoegen nemen met tweedehands informatie als je de informatie zonder al te veel moeite (en nog gratis ook) ook uit eerste hand kunt krijgen. Scheelt een hoop tijd en frustratie,m als je tenminste je eigen ego even opzij kunt zetten. Maar het is je eigen weg die je moet gaan, en uiteindelijk is de weg belangrijker dan het einddoel, en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, al wil je via de Noordpool. Succes ermee!

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 08:43

Je zegt steeds het is goed enz....maar dat is helemaal niet waar, je bent aan het drammen.
Je kunt het gewoon niet hebben dat ik die filmpjes niet kijk en jou niet als "leraar" aanneem.

Beter mijn vraag lezen :j
Heb dit topic inmiddels 4-5 x helemaal gelezen en het is echt wel duidelijk wat ik bedoel.
Verder blijf je drammen en doen, dus ik laat het hierbij.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:52

@ Cassidy

Sorry hoor, ik heb de filmpjes ook niet allemaal bekeken.
Na de eerste 8 filmpjes vond ik het wel prima.
Dat kost gewoon ontzettend veel tijd en Parelli is echt niet het walhalla hoor.
Wel boeiend en sommige dingen zijn verhelderend, maar bij die YT filmpjes is ook een hoop gedraal waar ik niks mee kan en waar ik mijn kostbare tijd niet aan wil besteden.
En ook al ben ik niet echt bekend met Parelli dan alleen wat ik anderen heb zien doen, is de basis hetzelfde van wat bijvoorbeeld een Voest of een Hempfling doet.
Parelli heeft er alleen de 7 games van gemaakt en gebruikt andere termen voor lief doen tegen je paard en hem te laten wijken voor druk etc. En dat verkoopt goed, maar niet iedereen wil zoveel geld uitgeven! ;-) (bij wijze van spreken dan)

In het andere topic wat je gelinkt hebt zag ik ook nog een paar andere filmpjes en die vond ik helemaal verschrikkelijk om naar te kijken en meteen weg geklikt.
Dat woeste Amerikaanse gedoe over NH... dát is pas EGO!
Je kunt een paard op een veel vriendelijkere manier iets leren zonder hem bang te maken of extreem hard te wezen in je hulpen.
Als je bedenkt dat een vlieg een paard in beweging kan krijgen en hoe gevoelig een paard is, dan hoef je niet met zoveel bravour en show aan de mensen te laten zien wat je allemaal met overbluffen kan.

Maar goed, Cassidy jouw informatie is ook niet helemaal volledig hoor. :n
Ook ben je lichtelijk gefrustreerd of geaggiteerd omdat iemand een andere weg wil bewandelen en jouw 'hulp' niet volledig ter harte neemt.
Je statement is helemaal waar dat de reis belangrijker is dan het einddoel, maar ondertussen dring jij andere mensen wel jouw kennis op alsof dat de enige manier is en dat stoort mij ook een beetje.
Je bedoeling zal wel goed zijn, maar goed zo komt het niet echt over.

Deel gewoon je info en laat het los, meer hoef je niet te doen.
Iedereen haalt zijn info er uit die hij op dat moment nodig heeft.
Sommige mensen zijn nog niet zo ver als jij met de kennis en kunde die jij door de jaren heen hebt opgedaan en iedereen heeft zijn eigen tempo en manier van informatie tot zich nemen.
Ik heb al eeuwen (oke.. bijna 5 jaar geleden dan) de Parelli dvd's gekregen van iemand en ik heb ze nog nooit een blik waardig gegeven, omdat het me niet aan stond hoe de mensen die ik met Parelli bezig zag hun paard zo extreem drilde en als resultaat een chagerijnig paard kregen.
Ik heb ook een aantal Parelli demo's gezien waarvan ik dacht; wat een aanfluiting...

Dus ik heb niet de moeite genomen om me er in te verdiepen gebaseerd op 'mijn' negatieve ervaringen met Parelli, maar gisteravond heb ik dan toch al één hele dvd bekeken nadat ik die 8 filmpjes gezien heb, want ik was nu toch wel nieuwsgierig geworden hoe het dan precies zit.
Ook omdat het steeds meer op mijn pad komt en de mensen die ik les geef op eigen houtje Parelli zijn gaan doen, maar niet verder kwamen en mij vragen begonnen te stellen hoe en wat daarom wil ik ook meer weten.
En nu sta ik er pas voor open en komen die dvd's heel goed uit, maar eerder kon het me niet boeien omdat ik er zelf nog niet klaar voor was.

Dus gun iemand de ruimte om zijn eigen pad te bewandelen zonder dat je daar de ander een naar gevoel bij mee geeft, want wees dankbaar dat er dan tenminste al de helft is overgekomen en wie weet waar dat toe leidt...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:11

TS, zou je dan ook nog op mij willen reageren (ook al is dat wel parelli)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:44

Maritje1991 schreef:
Ik doe geen VD, maar ik parelli.

Waarom?
Nou ik heb de keus gemaakt een paard te kopen, ik wil daar 'leuke' dingen mee doen en dan is het mijn verantwoordelijkheid om het voor het paard ook leuk te maken en zo goed mogelijk te laten verlopen.

De oefeningen die wij uitvoeren zijn geen doel opzich maar een hulpmiddel. Zoals een touch it (ik werk zonder voedsel beloning met de simpele reden, het gaat niet om de oefening het gaat om de communicatie en het samenspel) De touch it heeft als doel om zelf vertrouwen te kweken maar ook een rust punt. Voor onzekere paarden helpt het ze stoerder te maken, dat heeft veel meer voordelen dan het lijkt. Het paard heeft er ook in zijn 'eigen' tijd profijt van.

Ik vind het leuk om buiten te rijden, paarden zijn vluchtdieren en vinden het gevaarlijk dat snap ik. Maar door alle parelli oefeningen kan ik het paard stoerder 'maken' waardoor hij niet constant hoeft te denken dat hij wordt opgegeten.

Waarom? uiteindelijk voor mijn plezier, maar toch denk ik dat mijn paard het ook erg leuk vind. Haar wereld is groter en veiliger (is minder stress), het rijden en de dressuur achtige oefeningen helpen haar om haar sterker te maken, haar beter te laten bewegen in haar lijf en we weten allemaal dat een goed werkend, fijn lijf ook rust in het hoofd geeft.

Voor mij is een goed paardenlijk natuurlijk ook weer handig, daardoor kan ik op haar rijden.

Het los mee lopen, de spins op de grond etc etc zijn voor mij geen doel maar dat is gewoon een onderdeel van de communicatie.

Ik wil graag een goede verstandhouding met mijn paard, ik ben de leider en zij voelt zich veilig bij mij. Daarom KUNNEN we deze dingen, maar MOETEN het niet :)

Ik meende dat ik er al op ingegaan was maar zoals bij de meesten, heb ik er dingen uitgepikt.
Zoals dat het je onzekere paard er zekerder van wordt.
Het geven van ( zelf) vertrouwen, rust in het koppie is bij alle dieren die niet meer natuurlijk leven belangrijk.
Jouw stukje is een van de redenen waarom ik me er verder in wil gaan verdiepen ( per boek :j )

Ik heb er wel een vraag bij: als je erachter komt dat je paard het niet leuk vind, zou je er dan wel mee doorgaan?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:26

Waarom zou het paard het niet leuk vinden?

Paarden zijn kudde dieren die volgen graag, als jij een goede leider bent en het paard dus niet in gevaar brengt vind hij dingen niet zo snel, niet leuk :)