wel of geen horsemanship ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:14

Ik vind dat NH een echte 'hype', zoals ze dat zeggen.
Ik ben er niet tegen, maar volgens mij kan je meer verkeerds doen dan goed.

Zoals iedereen tegen bit , ik heb liever een licht bitje in men mond en dat ze me rustig stoppen, dan een goeie snok op miijn gevoelig neusbeen, want dat IS een neusbeen :)

(nu gaan we wel in de veronderstelling dat er op een correcte manier met bit gereden word)

jensvl

Re: wel of geen horsemanship ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:12

Je moet altijd op de goede manier rijden. Ook met bitloos is het de bedoeling om met zeer lichte drukken te werken. En het is mijn ervaring dat paarden VEEL makkelijker te stoppen (en te rijden) zijn zonder bit als met bit. Veel bitten passen niet en doen vrijwel constant pijn in de paardenmond of er nu goed of fout mee gereden wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:58

Je hoort te rijden op je zit en benen, dus trekken aan het bit, of aan bitloos is gewoon verkeerd.
Als je echt in nood zit en je moet echt trekken, bijvoorbeeld een losgeslagen paard wat op een denderende vrachtauto af rent, zou ik omtrekken naar 1 kant, en dan het paard laten uitrazen tot het ontspannen is en weer vanuit zit terug gaat in draf en vervolgens in stap

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:16

Dubai_x3 schreef:

Zoals iedereen tegen bit , ik heb liever een licht bitje in men mond en dat ze me rustig stoppen, dan een goeie snok op miijn gevoelig neusbeen, want dat IS een neusbeen :)

(nu gaan we wel in de veronderstelling dat er op een correcte manier met bit gereden word)

Inderdaad, ik heb wel eens een paard knettergek zien worden, omdat het "op het neusbeen" gereden werd, terwijl de ruiter te ruw met te teugels omging...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:38

Zoolgangster schreef:
Dubai_x3 schreef:

Inderdaad, ik heb wel eens een paard knettergek zien worden, omdat het "op het neusbeen" gereden werd, terwijl de ruiter te ruw met te teugels omging...

tja en waarschijnlijk was het paard net zo knettergek geworden mét bit als je ruw met je teugels omgaat, was iedereen daar weer over gevallen.

Dat is echt een gebed zonder eind hoor, die discussie. Met alles kun je hele verkeerde dingen doen, ook met NH, ook met een bit, ook zonder bit etc. etc. En met dezelfde dingen kun je ook prachtige resultaten bereiken. Het is uiteraard maar net hoe je ermee omgaat ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:49

Dubai_x3 schreef:

Sorry hoor maar een dommere reactie kun je niet geven.

Dus nh is bitloos rijden en dus trekken aan het neusbeen?

Ga je eerst maar eens wat beter inlezen ipv oordelen naar wat sommige 'slechte' doen
(Denken dat ze aan natural horsemanship doen door er een bitloos hoofdstel aan te hangen en dan opeens keiharde hulpen moeten geven omdat ze niks meer kunnen zonder bit)
en zet hier dan een eerlijke mening neer over wat je van NH vind. Dat het niks voor jou is prima, maar dit slaat gewoon nergens op.
Een oordeel vellen terwijl je niks weet.

Het gaat niet om bitloos of niet, het is gewoon een manier van omgaan met je paard,
meer kijkend naar de natuurlijke behoeftes en denkwijzes van het paard.
En dat kan je een een beetje meenemen in de dagelijkse omgang en daar kan je ook heel ver in door gaan, tot het 'overdrijven' aan toe. Tsja dat is met alles he.

Vealour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 03:27

Silence schreef:
Ieder probleem moet je stapje voor stapje aanpakken ;)

Hier sluit ik me volledig bij aan, :)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:41

NeverGiveUp schreef:
Dubai_x3 schreef:

Sorry hoor maar een dommere reactie kun je niet geven.

Dus nh is bitloos rijden en dus trekken aan het neusbeen?

Ga je eerst maar eens wat beter inlezen ipv oordelen naar wat sommige 'slechte' doen
(Denken dat ze aan natural horsemanship doen door er een bitloos hoofdstel aan te hangen en dan opeens keiharde hulpen moeten geven omdat ze niks meer kunnen zonder bit)
en zet hier dan een eerlijke mening neer over wat je van NH vind. Dat het niks voor jou is prima, maar dit slaat gewoon nergens op.
Een oordeel vellen terwijl je niks weet.

Het gaat niet om bitloos of niet, het is gewoon een manier van omgaan met je paard,
meer kijkend naar de natuurlijke behoeftes en denkwijzes van het paard.
En dat kan je een een beetje meenemen in de dagelijkse omgang en daar kan je ook heel ver in door gaan, tot het 'overdrijven' aan toe. Tsja dat is met alles he.

het was een voorbeeld. Ik ga hier uit want ik blijf daarover te lang discussieren, en wie gelijk heeft zal nooit geweten zijn want paarden praten niet

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:28

wat een reactie's allemaal!
bedankt blijf maar sturen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:11

TS, in de titel en OP heb je het over horsemanship. Nu zie ik vooral reacties over NH. Nu ben ik dus in de war. Heb ik het topic verkeerd begrepen of geldt dat voor alle anderen hier? :+

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:08

Koper schreef:
TS, in de titel en OP heb je het over horsemanship. Nu zie ik vooral reacties over NH. Nu ben ik dus in de war. Heb ik het topic verkeerd begrepen of geldt dat voor alle anderen hier? :+

geld voor alle anderen taken op deze manier van rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:10

Ik snap niet wat je schrijft.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:11

Koper schreef:

het geld voor naturial horsemenship
NH is hetzelfde

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:22

Een paard dat problemen heeft met een zadel en een hoofdstel, moet je stap voor stap benaderen.
Om te beginnen ga je uitvissen of er niet een lichamelijk probleem is die deze reacties veroorzaakt. Daarna ga je proberen uit te vinden of de problemen die het paard heeft niet zijn ontstaan omdat er in het verleden verkeerd mee is omgegaan. En negen van de tien keer ontstaan problemen gewoon omdat er onkundig met een paard is omgegaan.

Een dergelijk paard kopen en proberen om te scholen valt onder een paard corrigeren, en dan moet je de nodige ervaring hebben. Het maakt daarin niet uit of je de JBF manier volgt (Jan Boeren Fluitjes), hem gewoon op de normale (en dan weer: wat is normaal) manier gaat benaderen of de Natural Horsemanship manier hanteert. Ongewenste dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de gewenste dingen. Afleren is een stuk moeilijker, en vraagt soms een voor het oog harde hand (bijv. bij steigerende paarden). Een te corrigeren paard hoort niet in handen van beginners.

Natural Horsemanship is niet zweverig. Het is juist vreselijk zwart-wit, en echt geen dansje maken om je paard om middernacht bij het licht van de volle maan. NH is intussen een hype, maar maak dan ook verschil tussen NH en Natural. NH kan met een paard met bit en zadel op, met een paard dat op stal staan en ijzers draagt. Natural gaat nog een stap verder. Die willen geen bit, geen boomzadel, geen ijzers onder het paard, geen spoortje om, en het paard 365 dagen op het land, weer of geen weer, ongeacht of een paard het aankan of niet.

NH is door iedereen te leren. Het is een kwestie van weten waar je moet staan, hoe je er moet staan en waarom je er moet staan. Het is niet alleen het lezen van het paard, maar ook het begrijpen waarom een paard zo denkt zoals hij denkt en daarop leren in te spelen. Timing is te leren, en het is een kwestie van weten waneer je kunt stoppen en weten wanneer je door moet gaan. Er zijn NH-ers die de theorie overslaan en verwachten dat je op een hoog niveau in kunt stappen. En er zijn NH-ers die je vanaf stap 1 bij de hand nemen en je begeleiden in je groeiproces. De kansen om iets goed aan te leren schat ik bij de tweede hoger in. Bij de eerste zijn er teveel die halverwege afhaken omdat ze het niet meer kunnen volgen.

Er is eerder een topic geweest of NH nu goed of slecht was, ik zal de link even opsnorren. En dan, als afsluiter, een traject van een jonge en schrikachtige merrie, en hoe ze verandert met de correcte benadering. Neem de tijd en kijk alle filmpjes eens goed door. En zeg dan nog een keer dat het zweverig is?

[NH] Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Beleren van de jonge merrie Fancy. Even dag 1 tm dag 8 bekijken. En zie de vorderingen van het paard .

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks&lr=1

En als je de basis goed hebt meegenomen, dan kun je op dag 3 na de eerste keer in het zadel, het volgende schrikparcours meenemen:

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... ature=plcp

En als je echt weet waar je mee bezig bent, dan kun je NH ook op een uit het wild gevangen Mustang toepassen. Neem de tijd en kijk het hele filmpje even door:

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

en voor degenen die de tijd niet (willen) nemen/hebben, hier het eindresultaat van de grondwerktraining van een jonge 2 jarige Mustang, uit het wild gevangen.

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:49

Helaas heb ik dit topic niet eerder gezien. Bij deze dus een late verplaatsing.
PP ---> NH

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:35

hackny schreef:
Koper schreef:

het geld voor naturial horsemenship
NH is hetzelfde

Dat snap ik maar horsemanship is weer niet hetzelfde als natural horsemanship. Ik was uitgegaan van horsemanship, niet van NH.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:42

En waar leg jij de grens tussen Western Horsemanship en bijv. Natural Horsemanship? De filmpjes die ik heb getoond zijn van Clinton Anderson Horsemanship. Dan heb je nog Parelli Natural Horsemanship, Silversand Horsemanship en ik wil niet weten hoeveel zelfverzonnen benamingen voor allemaal dezelfde aanpak...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:49

Horsemanship is gewoon een veelomvattende term van met paarden omgaan. Het bijvoeglijk naamwoord laat zien wat het precies is. Zo heb je bad horsemanship, natural horsemanship, western horsemanship en ga zo maar door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:44

@jensvl: de waarde van dat bijvoeglijke voornaamwoord, wie bepaalt dat? Wanneer is iets "bad", "natural", "western"?

Schaar jij Clinton Anderson onder Natural of Western Horsemanship? En wat is daarbij je criterium? Omdat de beste man wel of geen westernhoed opheeft? Of op een westernzadel rijdt? En wanneer is iets "bad" horsemanship? Wie plakt die sticker voor die hokjes?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:55

Er viel meer stalgenoten op dat een paard erg schrikachtig is doordat de eigenaar er veel te veel Horsemanship mee doet.

Zo ongelooflijk schichtig reageert dat dier, omdat het constant op alles MOET reageren wat je ook doet, vreselijk, niet normaal meer zeg. En het was een normaal en leuk dier tot ze met Horsemanship begon en anderhalf jaar later is het een heel ander dier geworden en dat vind ik jammer.

Dus je kan wel verkeerd doen als je niet leert waar er grenzen zijn en waar je op moet houden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:05

Ragdollcat schreef:
Er viel meer stalgenoten op dat een paard erg schrikachtig is doordat de eigenaar er veel te veel Horsemanship mee doet.

Zo ongelooflijk schichtig reageert dat dier, omdat het constant op alles MOET reageren wat je ook doet, vreselijk, niet normaal meer zeg. En het was een normaal en leuk dier tot ze met Horsemanship begon en anderhalf jaar later is het een heel ander dier geworden en dat vind ik jammer.

Dus je kan wel verkeerd doen als je niet leert waar er grenzen zijn en waar je op moet houden.

Tja maar je kunt alles verkeerd doen als je niet leert waar er grenzen zijn en waar je op moet houden... dat heeft niks met een methode an sich te maken maar met hoe mensen ermee omgaan. Dit zegt niks over (natural) Horsemanship, dit zegt iets over die persoon.

Cassidy schreef:
@jensvl: de waarde van dat bijvoeglijke voornaamwoord, wie bepaalt dat? Wanneer is iets "bad", "natural", "western"?

Schaar jij Clinton Anderson onder Natural of Western Horsemanship? En wat is daarbij je criterium? Omdat de beste man wel of geen westernhoed opheeft? Of op een westernzadel rijdt? En wanneer is iets "bad" horsemanship? Wie plakt die sticker voor die hokjes?

Tja wie bepaalt dat... ik denk dat o.a. trainers zelf er een naam aan geven, en als maar genoeg mensen die naam overnemen gaat iets vanzelf zo heten. Dus de trainer plakt de sticker ergens op, en als maar genoeg mensen het ermee eens zijn en het volgen dan blijft die sticker zitten ;) Wat bijv. bad horsemanship betreft, ook daar werkt het een beetje zo, geen enkele trainer zal zijn methode bad horsemanship noemen, maar als maar genoeg mensen vinden dat dat wel het geval is zal het vanzelf die naam krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:06

Ja maar het gekke is dat ik dit helaas te vaak tegenkomt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:58

Ragdollcat schreef:
Ja maar het gekke is dat ik dit helaas te vaak tegenkomt.

Ja en dat is wel zo'n dooddoener :+ Die zin kun je namelijk op werkelijk elke tak van de paardensport toepassen. Is daarbij elke methode per definitie slecht? Hoeveel paarden worden er bij de dressuur in een bepaalde houding gedwongen dmv hulpteugels oid. Hoevaak hoor je mensen wel niet roepen 'wat loopt ie mooi in de krul he :D !' Terwijl paardlief met een weggedrukte rug en een neus achter de loodlijn zn rondjes draaft. Kunnen we om die reden stellen dat dressuur in zn algemeenheid ook niet goed is?
Zelfde geld voor Natural Horsemanship. Ja helaas, er zijn mensen die het verkeerd begrepen hebben. Maar de methode wordt er niet slechter van, als je hem gewoon goed volgt is er namelijk niks aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:23

@ Ragdollcat. Horsemanship is net als de normale manier van benaderen een balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Bij een paard dat schichtig reageert, heeft de trainer/eigenaar de balans niet goed gevonden. Niet voor niets moet je tijdens sensibiliseringen tussendoor weer gaan desensibiliseren (het beroemde "met het stokje meppen"). Als jij mensen in je omgeving tegenkomt bij wie de paarden schrikkerig reageren, dan doen ze iets niet goed.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:11

Cassidy schreef:

Ik ga mij niet zomaar uitlaten over wat bad, western of natural is. Ik vermeld alleen dat ze bestaan.