Cassidy schreef:Doorzetten en de tijd nemen gaat niet werken, je moet toch nog steeds langs die jury. En idd, die willen een bepaald plaatje zien, en rassen die niet aan dat plaatje voldoen, daar zul je toch meer moeite voor moeten doen. En aangezien een mens maar beperkte energie bezit en je daar zuinig mee om moet gaan, zou ik dan kiezen voor een ras waar het allemaal wat makkelijker mee kan. Een paard heeft een bepaalde bouw mee die hem wel of niet athletisch maken. Een Quarter in de reining heeft meer voordelen dan een Ijslander, puur door zijn bouw.
Er zijn altijd juryleden die je WEL de punten toekennen die je verdient. Als je enige tijd in dat wereldje rondpspookt, ga je vanzelf leren het kaf van het koren te scheiden.
Cassidy schreef:Ik snap echter helemaal waar je heen wilt. Lijf, vier benen, hoofd en staart, paard leren ruitergewicht te dragen, rugspieren te ontwikkelen en buikspieren te spannen.
Wat wil je anders? Als deze basis niet goed is, kun je de rest wel schudden. En van hieruit kun je elk paard de gevraagde oefeningen leren.
Dat het gros van dressuurrijdend en -beoordelend NL dat niet snapt, is niet mijn probleem.......