Ook mijn paard loopt prima met me mee los.
Wanneer een paard ergens van schrikt en hij wil vluchten, vlucht hij toch wel...
Wat ik ook denk: wanneer je paard aan het touwtje meeloopt, ga jij er ook gewoon vanuit, DAT hij meeloopt. Wanneer je het paard losmaakt, ga je erover nadenken 'He, wacht... straks loopt hij weg... ik heb geen controle meer!' en precies op dat moment, loopt mijn paard ook altijd bij me weg. Wanneer ik erover nadenk dát ik inderdaad niets te zeggen heb.
Dus eigenlijk ligt het totaal niet aan het touw, dat je je paard nou vasthebt (aangezien je paard toch BEHOORLIJK wat kilo's zwaarder is, waar jij onmogelijk met kracht tegenin kan werken), maar hoe jij als leider overkomt. Gewoon een staaltje goed leiderschap uitstralen dus!
En wanneer jij er van overtuigt bent dat je paard zonder touw niet volgt, zal hij je ook echt niet volgen.
Dit is natuurlijk totaal mijn mening, en ik probeer deze zeker niet bij andere op te dringen. Kies dus gewoon wat jij het prettigst vind. Ook ik voel me zekerder als mijn paard aan het touw is, en ben op dat moment dus ook een betere leider voor mijn paard. Wanneer jij je zeker van je zaak voelt, denk ik niet dat je paard zo heel snel van je vandaan zou willen (met of zonder touw)!