[Discussie] Paard "Los" met wandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: [Discussie] Paard "Los" met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:34

Ik heb het niet goed geformuleerd, bedoel wat is het voordeel van los laten lopen als je toch het halster met touwen eraan hebt hangen? En leren volgen kan toch ook aan het halster? Heb je geen weiland of paddock waar je dat kunt oefenen?

Zodra je in de openbare ruimte komt is het je verantwoordelijkheid om risico's zo veel mogelijk te beperken voor andere mensen. Een loslopend paard kan veel schade aanrichten als het fout gaat. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:03

ja, ieders eigen mening :D

ja, ik weet dat het niet heel verstandig is, maar ik oefen met hem op zo een veldje niet ver van huis, helaas zonder omheining, want heb helaas geen ander weitje ect om in te oefenen, dan loopt de rest in de weg, ik snap wel dat het eigenlijk niet echt iets "nuttigs" heeft, maar ik vind het leuk om grondwerk ect te doen, daarom heb ik er ook een halstertouw aan, zodat als er mensen komen, ik hem vast kan houden :)

maarja zoals ik al zei, iedereen heeft hier een andere mening over, en ik snap jou mening ook, want eht kan natuurlijk gevaarlijk zijn, mijn 2 jarige ben ik het nu ook als basis aan eht leren, net als parkeren ect, maar die houd ik nog aan de lijn, vooral omdat ie soms nogal te enthausiast kan zijn :P

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:49

Mijn paard kan ook prima los mee lopen, maar ik doe het niet puur voor de veiligheid van mijn medemens.
Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe mak en bomproof ze ook zijn.
Mijn paard kijkt ook nergens van op of om, maar het kan altijd gebeuren.
Ik vind het heel onverantwoordelijk om een paard los te laten in openbaar gebied.
Stel dat hij schrikt en er vandoor gaat en een kind overhoopt rent in zijn paniek, dan vergeef je het jezelf nooit.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:37

Ook mijn paard loopt prima met me mee los. :) Wanneer een paard ergens van schrikt en hij wil vluchten, vlucht hij toch wel...

Wat ik ook denk: wanneer je paard aan het touwtje meeloopt, ga jij er ook gewoon vanuit, DAT hij meeloopt. Wanneer je het paard losmaakt, ga je erover nadenken 'He, wacht... straks loopt hij weg... ik heb geen controle meer!' en precies op dat moment, loopt mijn paard ook altijd bij me weg. Wanneer ik erover nadenk dát ik inderdaad niets te zeggen heb.

Dus eigenlijk ligt het totaal niet aan het touw, dat je je paard nou vasthebt (aangezien je paard toch BEHOORLIJK wat kilo's zwaarder is, waar jij onmogelijk met kracht tegenin kan werken), maar hoe jij als leider overkomt. Gewoon een staaltje goed leiderschap uitstralen dus! :) En wanneer jij er van overtuigt bent dat je paard zonder touw niet volgt, zal hij je ook echt niet volgen.

Dit is natuurlijk totaal mijn mening, en ik probeer deze zeker niet bij andere op te dringen. Kies dus gewoon wat jij het prettigst vind. Ook ik voel me zekerder als mijn paard aan het touw is, en ben op dat moment dus ook een betere leider voor mijn paard. Wanneer jij je zeker van je zaak voelt, denk ik niet dat je paard zo heel snel van je vandaan zou willen (met of zonder touw)! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:25

Toch maar weer even de vergelijking maken met honden...

Waarom laten mensen hun paard los lopen? Wat is er de meerwaarde van? Ja uhh waarom laten mensen hun hond loslopen, wat is daar nu de meerwaarde van :D Ik liet de hond altijd loslopen zodat ze lekker zelf rond kon wandelen en ik niet de hele tijd op haar aan het wachten was.
Met een pony'tje kan ik me ook voorstellen dat je prima los kan lopen. Wanneer je op een pad/veld zit waar je goed overzicht aan alle kanten hebt zie ik het probleem er niet van in. Desnoods neem ik wel een hond mee die ponylief de goede kant op drijft indien nodig _O-

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:28

doe het ook weleens .. alleen wel opletten als ie niet schrikt en op de vlucht slaat