Clinton Anderson Colt Starting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Clinton Anderson Colt Starting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:11

Bij een paard dat inrovert wordt kun je het ook anders aanpakken.
In princiepe wil je toch ook dat het paard ZELF de trailer ontdenkt en opgaat.

Ik zou eerder voor de methode wait wait wait kiezen.

Bij een extrovert paard niet, maar ik zal hem zeker niet drukker maken dan hij al is.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:19

Dat werkt misschien bij een paard dat niet al een slechte ervaring met de trailer heeft gehad. Bij een echt trauma-gevalletje kun je denk ik wachten tot je een ons weegt, die gaat er echt niet zelf in. ;)

Op deze manier zorg je ook dat het paard zelf de trailer opgaat. Je geeft hem een keus: de enge boze drukke buitenwereld, of de veilige, relaxte trailer. Laat hem zelf maar bedenken wat hij liever heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:02

Ik mis bij Clinton Anderson toch een stukje geduld en wat meer spel. Spel in en tijdens het leren, bedoel ik dan. Ik vind het jammer dat ik niet vaak genoeg een echt ontspannen paard zie ik de "Starting.." film. Weinig tijd om het geleerde te laten bezinken, weinig lippen likken, briezen, knipperen met de ogen of een andere (relaxe) houding. Het paardje is zo introvert... Ik vind het best een beetje sneu zoals hij daar op een gegeven moment bij staat.. Hij accepteert dan wel alles, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik zou zelf een dier toch meer vertrouwen mee willen geven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 02:33

Ik heb tot nu toe alleen het introductiepraatje van de eerste video gezien, en word nu al zenuwachtig van die kerel. Die heeft echt ADHD! :D
Ik kan me dus wel voorstellen dat meer mensen 'de rust' missen.

Nu verder kijken...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:17

Mijn idee over horsemanship is dat je zelf super gebalanceerd moet zijn. Extreem extrovert kunnen zijn bij een extrovert paard en extreem rustig kunnen zijn bij een introvert paard. Veel paarden wisselen ook constant, dus eigenlijk moet je elke seconde je strategie aan moeten kunnen passen. Clinton houd zijn eigen extreem extroverte energie constant aan. Lijkt me heel erg vermoeiend voor het paard. Ik vind het (als extroverte persoonlijkheid :D) al enorm onrustig, hoe moet zo'n paard het dan vinden?

@jessix; Ik zie inderdaad ook geen moment van ontspanning, bezinking, likken en kauwen etc. Elk moment dat je denkt dat het paard het begrijpt en even tijd krijgt om te verwerken, dan komt gelijk weer een nieuwe opdracht.
Horsemanship is als muziek. Niet de noten, maar de pauzes tussen de noten maken een muziekstuk. Anders is het alleen een heleboel herrie :D

@rider: Je hoeft niet te kiezen. Het paard kan een veilige plek vinden bij de persoon en bij de trailer. Ik hoef persoonlijk niet een paard bang te maken voor de buitenwereld zodat hij daarom graag de trailer in wil.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:18

Nou, ik heb het eerste filmpje gezien en ik vind het geweldig. De vriendelijkheid zit hem in de release, en die is altijd op tijd en consequent.

Ik denk dat als je mega-duidelijk bent, soms misschien onnodig, dat dat het vriendelijkst is voor het paard. Je kan gewoon het risico niet lopen dat een aanwijzing ook maar één keer niet aankomt. Dat geeft onduidelijkheid en dus stress bij het paard.

Dit is niet het stadium om aanwijzingen al sterk te verfijnen. Daar heeft niemand baat bij.

Dat geruk aan het touw om de nek vind ik niet zo'n lekker gezicht, maar we moeten wel bedenken dat dit paard nog nooit in contact is geweest met een touw. Hij moet gaan snappen dat het mens daar druk mee kan uitoefenen. Anderson kiest ervoor om die druk dan ook steeds duidelijk uit te voeren; Geen mogelijkheid tot twijfel over laten. Ik kan me daar wel in vinden.

Bedankt voor het plaatsen Cassidy, ik ga alles bekijken. Erg leerzaam.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:00

sanne83 schreef:
Mijn idee over horsemanship is dat je zelf super gebalanceerd moet zijn. Extreem extrovert kunnen zijn bij een extrovert paard en extreem rustig kunnen zijn bij een introvert paard. Veel paarden wisselen ook constant, dus eigenlijk moet je elke seconde je strategie aan moeten kunnen passen. Clinton houd zijn eigen extreem extroverte energie constant aan. Lijkt me heel erg vermoeiend voor het paard. Ik vind het (als extroverte persoonlijkheid :D) al enorm onrustig, hoe moet zo'n paard het dan vinden?

@jessix; Ik zie inderdaad ook geen moment van ontspanning, bezinking, likken en kauwen etc. Elk moment dat je denkt dat het paard het begrijpt en even tijd krijgt om te verwerken, dan komt gelijk weer een nieuwe opdracht.
Horsemanship is als muziek. Niet de noten, maar de pauzes tussen de noten maken een muziekstuk. Anders is het alleen een heleboel herrie :D

@rider: Je hoeft niet te kiezen. Het paard kan een veilige plek vinden bij de persoon en bij de trailer. Ik hoef persoonlijk niet een paard bang te maken voor de buitenwereld zodat hij daarom graag de trailer in wil.

Inderdaad! :D Ik vind de Colt Starting dvd van Parelli beter, d.w.z. meer zoals ik het graag zie en zou willen doen. Daar straalt veel meer rust, vertrouwen en liefde voor het paard in door.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:41

Maritje1991 schreef:
Ik zou eerder voor de methode wait wait wait kiezen.

Ben ik wel met je eens. Zal ook wel van het geval afhangen denk ik alleen. Ik weet niet of 'wait wait wait' een officiele benaming is ofzo, maar ik denk dat ik deze methode bij mijn paard heb toegepast, dat de trailer ook echt niet opwilde. Ik denk dat je bij sommige paarden (zoals die van mij) soms meer stress/spanning oproept door te blijven proberen, op welke manier dan ook (a la CA, parelli, wie dan ook). Op gegeven moment heb ik gewoon met een slappe lijn gewacht terwijl ik me uitzonderlijk goed vermaakte in de trailer, paard genegeerd en alleen gezorgd dat m'n paard niet achteruit bij de de klep weg kon (ze stond vlak voor de klep stil), na 45 minuten ging ze de boel eens besnuffelen en na 1,5 uur liep ze er opeens vanzelf op. De tweede keer duurde dit een half uur en de derde keer liep ze zo achter me aan.
Het voordeel vind ik dat het geheel stressloos is. Ik heb het filmpje van CA even scannend bekeken en vind het er wel wat stressvol nu en dan aan toe gaan. Dus misschien niet geschikt voor echt bang paard. Maar goed, blijkbaar werkt het ook en kan me er ook wel wat bij voorstellen. (Af en toe zou je de gedachte van paarden willen kunnen lezen, waarom werkt iets wel of niet...) Vind zelf de methode van wachten wel prettig.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:43

Visitor, de methode van afwachten kan prettig zijn, tenzij je met spoed naar de kliniek moet met 't beestje, dan heb je geen 1,5 uur ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:45

Rider01 schreef:
Visitor, de methode van afwachten kan prettig zijn, tenzij je met spoed naar de kliniek moet met 't beestje, dan heb je geen 1,5 uur ;)

Haha dat snap ik. Daarom probeer ik het nu ook te oefenen, zodat je op zo'n moment geen paniekvoetbal krijgt :-)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:15

Rider01 schreef:

Daarom ook oefenen met de trailer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:43

Inderdaad, vandaar dat trailerladen ook gewoon bij de opleiding hoort.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:27

Visitor schreef:
Rider01 schreef:

Haha dat snap ik. Daarom probeer ik het nu ook te oefenen, zodat je op zo'n moment geen paniekvoetbal krijgt :-)

Alleen lastig dat je dan zelf gestresst bent en het paard door die onrust dan moeilijk kan gaan doen. :) Als een paard de trailer juist ziet als een veilige haven, weg van alle stress, dan zal hij er ook dan zo oplopen.

Ben nog druk aan het kijken, maar wat ik tot nu toe zie bevalt mij erg goed. Ik vind hem erg duidelijk. Dat mis ik zeer vaak bij anderen. Een paard dat in een nieuwe kudde binnen komt wordt ook eerst begroet met hele grote en duidelijke signalen. Zodra de regels bekend zijn worden de signalen kleiner. Ik vind Clinton erg fijn overkomen en ben benieuwd naar de rest van de filmpjes.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:51

mariettek schreef:
Alleen lastig dat je dan zelf gestresst bent en het paard door die onrust dan moeilijk kan gaan doen. :) Als een paard de trailer juist ziet als een veilige haven, weg van alle stress, dan zal hij er ook dan zo oplopen.

Hmmm ok, ik snap je punt, maar denk je niet dat je met veeeel oefenen (zonder dat daar stress bij komt kijken) ook al een eind komt? Zodat als later mogelijke stress erbij komt dit niet meer zoveel uitmaakt voor het paard, nu het paard eenmaal - weer - vertrouwd is met de trailer? Anders zou je dus ook bij paarden die hun hele leven al braaf de trailer oplopen stress moeten creeëren om vervolgens met laden te oefenen zodat je paard ook in het geval je zelf een beetje gestresst bent erop loopt? :-)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:55

Ik los het anders op.
Door regelmatig veel grondwerk te doen ben en blijf ik de leider, ook in stress situaties
Iemand moet toch het voortouw nemen? ;)

Nou kent die van mij alle regeltjes, bij een nieuw paard zou ik niet zo heel snel een manier weten hem op de trailer te krijgen.
Ja aan een longeerlijn maar dat neemt toch al gauw 20 min. in beslag

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:24

Rider01 schreef:
Ik los het anders op.
Door regelmatig veel grondwerk te doen ben en blijf ik de leider, ook in stress situaties
Iemand moet toch het voortouw nemen? ;)

Nou kent die van mij alle regeltjes, bij een nieuw paard zou ik niet zo heel snel een manier weten hem op de trailer te krijgen.
Ja aan een longeerlijn maar dat neemt toch al gauw 20 min. in beslag

Hm, misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Ik had het specifiek over de situatie waarin een bang paard absoluut niet de trailer (meer) op durft. Ik vond het filmpje van CA over het trailerladen er - ik heb het slechts oppervlakkig - bekeken, wat stressvol uitzien en reageerde daarom op iemand die zei dat je hetzelfde kan bereiken met vooral geduld en wachten. Ik beaamde dat, met de latere aanvulling dat je uiteraard wel veel moet oefenen zodat het iets heel gewoons wordt. En ook denk ik dat de methode van CA ook prima zal werken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De één is misschien wat sneller dan de ander. Maar als ik jou goed begrijp bedoel je dat je met deze methode van 'wachten' geen leider zou zijn of in stress situaties in de knel zou komen. Dat begrijp ik niet helemaal. Of bedoel je iets anders te zeggen?

Edit: gefeliciteerd trouwens :-)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:40

Ik vind de methode van wachten te passief
Tuurlijk werkt het op den duur omdat het 'enge' object iets vertrouwds wordt.
Maar stel je je dan werkelijk op als leider?
Je kan ook een stapje verder gaan het het paard uitnodigen om dichterbij te komen waarin je hem dus iets vraagt.
Of nog verder gaan, van hem verwachten je te volgen.

Dat laatste doe ik bij mijn eigen paarden, mede doordat ze weten wat er van hen verwacht wordt.
Maar daarom zeg ik ook dat dat bij een voor mij 'vreemd' paard niet gaat werken.

Kan je hetzelfde bereiken met geduld en wachten? ja
maar toch vind ik het dan meer 'toeval' dat hij erop loopt, op het moment dat de trailer een bepaalde geur heeft wat een negatieve sfeer afgeeft kan je wachten tot je een ons weegt
(bijvoorbeeld een waar zieke/gewonde paarden in vervoerd zijn, of ruikt naar roofdier (hond) )

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:49

Ik zeg niet dat er geen andere manieren zijn, maar wel dat dit voor bepaalde trauma-gevallen soms wél de enige oplossing kan zijn. En dan heb ik het niet over een paardje wat een beetje op en neer stuitert en de trailer niet in wil, maar in een geflipte knol die een trailer total loss ramt.

En ja, dat laatste heb ik zelf meegemaakt. Meerdere zgn. trailer goeroe's erbij gehad, enige manier die uiteindelijk werkte was a la bovenstaand filmpje. Waarom? Omdat door buiten zoveel onrust te creëren, je de rol van de buitenwereld en de trailer omkeert. De trailer is niet langer het enge object, maar juist de enige veilige plaats. Het voordeel is dat je die veiligheid niet wegneemt op het moment dat jij, de leider, de trailer weer verlaat en het paard moet blijven, én je zorgt ervoor dat het paard eventueel ook door anderen te laden is.

En persoonlijk vind ik, dat als iets ook binnen een kwartier kan op een wat hardere manier, het onzin is om er 1,5 uur over te gaan doen. Maar nogmaals, da's persoonlijk. :+

Iemand als Clinton, die wss tig paarden per dag traint, kan het zich niet veroorloven om uren uit te trekken voor één gevalletje. Dat is wederom de werkpaarden vs hobbypaarden mentaliteit. Dat niet iedereen zo denkt of zich van zulke methoden wil bedienen is prima, je bent tenslotte vrij om je eigen keuzes te maken, maar ik vind het wel jammer dat zo'n vakman daar dan op afgerekend wordt, omdat er door velen een hobbyvisie op wordt geprojecteerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:51

rider schreef:
Iemand als Clinton, die wss tig paarden per dag traint, kan het zich niet veroorloven om uren uit te trekken voor één gevalletje. Dat is wederom de werkpaarden vs hobbypaarden mentaliteit. Dat niet iedereen zo denkt of zich van zulke methoden wil bedienen is prima, je bent tenslotte vrij om je eigen keuzes te maken, maar ik vind het wel jammer dat zo'n vakman daar dan op afgerekend wordt, omdat er door velen een hobbyvisie op wordt geprojecteerd.

Amen to that! Kan het hier alleen maar mee eens zijn!
Sterker nog, hij traint niet alleen -tig paarden per dag, hij heeft ieder weekend zoveel duizend toeschouwers tijdens clinics, die allemaal van hem leren tijdens een dergelijke clinic. Daar heeft hij geen tijd om individueel op iedere paard/ruiter combinatie in te gaan. Wat hij laat zien zijn algemene richtlijnen waar iedereen - ongeacht het niveau - wat van kan opsteken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:56

Rider01 schreef:
Je kan ook een stapje verder gaan het het paard uitnodigen om dichterbij te komen waarin je hem dus iets vraagt.

Dat laatste doe ik bij mijn eigen paarden, mede doordat ze weten wat er van hen verwacht wordt.
Maar daarom zeg ik ook dat dat bij een voor mij 'vreemd' paard niet gaat werken.

maar toch vind ik het dan meer 'toeval' dat hij erop loopt, op het moment dat de trailer een bepaalde geur heeft wat een negatieve sfeer afgeeft kan je wachten tot je een ons weegt
(bijvoorbeeld een waar zieke/gewonde paarden in vervoerd zijn, of ruikt naar roofdier (hond) )

En goede leider hoeft maar weinig te doen ;)
Heel veel kuddeleiders zijn juist passief. Kijk maar eens in de kudde.

De paarden die het grootst doen, staan onderaan in de rang.
De paarden die hoog in rang staan, hebben vaak aan een oren in de nek en evt tanden laten zien al genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:58

Voordat ze daar gekomen zijn, is er wel wat meer geweest dan een boze blik en wat tanden laten zien.
De paarden die van nature dat - wat Mark Rashid "Passive Leadership" noemt - hebben, en waar alle anderen zonder knokken voor opzij gaan, zijn echt niet zo dik gezaaid. Anders had het ook Mark Rashid niet zo lang gekost om erachter te komen wat dat passive leadership nou eigenlijk inhoudt...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:18

Rider01 schreef:

Ok, duidelijk. Ik begrijp je punt. Dan verschillen we gewoon van mening.
Maar begrijp wel dat juist het de trailer in volgen het probleem vormt. Dan moet je dus iets anders verzinnen dan 'uitnodigen om dichterbij te komen' of 'verwachten je te volgen'. Bij mijn paard leidde meer druk alleen tot meer verzet. Ik probeerde daarom de techniek met het wachten. En het werkte.
Ik zie ook echt in dat deze manier van bijvoorbeeld CA goed werkt, maar dan zal je dus inderdaad moeten gaan werken met 'senden', om toch druk van achter/opzij te kunnen leggen op het paard. Die techniek kende ik nog niet, maar ik zie dat ie heel goed werkt! Dat ga ik misschien ook wel oefenen.
Ik denk alleen dus niet dat de ene manier beter zou zijn dan de ander, het werkt allebei. Allebei op een andere manier. En bij allebei is het de bedoeling (neem ik aan tenminste) dat het paard weer went aan de trailer, als ie er eenmaal weer eens op staat, en het als iets gewoons gaat beschouwen, waardoor hij er na een aantal keer oefenen normaal op zal lopen.
Ik ben niet zo bang om niet als leider gezien te worden als het in plaats van 15 minuten 1,5 uur duurt. Denk niet dat het paard dat snapt en in wezen doe je hetzelfde: druk op het touw als het paard de verkeerde kant op gaat, paard heeft de keuze. In mijn geval tussen tot sint juttemis stilstaan vlak voor de klep, druk op het touw bij naar achter willen gaan, of de trailer oplopen. Bij CA de keuze tussen druk op touw of stapje langs hem zetten. Maar uiteindelijk is het ook daar in zekere mate 'toeval' hoe snel het paard helemaal de trailer in zal willen lopen, je versnelt het proces alleen aanzienlijk.
Het wordt een beetje een lang verhaal zo, maar in ieder geval denk ik niet dat de ene methode beter is dan de ander, ze zullen beide hun voor en nadelen hebben en je kan het per paard bekijken, denk ik. Maar iedereen mag daar natuurlijk zijn eigen mening over hebben, let's agree to disagree :-).

Heb net het filmpje van het laden helemaal bekeken en wat is die man een kei in het PERFECT timen van druk en het loslaten zeg! Je ziet gewoon dat hij dat paard binnen 5 min feilloos leert te reageren op wat hij doet. Heel knap. Dat viel me ook al op bij zijn andere filmpjes. Uiteindelijk draait het allemaal om consequentheid... Inspirerend. Ik ga het ook eens op deze manier proberen, mocht m'n paard er ooit niet meer inwillen. (Natuurlijk zal ik daarvóór al oefenen met het 'senden'.)
(Geluid aanzetten was trouwens wel handig, nu snapte ik ook waarom hij in het begin zo aan die kop liep te sjorren :-))

Cassidy, dank voor al deze links naar interessante filmpjes!

(O, ik zie trouwens nog meer reacties nu. Ga ik niet meer allemaal op reageren nu, denk dat ieders punt wel duidelijk is.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:18

rider schreef:
Ik zeg niet dat er geen andere manieren zijn, maar wel dat dit voor bepaalde trauma-gevallen soms wél de enige oplossing kan zijn. En dan heb ik het niet over een paardje wat een beetje op en neer stuitert en de trailer niet in wil, maar in een geflipte knol die een trailer total loss ramt.

En ja, dat laatste heb ik zelf meegemaakt. Meerdere zgn. trailer goeroe's erbij gehad, enige manier die uiteindelijk werkte was a la bovenstaand filmpje. Waarom? Omdat door buiten zoveel onrust te creëren, je de rol van de buitenwereld en de trailer omkeert. De trailer is niet langer het enge object, maar juist de enige veilige plaats. Het voordeel is dat je die veiligheid niet wegneemt op het moment dat jij, de leider, de trailer weer verlaat en het paard moet blijven, én je zorgt ervoor dat het paard eventueel ook door anderen te laden is.

En persoonlijk vind ik, dat als iets ook binnen een kwartier kan op een wat hardere manier, het onzin is om er 1,5 uur over te gaan doen. Maar nogmaals, da's persoonlijk. :+

En dat vind ik dus jammer. Ik heb hier een dvd van Parelli waarin het gewoon ruim 3 uur duurt voordat het paard op de trailer staat. Take the time it takes.. Maar ook dat is natuurlijk persoonlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:28

Sorry, "take the time it takes" heeft NIETS maar dan ook helemaal NIETS te maken dat je ergens drie uur voor uittrekt. Het heeft te maken met het feit dat je problemen die je tegenkomt op dat moment moet gaan lossen, en ze niet uit de weg gaat omdat je denkt dat je er op dat moment geen tijd voor hebt, maar je aansluitend meer tijd kwijt bent omdat je iedere keer tegen hetzelfde probleem aanloopt. Los het de eerste keer op, ben je uiteindelijk minder tijd kwijt.

Dat er geen klok op een paard zit, is een tweede. Als iets drie uur duurt, dan duurt dat drie uur. Maar dat heeft niets te maken met "take the time it takes...."
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-01-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:31

Cassidy schreef:
Sorry, "take the time it takes" heeft NIETS maar dan ook helemaal NIETS te maken dat je ergens drie uur voor uittrekt. Het heeft te maken met het feit dat je problemen die je tegenkomt op dat moment gaat lossen, en ze niet uit de weg gaat omdat je denkt dat je er op dat moment geen tijd voor hebt, maar je aansluitend meer tijd kwijt bent omdat je iedere keer tegen hetzelfde probleem aanloopt. Los het de eerste keer op, ben je uiteindelijk minder tijd kwijt.

Precies. En in dit geval had het paard er drie uur voor nodig, dus ik snap je opmerking niet zo goed, Cassidy?