Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:58

ik zal het hier even citeren:

En omdat ze dus LB EX is, ga niet alles corrigeren, ik probeer nu meer mee te gaan met haar enthousiasme en er alsnog mijn idee aan toe te voegen. imo is dat ook de hele bedoeling van parelli
Ze doet heel netjes wat ik vraag, soms doet ze even iets anders dan ga ik daarin mee maar laat haar daarna wel weer anders doen.

Make mine idea her idea. En andersom

Bij min.2.00 gaat ze ook even haar eigen gang dan vraag ik een change of direction omdat ik dus eigenlijk zeg: He jij wil galoperen, leuk! ik ook, maar wel even die kant op.
Snap je?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:02

jaa ik snap het, tsja wat moet ik erop zeggen...
Ik vind parelli gewoon te moeilijk, ik kan best engels spreken en lezen maar ik moet het dan vertalen en daar heb ik moeite mee. jammer, maar parelli wordt eht dus niet.

En zoals je al zei, misschien wil ik dan wel helemaal geen nh doen omdat het te extreem is

toch bedankt!

ik ga het met voest proberen en anders kom ik er op terug :D

MaritB

Re: Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:03

Wat is er extreem aan?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:07

Omdat je moet opletten (zo zie ik het) met alles wat ik doe.
Ik heb hier boeken van parelli liggen dvd's en het handleiding boekje of hoe dat heet waar alles in staat.
Maar het werkt gewoon niet voor mij, dat kan toch dat een methode je niet ligt?

Ik was van plan me er helemaal aan over te geven, niet te rijden me alleen daarop storten, maar het is het gewoon niet voor mij.

ik zeg niet dat parelli slecht is dus stop aub met parelli zo verdedigen. Het is mijn ding niet klaar
iedereen blijft erop doorgaan...
dont get the problem?:)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:20

Ik vraag toch gewoon iets. Je voelt je aangevallen maar dat hoeft niet.

Alleen geef je vage redenen.

Het lijkt mij niet meer dan logisch om op alles te letten. Het is juist fijn om kleine dingen al te zien zodat je dingen kunt voorkomen.

Voorbeeldje:

Met opzadelen gooit mijn merrie haar hoofd omhoog, dus speel ik friendly game net zo lang dat het over is. Andere zien gewoon een paard dat stil staat en wacht.
Die zouden dat paard dus gewoon opzadelen en rijden en dan gebeurt er iets, mijn paard raakt van streek omdat er allemaal dingen gebeuren waar ze nog niet klaar voor is ( dat ben ik pas gaan zien sinds ik parelli want nu let ik zelfs op knippering van ogen etc diegene die voest doet zag dit soort dingen niet) Wanneer je dus wel op mijn paard zou gaan rijden op DAT moment kan ik er donder op zeggen dat ze niet rustig is tijdens rijden en enkel zal rennen.

Dus waarom is het slecht dat je ineens op alles moet letten? het zit hem toch JUIST in de kleine dingen. Wanneer je meer dat soort dingen ziet, kun je veel grotere 'rampen' of 'fouten' voorkomen.

Verder zal ik niets meer zeggen. maar je redenaties zijn krom en toont aan dat je eigenlijk geen moeite wil doen. Dan kun je beter gewoon niets doen, want horsemanship is werken aan jezelf!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:25

omdat iemand die jij kent die volgens de methode van Voest werkt dit niet ziet wil niet zeggen dat dit niet behandeld wordt via de voest methode....

Probeer niet te generaliseren Marit, dat siert je niet.

Ik heb ook 3 jaar lang via Parelli gewerkt, alle ins and outs gezien. En ben TOCH overgestapt, maakt mij dat een minder paardenmens? Nee hoor, ik vind het gewoon fijner werken, maar ik zal nooit zeggen dat Parelli een slechtere methode is.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:25

Maritje1991 schreef:
Ik vraag toch gewoon iets. Je voelt je aangevallen maar dat hoeft niet.

Alleen geef je vage redenen.

Het lijkt mij niet meer dan logisch om op alles te letten. Het is juist fijn om kleine dingen al te zien zodat je dingen kunt voorkomen.

Voorbeeldje:

Met opzadelen gooit mijn merrie haar hoofd omhoog, dus speel ik friendly game net zo lang dat het over is. Andere zien gewoon een paard dat stil staat en wacht.
Die zouden dat paard dus gewoon opzadelen en rijden en dan gebeurt er iets, mijn paard raakt van streek omdat er allemaal dingen gebeuren waar ze nog niet klaar voor is ( dat ben ik pas gaan zien sinds ik parelli want nu let ik zelfs op knippering van ogen etc diegene die voest doet zag dit soort dingen niet) Wanneer je dus wel op mijn paard zou gaan rijden op DAT moment kan ik er donder op zeggen dat ze niet rustig is tijdens rijden en enkel zal rennen.

Dus waarom is het slecht dat je ineens op alles moet letten? het zit hem toch JUIST in de kleine dingen. Wanneer je meer dat soort dingen ziet, kun je veel grotere 'rampen' of 'fouten' voorkomen.

Verder zal ik niets meer zeggen. maar je redenaties zijn krom en toont aan dat je eigenlijk geen moeite wil doen. Dan kun je beter gewoon niets doen, want horsemanship is werken aan jezelf!

hier heb je inderdaad wel gelijk in. :j
ik zal het een kans geven en nog maals de dvd's etc doornemen.
maar ook de boeken van voest worden besteld, ik kijk wel wat ik doe.

Ik hoop niet dat er mensen zijn weggejaagd, want krijg nog graag tips/meningen over voest zodat ik meer kan vergelijken :D

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:27

Maritje1991 schreef:

Hoe ik en mijn paard met elkaar omgaan is prima, ik zie het heus als iets haar dwarzit wij zijn 2 handen op 1 buik daar kan geen methode tegenop:D ook voest niet, zocht alleen inspiratie, ik vind me eigen weg daarna wel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:29

Caira schreef:
omdat iemand die jij kent die volgens de methode van Voest werkt dit niet ziet wil niet zeggen dat dit niet behandeld wordt via de voest methode....

Probeer niet te generaliseren Marit, dat siert je niet.

Ik heb ook 3 jaar lang via Parelli gewerkt, alle ins and outs gezien. En ben TOCH overgestapt, maakt mij dat een minder paardenmens? Nee hoor, ik vind het gewoon fijner werken, maar ik zal nooit zeggen dat Parelli een slechtere methode is.

Dat doe ik ook niet.
Maar ik vertel dit omdat ts aangeeft dat zij het lastig vind omdat je bij parelli op alles moet letten en ik wil nu graag voordeel van noemen. in dit geval iemand die voest doet. Dit kan net zo goed een andere methode zijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:32

Overigens ben ik begonnen met voest, maar vond het storend om constant druk te geven op het paard. persoonlijk vind ik het fijn bij parelli dat ik 1x de hulp geef en enkel wanneer weer nodig.

Bij het loswerken van voest moest ik constant in beweging zijn met mijn handen, voor de balans? ik en mijn paard werden daar onrustig van.

Ieder zijn eigen ding dat accepteer ik. De reden dat ik nu er op door ging was vanwege de voor mij vage redenen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:33

Maar omdat je 1 iemand tegenkomt die zo is wil dat niet zeggen dat iedereen die volgens Voest werkt zo is.....

En als jij constant druk ervaart bij Voest dan heb je iets helemaal niet goed gedaan. :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:34

Afbeelding

Hoeveel druk zie je?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:34

nou toch iedereen bedankt, snap dat je graag je eigen ervaringen wilt delen, en er ook je enthousiasme in meeneemt

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:34

Caira schreef:
Afbeelding

Hoeveel druk zie je?

niets, maar dat kan ik met mijn paard ook heb ik geen parelli voor nodig

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:35

Ik heb het over het loswerken he, het begin. Dat ik leadrope in 2 handen en dan 'bewegen' in ritme van paard?

Haha jij speelt vals :P jij hebt al 3 jaar parelli gedaan.

Ha ha, sorry dat is een geintje

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:48

_RMHorse_ schreef:
Caira schreef:
Afbeelding

Hoeveel druk zie je?

niets, maar dat kan ik met mijn paard ook heb ik geen parelli voor nodig

maar dit heb je met voest bereikt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:44

_RMHorse_ schreef:
Dat komt ook mede omdat parelli over de hele wereld gebruikt wordt en voest niet, voest is nederlands.. dus dat is logisch, hoe meer mensen parellien hoe meer kans dat er iemand mee draait op dat niveau

Wat denkt je van wie Voest het allemaal heeft afgekeken? Voest heeft ook lopen shoppen bij Parelli (en degenen vanwie Parelli het heeft geleerd). En als ik les kan hebben van een leraar, of een van zijn leerlingen, ga ik persoonlijk voor de leraar kiezen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 06:52

Fijn voor jou, kan er nu gekapt worden over parelli?;)
Kan me niet schelen al haalt voest ze inspiratie uit de schoorsteen as het beter werkt voor mij en mijn paard kies ik daarvoor

Bedankt voor al het advies en doordrammen etc over een methode die k niet wil:)ik heb het al geprobeert en het werkt niet voor mij:)

Maar kan niks zeggen over het heilige parelli want iedereen voelt zich aangevallen

Zijn er nog mensen die voest volgen en GEEN parelli die tips hebben?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:00

als je meer tips en informatie wil over Voest, mag je me ook altijd een pb sturen hoor :) . Heb je misschien meer aan dan vertellen in topic.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:42

Caira schreef:
Ik werk volgens Voest, als je het wilt zien kom je gewoon eens langs, je woont niet ver weg.

Ik heb zelf helaas geen auto maar zou graag eens komen kijken, ik zal kijken of ik dat eens kan regelen:D bedankt voor je aanbod!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:30

Jeetje mina wat een gezeur zo in dit topic zeg.

Laat iemand en een andere methode toch lekker in zijn waarde. In dit topic word de TS zowat opgelegd dat ze Parelli MOET gaan doen. Kom op zeg, dat maakt TS toch lekker zelf wel uit. Als TS er geen goed gevoel bij heeft bij Parelli dan is dat toch zo, en niet anders! Houd toch op met TS parelli op te dringen als TS zelf de Voest kant op wil. Waarom niet... Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome hoor en iedereen doet het op zijn eigen manier en iedereen op een andere manier.

TS doe lekker hetgeen waar jij je goed bij voelt. Zoek een leuke instructrice die je gewoon kan helpen bij hetgeen wat je wilt. En misschien bevalt Voest je over een paar jaar niet meer, zoals Caira na een paar jaar van Parelli naar Voest is over gegaan. Het kan allemaal. Jij moet je weg vinden en je eigen gevoel volgen. En niemand je iets op laten leggen.

Ik krijg ook instructie, maar heb met mn huidige paardje nog maar 1x les gehad. Maar stel dat volgens een bepaalde methode je iets op een bepaalde manier moet doen en ik zou me er niet goed bij voelen, dan zou ik ook uitwijken daarin. JIJ moet je eigen weg gaan maken met je paard en eventueel met hulp van iemand of instructies op video etc.

Laat je niet gek maken en volg je eigen gevoel, dat is het aller belangrijkste. Die les is mij ook ooit eens geleerd!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:36

Tamadine schreef:
Jeetje mina wat een gezeur zo in dit topic zeg.

Laat iemand en een andere methode toch lekker in zijn waarde. In dit topic word de TS zowat opgelegd dat ze Parelli MOET gaan doen. Kom op zeg, dat maakt TS toch lekker zelf wel uit. Als TS er geen goed gevoel bij heeft bij Parelli dan is dat toch zo, en niet anders! Houd toch op met TS parelli op te dringen als TS zelf de Voest kant op wil. Waarom niet... Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome hoor en iedereen doet het op zijn eigen manier en iedereen op een andere manier.

TS doe lekker hetgeen waar jij je goed bij voelt. Zoek een leuke instructrice die je gewoon kan helpen bij hetgeen wat je wilt. En misschien bevalt Voest je over een paar jaar niet meer, zoals Caira na een paar jaar van Parelli naar Voest is over gegaan. Het kan allemaal. Jij moet je weg vinden en je eigen gevoel volgen. En niemand je iets op laten leggen.

Ik krijg ook instructie, maar heb met mn huidige paardje nog maar 1x les gehad. Maar stel dat volgens een bepaalde methode je iets op een bepaalde manier moet doen en ik zou me er niet goed bij voelen, dan zou ik ook uitwijken daarin. JIJ moet je eigen weg gaan maken met je paard en eventueel met hulp van iemand of instructies op video etc.

Laat je niet gek maken en volg je eigen gevoel, dat is het aller belangrijkste. Die les is mij ook ooit eens geleerd!

TOPPIEJ *\o/*
Bedankt voor je berichtje! Zo zie ik het dus ook :j
Alles is mogelijk dus ik zie wel waar ik strand toch:D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:38

Precies iedereen moet zijn eigen weg volgen wat goed voelt en iedereen moet ook zijn eigen fouten maken en daar weer van leren. Als je dit niet doet, DAN kom je juist niet verder hahaha...++++++

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:52

Tamadine schreef:
Precies iedereen moet zijn eigen weg volgen wat goed voelt en iedereen moet ook zijn eigen fouten maken en daar weer van leren. Als je dit niet doet, DAN kom je juist niet verder hahaha...++++++

Het gaat mij om de redenaties, en die vond ik krom en naar dingen zoeken.
Je hoort mij niet zeggen dat je parelli MOET doen, het ging mij om de motivatie etc.

imo moet je bij elke methode overal op letten ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:04

En ik ben van mening dat je het wiel geen tweede keer hoeft uit te vinden. En dat je kunt leren van ervaringen van anderen, zonder ze allemaal zelf te moeten maken. Er blijft genoeg over om zelf te ontdekken.