Ik wil bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:30

Wat een onzin dat boomloos per definitie slecht is en ruggen kapot maakt. Nou papagroom ik had een 'prima' passend boomzadel (helemaal passen zullen ze nóóit doen, omdat een paard simpelweg altijd verandert) en ondertussen heeft m'n paard beschadigde zenuwen in haar rug en kan ik haar nooit meer berijden. Thank you boomzadel!

Ja er zullen vast ruggen zijn die boomloze zadels erop hebben gehad die 'kapot' zijn, maar zo heb je er ook met boomzadels, mijn paard is er 1 van. Of dat in percentage nu meer paarden een beschadigde rug hebben door boomloze zadels (en dat dat ook écht de oorzaak is, wat ik betwijfel) laat ik terzijde, want dat zou ik niet weten.

Ik heb wel een boomloos zadel, helaas heb ik het op m'n huidige paard dus nooit kunnen gebruiken, rug was al beschadigt door m'n boomzadel.

Maargoed, wat bitloos betreft, mijn paard was/is (ik rijd er dus niet meer op) altijd heel goed aan 't been en heb haar vanaf 't begin af aan alleen met een touwhalster bereden, gewoon omdat ik haar simpelweg heel veel m'n zit gebruikte. En voor mij werkte dat prima. Op een ander paard heb ik een optoming gebruikt die onder de kaak gekruist is, maar daar heb ik niet zo'n goede ervaring mee, vond ik zelf helemaal niks. Verder heb ik geen ervaringen met andere optomingen, maar ik zie dat er hier ook vaak sidepull wordt genoemd, dus wellicht is dat een goede keuze :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:40

hestejente schreef:
papagroom schreef:
bedoelje mijn functie of die van het paard?????

Die van jou ;)

Helpen die oefeningen (waar je er maar één, en ook nog de meest voor de hand liggende van noemt en waarvan je mij toch eens moet uitleggen hoe het paard de rug dan BOLT) in alle gevallen van spierproblemen?

Mijn functie is ,dood gewoon boeren banketstaaf,op gegroeid tussen de paarden,.....en die worteloefening is inderdaat de meest voor de hand liggende....dezeoefening werkt natuurlijk niet bij alle spier problemen......het is de bedoeling dat je eerst uitvogeld welke spier groep geiriteerd is,omdie vervolgens door middel van gerichte arbeid te activeren.......hier zijn geen standaarden voor,maar met een beetje fantasie kun je heelardige resultaten bereiken

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:49

Ik ben overgestapt op bit- en boomloos toen mijn pony 22 was, dat ging gewoon prima. :j
Sindsdien was hij veel braver buiten en hij heeft nooit last gehad van zijn rug na de overstap op een boomloos zadel. Maar oké, dat was de discussie eigenlijk helemaal niet.

Ik had een kaakgekruist Harry's Horse hoofdstel gekregen om te proberen, heb eigenlijk nooit
meer een andere gekocht omdat hij hier hartstikke goed op reageerde en gewoon super braaf was.
Touwhalster heb ik ook mee gereden, ook nooit problemen mee gehad.

Ik kan je verder niet heel veel advies geven over andere hoofdstellen, alleen mijn eigen ervaringen delen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:55

papagroom schreef:
hestejente schreef:
Die van jou ;)

Helpen die oefeningen (waar je er maar één, en ook nog de meest voor de hand liggende van noemt en waarvan je mij toch eens moet uitleggen hoe het paard de rug dan BOLT) in alle gevallen van spierproblemen?

Mijn functie is ,dood gewoon boeren banketstaaf,op gegroeid tussen de paarden,.....en die worteloefening is inderdaat de meest voor de hand liggende....dezeoefening werkt natuurlijk niet bij alle spier problemen......het is de bedoeling dat je eerst uitvogeld welke spier groep geiriteerd is,omdie vervolgens door middel van gerichte arbeid te activeren.......hier zijn geen standaarden voor,maar met een beetje fantasie kun je heelardige resultaten bereiken

Uhuh...

Dat van die gerichte arbeid dacht ik dus ook toen ik mijn paard net had. Dus ik lekker rijden, veel wendingen en overgangen enz. Wat bleek. Zijn rug, achterbeen en schouders zijn door een niet goed passend boomzadel dermate verzuurd dat er niet meer goed bloed bij die spieren kon. Was met geen mogelijkheid met rijden op te lossen. Na een aantal nogal heftige behandelingen van een fysio en een chiropractor is hij nu redelijk pijnvrij, zijn rug voelt weer aan als een rug ipv als links rug en rechts een stuk beton. Dus ja, ik laat mij eigenlijk liever raden door mensen die ervoor geleerd hebben dan door iemand die uitgaat van fantasie en die maar wat vaagjes loopt te roepen en niet van de klepel weet. Anders had je mij namelijk al lang en breed kunnen vertellen hoe mijn paard zijn rug zou moeten gaan bollen van die oefening met de wortel, vermoed ik zo.

papagroom

Re: Ik wil bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 02:01

boeren verstand en ervaring gaat vaak boven boekjes........een goede fysio biedt inderdaat een goede hulp.
mijns in ziens,moet je het samen weten te klaren....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:09

papagroom schreef:
boeren verstand en ervaring gaat vaak boven boekjes........een goede fysio biedt inderdaat een goede hulp.

tuurlijk , maar ik geloof niet dat een goed liggend boomloos zadel zoveel schade kan aanrichten ..

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 13:39

Jeetje de laatste keer dat ik hier kwam waren er 5 reacties.
Mijn pony loopt er lekker onder dan is het toch goed?
ik rij misschien 1x in de 2weken als haar rug daar nou dood van moet gaan, ik heb minstens al 2 maanden niet gegalopperd, ik stap alleen en rustige drafjes.
Ik weet nou niet meer wat waarheid is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:46

Roxjuu schreef:
Jeetje de laatste keer dat ik hier kwam waren er 5 reacties.
Mijn pony loopt er lekker onder dan is het toch goed?
ik rij misschien 1x in de 2weken als haar rug daar nou dood van moet gaan, ik heb minstens al 2 maanden niet gegalopperd, ik stap alleen en rustige drafjes.
Ik weet nou niet meer wat waarheid is.

het gaat niet om waarheid maar om wijsheid . Je zou altijd nog advies vragen aan iemand in je omgeving die ook jou paard goed kent ;) Als jij nu een goed passend boomzadel hebt kun je daar ook lekker mee doorrijden .

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:05

Er is helemaal niks mis met een boomlooszadel, ook niet op een ouder paard. Ook boomlooszadels zorgen voor ruggengraatvrijheid en verdelen de druk goed.

Roxanne, laat je niet zo snel van je wijs brengen joh. Iedereen zal altijd een andere mening houden, langs alle kanten zijn er theorieën over wat er wel en niet goed is. Dit zadel past mooi op jouw paard, ze ziet er nog hartstikke goed uit. Een boomlooszadel is echt niet funest voor haar rug :)

Wat dat bitloze betreft, heb ik eigenlijk geen idee... Ik rijd met bit in de bak en op buitenrit met een touwhalster, maar ik zou geen scherp inwerkend hoofdstel kiezen, omdat ze nogal een drammer is en je soms spanning hebt op de teugels. Er zullen hier vast genoeg mensen met verstand rondlopen haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:10

papagroom schreef:

Nou ja, lekker inhoudsloos :')

Maar goed, daar ging het topic inderdaad niet over. Wanneer ik de behoefte heb om zonder bit te rijden (of wanneer een instructrice met boerenverstand mijn paard z''n mond kapot trekt) heb ik ook een sidepull. Werkt goed qua sturen, mijn paard begreep het meteen :) Veel plezier nog met je paardje!

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:52

Er hangt echt een negatieve sfeer om de boomloze zadels..
Mensen "denken" dat dit op de ruggegraad rust, blablabla maar er moet toch niet voor niets een pad met inlage onder?

Even voor de duidelijkheid, ik rijd MET boom.
Maar ben een groot voorstander van boomloos, dit vooral omdat en paard constant (ongeacht leeftijd en ras) veranderd in lijf en bespiering.
Een boomloos zadel is makkelijk aanpasbaar en vormt mee met het paard, dit doet een vaste boom niet!
Een gemiddeld zadel moet om de 2 maanden worden veranderd, want geen enkel paard blijft gelijk!

De reden dat ik niet met een boomzadel rijd is dat ik door een ongeluk niet stabiel genoeg ben, en mijn paard enorm hoog opgooit.
Kan je goed stabiel op je paard zitten, zou ik echt een goed passend boomloos zadel aanraden!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:56

Roann schreef:
Mensen "denken" dat dit op de ruggegraad rust, blablabla maar er moet toch niet voor niets een pad met inlage onder?

Maar ben een groot voorstander van boomloos, dit vooral omdat en paard constant (ongeacht leeftijd en ras) veranderd in lijf en bespiering.
Een boomloos zadel is makkelijk aanpasbaar en vormt mee met het paard, dit doet een vaste boom niet!
Een gemiddeld zadel moet om de 2 maanden worden veranderd, want geen enkel paard blijft gelijk!

De reden dat ik niet met een boomzadel rijd is dat ik door een ongeluk niet stabiel genoeg ben, en mijn paard enorm hoog opgooit.
Kan je goed stabiel op je paard zitten, zou ik echt een goed passend boomloos zadel aanraden!

helaas is de goede druk verdeling dat bij een boomloos zadel altijd naar voren word gebracht niet zo goed . Voor aventoe een buitenritje is ie perfect , maar voor dagelijkse training raad ik hem echt af! Afwisseling met boom en boomloos is wel goed .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:03

MaritAriel schreef:
Roann schreef:

helaas is de goede druk verdeling dat bij een boomloos zadel altijd naar voren word gebracht niet zo goed . Voor aventoe een buitenritje is ie perfect , maar voor dagelijkse training raad ik hem echt af! Afwisseling met boom en boomloos is wel goed .

Waarom dan dit gezeur?
De TS gaat enkel nog maar op buitenrit? :)

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:05

MaritAriel schreef:

Vriendin van mij rijd al jaren endurance met haar pony, boomloos. Immiddels is zij klasse 2 en traint dagelijks lange afstanden.. Ze heeft nog nooit een probleem gehad en is zelf paardenosteopaat.. Zij raad juist de boomzadels af, deze verdelen druk goed zolang het zadel bijna 100% goed ligt. Zo niet, is de foute drukverdeling van een boomzadel een verschrikking voor de paardenrug.. En als je dan beseft dat 90% van de paarden een niet goed passend zadel heeft.. Tel uit je winst :P
Mijn paard heeft dus een boomzadel, maar laat wel elke 2 maanden controleren op foute druk.. (heb een uitgekoerste draver van 18 met een relatief sterke rug, dit is ook wel het enige wat nog goed is.. Dus durf het niet op het spel te zetten, hihi)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:16

Roann schreef:
MaritAriel schreef:

Vriendin van mij rijd al jaren endurance met haar pony, boomloos. Immiddels is zij klasse 2 en traint dagelijks lange afstanden.. Ze heeft nog nooit een probleem gehad en is zelf paardenosteopaat.. Zij raad juist de boomzadels af, deze verdelen druk goed zolang het zadel bijna 100% goed ligt. Zo niet, is de foute drukverdeling van een boomzadel een verschrikking voor de paardenrug.. En als je dan beseft dat 90% van de paarden een niet goed passend zadel heeft.. Tel uit je winst :P
Mijn paard heeft dus een boomzadel, maar laat wel elke 2 maanden controleren op foute druk.. (heb een uitgekoerste draver van 18 met een relatief sterke rug, dit is ook wel het enige wat nog goed is.. Dus durf het niet op het spel te zetten, hihi)

mijn osteopaat zegt anders , maar goed . zo gaat het met bijna alles in de paarden wereld :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:20

Moderatoropmerking:
TS vraagt met welk bitloos hoofdstel zij het beste kan gaan rijden. Bij deze een verzoek om ontopic te blijven

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:45

Ik rijd zelf met verschillende bitloze optomingen, Side pull Of een simpel touwhalster vind ik denk ik het fijnst. Een bosal schijnt ook erg fijn te zijn, hier heb ik zelf nog nooit mee gereden.

Boomloos of met boom, ik heb geen voorkeur van 1. Voor sommige paarden is met boom beter, en andere boomloos. Als het maar echt goed past. Zelf overleg ik dit graag met de osteopaat.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:47

Liin schreef:
Ik rijd zelf met verschillende bitloze optomingen, Side pull Of een simpel touwhalster vind ik denk ik het fijnst. Een bosal schijnt ook erg fijn te zijn, hier heb ik zelf nog nooit mee gereden.

Wat vind je paard het fijnst? Natuurlijk is een bosal erg zogenaamd fijn voor een ruiter want die werkt lekker scherp in :+

Citaat:
Boomloos of met boom, ik heb geen voorkeur van 1. Voor sommige paarden is met boom beter, en andere boomloos. Als het maar echt goed past. Zelf overleg ik dit graag met de osteopaat.

Vraag twee, wat maakt een ostheopaat in dit verhaal zo speciaal?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:59

In_black: op paardnatuurlijk staan testen van bitloze optomingen, hier komt uit dat een bosal een duidelijke inwerking heeft, in tegenstelling tot een aantal anderen die dezelfde inwerking hebben bij verschillende teugelhulpen. En wat vindt je paard het fijnst, een zachte hand. De pony die ik rijd merk ik alleen dat de kruislingse methodes wat onduidelijk kunnen zijn af en toe. Een bosal heb ik, zoals gezegd, nog nooit gebruikt. Alleen dingen over gehoord.
Over de osteopaat, ik rijd een pony die vroeger erg veel blokkades heeft gehad en waar moeilijk een goed zadel voor te vinden is. Persoonlijk vind ik het erg fijn om dan van haar te horen wat het beste is voor de rug van je paard. En bij ons komt er dan met boom uit. Ik ken ook een paard waar ze verschikkelijk veel verschillende boomzadels op hebben geprobeerd, wat nooit goed ging. En die heeft nu een boomloos zadel wat perfect gaat, en geen blokkades meer. De reden daarvan weet ik helaas niet meer.. Verder durf ik niet zoveel over zadels te zeggen, ben hier zelf nog dingen over aan het uitzoeken.

Edit; ik lees op de vorige pagina nog iets over het nog nooit zien van een paard dat correct loopt onder boomloos en bitloos, dit heb ik wel degelijk vaker gezien (zal kijken of ik wat foto's kan vinden die ik mag plaatsen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:36

De bosal heeft inderdaad een duidelijke inwerking, maar er zijn niet heel veel mensen die precies weten wanneer hij de juiste pasvorm heeft voor een paard. Een bosal met een minder goede pasvorm is voor het paard bijzonder oncomfortabel. Bosal met een goede pasvorm is wel duidelijk, maar niet per definitie comfortabel voor het paard. Iets om goed rekening mee te houden.