is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:24

lovemario schreef:
hoe ik het wil oplossen? door geen "paard na te doen"

gewoon, ik wil dat jij mee gaat en geen gezeur.

Het is misschien beter om je er eerst wat meer in te gaan verdiepen.
Want horsemanship is niet helemaal een paard na doen.
Maar snappen waarom ze reageren zoals ze reageren en weten hoe daarop in te spelen.
Zelf snap ik dat eerst stukje alwel, maar over hoe op paarden in te spelen moet ik nog veel leren, daarvoor ga
later een opleiding volgen en les nemen :D
Alleen even over hoe op een paard in te spelen, het is niet perse dat je een paard helemaal na doet.
Je moet natuurlijk wel veel dingen over lichaamstaal van paard leren, maar om een paard iets te leren
of een probleem op te lossen is toch niet helemaal een paard na doen.

Cassidy

lovemario schreef:
Cassidy schreef:
Je gedraagt je niet als paard.
Waarom wil dat nou niet in jouw hoofd?

ach dat zal wel zijn omdat ik me altijd af zonder van die dingen, en er nooit wat van mee krijg..
hoor er genoeg dingen over, en zie genoeg dingen, en zie ook hoe fout het kan gaan

Nogmaals: is de methode fout omdat er wat mensen maar wat aan lopen prutsen?
Zou het niet kunnen zijn dat je referentiekader verkeerd is?

Koper

Met je stickje wat staan te fluisteren naar je paard is net zo fout als zonder stickje naar 'm fluisteren.

En net zo fout als, al dan niet met stickje, op 'm in te rammen.

Als iedereen nou gewoon leert om z'n paard te lezen en netjes met z'n paard omgaat. Volgens mij zijn we dan al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:25

lovemario schreef:
hoe ik het wil oplossen? door geen "paard na te doen"

gewoon, ik wil dat jij mee gaat en geen gezeur.

En dus is het verschil met NH wat precies?

Serieus, NH is niet lief doen en op je knieën gaan vragen of je paard please even met je wil meedoen ... Zijn in het verleden nogal topics over geweest, over dat NH lief doen is enzo, maar dat is echt niet waar (als je het goed aanpakt en weet waar je mee bezig bent).

Ik heb zelfs moeite om het verschil te zien tussen NH en het gewone werk met je paard. Ik heb het dan over de basis, alles wat je vanop de grond doet is nu NH & grondwerk, vroeger was dit opvoeding .. Heb stukjes uit die filmpjes gekeken, erg mooi & leuk, maar in mijn ogen niks speciaals. Dit zijn dingen die iedereen doet, of kan doen als die daar zin in heeft. Ik doe officieel niet aan NH (onofficieel wel, alles is NH zodra je je verdiept in de reacties van je paard :+ ) maar ik doe zo'n dingen ook. En als mijn pony te opdringerig wordt of weet ik het, dan krijgt die heus wel eens een schreeuw of een mep hoor, en dan herinnert die zich ineens weer hoe het ook alweer zat .. Als de gewone reacties niet werken, dan maar hardere reacties. En dat is bij NH net zo, alleen moet je het natuurlijk dus wel goed doen ...

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:26

is ook zo, mensen in mijn omgeving hebben het fout, alleen bokt heeft gelijk :)

ik sta open voor anderen hun mening, en respecteer deze ook, zodat mijn mening ook gewoon word gerespecteerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:27

lovemario schreef:

Wat is dat nou weer voor een onzinreactie? :+

Wat zeggen die mensen in jouw omgeving dan? Misschien dat we jouw ideeën dan beter kunnen begrijpen...

papagroom

Cassidy schreef:

bedankt voor de linkjes....altijd leuk om te zien......wat voor deze mensen werkt,hoeft voor jou niet te werken,en ook dezemensen hebben hun kennis niet uit een boekje....of je nu nh gebruikt of het wat traditioneler aanpakt maakt niet zo veel uit,je zult tog zelf moeten ontdekken welke aan pak het beste bij jou en je paard past....er is geen mens en geen paard gelijk....en idd hestejente...het begint allemaalbij de opvoeding.

Cassidy

@ lovemario

Ik weet dat jij nu van mening bent dat je genoeg filmpjes hebt gezien, maar mag ik je vragen om onderstaande link even aan te klikken en even helemaal te bekijken?

Het is de winnende run van Stacy Westfall op een paardje met de naam Whizards Baby Doll, aka Roxy.

Dit is het summum van NH, een communicatie hebben met je paard, zonder touw, halster, stick, string, zadel of anderen hulpmiddelen.

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

En zeg dan nog een keer dat je NH niets vindt...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:28

lovemario schreef:

ik sta open voor anderen hun mening, en respecteer deze ook, zodat mijn mening ook gewoon word gerespecteerd ;)

Ik respecteer hem wel, alleen zo heb je niet het goeie beeld van nh.
Wat we jou wat proberen te geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:29

papagroom schreef:
Cassidy schreef:

bedankt voor de linkjes....altijd leuk om te zien......wat voor deze mensen werkt,hoeft voor jou niet te werken,en ook dezemensen hebben hun kennis niet uit een boekje....of je nu nh gebruikt of het wat traditioneler aanpakt maakt niet zo veel uit,je zult tog zelf moeten ontdekken welke aan pak het beste bij jou en je paard past....er is geen mens en geen paard gelijk....en idd hestejente...het begint allemaalbij de opvoeding.

Deze mensen hebben de kennis van de Parelli DVD....:D
En misschien een enkele keer via een clinic of instructie.
Ik zie geen zombies en doodse paarden.
Jij wel?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-09-11 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:29

Zolang je het op je eigen manier toepast vind ik het heel goed voor je band met je paard

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:29

[***] schreef:
lovemario schreef:

Wat is dat nou weer voor een onzinreactie? :+

Wat zeggen die mensen in jouw omgeving dan? Misschien dat we jouw ideeën dan beter kunnen begrijpen...

zoals ik dus al meerdere malen heb gemeld hier, je hebt er paarden tussen zitten die het gewoon niet accepteren. daarmee krijg je de dikste ongelukken ;)

Cassidy

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:31

Als je weet waar je mee bezig bent gaat elk paard het accepteren.

Caspar van Parelli is daar een voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:32

lovemario schreef:
zoals ik dus al meerdere malen heb gemeld hier, je hebt er paarden tussen zitten die het gewoon niet accepteren. daarmee krijg je de dikste ongelukken ;)

Maar WAT accepteren ze dan niet?

Als een paard een schreeuw, mep, leadropecorrectie (zoals bij dat steigerend paard) etc. niet accepteerd, dan denk ik dat je gewoon algemeen dik in de sh*t zit? Of hoe wilde je dat op de 'gewone manier' oplossen dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:33

lovemario schreef:

Ik kan toch heel weinig met deze algemene stelling.
Mag ik voorbeelden, filmpjes, wat meer info?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:34

@cassidy......nee hoor ziet er best goed uit.....ik stel alleen dat er genoeg mensen zijn die geen nh nodig hebben,omdat ze zelf genoeg gevoel en ervaring hebben.....dat zou je eigenlijkpas echt natural kunnen noemen...het gevaar bij parelli schuilt m er in dat veelmensen genegen zijn er tot in den treure mee door te gaan ,en daar krijg je afgestompte paarden van.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:34

niet ieder paard accepteerd het dat jij de leider bent.

nee ik verdiep me niet in álle soorten, maar veel komen overeen met het "gedrag van een paard"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:35

Ik heb trouwens eigenlijk een vraagje over die eerder geposte filmpjes (die voor papagroom) ... Ik weet dat het belangrijk is om te blijven dingen verzinnen & variëren en niet enkel de dingen uit de boekjes te doen en dit als ultieme doel te zien (want dan worden het kunstjes en krijg je afgestompte paarden), maar wat is het nut, het leuke, om je paard met z'n achterhand in een auto te parkeren? Dit zag ik toevallig op 1 van de filmpjes .. Maar ik snap het niet goed? Waarom zou je zoiets willen? Verder zaten er erg leuke dingen tussen hoor, maar soms zie ik wel eens dingen waarvan ik denk 'moet je dit nou willen?' .. en daar is dit voorbeeld er 1 van, vandaar nu de vraag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:36

lovemario schreef:
niet ieder paard accepteerd het dat jij de leider bent.

nee ik verdiep me niet in álle soorten, maar veel komen overeen met het "gedrag van een paard"

Als je paard niet accepteert dat jij de leider bent doe je 9/10 iets verkeerd, en als je pech heb juist dat 1 paard op 10 tegen te komen waarbij het gewoon echt niet lukt zit je gewoon in de sh*t, ongeachte welke methode of opvoeding of weet ik wat je gebruikt ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:36

Er zijn maar heel weinig paarden die blijven knokken, meeste kiezen eieren voor hun geld als je duidelijk bent.
Dus wat jij in je omgeving hebt gezien of denkt te hebben begrepen zijn misschien mensen die niet zo duidelijk waren?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:38

ik ga nu eerst slapen. half 5 gaat de wekker weeer.
discuseer morgen wel weer verder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:38

[***] schreef:
Ik heb trouwens eigenlijk een vraagje over die eerder geposte filmpjes (die voor papagroom) ... Ik weet dat het belangrijk is om te blijven dingen verzinnen & variëren en niet enkel de dingen uit de boekjes te doen en dit als ultieme doel te zien (want dan worden het kunstjes en krijg je afgestompte paarden), maar wat is het nut, het leuke, om je paard met z'n achterhand in een auto te parkeren? Dit zag ik toevallig op 1 van de filmpjes .. Maar ik snap het niet goed? Waarom zou je zoiets willen? Verder zaten er erg leuke dingen tussen hoor, maar soms zie ik wel eens dingen waarvan ik denk 'moet je dit nou willen?' .. en daar is dit voorbeeld er 1 van, vandaar nu de vraag :)

Die nieuwe dingen is om zijn hoofd te blijven stimuleren. Juist om te voorkomen dat het een afgeraffeld stramien wordt. Blijf je paard uitdagen om mee te denken. Als je dat doet, voorkom je de zo vaak door Parelli-bashers opgenoemde zombies....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:39

lovemario schreef:

Tja, discussieren kan ik dat niet noemen, aangezien je er niet open voor staat.
Bij deze is wat mij betreft de discussie gesloten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-09-11 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:39

Papagroom _/-\o_

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:39

Cassidy schreef:
lovemario schreef:

Tja, discussieren kan ik dat niet noemen, aangezien je er niet open voor staat.
Bij deze is wat mijn betreft de discussie gesloten.

nou, dan bij deze; :wave: