Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
russel schreef:Ja maar tjoppie niet iedereen durft met zo een paard om te gaan. Veel paarden worden erg kort gehouden en gedomineerd, geconditioneerd tijdens de trainingen en die zien ze aan voor braaf, dat ze monddood zijn gemaakt zien ze niet.
Ik hou van grapjassen die idd zoals jij zegt meedenken..dat zijn idd zelfstandige paarden die ook grapjes bij elkaar maken, maar wel een goede kern, een eerlijke kern...de kanjers. Je kunt ze ook veel vrijheden geven omdat ze weten hoever ze mogen gaan...
Cassidy schreef:jojootje84 schreef:. Begin je bv op de parelli manier maar werkt de circeling game voor jou niet, doe je dat stukje met het op de cirkel zetten van voest.
En daar wil ik nu voor waarschuwen. Aanpassingen, dingen anders doen, weglaten of juist toevoegen, overstappen op een andere methode als je ergens mee bezig bent, kan haaks staan op dat wat je met de oefeningen eigenlijk wilt bereiken. Hoe zeer een oefening je ook tegen de haren instrijkt, hoe zeer je een oefening denkt te kunnen overslaan omdat het paard het toch wel kan (of beter gezegd, jij denkt het toch wel te kunnen), neem hem mee. Wat je in je hoofd hebt zitten kun je niet altijd voelen. Maar wat je voelt of wat je zelf meemaakt, blijft beter hangen als dat ik je theoretisch wat ga vertellen.
jojootje84 schreef:Jij hebt het nu over oefeningen die haaks op elkaar staan. Ik heb het over oefeningen die hetzelfde doel/effect hebben maar net anders uitgevoerd worden. En nee, ik adviseer niet iemand om zonder meer een eigen mix te maken. Zowiezo weet je toch ook als je met NH begint wat daar de hooflijnen van zijn? Net als bij de appeltaart. Ik denk dat niemand 100% blanco met NH begint, gezien dat niet iets is wat je op de gemiddelde manege leert,dus heb je je er al in verdiept. Ik zie dus nog steeds niet in waarom je een bepaalde oefening niet op je eigen manier zou doen zo lang je maar weet dat het doel en het effect van de oefening hetzelfde blijft.
Blanco met NH (of wat voor manier van werken dan ook)beginnen lijkt me zowiezo niet goed. Je moet toch wel weten wat je gaat doen en waarom.
Ik geloof ook niet dat het dusdanig schade aan je paard kan brengen om eens een keer een verkeerde keuze te maken wat betreft een andere oefening. Want in dat geval zou er iets aan de oefeningen in de systemen niet kloppen. Tuurlijk zit er een opbouw in waar over nagedacht is, en gaat het misschien net niet zo snel als dat je het lettertje voor letterje volgt. Maar dat is toch helemaal niet erg zolang het gaat op basis van respect en vertrouwen en je er beide plezier in hebt?!
Overigens werk ik ook niet lettertje voor lettertje het voest systeem af. Ik ben begonnen met grondwerken, daarna wat loswerken en ben nu ook aan de dubbele lange lijnen aan het werk. In alle drie kan ik nog veel leren. Maar juist die afwisseling vind ik erg leuk. Enja, ik doe dit onder begeleiding van een gediplomeerd instructrice en voor ons werkt dit heel goed. Ik zie dus al helemaal niet in waarom een instructeur die de verschillende methodes combineerd verkeerd zou zijn. Maar ik blijf erbij dat een keer zelf proberen ook niet echt verkeerd kan zijn, zolang je het weloverwogen doet. Tuurlijk kan een keuze een keer verkeerd zijn, maar daar kun je ook van leren en juist van groeien, samen met je paard.
Maar ik denk niet dat we het hier ooit over eens worden.