Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nine1987 schreef:Nu krijg ik julle wss allemaal over me heen, maar als het op bijten/trappen aankomt, ben ik hard.. Mijn (ex)2jarige had de gewoonte gericht te trappen als hij voer kreeg.. (Hij stond in de opfok, maar als ik iets lekkers speciaal voor hem bij me had, zette ik hem ff in de stal om even rustig alleen te kunnen eten..)
Geloof me, die heeft toch echt een paar goede trappen onder zijn pens terug gehad hoor.. Heeft het wel nooit meer gedaan..
En ja, t was toen ook nog een hengst..
Herve schreef:nine1987 schreef:Nu krijg ik julle wss allemaal over me heen, maar als het op bijten/trappen aankomt, ben ik hard.. Mijn (ex)2jarige had de gewoonte gericht te trappen als hij voer kreeg.. (Hij stond in de opfok, maar als ik iets lekkers speciaal voor hem bij me had, zette ik hem ff in de stal om even rustig alleen te kunnen eten..)
Geloof me, die heeft toch echt een paar goede trappen onder zijn pens terug gehad hoor.. Heeft het wel nooit meer gedaan..
sorry, maar dat vind ik toch echt niet kunnen. dat vind ik dan ook het tegenovergestelde van NH.
maar goed, iedereen voed zijn/haar paard op hun eigen manier op...
Herve schreef:nine1987 schreef:Nu krijg ik julle wss allemaal over me heen, maar als het op bijten/trappen aankomt, ben ik hard.. Mijn (ex)2jarige had de gewoonte gericht te trappen als hij voer kreeg.. (Hij stond in de opfok, maar als ik iets lekkers speciaal voor hem bij me had, zette ik hem ff in de stal om even rustig alleen te kunnen eten..)
sorry, maar dat vind ik toch echt niet kunnen. dat vind ik dan ook het tegenovergestelde van NH.
maar goed, iedereen voed zijn/haar paard op hun eigen manier op...
Herve schreef:dit is idd NH van een hoog niveau. een hoog niveau. dat betekent dus dat deze man zeker niet eergisteren is begonnen met dit werk. en als je even kijkt slaat hij het paard niet op de gevoelige plekken (buik, neus, enz.) en slaat hij ook zeker niet altijd. het grootste deel is hij aan het dreigen naar de achterhand en daarna raakt hij het paard pas, ja. en ik wil ook zeker niet zeggen dat dat niet hard gaat, ik vind het alleen niet kunnen als je een paard eens even lekker (in de stal, waar het paard opgesloten zit) onder de buik te schoppen. en misschien moeten we ook even bedenken dat als paarden elkaar schoppen of bijten het ook de meeste tijd niet eens geraakt is.
daarom zeg is ook; KIJK eerst eens naar een kudde ook daar zie je weer terug dat dat het de meeste tijd om dreigen gaat...
maar verbeter me als ik iets totaal fout zeg hoor.
Herve schreef:ik zou, denk ik, hem een behoorlijke klap tegen zijn kont verkopen. met de platte hand of met een halstertouw als ik die toevallig in mijn hand heb.
maar even over jou reactie; wil je dan zeggen dat bij bijvoorbeeld nine de rangorde nog niet is bepaalt? want ik zou nooit zo een paard onder de buik schoppen. ik zou zoizo een paard nooit pijn doen. ik ben van mening dat dat gewoon niet helpt. ik ben het zeker met je eens dat hij het dan nooit meer zal doen. maar ik ben er ook van overtuigt dat de pony er voor zichzelf niet zekerder van word.
oke, nu heb ik een hele sceptische, gevoelige pony, die echt een soort faalangst heeft. dat komt natuurlijk door zijn verleden, dus als ik mijn pony een schop onder zijn buik zou geven, zou hij nooit meer op die plek durven te komen, en zou onze band ook ernstig geschaad zijn...
het is ook denk ik met welk paard (of pony) je werkt. maar ik blijf er bij dat ik een paard schoppen onder zijn buik (of eigenlijk waar dan ook) niet goed vind.
maar ik zeg dan ook; iedereen zijn eigen manier. die respecteer ik, ook al zou ik het zelf niet zo doen.
(en zeg maar Nynke hoor)
Herve schreef:ik zou, denk ik, hem een behoorlijke klap tegen zijn kont verkopen. met de platte hand of met een halstertouw als ik die toevallig in mijn hand heb.
maar even over jou reactie; wil je dan zeggen dat bij bijvoorbeeld nine de rangorde nog niet is bepaalt? want ik zou nooit zo een paard onder de buik schoppen. ik zou zoizo een paard nooit pijn doen. ik ben van mening dat dat gewoon niet helpt. ik ben het zeker met je eens dat hij het dan nooit meer zal doen. maar ik ben er ook van overtuigt dat de pony er voor zichzelf niet zekerder van word.
Herve schreef:tja, iedereen zijn eigen mening. ik respecteer jullie manier, dan zou het ook fijn zijn als jullie mijn manier respecteren. ik snap best dat je grenzen moet stellen, maar een band op basis van pijn?? :S dat vind ik toch een beetje scheef... maar ja, ik snap dat iedereen zijn eigen menig en manier heeft. daar kan je over discussieeren, daar is een forum voor (wat een mooi systeem;)), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik zomaar mijn princiepes ga veranderen.
Herve schreef:tja, iedereen zijn eigen mening. ik respecteer jullie manier, dan zou het ook fijn zijn als jullie mijn manier respecteren. ik snap best dat je grenzen moet stellen, maar een band op basis van pijn?? :S dat vind ik toch een beetje scheef... maar ja, ik snap dat iedereen zijn eigen menig en manier heeft. daar kan je over discussieeren, daar is een forum voor (wat een mooi systeem;)), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik zomaar mijn princiepes ga veranderen.
Waratje schreef:Herve schreef:tja, iedereen zijn eigen mening. ik respecteer jullie manier, dan zou het ook fijn zijn als jullie mijn manier respecteren. ik snap best dat je grenzen moet stellen, maar een band op basis van pijn?? :S dat vind ik toch een beetje scheef... maar ja, ik snap dat iedereen zijn eigen menig en manier heeft. daar kan je over discussieeren, daar is een forum voor (wat een mooi systeem;)), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik zomaar mijn princiepes ga veranderen.
Nee, je hoeft niet zomaar je principes te veranderen, maar wel proberen te begrijpen wat de boodschap is die een ander over wil brengen.
Nee, ik heb geen band met mijn jonge paard die gebaseerd is op pijn, die band is gebaseerd op begrip en liefde en juist omdat ik die band heb neem ik de moeite om in bepaalde situaties heel duidelijk in te komen met als resultaat dat ik haar nu met normale aanwijzingen kan corrigeren wanneer dat nodig is. En weet je wat nou zo aardig is? Ik heb nu veel meer mogelijkheden om haar te belonen en hoef veel minder te corrigeren, want ze weet nu dat er grenzen zijn, weet waar ze zitten en ook dat ze binnen die grenzen een heel prettig leven heeft.
Maar goed, gezien je leeftijd zul je dit soort paarden nog niet in de praktijk zijn tegen gekomen, dan is het moeilijker om te begrijpen dat dit echt wel eens nodig is.
Herve schreef:ja, dat kan ik me zeker voorstellen. maar ik vind dat je de tijd moet NEMEN om een band op te bouwen. als je de tijd niet hebt, vind ik dat je er helemaal niet aan moet beginnen. maar ik snap dat er mensen zijn die dat wel doen.