paard/pony slaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:48

Nu krijg ik julle wss allemaal over me heen, maar als het op bijten/trappen aankomt, ben ik hard.. Mijn (ex)2jarige had de gewoonte gericht te trappen als hij voer kreeg.. (Hij stond in de opfok, maar als ik iets lekkers speciaal voor hem bij me had, zette ik hem ff in de stal om even rustig alleen te kunnen eten..)

Geloof me, die heeft toch echt een paar goede trappen onder zijn pens terug gehad hoor.. Heeft het wel nooit meer gedaan..
En ja, t was toen ook nog een hengst..

daphneM

Re: paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:50

Nine: Nee hoor helemaal mee eens!..

Paarden zijn niet gek, en weten precies wat ze wel en niet kunnen, en hoe ver ze kunnen gaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:53

Ben verder altijd correct tegen mijn paarden hoor..
Maar zo zacht als dat t kan en zo hard als dat t moet (ofzoiets was t toch?)

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een meisje op mijn oude manege, die had ook een jong paard (3.5) die had ze van veulen af aan.. Paardlief mocht alles, maar duwde haar ook gewoon aan de kant als ze de stal inliep, dook de voerbak in voordat er uberhaupt iets inzat en sleurde haar zo ongeveer naar de wei..

Nee dank je.. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:59

nine1987 schreef:
Nu krijg ik julle wss allemaal over me heen, maar als het op bijten/trappen aankomt, ben ik hard.. Mijn (ex)2jarige had de gewoonte gericht te trappen als hij voer kreeg.. (Hij stond in de opfok, maar als ik iets lekkers speciaal voor hem bij me had, zette ik hem ff in de stal om even rustig alleen te kunnen eten..)

Geloof me, die heeft toch echt een paar goede trappen onder zijn pens terug gehad hoor.. Heeft het wel nooit meer gedaan..

sorry, maar dat vind ik toch echt niet kunnen. dat vind ik dan ook het tegenovergestelde van NH.
maar goed, iedereen voed zijn/haar paard op hun eigen manier op...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:12

Herve schreef:
nine1987 schreef:

sorry, maar dat vind ik toch echt niet kunnen. dat vind ik dan ook het tegenovergestelde van NH.

Hoezo tegenovergestelde van NH? Een van de credo's binnen de NH is: "Zo hard als het moet, zo zacht als het kan". Had je bij gericht trappen of een directe aanval dan met opgeheven vingertje "foei" willen roepen?
Een gerichte trap, kan hij een gerichte trap terugkrijgen. Meteen, hoef ik nieteens bij na te denken. Je hebt namelijk maar een paar seconden om te reageren, anders is iedere correctie een mishandeling. Het paard weet na na bepaalde tijd niet meer waarvoor je hem dan corrigeert. Maar als ik hem van me af heb gehouden, en dan raak ik hem waar ik hem raken kan, dan ga ik daarna nadenken hoe we dergelijke situaties in de toekomst kunnen voorkomen. Kan is groot dat het - omdat je in de intensiteit hebt gecorrigeert die nodig was - voorgoed van het probleem afbent. Omdat je één keer bent ingekomen in een intensiteit die aankwam.
Corrigeer je niet op tijd, of ben je te soft, kan de correctie averechtse gevolgen hebben.

NH is niet alleen maar je paard instralen en een dansje om hem heen maken bij het licht van de volle maan. Dat is gericht inkomen als de situatie daarom vraagt. In een intensiteit die nodig is en die aankomt.
Zie onderstaand filmpje: paard steigert als je wat van hem vraagt. Vanaf de grond en in het zadel. Kijk goed, en zie dat Chris Cox (NH-er) het paard wel degelijk een paar keer met de leadrope raakt...

http://www.youtube.com/watch?v=kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/watch?v=R9IBHkrM ... re=related

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:09

dit is idd NH van een hoog niveau. een hoog niveau. dat betekent dus dat deze man zeker niet eergisteren is begonnen met dit werk. en als je even kijkt slaat hij het paard niet op de gevoelige plekken (buik, neus, enz.) en slaat hij ook zeker niet altijd. het grootste deel is hij aan het dreigen naar de achterhand en daarna raakt hij het paard pas, ja. en ik wil ook zeker niet zeggen dat dat niet hard gaat, ik vind het alleen niet kunnen als je een paard eens even lekker (in de stal, waar het paard opgesloten zit) onder de buik te schoppen. en misschien moeten we ook even bedenken dat als paarden elkaar schoppen of bijten het ook de meeste tijd niet eens geraakt is.
daarom zeg is ook; KIJK eerst eens naar een kudde ook daar zie je weer terug dat dat het de meeste tijd om dreigen gaat...
maar verbeter me als ik iets totaal fout zeg hoor.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:52

Herve schreef:
nine1987 schreef:

Wat moet ik dan doen? met mijn vingertje wijzen en foei zeggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:08

Herve schreef:
dit is idd NH van een hoog niveau. een hoog niveau. dat betekent dus dat deze man zeker niet eergisteren is begonnen met dit werk. en als je even kijkt slaat hij het paard niet op de gevoelige plekken (buik, neus, enz.) en slaat hij ook zeker niet altijd. het grootste deel is hij aan het dreigen naar de achterhand en daarna raakt hij het paard pas, ja. en ik wil ook zeker niet zeggen dat dat niet hard gaat, ik vind het alleen niet kunnen als je een paard eens even lekker (in de stal, waar het paard opgesloten zit) onder de buik te schoppen. en misschien moeten we ook even bedenken dat als paarden elkaar schoppen of bijten het ook de meeste tijd niet eens geraakt is.
daarom zeg is ook; KIJK eerst eens naar een kudde ook daar zie je weer terug dat dat het de meeste tijd om dreigen gaat...
maar verbeter me als ik iets totaal fout zeg hoor.

Ik kijk ook naar de kudde en ik zie dat confrontaties doorgaans niet nodig zijn omdat de pecking order al bepaald is. Ook in een kudde komen er echter situaties voor waarin de positie van een paard binnen de kudde bepaald moet worden, en dat gaat er soms hardhandig aan toe. In een dergelijke situatie komt het paard fysiek hard in, en kan hij niet meer volstaan met dreigen.

Herve, je moet onderscheid maken tussen een situatie waarin de posities van paarden binnen de kudde bepaald is, en waar negen van de tien keer een lelijk gezicht of een opgeheven voetje volstaat, of een serieuze aanvaring tussen twee paarden die fysiek inkomen tot de situatie duidelijk is.

Je hoeft echt niet te pas en te onpas en bij iedere correctie te gaan meppen. Als je geen andere manier hebt om je paard te corrigeren dan een mep of die schop, dan ben je niet goed bezig. Maar als een paard een grens overschrijdt, en dat is voor iedereen verschillend, net zoals die grenzen bij ieder paard en bij iedere situatie verschillend zijn, dan moet je echt inkomen in een intensiteit die aankomt. Als jij bij een overtreding op bijv. de poetsplaats, in het weiland of in de rijbak eerst uitgebreid de tijd neemt om het paard in zijn box te zetten en hem daar lekker af te tuigen is dat mishandeling. Als jij met dat paard in die box staat en hij trapt gericht, weet dan ook dat daar een reactie op behoort te volgen...je hebt 20 seconden om na te denken hoe je dat in dergelijke situaties toe zou passen. Wat zou jij gaan doen?

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:55

ik zou, denk ik, hem een behoorlijke klap tegen zijn kont verkopen. met de platte hand of met een halstertouw als ik die toevallig in mijn hand heb.
maar even over jou reactie; wil je dan zeggen dat bij bijvoorbeeld nine de rangorde nog niet is bepaalt? want ik zou nooit zo een paard onder de buik schoppen. ik zou zoizo een paard nooit pijn doen. ik ben van mening dat dat gewoon niet helpt. ik ben het zeker met je eens dat hij het dan nooit meer zal doen. maar ik ben er ook van overtuigt dat de pony er voor zichzelf niet zekerder van word.

oke, nu heb ik een hele sceptische, gevoelige pony, die echt een soort faalangst heeft. dat komt natuurlijk door zijn verleden, dus als ik mijn pony een schop onder zijn buik zou geven, zou hij nooit meer op die plek durven te komen, en zou onze band ook ernstig geschaad zijn...
het is ook denk ik met welk paard (of pony) je werkt. maar ik blijf er bij dat ik een paard schoppen onder zijn buik (of eigenlijk waar dan ook) niet goed vind.

maar ik zeg dan ook; iedereen zijn eigen manier. die respecteer ik, ook al zou ik het zelf niet zo doen.
(en zeg maar Nynke hoor ;))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:13

Een correctie behoor je zo te doseren dat hij aankomt. Je krijgt geen tweede kans. Dus vlakke hand of halster/halstertouw op de kont, daar staat die van mij niet van te kijken. Het is misschien juist beter om de correctie te overdoseren. Want een correctie waar een paard niet van onder de indruk is, die had je niet mogen geven, want die creeert ruis en leert een paard dat hij je niet serieus hoeft te nemen.

Een jonge tweejarige hengst, die misschien net uit de opfok komt, daar zijn de verhoudingen nog niet duidelijk nee. Bovendien krijg je met een hengst ook nog eens met hormonen te maken. Een hengst zal altijd proberen je de baas te worden, dat ligt in zijn aard. Dat doen de hormonen, bij de een op wat jongere leeftijd dan de ander, bij de ene hengst wat intensiever dan de ander. Als een hengst die confrontatie zoekt, moet je daar op ingaan. Laat je het toe, gaat het van kwaad tot erger.

Dus Nynke, het kan best dat je schoppen onder de buik not done vindt. Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord hoe jij het op zou lossen als jij bij een paard in de box staat en hij haalt gericht naar je uit en je hebt 20 seconden om hem te corrigeren. Of laat je deze ongehoorzaamheid gewoon toe, omdat jij uit principe tegen die schop bent?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:19

Herve schreef:
ik zou, denk ik, hem een behoorlijke klap tegen zijn kont verkopen. met de platte hand of met een halstertouw als ik die toevallig in mijn hand heb.
maar even over jou reactie; wil je dan zeggen dat bij bijvoorbeeld nine de rangorde nog niet is bepaalt? want ik zou nooit zo een paard onder de buik schoppen. ik zou zoizo een paard nooit pijn doen. ik ben van mening dat dat gewoon niet helpt. ik ben het zeker met je eens dat hij het dan nooit meer zal doen. maar ik ben er ook van overtuigt dat de pony er voor zichzelf niet zekerder van word.

oke, nu heb ik een hele sceptische, gevoelige pony, die echt een soort faalangst heeft. dat komt natuurlijk door zijn verleden, dus als ik mijn pony een schop onder zijn buik zou geven, zou hij nooit meer op die plek durven te komen, en zou onze band ook ernstig geschaad zijn...
het is ook denk ik met welk paard (of pony) je werkt. maar ik blijf er bij dat ik een paard schoppen onder zijn buik (of eigenlijk waar dan ook) niet goed vind.

maar ik zeg dan ook; iedereen zijn eigen manier. die respecteer ik, ook al zou ik het zelf niet zo doen.
(en zeg maar Nynke hoor ;))

Soms helpt het pijndoen wel. Ik doe het ook liever niet, maar als mijn zeer dominante verzorgShet gericht wil trappen, dan kan ze een trap terug verwachten. En als je kijkt wat ze naar de andere paarden doet, is mijn schop onder haar kont daar niets bij...

Edit:
@ Cassidy: je hebt toch maar 3 seconde? En geen 20?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:50

Herve schreef:

Een klap met de platte hand stelt niet zoveel voor bij een paard dat gericht naar je uithaalt. Je doet er jezelf meer pijn mee dan het paard en je hebt grote kans dat het paard dan nog een keer naar je uithaalt. Dat halstertouw kan wel werken, maar dat heb je niet altijd in je hand. Als een paard naar je uithaalt, reageer je snel met wat je voor handen hebt, heb je niet zinvols in je hand, dan is het maat 38 die mag aankomen en in principe daar waar je raken kunt.
In januari heb ik een jong paard gekocht dat erg gemakkelijk sloeg als dingen haar niet aanstonden, daar was ze duidelijk jaren mee weg gekomen. Heel opvallend was dat in de eerste maand ze een paar keer een schop gekregen heeft en daarna opeens veel rustiger was. Ze zocht grenzen op en ze kreeg eindelijk een grens...... Dat gaf haar juist een stukje zekerheid.
Het is zeker niet mijn gewoonte om paarden maar af te rossen, ondertussen is het betreffende paard een stuk gemakkelijker en liever in de omgang en kan ze over het algemeen met vrij kleine aanwijzingen worden gestuurd en gecorrigeerd, wat ook mijn voorkeur heeft (weet je wel hoeveel energie het kost om zo hoog te schoppen?) :D

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:20

tja, iedereen zijn eigen mening. ik respecteer jullie manier, dan zou het ook fijn zijn als jullie mijn manier respecteren. ik snap best dat je grenzen moet stellen, maar een band op basis van pijn?? :S dat vind ik toch een beetje scheef... maar ja, ik snap dat iedereen zijn eigen menig en manier heeft. daar kan je over discussieeren, daar is een forum voor (wat een mooi systeem;)), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik zomaar mijn princiepes ga veranderen.
@eskegirl: mij is idd ook geleerd dat je niet 20 sec. moet wachten als je toch moet slaan. het moet een reflex zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:24

Ik heb geen band op een basis op pijn met mijn dominante verzorgShet. Ik heb mijn grenzen, en als zij die overtreed, dan laat ik merken dat dat de grens is. En dat kan niet altijd lief. Ik geef meestal eerst een waarschuwing met de stem. 2e keer is schop/mep.
Maar ieder zijn eigen methode :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:38

Herve schreef:
tja, iedereen zijn eigen mening. ik respecteer jullie manier, dan zou het ook fijn zijn als jullie mijn manier respecteren. ik snap best dat je grenzen moet stellen, maar een band op basis van pijn?? :S dat vind ik toch een beetje scheef... maar ja, ik snap dat iedereen zijn eigen menig en manier heeft. daar kan je over discussieeren, daar is een forum voor (wat een mooi systeem;)), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik zomaar mijn princiepes ga veranderen.

Ik krijg de indruk dat je niet snapt waar we het over hebben.
Wij hebben het over de incidentele correctie fase 4 of hoger, waar een paard serieus van onder de indruk is.
Jij hebt het over de standaard opvoeding van een paard waar de enige manier van benaderen en corrigeren die mep is, of die schop.
Iemand die niet meer in zijn rugzak heeft zitten om met een paard te communiceren dan die mep of die schop, is idd verkeerd bezig.
Maar ga geen appels met peren vergelijken, want dan gaat deze discussie nergens over.

Principes zijn er om je te leiden in het leven, en niet om je leven te beperken.
Een paard dat zijn grenzen duidelijk gewezen krijgt, zal je er des te meer om respecteren. Een paard zoekt een leider, kun jij die niet voor hem zijn, gaat hij het zelf invullen. En geloof me maar, de meeste paarden zijn blij als jij dat voor ze wilt zijn. Hebben ze een rug waarachter ze zich bij gevaar kunnen verschuilen.

En nu heb ik nog steeds een antwoord op mijn vraag hoe jij het aan wilt pakken als een paard je in de box aanvliegt of in een hoek zet en gericht gaat trappen. Ik wil niet horen wat je niet wilt doen, ik wil horen hoe je het denkt aan te pakken.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:08

Herve schreef:

Nee, je hoeft niet zomaar je principes te veranderen, maar wel proberen te begrijpen wat de boodschap is die een ander over wil brengen.
Nee, ik heb geen band met mijn jonge paard die gebaseerd is op pijn, die band is gebaseerd op begrip en liefde en juist omdat ik die band heb neem ik de moeite om in bepaalde situaties heel duidelijk in te komen met als resultaat dat ik haar nu met normale aanwijzingen kan corrigeren wanneer dat nodig is. En weet je wat nou zo aardig is? Ik heb nu veel meer mogelijkheden om haar te belonen en hoef veel minder te corrigeren, want ze weet nu dat er grenzen zijn, weet waar ze zitten en ook dat ze binnen die grenzen een heel prettig leven heeft.
Maar goed, gezien je leeftijd zul je dit soort paarden nog niet in de praktijk zijn tegen gekomen, dan is het moeilijker om te begrijpen dat dit echt wel eens nodig is.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:31

de mijne heeft wel regelmatig een tik mogen verwachten of iets. als ie gericht zit te trappen naar me kan ie er een terug krijgen, als ie bijt wat ie vroeger vaak deed, "bijt" ik als t ware terug. Ik pak er dan vast bij der neus en meestal heb ik dan meteen reactie en is het ook over.
Mijn pony wil ook altijd bijten bij het op doen van de deken. dit pak ik ook zo aan, en dan negeren. dit hoeft maar 1x en dan begrijpt ze dat ze het niet mag doen. En soms is zelfs een "schreeuw" genoeg. gelukkig hoef ik haar niet zoveel meer te straffen.
Ik ben van mening als je paard je schopt of bijt er een terug kan verwachten. Wel normaal en niet er op los blijven rammen. 1tik is wel genoeg.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:45

Waratje schreef:
Herve schreef:

Nee, je hoeft niet zomaar je principes te veranderen, maar wel proberen te begrijpen wat de boodschap is die een ander over wil brengen.
Nee, ik heb geen band met mijn jonge paard die gebaseerd is op pijn, die band is gebaseerd op begrip en liefde en juist omdat ik die band heb neem ik de moeite om in bepaalde situaties heel duidelijk in te komen met als resultaat dat ik haar nu met normale aanwijzingen kan corrigeren wanneer dat nodig is. En weet je wat nou zo aardig is? Ik heb nu veel meer mogelijkheden om haar te belonen en hoef veel minder te corrigeren, want ze weet nu dat er grenzen zijn, weet waar ze zitten en ook dat ze binnen die grenzen een heel prettig leven heeft.
Maar goed, gezien je leeftijd zul je dit soort paarden nog niet in de praktijk zijn tegen gekomen, dan is het moeilijker om te begrijpen dat dit echt wel eens nodig is.

oke, wat ik duidelijk wilde maken is dat mijn band met mijn pony gewoon bijna hetzelfde is als die van jou en die van vele anderen. wat ik bedoelde met 'een band gebaseerd op pijn' is dat ik mijn band niet heb opgebouwd uit schoppen. natuurlijk heeft ie wel eens een tik gehad maar echt slaan of schoppen heb ik nooit gedaan. en ik denk dat de relatie die ik met mijn pony heb echt niet veel verschilt van die van jullie.

en volgens mij is jullie boodschap dat jullie het op jullie manier doen, en jullie erin geloven en het effect heeft.
Zoals sharona zegt; als hij bijt bijt ik terug. dat is ook als het ware het gene wat ik doe, maar dat niet op de neus. en dan knijp ik hem niet, maar dat geef ik hem met een vlakke hand een tik op de schouder. misschien dat jullie nu my point of view wat beter begrijpen?

@ cassidy: ik snap zeker waar het hier over gaat, en dat het zeker niet niks is als hij met probeert te schoppen of bijten. ik weet nog dat hij me in het begin probeerde te bijten (was ik trouwens nog niet met NH bezig) en toen hem ik hem dus ook met mijn platte hand een tik gegeven. hij heeft het NOOIT meer gedaan. ik geef wel grenzen aan, maar dan op een subtielere manier. kom des noods kijken bij mij hoe braaf mijn pony is.
en even over jou vraag: die had ik al beantwoord: ik zou, denk ik, hem een behoorlijke klap tegen zijn kont verkopen. met de platte hand of met een halstertouw als ik die toevallig in mijn hand heb. heeft hij nog nooit gedaan, maar als ik dat zou doen schopt hij echt niet, geloof me.
goed genoeg geantwoord zo? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:01

Nog een vraagje. Je zegt dat je paard onder de indruk is geweest van de klap met de vlakke hand op zijn kont. Wat is jouw overtreffende trap als de klap met de vlakke hand op zijn kont geen effect zou hebben? Tot hoever ben jij bereid om te gaan?

De ervaringen die je met je eigen pony hebt, een pony waar je de tijd voor hebt om een band mee op te bouwen, een proces van vertrouwen en respect krijgen dat soms jaren kan duren, is geen referentiekader voor de aanvaringen die je kunt krijgen met een paard dat je nog maar net kent, en waar geen tijd voor hebt om een band mee op te bouwen omdat ze niet je eigendom zijn, je ze alleen maar moet beleren of sporadisch in handen krijgt.

Zou jij je dan niet kunnen voorstellen dat je - ook met NH - een keertje heel hard moet inkomen zodat een paard je überhaupt ziet staan en niet over je heenwalst?

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:13

ja, dat kan ik me zeker voorstellen. maar ik vind dat je de tijd moet NEMEN om een band op te bouwen. als je de tijd niet hebt, vind ik dat je er helemaal niet aan moet beginnen. maar ik snap dat er mensen zijn die dat wel doen.
en nog even op jou vraag: ik vind dat een hele moeilijke vraag. het eerste wat in me opkomt is wegspringen, maar als hij me echt in een hoek drijft... ik denk dat ik als ik iets in mijn hand heb hem daarmee sla. en zo niet... tja... mijn uiterste is dan toch wel een schop... wat niet je anders als je met je leven bedreigd word. maar ik hoop natuurlijk dat dat nooit nodig hoeft te zijn.

en op je andere vraag. dat zou ik me zeker wel kunnen voorstellen. sterker nog, het is me een keer overkomen. dat was denk ik in het 2e of 3e jaar dat ik les had (nog niet met NH). ik liep met de pony waar ik op reed. er stond een baal hooi dus daar wilde ze van eten, dus ik gaf haar een tik met mijn zweepje waarop ze uit het niets stijgerde. het was nogal een dominant ding.
maar goed. mijn instructrice greep gouw een longeerzweep en gaf haar een paar flinke tikken op haar buik. ik vond dat heel zielig, maar natuurlijk besefte ik wel dat ze anders letterlijk over me heen was gelopen.

haha. weer een heel verhaal. volgens mij nemen we een beetje hettopic over ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:22

Mensen die professioneel met paarden bezig zijn, krijgen toch doorgaans de tijd niet om een band met een paard op te bouwen. Niet igg zoals jij je dat voorstelt. Dat die band er wel komt, en zelfs in hele korte tijd komt, is te wijten aan het feit dat een prof heel duidelijk en soms heel erg hard zijn grenzen afbakend. Ook een NH-er doet dat. Dat krijg je echter doorgaans niet te zien, en als je het wel te zien krijgt, bijv. tijdens een demo, staat meteen de hele NH wereld op zijn kop.

Ik vind het verder niet zo erg als je uitgebreid antwoord geeft, omdat ik dan beter in kan schatten uit welk standpunt je praat. Met oneliners kan ik niet zoveel.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:24

Ik heb mijn paard 1x een klap gegeven omdat hij me wilde bijten.....nooit meer gedaan daarna ;)
Hij had er een handje voor rond te draaien als hij aan de muur staat en mij omver te bulldozeren.....heb ik 3x gecorrigeerd met een trap onder zn kont en ook dit probleem is opgelost.
Nu vinden mensen dit sielug maar ik ben graag in 1x duidelijk en meneer heeft het dus begrepen en reageert nu al op een hé :D :+

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:54

Herve schreef:
ja, dat kan ik me zeker voorstellen. maar ik vind dat je de tijd moet NEMEN om een band op te bouwen. als je de tijd niet hebt, vind ik dat je er helemaal niet aan moet beginnen. maar ik snap dat er mensen zijn die dat wel doen.

Wat doe jij dan als je een jong paard koopt dat erg losse achterpootjes heeft? Ga je dan eerst een band opbouwen met het risico dat je dat moet uitstellen omdat je in het ziekenhuis ligt met een verbrijzeld been of geef je direct vanaf dag 1 aan dat slaan ongewenst is en dreigen naar mensen niet meer aan de orde is?
Want dat is de situatie waarin ik mijn jonge paard een paar keer die schop heb verkocht. De eerste twee weken liep ik echt niet om haar kont heen, maar dat is nu geen probleem meer.
Strikt genomen is het de bedoeling dat je helemaal niet hoeft te reageren op een paard dat slaat of bijt, je moet zorgen dat je dit voor bent. Mijn jonkie kreeg ook al op haar lazer voor het (serieus) dreigen, het is niet, NOOIT te accepteren gedrag in mijn ogen. Een paard mag bij mij altijd aangeven wat ze ergens van vinden, daar zal ik ook rekening mee houden, maar fysiek geweld kan ik gewoon niet tolereren voor mijn eigen veiligheid en die van andere mensen die met haar te maken hebben.

Ik realiseer me best dat jij niet zomaar in de bovenstaande situatie komt, want zo'n paard is niet geschikt voor een 12-jarige. Jouw ouders zullen heus wel zorgen dat je met een opgevoede pony aan de slag gaat en dan is het normaal gesproken niet nodig om hard in te komen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:10

morgen ga ik even reageren... anders moet ik weer zo'n verhaal typen en mijn vingers die met ongeveer 120 km. ph. over het toetsenbord gaan zijn een beetje moe ;)

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:29

Ik ben maar een simple meisje..NH heb ik me nooit in verdiept, dus weet er niets van. Weet wel dat alles wat ik met mijn paard doe, voor de lol is. Daar heb ik hem voor..voor de lol.
Ik ben goed voor mijn paard, en ik verwacht dat ie goed voor mij is. En goed voor mij is niet: bijten,slaan,schoppen, happen,wei in rennen of weet ik veel wat voor ellende.
Hij heeft me een keer gebeten, en heeft daarvoor direct een ferme tik gehad. Tot nu niet meer gedaan.
Hij heeft een keer zijn stal in willen rennen (ja er lag eten in) , toch even terug op zijn plek gezet. Tot nu niet meer gedaan.
Ik heb geen zin in onveilige situaties omdat mijn paard denkt de baas te zijn over mij. Ik heb daar een aantal ongelukken door zien gebeuren, en persoonlijk wil ik dat gewoon niet.
Ik ben na het uitdelen van zo'n tik wel direct weer terug in staatje normaal. klaar is klaar. Ook zal ik hem niet straffen omdat ie naar een vlieg wil happen, en ik sta daar toevallig tussen..(gebeurde me vorige week..hij schrok er zelf van :(:) ..)