op natuurlijke manier shet beleren voor de wagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:51

ik ben echt 12. dus dank je wel voor het compliment.
je mag best weten wat voor ervaring i heb opgadaan.

mijn eerste pony kreeg ik zo´n anderhalf jaar geleden. het was een 3 (of 4, weet ik zo snel niet meer) jarige merrie die net onder het zadel beleerd was. een felle maar hele lieve pony. zo stond op een pension met ruim 80 paarden. voor zo'n jonge pony natuurlijk heel stressvol. helaas was ik toen nog niet in staat te bepalen dat het misschien wel beter was voor de pony om aar op een rustiger pention neer te zetten.
maar goed. ik had haar zo'n 2 weken en je merkte gewoon dat ze heel erg naar mij toe trok omdat ik de enige was waar ze op dat momet sneun aan kon houden. maar op een dag waren we aan het rijden (ik had les) en ze deed het wonderbaarlijk goed. ze maakte alleen af en toe de volte te groot, dus mijn instructrice stelde voor om te kijken hoe de op de zweep reageerde. zo gezegd zo gedaan, en toen ze weer lastig deed, gaf ik haar een tikje. op dat moment sloeg ze op hol en sjeesde de hele bak door. zo heb ik er nog een aantal rondjes op gezeten tot ze plots vlak voor de bakrand halt hield. ik viel er voorover vanaf.
maag goed. ik ben nooit een 'miepje' geweest, dus hup er weer op.
na een paar voltes wilde ik wer gaan aandraven (zweep was trouwens al weggelegd) en zomaar stormde ze weer op de bakrand af. mijn instructrice moest opzijspringen, anders was ze zo over d'r heen gelopen.
Dance (zo heet de pony) wilde mij er af hebben en ze was helemaal in paniek. tot ze dus weer tot stilstand kwam voor de bakrand en ik viel er weer af, maar dit keer tegen de rand aan.
ik was eventjes weg en werd schijbaar helemaal blauw omdat ik geen lucht meer kreeg. 112 gebeld, maar gelukkig was er niets aan de hand afgezien van wat gekneusde ribben.

misschien snap je wel dat dit een hele traumatische ervaring voor mij is geweest (nog steeds, ik zit te trillen terwijl ik dit zit te typen), en al helemaal toen de pony weer weg moest van mijn ouders omdat ze 'onberekenbaar' was.
ik denk gewoon dat het te veel voor haar was en alles te snel is gagaan voor haar.
dus vandaar dat ik, toen ik herve, mijn nieuwe pony, kreeg, het echt rustig aan wilde doen. en echt het paard wilde leren begrijpen.

sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik wil dat je het goed begrijpt.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:52

Johanna59 schreef:
stef schreef:
Mag ik vragen of je inderdaad 12 bent? zo kom je in je schrijven nl niet over (en als je wel 12 bent, is dit dus een compliment ;) )

Mag ik ook vragen (mag ook per pb) wat voor slechte ervaring je opgedaan hebt? Want tja, een slechte ervaring door een ander wil natuurlijk niet zeggen dat jij het ook zo moet doen.
Verder vind ik het wel top dat je niet zelf aan gaat klooien, ongeacht of je kiest voor je eigen manier of de tradionele manier :j

Die indruk had ik ook al. De leeftijd van 12 geloof ik niet echt.

geboren op 20 november 1998, reken maar na :p

LadyMadonna

Re: op natuurlijke manier shet beleren voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:59

Ik snap dat dat idd een traumatische ervaring is geweest, maar het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Traditioneel en NH zijn IMO prima te combineren. Ik ben aardig traditioneel, maar probeer wel te begrijpen waarom een paard op een bepaalde manier reageert.
NH is niet heilig, net zo goed als dat traditioneel niet heilig is.
Wat ik doe is dat ik naar diverse trainingsmethodes kijk, en daarvan gebruik ik wat me aanspreekt. Wat me niet aanspreekt laat ik links liggen. Zo heb je van alles een beetje.

Dat je pony zo heftig op een simpel tikje reageerde klopt ook niet helemaal. Is geen normale reactie voor een normale pony. Wellicht een pony met een verleden? Of juist een heel dominant ding? Is vanaf hier niet te beoordelen.

Ik ben zelf van zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. Met andere woorden: Paard lief = ik lief, paard niet lief = ik niet lief.

Ik weet overigens niet waar je ergens woont, maar je bent altijd welkom om eens aan mijn combinatie te "snuffelen", mijn pony's is zo'n ontzettend braaf dier.. En dan zal je zien dat ook al is het geen NH methode, dat er geen geweld bij komt kijken of wat dan ook

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:08

ik snap jou manier van kijken helemaal.
en ik denk dat de combinatie van de nieuwe omgeving (ze was geboren en beleerd op een boerderij met nog 2 andere paarde , haar vader en moeder) en gewoon het te snel gaan, haar aanleiding is geweest. anders kan ik ook niets bedenken.

ik woon in zeewolde (flevoland).
mijn ouders hadden altijd zoiets van, niet zeuren, je gaat er gewoon weer op. dat heeft het achteraf allemaal nog erger gamaakt. zoals ik al zei: ik begin al te trillen als ik erover praat en al helemaal als ik iemand anders zie 'ruzie' met zijn paard zit terwijl hij erop zit.
maar ik zou het heel leuk vinden om weer nieuwe dingen te zien.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:15

ik ga nu even naar herve, en daarna komen er vriendinnen, dus ik denk dat ik morgen weer ga reageren.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:48

ben er weer ;p

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:13

er reageerd niemand meer dus van mij mag er een slotje op...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:25

Er valt niet zoveel te reageren, want jij kan geen duidelijk antwoord geven op wat er mis is met de traditionele manier en wat je dan anders zou willen zien, dus tja :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:40

Ik weet ook niet helemaal wat je bedoeld met "natural" beleren voor de wagen. Mijn instructeur doet pakt in de eerste stappen soms wel wat oefeningen van emiel voest mee, maar als je verder komt zijn er niet zoveel verschillende manieren om het aan te pakken. Ik bedoel op een gegeven moment ga je waarschijnlijk toch met oogkleppen aan de slag en dan heb je weinig mogelijkheden wbt werken met lichaamstaal ed.

Overgens denk ik dat je een beetje een slechte indruk hebt van de "traditionele" methode maar ik heb altijd het idee dat traditioneel en NH helemaal niet zoveel van elkaar verschillen. Veel dingen die je bij NH leert deden de nuchtere boeren allang naar mijn idee.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:55

maar volgens mij valt er ook weinig uit te leggen. ik weet immers ook niet hoe dat dan precies zou moeten.
dus sorry als het niet helemaal duidelijk is voor jullie, maar dat is het voor mij ook (nog) niet.
als ik meer weet of als ik een filmpje heb gevonden erover zal ik dat wel even posten.