Natural Horsemanshippers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noname4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:45

Citaat:
Dat stukje staat op Facebook, inclusief een filmpje hoe het uiteindelijke resultaat eruit zag nadat er meer tijd in is geinvesteerd. Is nog een hele discussie geweest op bokt of hij dergelijke dingen in een demonstratie had moeten laten zien of het beste achter gesloten deuren had kunnen houden.
Ik heb ook een stukje gezien waar Parelli bij het evenement RTTH (Road to the horse) bij de eerste pogingen om in het zadel te zitten, van het aan hem toegewezen paard stuiterde. Een paard, dat hij aan het eind van het evenement gekocht heeft, maar dat even terzijde. Ook de wetten van de zwaartekracht zijn op toepassing op Parelli & Co. Ze maken fouten, maar dat maakt dat wat ze onderwijzen beslist niet minder waardevol.

Ik heb nergens gezegd dat er totaal geen waarde zit in de theorie van Parelli, Roberts en co! Anders zou ik zelf nooit (gedeeltelijk) gebruik maken van hun technieken!
Ik stel alleen dat ze niet mogen overdrijven in hetgeen dat wordt onderwezen en het niet als onfeilbare technieken, toepasbaar door iedereen mogen aanprijzen! Zo kun je volgens Parelli nooit tot het hoogste level geraken als je niet perfect zonder bit en zonder zadel kan rijden, een theorie die ik deels volg daar de ruiters die ik les geef dit ook regelmatig moeten doen. Ik denk echter niet dat mensen zoals vb Edward Gal er zich mee gaan bezig houden om paarden als Totilas en Sister de Jeu zonder zadel te gaan rijden... Als ik de theorie bijgevolg letterlijk neem is Edward Gal volgens Parelli dus niet bekwaam ...
Daarom vond ik het goed dat het desbetreffende filmpje op internet kwam, je zag de theorie (voor even) falen. Nadien is het paard sterk gebeterd, wat bewijst dat Parelli idd (en gelukkig maar) een paardenmens met verstand van zaken is! Ik vond het echter zeer leerrijk dat alle "NH groupies" eens konden vasstellen dat niet alles in NH rozengeur en manenschijn is en dat je soms (voor het goed van het paard) "harder" moet optreden willen of niet, Parelli of niet.
Kortom ik vind NH iets geweldig, pas er ook veel zelf van toe maar ik blijf realistisch, niet iedere techniek werkt voor ieder paard en DVD kijken is nooit hetzelfde als een echte trainer naast je!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:09

Wat Parelli je leert zijn manieren om in dat hoofd van het paard te komen. "Put the relationship first". En hij leert je ook dat je een onafhankelijk zit moet hebben, en zachte handen, en wat je gewicht en de lichaamsspanning die jij hebt met dat paard doet. Ik denk niet dat hij bij het maken van bovenstaande uitspraak ruiters als Gal, of combinaties als Gal met Totilas voor ogen heeft. Gal weet hoe hij in dat koppie van bijv. Totilas, en alle andere paarden moet komen. Maar ga maar kijken op de gemiddelde stal, en op een doorsnee wedstrijd, en dan ga je snappen wat hij bedoelt.

Als je je verdiept in Parelli, kom je in zijn programma oa de horsenalities tegen. Er staan op Youtube filmpjes van Parelli's vrouw Linda met twee van haar paarden die een compleet andere aanpak vragen en dat dan ook krijgen. Ik vraag me dan ook af hoe je op het idee komt dat Parelli roept dat de aanpak voor ieder paard hetzelfde is? Of bedoel je dat het niet voor ieder mens toepasbaar is? Ga je dan niet te maken krijgen met een mega-ego van de persoon in kwestie? Je ego mag een relatie met je paard nooit in de weg gaan staan. Je ego kan wel een relatie met een leraar of trainer verstoren. En als dat niet klopt, je je ego niet opzij kunt zetten, is het hele opleidingstraject al gedoemd te falen.

Parelli Level 1 gaat om de veiligheid van de persoon op de grond en schept de basis voor de communicatie in het opleidingstraject wat daarop volgt. En dat vervolgtraject wordt echt specifiek voor dat paard bepaald. Tenminste, als je snapt waar je mee bezig bent, wat de essentie is van dat programma, en het geen "dingetje doen" wordt.

Filmpjes van Linda met Remmer en Allure:

Cassidy schreef:

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens dat een trainer die naast je staat en meteen in kan grijpen eigenlijk onvervangbaar is.
Maar instructie van DVD is altijd nog beter dan maar wat aanmodderen, onnodig hard te worden, de plaatselijke ruitershop in te duiken op zoek naar meer hardware, hulpteugels en andere toebehoren, of uiteindelijk het paard maar weg te doen omdat het toch niet lukt, het gevaarlijk wordt of je er geen plezier meer in hebt (en er als gevolg ook de middelen niet voor wilt uittrekken)...