Waarom is NH beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waarom is NH beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:12

Als je dan je paard slaat doe het dan wanneer ie het WEL doet. Dus wel als ie met de oren in de nek op je af komt steigeren of doelbewust een been optrekt om je te raken.

Als een paard iets NIET doet kan je altijd rustig nadenken waarom ie het niet doet en hoef je niet te slaan.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:09

Cassidy schreef:
thoraklover schreef:
Maarrrrr... Nu heb je NH methodes, je behandelt je paard volgens het boekje. Doe deze oefening blablabla en je krijgt de leiderschap over je paard. Ik ben daar de fout in gegaan, en mijn paard heeft me daar op een hardnekkige manier op gewezen. NH vind ik, is je aanpassen aan de natuur van het paard, het karakter, de omstandigheden, en daar naar handelen. En niet met een methode, zoals nu veel gedaan word. Wanneer je volgens methoden werkt, denk ik dat de goedheid niets verschild met de klassieke manier.

Wat als de methode nou inhoudt dat je je verdiept in ieder paard voordat je iets toepast? Ben je bekend met de horsenalities van Parelli?

Wat in elke NH methode wel terug komt, is verdieping. Toch is het bij Parelli en Voest toch met name oefeningen doen om de leiderschap te krijgen. Terwijl het veel simpeler kan naar mijn idee. Ik heb een half jaar lang oefeningen staan doen, dat leverde wel wat op, maar het meest leverde het me op om in mijn schoenen te gaan staan, consequent te zijn, respectvol te zijn en te luisteren naar mijn paard. Ik geloof niet in één bepaalde methode, want elk paard is verschillend, en elk paard heeft een andere behandeling nodig. Leg eens uit over de horsenalities van Parelli, daar heb ik nog niet van gehoord, ben wel benieuwt! :)

Lusitana schreef:
thoraklover schreef:
NH? Bij de klassieke manier heb ik het idee, dat er minder rekening word gehouden met het paard. Paarden reageren op ons, en als dat in negatieve zin is, word dat op de klassieke manier opgelost, en dat is bv. een klap verkopen. Terwijl wij de oorzaak waren. Met NH word er meer naar gekeken, waarom deed mijn paard dat? Waarom ging mijn paard steigeren onder het zadel? Inplaats van meteen een klap op de kop te geven, 'omdat ie niet luistert.' .

Klappen uitdelen hoort ook niet in klassiek!
Er is een manier van rijden ontstaan (doordat jan en alleman tegenwordig een paard kan kopen)die niks meer met klassiek te maken heeft en daar zit je nu mee te vergelijken. Maar dat is dus al een foute manier van met paarden omgaan die nergens in past. Je zult niet in boekjes zien van "sla je paard maar als hij het niet doet".

Daar heb ik nog niet aangedacht, fijn dat je me daar op attent maakt :j . Maar nu ben ik wel benieuwt wat er met klassiek bedoeld word buiten het rijden om :) .

Anne_GTI schreef:
Als je dan je paard slaat doe het dan wanneer ie het WEL doet. Dus wel als ie met de oren in de nek op je af komt steigeren of doelbewust een been optrekt om je te raken.

Als een paard iets NIET doet kan je altijd rustig nadenken waarom ie het niet doet en hoef je niet te slaan.

Ik snap je reactie niet helemaal.. Dat leg ik volgens mij uit in mijn post? Als mijn paard met zijn oren in z'n nek op me afkomt laat ik duidelijk weten waar mijn ruimte is, en als hij doordendert, dan krijgt hij een klap. Ik bedoel, ik heb duidelijk een grens aangegeven, hij heeft ervoor gekozen om er doorheen te denderen, dan kan hij een klap verwachten. Net als de reactie bij een paard waarbij hij dit doet. Wanneer ik niet mijn ruimte heb aangegeven, dus hij nadert van achteren of ik sta er slapjes bij en hij dondert mijn ruimte in, dan ben ik al te laat. Als ik heb nu sla is het eigenlijk onredelijk. Toch gebeurd dit veel, dat mensen slaan terwijl ze er eigenlijk bijstonden dat hij in de ruimte mocht komen (passief, in plaats van actief, je staat bv. met kromme schouders, doet misschien wel een stap achteruit, dit is voor een paard het teken om in je ruimte te komen). Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:32

thoraklover schreef:
. Leg eens uit over de horsenalities van Parelli, daar heb ik nog niet van gehoord, ben wel benieuwt! :

Ik heb een website voor je, en een tweetal grondwerksessies met paarden van verschillende persoonlijkheden. Bekijk de filmpjes maar. In het geval van Parelli is het niet een mate van verdieping, het is het vooraf bekijken hoe de paardenpersoonlijkheid is en je aanpak daarop aanpassen. Kijk maar:

Website: http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/
Onderaan de pagina de link naar de engelse horsenality chart in .pdf formaat.
Of klik meteen op deze link: http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf

Wil je de nederlandse uitleg hebben:

http://www.happyhorsemanship.nl/horsenality_chart.html

Horsenality chart:

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxT ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1i ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx ... re=related

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaF ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy ... re=related

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:35

Ik heb het een beetje gelezen en twee filmpjes gekeken, en ik denk dat ik het nu ongeveer snap. Iets stoort me aan Parelli, maar ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.. Het lijkt een soort handleiding, en ik geloof niet dat paarden een bepaalde handleiding heeft. Het is toch een beetje van: Heb je een rustig, kalm paard en doe je dit en dat heb je een vurig, dominant paard dat doe je dit en dat en dan volg je de volgende stap. Ik denk dat het ook met name bij de eigenaar ligt, ben je een vrolijk, druk mens, dan heeft dat ook weer invloed op je paard, ben je een dominant, een beetje in een dipje, snel aangebrand mens, dan zal je paard dat ook spiegelen. Ben je erg onzeker, dan zal je paard sneller over je heen lopen, sneller schrikken etc. Ze kijken alleen maar naar het paard met de handleiding, minder naar de karakter van het mens. Deze indruk krijg ik, correct me if I'm wrong.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:45

Nee, zo moet je het niet zien. Het geeft je de nodige "tools" die je nodig hebt om karakter eigenschappen te herkennen en er mee om te gaan. Maar wat Parelli heel duidelijk meegeeft is dat je moet handelen met het paard wat je op dat moment voor je hebt staan. Dat houdt in dat een heel rustig paard in een bepaalde situatie wel heel angstig kan zijn en zich dus ook heel anders kan gedragen dan je normaal van hem gewend bent en andersom natuurlijk. Het gaat er juist om dat je continue kan registreren wat een paard doet en waarom hij dat doet en daarop moet je jezelf steeds aan kunnen passen.

Dus lang niet zo systematisch als je zou denken! ;)

Dan nog een eigen toevoeging (dus niet die van Parelli) over de menselijke eigenschappen. Je moet leren, welke methode je ook gebruikt, je als mens op te stellen ten gunste van het paard. Dus wanneer jij druk, dominant of onzeker bent dan moet je daaraan werken. (trouwens ook iets waar Parelli aandacht aan besteed ;)) Hoe je als mens bent heeft dus inderdaad invloed op je paard, maar als goed paardenmens moet je dat weten te ontwikkelen. En dat is volgens mij altijd de bedoeling, toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:50

Kijk trouwens maar naar het pdf bestand wat Cassidy heeft bijgevoegd. Daarmee breng je in kaart welke eigenschappen je paard heeft en de meeste paarden vallen niet onder 1 categorie maar zullen stipje (eigenschappen) hebben in meerdere vlakken van de kaart.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:24

thoraklover schreef:
Ik heb het een beetje gelezen en twee filmpjes gekeken, en ik denk dat ik het nu ongeveer snap. Iets stoort me aan Parelli, maar ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.. Het lijkt een soort handleiding, en ik geloof niet dat paarden een bepaalde handleiding heeft. Het is toch een beetje van: Heb je een rustig, kalm paard en doe je dit en dat heb je een vurig, dominant paard dat doe je dit en dat en dan volg je de volgende stap. Ik denk dat het ook met name bij de eigenaar ligt, ben je een vrolijk, druk mens, dan heeft dat ook weer invloed op je paard, ben je een dominant, een beetje in een dipje, snel aangebrand mens, dan zal je paard dat ook spiegelen. Ben je erg onzeker, dan zal je paard sneller over je heen lopen, sneller schrikken etc. Ze kijken alleen maar naar het paard met de handleiding, minder naar de karakter van het mens. Deze indruk krijg ik, correct me if I'm wrong.

Mag ik je vragen om ook de rest van de filmpjes even te bekijken? Er gebeurt ontzettend veel in de filmpjes, meer dan je op het eerste moment ziet.
Het karakter van mens en paard moet wel matchen. En sommige combinaties gaan gewoon niet werken.
Verder kunnen paarden van het ene moment naar het andere van horsenality veranderen, dus hokjes proppen wordt dan bij het paard erg lastig.
De hele horsenality is een richtlijn, "isn't written in stone...."

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:17

Ik heb nog een stukje kunnen zien van een filmpje, maar mijn internet is nu zo traag dat ie honderd uur moet laden om een filmpje normaal te bekijken..

Cassidy, je zegt dat sommige combinaties niet gaan werken, hoe kunnen meneer en mevrouw Parelli dan met alle paarden werken? Ik bedoel, hebben zij hét unieke karakter eigenschap dat ze met elk paard kunnen werken?

Jessix; ik heb dat ding gezien, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin. Ik bedoel, heb je een beetje inleving vermogen dan kun je zelf wel inschatten wat voor'n karakter je paard heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:24

thoraklover schreef:
Cassidy, je zegt dat sommige combinaties niet gaan werken, hoe kunnen meneer en mevrouw Parelli dan met alle paarden werken? Ik bedoel, hebben zij hét unieke karakter eigenschap dat ze met elk paard kunnen werken?
.

Pat en Linda Parelli hebben inmiddels zoveel ervaring dat ze met redelijk veel paarden door een deur kunnen. Zoveel ervaring heeft niet iedereen. Zoveel tijd wil ook niet iedereen investeren....

Bekijk de filmpjes nog eens goed, en dan vooral die van Linda met Allure, en luister naar wat ze zegt. Ik ga er van uit dat je de Engelse taal voldoende meester bent om te begrijpen waar ze het over heeft.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:06

Wanneer mijn internet wat sneller is zal ik de filmpjes bekijken :j

Maar, denk jij dat je van karakter kan veranderen door veel ervaring op te doen? Dat lijkt me onmogelijk :) . Ik bedoel, wanneer ik niet zo goed met iemand kan opschieten, kan ik me moeilijk heel anders voordoen niet? Ze hebben het zo door, een paard nog veel sneller.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:46

Wij hebben zoveel zelfbeheersing dat wij onze handelingen en manier van optreden kunnen aanpassen. Als ik veel met mijn handen praat en druk ben in mijn lichaamstaal, kan ik mezelf dwingen tot slowmotion, of een stapje terugnemen. En het paard gaat daar zeer zeker op reageren.

Paardengedrag is tot op zekere hoogte aan te passen, mensengedrag ook. Maar als jij een flegmatiek paard treft en zelf een druktemaker bent, denk ik niet dat jullie op den lange duur gelukkig met elkaar kunnen worden. Je gaat je uiteindelijk aan het flegmatieke van het paard ergeren, en als er op het strand niet meer dan een handgalopje uit te persen is als jij hard wilt, is dat alleen maar frustrerend. Je kunt het paard via Parelli wat attenter maken, maar een Remmer gaat nooit een Allure worden. Kan verbeteren, maar hij zal daar nooit komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:10

thoraklover schreef:
Jessix; ik heb dat ding gezien, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin. Ik bedoel, heb je een beetje inleving vermogen dan kun je zelf wel inschatten wat voor'n karakter je paard heeft.

Het was ook meer om aan je te tonen dat het niet zo zwart/wit als je denkt. Maar goed.. Ik zou dan wel geen inlevingsvermogen hebben, want ik leer veel van Parelli.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:08

Ik geloof heel vast dat het een niet beter is dan het ander en ook het een het ander niet uitsluit, het beste gebruik je een beetje van van alles.

Ik heb nu net een zeer bange pony in handen gekregen. Die koop ik dus wel gewoon om met worteltjes en ik ga echt niet een join-up doen ofzo, beest is panisch voor plotselinge bewegingen. Dan ga ik niet dat hele kleine beetje vertrouwen dat hij heeft vergooien door te gaan zwaaien met mijn handen of een zweep en hem weg te jagen. Niet alles werkt altijd bij elk paard.

Gelukkig hebben we hersens om dingen te kunnen inschatten en te onthouden/leren wat de instincten van de paarden zijn en hoe we die kunnen overwinnen en bokt om dingen met andersdenkenden te overleggen. :D

Het is fijn dat leken en geinteresseerden middelen hebben om mee aan de gang te gaan, maar middelen zijn niet een "fix".
Ik heb al eerder gezegd, het is niet gegarandeert zo dat als je dit doet, je dat resultaat krijgt, en daar komt de feeling van de ruiter om de hoek om varianten toe te passen indien nodig.
Dat geldt voor elke vorm van omgang met paarden en rijkunst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:27

Klopt wat je zegt Lusitana. En dat is dus ook wat Parelli je leert.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:05

Jessix schreef:
thoraklover schreef:

Het was ook meer om aan je te tonen dat het niet zo zwart/wit als je denkt. Maar goed.. Ik zou dan wel geen inlevingsvermogen hebben, want ik leer veel van Parelli.

Zo bedoel ik het niet :n Ik bedoel, je kan toch aan een paard zien wat voor'n karakter 'ie heeft, daar heb je toch geen kaart voor nodig. Omgang met het paard is anders, want niet iedereen weet hoe je zo'n paard het best kan benaderen, dat is wel weer goed aan parelli.

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:13

ik koos ervoor omdat ik een andere manier wou vinden om met paarden om te gaan...
ik heb een adoptiepony op de manege waar ik rij en na een jaar hem te adopteren, leek het me wel leuk om iets anders te gaan doen met hem... om een betere band met hem te krijgen en hem te leren begrijpen...

het heeft me zeker geholpen... omdat hij een manegepony is kan ik niet zoveel met hem doen maar hetgeen wat ik kan doen is heel positief,, en ik heb echt geleerd naar hem te luisteren,, ik moet nog veel leren maar het heeft zeker geholpen... en mijn mening over NH is super goed...

maar dat NH beter is is voor iedereen natuurlijk anders,, dat is het handige aan de paardenwereld, want iedereen heeft een andere mening over wat goed is voor paarden enz. :D