Wat is Natural Horsemanship?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:18

Ik kan dit er nog wel over zeggen, als ik begrijp
waarom iets zo is, en het zie, dan ga ik het ook als de waarheid zien.
Simpelweg omdat ik begrijp waarom.
En dan sta ik niet meer open voor het andere.
Doordat ik die dingen dus zie, weet ik dan al dat het fout is.
En dan komt het dus zo over.
Ik hoop dat je deze 2 laaste posts nog wel leest, want daardoor kun je mijn probleem snappen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:22

:D :D Ik lig hier helemaal dubbel

Cassidy, wat een doorzettingsvermogen :D

Grietje, ik vind het bewonderenswaardig dat je op zo'n jonge leeftijd als zo zeker van je zaak bent. Je hebt in ieder geval geen gebrek aan zelfvertrouwen :D Op dit moment schiet het nog een beetje door in grootheidswaanzin, maar goed :(:)

Aan je profiel, site, schrijfstijl, teksten en leeftijd, maak ik op dat je nog niet zoveel weet van paarden en horsemanship. Maakt niet uit, iedereen is ergens begonnen.
Ga naar demo's, ga les volgen, ga boeken lezen, ga leren, neem niet alles aan wat je (waarschijnlijk paar jaar oudere) vriendinnetje op de manege allemaal uitkraamt. Je kennis proberen te spuien, terwijl er nog geen kennis is, is een beetje vreemd.
Waarschijnlijk zal je over 5 jaar heel hard lachen als je je eigen teksten terugleest :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:04

Ik begrijp het nu wel, heb even nagedacht.
En eigenlijk is het zo dat als ik begrijp waarom iets zo is, ik niet meer open sta
voor hoe het anders kan zijn, en ik alleen op sta voor hoe ik denk dat het is.
Het kan dan wel kloppen, maar moet dan toch ook eens naar de andere kant kijken.
Dat is alleen wel moeilijk voor mij, omdat ik snap waarom dat gene zo is.
Ik weet ook niet enorm veel van horsemanship, ik alleen wel van het begin, jeweetwel.
Over 5 jaar, dan ben ik 19.
Ik moet gewoon leren ook open te staan voor de andere kant, nou kan ik wel heel snel dingen snappen, dat maakt het lastiger, maar moet het toch proberen.
Ik ga nu gewoon lekker bezig met de paardjes, en leren inderdaad.
Maar laat ik het dan hierbij laten, ik kan wel zien wat er fout aan iets en begrijpen waarom, maar
ik wil heus wel open staan voor hoe het anders is. Alleen vaak klopt het wel.
Daarom ga ik er niet meer over beginnen, omdat je dat toch niet kunt begrijpen
als je ook niet op mijn manier begonnen bent, waardoor je zulk soort dingen kan zien.
Ik ga ook wel open staan voor de andere kant van het verhaal, alleen vaak komt
het toch op hetzelfde uit. Ik ga ook niet meer zeggen wat er fout aan is, of wat ik ervan
vind want dat moet je eerst zelf zien voor je dat begrijpen kan. Ik snap wel waarom jullie
er zo over denken omdat parelli werkt, en je er ook goede dingen mee kan bereiken.
Juist daardoor zie je het niet.
Dus ik houd er wel over op.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:21

Ik zal nog even één uitleg geven over mijn menig over parelli.
Ik geloof wel dat je je door oefeningen bewust kunt worden van jezelf, maar
wat doe je ondertussen met het paard, hoe weet parelli welke oefening je
moet doen om je bewust van jezelf te worden? Hoe kan het zo precies zijn, dat je door
een bepaalde oefening zelf, door hem te doen leert naar de signalen die een paard
afgeeft te kijken, en aan te voelen, zonder dat je ook daadwerkelijk naar jezelf kijkt.
Door het paard en oefeningen kun je leren om naar jezelf te kijken, maar dat moet je
eigenlijk gewoon zelf doen. Ik vraag me weleens af hoe er ondertussen over het paard word
gedacht, of wat je over het paard zelf dan denkt. Ik vind het daarom niet kloppen.
Natuurlijk is mijn manier niet de enige manier, maar ik denk dat als ik nog veel meer
over parelli zal lezen op hetzelfde uitkom. Nu lijkt het net alsof er maar 1 weg voor mij bestaat, maar
als je logisch redeneert, en je zulk soort vragen stelt, begin je je toch af te vragen waarom parelli zo is. En natuurlijk heb je het zelf in de hand of je paard een robotpaard word of niet, maar parelli is volgens regeltjes als je de hele methode volgt. Horsemanship en methodes, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier, maar er zijn bij parelli wel veel regeltjes denk ik. Natuurlijk moet je bij elke manier wel aan een paar dezelfde regels denken, respect, vertrouwen, geduld, etc. Je kent ze wel de basisregels.
Meer zeg ik er niet over, ik vind het mooi voor degenen die parelli doen dat ze er veel mee bereikt hebben met hun paard. Maar of parelli goed is voor een paard... Oh en dit is dan gewoon mijn mening, niemand hoeft ook daadwerkelijk te stoppen met parelli, nee ik zou zeggen kies je eigen weg. En ik wil niemand die parelli doet kwetsen, vind het al tof dat je probeert beter met je paard om te gaan.
En nu houd ik erover op. Hoop dat het duidelijk is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:33

oh ja alsjeblieft hou er in vredesnaam over op! Je verhaal wordt er namelijk niet veel beter op.
(Parelli en regeltjes??.... nee, weer niet begrepen)

sanne83 schreef:
:D :D Ik lig hier helemaal dubbel

Cassidy, wat een doorzettingsvermogen :D

Grietje, ik vind het bewonderenswaardig dat je op zo'n jonge leeftijd als zo zeker van je zaak bent. Je hebt in ieder geval geen gebrek aan zelfvertrouwen :D Op dit moment schiet het nog een beetje door in grootheidswaanzin, maar goed :(:)

Aan je profiel, site, schrijfstijl, teksten en leeftijd, maak ik op dat je nog niet zoveel weet van paarden en horsemanship. Maakt niet uit, iedereen is ergens begonnen.
Ga naar demo's, ga les volgen, ga boeken lezen, ga leren, neem niet alles aan wat je (waarschijnlijk paar jaar oudere) vriendinnetje op de manege allemaal uitkraamt. Je kennis proberen te spuien, terwijl er nog geen kennis is, is een beetje vreemd.
Waarschijnlijk zal je over 5 jaar heel hard lachen als je je eigen teksten terugleest :D
_/-\o_ _O-

grietje14

Re: Wat is Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:39

Ik hou er ook over op, ook al zou
ik me nog zoveel meer in parelli verdiepen, ik zou
altijd op hetzelfde uitkomen.
Dit is wat ik ervan denk, en ik wil me wel verdiepen, maar dat wat ik al zei.
Ik blijf hierbij, ook om wat ik al zei, en echt waar dat bedenk je je echt niet als je
niet logisch nadenkt, of nadenkt over waarom het zo is. Ik zou het me niet
eens kunnen bedenken dus ik stop er nu over, omdat het toch geen zin heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:11

Het heeft inderdaad geen enkele zin. En logisch nadenken kunnen wij allemaal niet dus probeer ons maar niet meer te bekeren.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:19

Tuurlijk kunnen jullie dat wel, je moet er alleen wat voor doen.
En dat heb ik altijd al genoemd.
Ik ga jullie ook niet bekeren, kies je eigen weg.
Succes met alles nog! En dat is niet sarcastisch bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:12

grietje14 schreef:
Ik blijf hierbij, ook om wat ik al zei, en echt waar dat bedenk je je echt niet als je

Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn: dat het geen zin heeft ...

Verder, wat is NH?

Cassidy schreef:
Wat Arabesk in haar profiel heeft staan, is Natural Horsemanship, en nog een stukje erbij, namelijk het Natural houden van het paard. Maar Natural Horsemanship betekend niet automatisch je paard 24 uur/ 7 dagen in de week, 365 dagen in het jaar op het land te hebben staan, natuurlijk te bekappen, zonder deken te werken, bitloos, boomloos en spoorloos te rijden.

Natural Horsemanship is je verdiepen in paardenpsychologie en begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, en daarop in te leren spelen. Op een manier die het paard begrijpt.
En is te combineren met dekens op je paard, met boomzadels, bit in, ijzers onder zijn hoeven, wedstrijd gericht trainen, en hem niet het hele jaar door buiten op het land te hebben staan.

En alle gradaties daar tussen in.

Er zijn Olympische ruiters die NH meenemen in hun omgang met het paard. Ga maar googlen op David O'Connor in combinatie met Parelli. Die wedstrijdgericht trainen en Olympisch goud naar huis komen.

Voor het gemak hier even een filmpje tijdens een Parelli demonstratie. David O' Connor en zijn vrouw Karen O'Connor (op het andere paard) zijn beide winnaar van Olympische medailles en goed bevriend met Pat Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Mijn ispiratie om ermee te beginnen was het bezoek aan een clinic van Pat Parelli in Wanrooy, volgens mij was dat 1997?
Ik ben me er steeds meer in gaan verdiepen, en uiteindelijk wordt het je zo eigen dat je niet anders meer kunt of wilt.

Hier kan ik me wel in vinden ... het werken met je paard terwijl je rekening houdt met zijn/haar natuurlijke reacties en hier ook weer op kan inspelen (op een natuurlijke manier, wat voor mij wil zeggen: zonder allerlei dwangmiddelen .. waarmee ik niet bv. eens een corrigerende tik uitsluit, maar dat zijn weer hele andere topics. En uiteraard voor zover je dat als mens kan).

NH heeft niks te maken met zonder zadel op je paard zitten, dat kan iedereen .. (in theorie toch ;) ).
Kijken naar je paard, proberen te bedenken hoe hij/zij zich in een bepaalde situatie voelt en daarop inspelen, ook met het oog op het veilig houden voor iedereen. Rekening houden met wat je paard voelt en als het op de ene manier niet werkt, zoeken naar een andere manier. Dat zijn dingen die voor mij onder NH vallen ;) Alhoewel dat laatste ook weer iets is wat iedereen zou moeten doen, maarja, daarvoor moet je wel eerst naar je paard kijken en weten wat hij/zij je wil duidelijk maken :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:15

grietje14 schreef:

Ik zou inderdaad maar stoppen, want je maakt jezelf echt een beetje belachelijk :(:)
Je hebt je nog helemaal nergens in verdiept, je wauwelt een vriendinnetje na, dat is iets heel anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:34

grietje14 schreef:

Je bent echt ongelofelijk star in het vormen van je mening.
Als je mening eenmaal is gevormd, is daar moeilijk van af te wijken niet?
Ook al is de mening die je hebt gevormd gebaseerd op het zinloos gebazel van een ander.
In jou geval is het hopeloos je van iets anders te overtuigen dan van wat je (foutievelijk) in je hoofd hebt zitten.
Laat me raden: heb je een leerprobleem?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:13

Ik heb er zelf over nagedacht waarom het zo is,
ik waufel echt niet iemand na, nee ik denk er
eerst zelf over na of het wel klopt. Ik heb
absoluut geen leerprobleem, anders zat ik niet op gt.
En ik denk er eerst echt wel zelf over na waarom iets zo is, voor ik
het er mee eens ben. Verder zeg ik niets meer.
Parelli is gewoon eerst naar het paard kijken, en uit het paard halen
wat voor oefeningen er het beste bij passen, vanuit respect vertrouwen etc.
En dat steeds in levels ophogen. En door die oefeningen kun je jezelf ontwikkelen.
En je daarom steeds meer in zijn wezen verdiepen. Dat plaats je op het paard
in fases en levels.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:41

Ik heb er zelf over nagedacht waarom het zo is,
ik waufel echt niet iemand na, nee ik denk er
eerst zelf over na of het wel klopt. Ik heb
absoluut geen leerprobleem, anders zat ik niet op gt.
En ik denk er eerst echt wel zelf over na waarom iets zo is, voor ik
het er mee eens ben. Verder zeg ik niets meer.
Parelli is gewoon eerst naar het paard kijken, en uit het paard halen
wat voor oefeningen er het beste bij passen, vanuit respect vertrouwen etc.
En dat steeds in levels ophogen. En door die oefeningen kun je jezelf ontwikkelen.
En je daarom steeds meer in zijn wezen verdiepen. Dat plaats je op het paard
in fases en levels. Dus dan begrijp je waarom je die oefening moet uitvoeren
bij het paard, maar ik vind dit eigenlijk toch nogmaals je zin doordrammen,doordat
een paard een oefening moet begrijpen, waarbij je hem met zichzelf confronteert,zonder
dat je eerst naar jezelf kijkt, of misschien leiding kunt geven. Dat is dus niet
leuk voor een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:10

En weer zit je fout. Parelli is niet naar het paard kijken en de oefeningen specifiek per paard afstemmen. Het basisprogramma, het doorlopen van de games, is voor ieder paard hetzelfde. En het werkt ook voor ieder paard hetzelfde. De differentiatie maak je pas later in het programma.

Verder kun je nog zo lang over iets na denken of het wel klopt, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk. Soms zul je dingen moeten ervaren, en soms leert de ervaring dat dingen anders werken dan jij theoretisch in je hoofd hebt zitten.
Ipv te lang ergens over na te denken of het wel klopt, zou je kunnen beginnen met het simpelweg accepteren dat het klopt. Gewoon accepteren dat de aarde rond is en rond de zon draait, dat vuur heet is, en ijs koud. Accepteren dat je voor een rood stoplicht stoppen moet en bij groen door mag rijden....Dat een paard een leider nodig heeft en het anders zelf invult.

Op het moment dat je alles in twijfel gaat trekken, over alles na gaat denken, en dingen niet als een gegeven gaat zien,
komen we weer uit bij het Grietjeprobleem....

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:16

Dus het is eerst voor ieder paard hetzelfde, vind ik niet kloppen want
elk paard is anders, dus moet je het anders toepassen.
Maargoed je weet mijn mening al.
Parelli werkt wel, alleen het is niet goed voor het paard.
Beter zou je je paard echt kunnen gaan begrijpen, in plaats van
oefeningen bedenken waardoor je toch je zin kunt doordrammen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:18

De basis van Parelli is voor VEILIGHEID van DE MENS, en geen DOORDRAMMEN...
En dat het niet goed is voor het paard is je reinste flauwekul.

De oefeningen dienen ertoe om als persoon het respect van het paard vanaf de grond te verkrijgen. Is toch echt geen rocketscience om dat te gaan snappen?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:26

Tuurlijk, goeie oefeningen om het respect van je paard te krijgen.
Ook al kun je voor geen meter leiding geven, en dat moet je nou juist leren.
En ja dat kun je ook door die oefeningen leren.
Maar daarvoor moet je eerst naar het paard kijken, ja dat kan ook, maar is
de verkeerde volgorde. Let je eigenlijk nog wel op je paard bij parelli, kijk je
wel naar de signalen die het paard afgeeft.
Want dat is nou juist zo belangrijk, dat je die signalen kunt zien/aanvoelen.
Daarom moet je eerst jezelf ontwikkelen. Bij parelli niet, dus dan zie je niet
eerst naar de signalen die het paard afgeeft, dat leer je ondertussen, en ondertussen word het paard
alleen maar met zichzelf geconfronteerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:32

Paard met zichzelf geconfronteerd? Confronteren met jezelf lukt alleen als je doorhebt dat dingen niet goedgaan of dat je fouten gaat maken. Heeft een paard door dat hij fouten maakt? Of beter gezegd, dat hij gedrag laat zien waar wij niet blij mee zijn? Absoluut niet. Een paard leeft in het hier en nu. Hij reageert op prikkels uit zijn omgeving, of van de mens die ernaast staat of erop zit. Niet meer en niet minder. Hij wil duidelijke richtlijnen. Hij wil een leider. Die moet de mens voor hem zijn, en is de mens dat niet, gaat hij het zelf invullen. En dat kan leiden tot ongewenst en zelfs heel gevaarlijk gedrag.

Grietje, ga leren om een paard zien als een paard en ga niet antropomorfiseren. Geen menselijke gevoelens in een paard gaan projecteren, want zo denkt een paard niet.
Een paard heeft geen boodschap aan eerst zweverig instralen en aanvoelen. Wat een paard ziet en snapt zijn acties. Weten waar je moet staan, hoe je er moet staan en waarom je er moet staan. Timing is te leren, lichaamspositie tov het paard ook. Doe je het niet goed, krijg je andere reacties dan de gewenste reacties van het paard. Dus je leert al doende, meteen. Zonder uitgebreid theoretisch gefilosofeer vooraf.

Lichamelijk contact werkt, van een te grote afstand bewegingsloos naar hem staan kijken om hem "aan te kunnen voelen " en in te stralen niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-03-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:38

Ja natuurlijk wil hij een leider, ik bedoel hem confronteren
met zichzelf door oefeningen, dat hij moet luisteren terwijl
jij misschien wel niet eens goed leiding geeft.
Want zelf mensen die geen leiding kunnen geven kunnen door
parelli te doen dat leren, zonder naar jezelf te kijken wat later pas komt.
Waardoor je signalen van het paard mist.
Want eigenlijk moet je net zoals paarden voelen, en daarmee bedoel ik mee
ze aanvoelen zoals zij dat bij ons doen, voor je daadwerkelijk horsemanship kunt doen.
Ik zie een paard ook niet zoals een mens, je kunt nog wel zo goed aanvoelen, maar
als je geen leiding geeft, dan heeft dat geen effect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:41

Jij geeft zelf toe dat het aanvoelen van een paard je ook niet van begin af aan goed af is gegaan, zelf nu nog niet helemaal goedgaat.
Jij geeft zelf toe dat je nog maar net begint en dat je er nog niet zoveel vanaf weet.
Voordat je hebt leren fietsen, heb jij leren lopen.
En net zoals je bij de omgang met "jou" manier dingen hebt moeten leren en nog steeds leert.
Ga je dat bij andere methodes ook moeten leren. Niemand is meteen perfect.
Gun mensen de tijd om te groeien.
Een paard vergeeft veel, dus ook dat je in het begin signalen mist.
Een paard vergeeft veel, dus ook dat de aanwijzingen die je geeft misschien niet duidelijk overkomen.
Op het moment dat hij er naar luistert, ook al komen de aanwijzingen niet helemaal perfect, wordt hij vanzelf beloont.
Door het wegvallen van druk.
Mensen moeten leren.
Op jou manier of op de Parelli manier.
Maar goed, we blijven hangen in het Grietjeprobleem.
Ik zie geen vooruitgang, jammer....,.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-03-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:50

Cassidy natuurlijk gaat niet alles in 1x goed, kan niet
en moet niet.
Soms heb je gewoon begeleiding nodig.
En sommige dingen weet je simpelweg niet, waardoor het eerst fout kan gaan.
Net zoals bij mij, You just dont know.
Maar dat je dan al meteen goed werkende oefeningen kan doen
voordat je jezelf ontwikkelt hebt, nope dat moet je eerst gedaan hebben.
En ook dat kun je doen terwijl je met je paard bezig bent.
Gewoon kijken naar waarom reageert hij zo op mij, dan kom je in de goede richting.
Dan ga je meteen naar de signalen kijken, en dat is een goed begin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:51

En weer loop je gedeeltelijk me na te praten.
Weer draai je met alle winden mee.
Of dringen dingen nu eindelijk tot je door? Ik durf het haast niet te hopen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:55

Cassidy, ze zegt zelf al het heeft geen zin.....

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:55

Dat wist ik gewoon allemaal al cassidy.
Tis toch logisch dat het paard een leider nodig heeft, en ik praat je niet na.
Ik typ gewoon wat ik denk, wat uit mijn hoofd komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:57

Wat in je hoofd opkomt heeft daar zo te zien zijn plek nog niet gevonden. Er zit geen structuur in je manier van denken....

En idd. Cissy, het heeft geen zin...