www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Re: www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:48

Jawel,maar dan snap ik je niet echt.
Als natural en horsemanship bijelkaar horen, dan zeg je aan de ene kant
dat het wel zo is en aan de andere kant weer niet.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:53

Citaat:
Kleine kanttekening (en met het risico dat ik nu wel aan hokjesdenken doe): om mijn ogen is er een verschil tussen NH en Natural. NH is je verdiepen in het wezen paard, begrijpen waarom hij zo reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. Natural is een verlengde daarvan, beoefenaars willen een paard hele dagen op het land, zonder ijzers, deken, rijden zonder bit en zadel, sporen of zweep. En dan heb je alle gradaties daar tussenin.Maar NH kun je gewoon doen als je je paard beslaat, dekens ophebt, een boomzadel gebruikt, met bit rijdt en je je paard voor een paar uur per dag in een box hebt staan.

Wat er staat is: Er is een verschil tussen. NH is heel breed, en Natural is daar een deel (uitbreiding) ervan. Mensen die Natural zijn hebben hun paard zonder dekens, zonder bekapping etc. Maar dat is dus maar een deel (/uitbreiding *weet even niet precies in hoeverre Natural persee onder NH valt*) van de NH, en iemand die aan NH doet hoeft dus zeker niet persee ook een Natural te zijn!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:57

Nee inderdaad, je kunt best hoog in de sport rijden en horsemanship doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:52

grietje14 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het stuk over probleempaarden nogal symplistisch. Niet iedereen die aan NH doet kan een probleem paard helpen, lang niet alle problemen worden veroorzaakt door de ruiter. Ik zou daar een groot uitroepteken bijzetten met 'do not try this at home'.

Oke, niet alles word veroorzaakt door de ruiter, kan ook door andere dingen komen.
Maar als je nh doet, en het goed doet, en je paard goed begrijpt, door te luisteren, dan kun je toch
ook heel veel problemen oplossen? Niet iedereen, maar wel heel veel toch?

Nee, ook dat denk ik niet.

Een probleempaard is voor mij niet een paard wat een keer besluit om de andere kant op te lopen. Een probleempaard is een paard wat je het licht uit je ogen slaat als je in de buurt van zijn stal komt. Een probleempaard is een paard wat zodra je je voet in de beugel zet in volle vaart weg galoppeert, en al bokkend en steigerend de bak door gaat. Een probleempaard is een paard dressuur-gefokt is en meer rodeo doet. Een probleempaard is een paard wat de trailer ruikt en alleen nog maar steigert. Dat zijn probleempaarden.

En nee, ik denk niet dat 'heel veel' daar iets aan op kunnen lossen. Ik denk dat 'heel veel' een leuke band met hun paard kunnen krijgen. Ik denk dat 'heel veel' hun paard min of meer kunnen leren lezen. Ik denk dat het oplossen van echte problemen van echte probleempaarden is weggelegd voor heel weinig mensen. Sterker nog: ik denk dat als je een NHer bent die dit soort problemen tegenkomt met zijn paard er goed aan doet om daarvoor de hulp van een professional in te schakelen, hoe leuk en hoe goed je band ook is met je paard.

In je stukje 'beginnen met horsemanship' schrijf je dat mensen die niet aan horsemanship doen niet gewend zijn om te kijken naar zichzelf en zich niet bewust zijn van zichzelf.
Citaat:
Maar wat je echt moet doen is je eerst bewust worden van jezelf. Vaak denken mensen daar eerst niet aan dat je eerst naar jezelf moet kijken. Dat is ook heel normaal omdat ze dat niet gewend zijn.

Waar haal je dat vandaan. Waarom zou een traditionele ruiter zich niet bewust zijn van zichzelf?

Op de pagina 'denken en doen' schrijf je
Citaat:
Denk bij horsemanship nooit in hokjes trouwens.

Plaats jij zelf ook geen dingen in hokjes? Bijvoorbeeld mensen die aan Parelli doen in het hokje 'fout' of 'geen echte NH'. Wat bedoel je eigenlijk met 'denk nooit in hokjes'?
Voor de rest is de tekst hier vaag, misschien kun je proberen het iets duidelijker op te schrijven?

In het stukje beleren:
Citaat:
Als een paard niet goed rechtgericht is kan je heel veel problemen krijgen. Dit heeft te maken met natuurlijke scheefheid.

Wat is natuurlijke scheefheid, wat voor problemen levert dat op?

Daarna vertel je hoe je recht kan richten. Waarom wordt het paard recht van die oefeningen? Hoe kun je zien dat je paard recht is?

Je geeft aan dat je longeren aan kunt leren door kleine rondjes om je heen te lopen, en dan steeds groter. Is het juist niet voor jonge paarden beter om rechte lijnen te lopen? Een paard wat natuurlijk scheef is (en dat zijn ze allemaal) onbegrensd, ongecorrigeerd, op een cirkel laten lopen lost natuurlijk weinig op. Waarom is longeren dan goed voor een jong paard?

In grondwerken en rechtrichten vertel je dat je rechtrichten op de grond doet. Maar waarom zou je niet recht kunnen richten onder het zadel? En weer, hoe kun je zien of het paard recht is, hoe kun je zien of het paard scheef is.

Verder zit je hele site vol met taal, spel en typfouten. Ik raad je aan om hier iemand naar te laten kijken.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:24

Oooh, denk dat dat laatste wel mee valt maar ok.
Ik zet parelli mensen niet in een hokje ik zeg wat ik er van vind.
Longeren is goed voor een jong paard omdat hij daar leniger van word.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:29

Jeetje, 96 bezoekers gister!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:32

grietje14 schreef:
Oooh, denk dat dat laatste wel mee valt maar ok.
Ik zet parelli mensen niet in een hokje ik zeg wat ik er van vind.
Longeren is goed voor een jong paard omdat hij daar leniger van word.

Je hebt er heel vaak dingen in staan als 'jou paard'. Etc. Dat je zelf denkt dat het meevalt komt omdat je het zelf geschreven hebt en het dus niet meer ziet.

Maar daarmee zet je parelli dus wel in een hokje. Het hokje 'niet goed'.

Waarom zou een paard lenig worden van longeren? Ze worden er alleen lenig van als je met dubbele lijnen gaat werken (met enkele lijn worden ze er zelfs schever van). Doe je dat dan heb je de hele methode van kleine rondjes om je heen helemaal niet nodig, omdat je gewoon kunt sturen.

Al met al denk ik dat je een website geschreven hebt over wat jij met je paarden doet, die leuk is voor jezelf en mensen die jou kennen. Als informatie website over NH is het weinig spannend, omdat je alleen maar zegt dat je dingen moet doen en niet HOE en waarom je het moet doen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:38

Ik zei wel waarom je je bewust van jezelf moet worden.
Maar ik leer nog wel meer, en leer dus ook beter hoe ik een site moet schrijven.
Tis ook nog maar een beginsite.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:57

Ja, je hebt gezegd dat je je bewust van jezelf moet worden en waarom. Van heel veel andere dingen niet. Zoals schriktraining ook, je zegt dat je het paard moet confronteren met enge dingen. Maar vervolgens zeg je niet wat je moet doen als dat mis gaat en het dier volledig aan de kletter over de zeik heen gaat. Of HOE je het dier moet confronteren.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:06

Daar had ik niet aan gedacht.
Ik zal de site nog eens een keertje goed nakijken.
Maar ik kan niet alles in 1 keer goed doen, dus bedankt dat je het zegt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:24

grietje14 schreef:
Daar had ik niet aan gedacht.
Ik zal de site nog eens een keertje goed nakijken.
Maar ik kan niet alles in 1 keer goed doen, dus bedankt dat je het zegt

Ik zeg ook niet dat je alles in 1x goed moet doen ;) . Ik probeer je alleen maar wat redenatiefouten in te laten zien. Als je wilt dat ik een keer wat kritischer over je teksten heen ga, wat meer specifiek wat dingetjes naar voren haal die je misschien aan kunt vullen dan moet je het maar zeggen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:33

Nee weet ik, vind ik wel goed want dan weet ik wat ik goed en fout doe.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 01:07

Nog even een update van de site,
ik ga er mijn dagboek online op houden, van de
vooruitgang bij de paardjes en mij, filmpjes maken, verslagje
schrijven etc.
En heb een nieuw artikeltje toegevoegd: jouw ontwikkeling
+ een nieuwe layout.
Oja, en over parelli ga ik niet meer discusseren.
Ik ga met tena wel eerst ergens in verdiepen voordat ik een mening heb,maar vaak heb ik wel gelijk.
Over parelli, houd ik gewoon deze mening aan, je zet het paard wel in een hokje doordat je van allerlei dingen van het paard gaat weten, en daar wat dingen bij gaat bedenken oefeningen enzo, en dat komt dan van allerlei andere methoden ook, zal het allemaal wel. Parelli kan ook wel goed zijn, alleen dat weet ik niet zeker, en parelli hoeft niet altijd zo te zijn als hierboven hoor.
Maar ik ga gewoon lekker met men paardjes bezig, en parelli forget it.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:06

@grietje: wellicht heb je iets aan deze quote: "The mind is like a parachute - it works only when it is open."
Dat is iets wat je nodig hebt om echt met NH bezig te gaan namelijk. En meteen het punt wat bij jou consequent lijkt te ontbreken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:41

Ik ga nog eens een poging ondernemen om je website wat te helpen verbeteren :)

Website: wat is echt horsemanship schreef:
Echt horsemanship word nogal eens over gediscusseerd. Sommige mensen menen namelijk dat als je horsemanship doet een paard ook geen ijzer meer om mag, geen deken geen peesbeschermers, geen zadel etc. Dat is allemaal onzin. Want als je horsemanship doet kan je paard nog net zo goed ijzers dragen en of peesbeschermers en andere dingen. Je moet ook niet denken dat je een slechte ruiter bent als je paard zoiets draagt. Want horsemanship is puur een manier van omgang met paarden. Daarvoor hoef je niet perse je paard je deken af te laten of andere dingen. Zonder zadel en hoofdstel rijden, en of puur op lichaamstaal rijden is trouwens ook niet natuurlijk. Want op een paard rijden is niet natuurlijk. Je hoeft ook niet omdat je horsemanship doet te stoppen met wedstrijden rijden of je paard natuurlijk gaan houden.

Laten we beginnen bij het begin: het feit dat je interpunctie een beetje rommelig is, waardoor de tekst moeilijk leest. Achter een punt hoort maar één spatie, geen twee. Verder is het handig om wat minder punten en wat meer komma’s te gebruiken. Ik zie op veel plekken op je website dat je witte stukken in je tekst hebt gemaakt door gewoon heel vaak op spatie te drukken. Dat kun je beter niet doen. Het leest niet alleen vervelend, maar het wordt ook ontzettend lelijk als jij een zin veranderd en de witte vlakken ineens midden in stukken tekst komen te liggen.
Je grammatica laat hier en daar ook een steekje vallen. Verkeerde werkwoordsvormen, bijv. 'kunnen' ipv 'kan', 'het paard word' ipv 'het paard wordt'. Hierdoor komt je site een beetje kinderlijk over.

Dan, komt je tekst vrij onvriendelijk over. Je verteld dat de mening van anderen onzin is, en vooral heel veel wat NH niet is volgens jou, in plaats van wat het wel is. Ik heb je tekstje een beetje herschreven, misschien dat dit wat beter overkomt:

Veranderde tekst door Vjestagirl schreef:
Over wat echt Natural Horsemanship (of NH) is, wordt nogal eens gediscussieerd. Sommige mensen menen dat als je aan NH doet, een paard ook geen ijzer meer om mag, geen deken geen peesbeschermers, geen zadel etc. Volgens mij klopt dit niet. Want als je aan NH doet kan je paard volgens mij nog net zo goed ijzers dragen of peesbeschermers, of bijvoorbeeld een zadel op hebben met rijden. Je moet ook niet denken dat je een slechte ruiter bent als je paard zoiets draagt, want Natural Horsemanship is puur een manier van omgang met paarden.

Bij het Natural Horsemanship kijk je naar het natuurlijke gedrag van paarden onderling. Door daarop te letten en dit na te doen, creëer je meer begrip bij je paard. Hierdoor zul je makkelijker samen kunnen werken.

Dit is een voorbeeldje. Je verteld kort wat het niet is (zonder andere mensen dom te noemen), en daarna vertel je wat het wel is volgens jou.

Wat ik ook zie in heel veel van jouw teksten zijn korte zinnen, die van het ene naar het andere onderwerp heen en weer springen.

Website schreef:
Over grondwerken en rechtrichten. Grondwerken kunnen heel handig zijn, voor bijvoorbeeld,het paard leniger maken. Ervoor zorgen dat het paard gehoorzaam word. En het kan helpen bij het rechtrichten. Want wat je paard op de grond kan, kan hij ook beter tijdens het rijden.

Dit leest heel erg lastig. Vergeet niet dat wij nog niet weten wat jij bedoeld. De tekst hierboven kun je bijvoorbeeld duidelijker zo schrijven:

Veranderde tekst door Vjestagirl schreef:
Over grondwerken en rechtrichten.
Grondwerken kan heel handig zijn, om bijvoorbeeld het paard leniger te maken, en ervoor zorgen dat hij gehoorzamer wordt. Ook kan het helpen bij het rechtrichten,want wat je paard op de grond kan, kan hij ook beter tijdens het rijden.

Zie je het verschil? Het zijn nu vloeiende zinnen geworden, in plaats van allemaal kleine korte hakkelige zinnetjes. Wat helpt hierbij is je tekst een keertje hardop voor te lezen voor jezelf. Maak bij iedere punt ook een echte stop, zodat je goed kunt horen of het goed loopt. Wat ook handig is, is om 1 alinea over 1 onderwerp te laten gaan. Dus niet over jezelf ontwikkelen EN over hoe je dat toepast in NH, maar alléén over jezelf ontwikkelen. Probeer echte alinea’s te schrijven, en geen losse zinnetjes met een paar witregels ertussen.

Verder kun je tips
Website schreef:
Tip voor pubers net zoals ik: Wees jezelf, accepteer en respecteer jezelf zoals je bent.

Geloof in jezelf, heb respect voor anderen, en probeer minder eigenwijs te zijn.

Als jij jezelf aan het ontwikkelen bent, heeft dat ook invloed op jouw hele leven.

Beter aan het einde van een stukje tekst geven. Iemand van 50 zal namelijk niet zo geïnteresseerd zijn in tips voor pubers, en daarom misschien niet meer verder lezen.

Veranderde tekst Vjestagirl schreef:
Tip voor pubers net zoals ik: Wees jezelf, accepteer en respecteer jezelf zoals je bent. Geloof in jezelf, heb respect voor anderen, en probeer minder eigenwijs te zijn. Als jij jezelf aan het ontwikkelen bent, heeft dat invloed op je hele leven.

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:13

Helemaal eens met KoudBloedKim :') :x

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:16

Aaaah dankjewel, daar heb ik heel veel aan!
Voor de rest van parelli, ik vind het ver weg van horsemanship.
Het is eigenlijk meer de oefeningen anders uitvoeren, en
ietsje meer van het paard begrijpen, wel veel meer.
Maar ik vind het geen echt horsemanship.
Ik walg er soms een beetje van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:24

grietje14 schreef:
Aaaah dankjewel, daar heb ik heel veel aan!
Voor de rest van parelli, ik vind het ver weg van horsemanship.
Het is eigenlijk meer de oefeningen anders uitvoeren, en
ietsje meer van het paard begrijpen, wel veel meer.
Maar ik vind het geen echt horsemanship.
Ik walg er soms een beetje van.

Maar andere mensen vinden dat wel. En schrijven dat Parelli onzin is etc is zo ontzettend respectloos. Dat jij Parelli geen NH vindt, wil niet zeggen dat andere mensen dat niet vinden. En misschien komen er wel mensen op jouw site die Parelli wel heel goed vinden en die alleen rondkijken naar andere manieren. Als jij Parelli dan zo afkraakt, denk je dat mensen dan nog iets van je aannemen?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:27

Nope.
Maar van mij hoeven ze parelli ook absoluut niet slecht te vinden.
Ze moeten gewoon doen wat hun het beste en leukste lijkt.
Ik geloof trouwens ook wel dat er goede kanten van parelli zijn, want je
begrijpt tenminste iets meer van het paard.
Maar ik vind dit meer de goeie manier, bij parelli hoef je niet eens je paard aan te voelen,
kijk je ook niet naar waarom hij zo op jou reageert.
Tenminste niet volgens hoe jij doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:28

Ik mis een beetje wat horsemanship dan wel inhoud volgens jou? En hoe je tot die conclusie komt? Wie of wat heeft jou geïnspireerd? Van wie leer je? Wie geeft jouw de nodige feedback?

Inhoudelijk vind ik jouw website dus niet informatief. Het brengt mij niets.. Geeft mij geen reden om verder te lezen, om te denken dat jij weet waar je het over hebt. Begrijp je wat ik bedoel?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:29

maar leg dat dan vriendelijk en respectvol uit. Jij stampt Parelli iedere keer de grond in, zegt dat het geen grondwerk is etc. Mensen vinden dat niet leuk.

Sterker nog, als je ergens zo tegen bent: noem het dan niet eens. Laat gewoon die hele Parelli links liggen en focus je op wat jij wel belangrijk vindt. Zo voorkom je scheve gezichten.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:32

Jawel, je vind dat ik meer van de kern
van horsemanship moet beschrijven?
Nouja, wat ik eigenlijk wel vind dat het is, is
die manier die ik beschrijf bij beginnen met horsemanship.
Ik ben niet echt door een oft andere horsemanshipeur geinspireerd.
Ik ben gewoon gaan kijken naar waarom het reageert het paardje zo op mij,
me bewust van mezelf geworden dus, en me ontwikkelt.
Ja eerst had ik inspiratie bij kfh, maar die gaat veelste diep, vind ik dan.
Ik hou van deze manier.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:33

Vjestagirl schreef:
maar leg dat dan vriendelijk en respectvol uit. Jij stampt Parelli iedere keer de grond in, zegt dat het geen grondwerk is etc. Mensen vinden dat niet leuk.

Sterker nog, als je ergens zo tegen bent: noem het dan niet eens. Laat gewoon die hele Parelli links liggen en focus je op wat jij wel belangrijk vindt. Zo voorkom je scheve gezichten.

Ja, dat ga ik ook doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:35

grietje14 schreef:
Jawel, je vind dat ik meer van de kern van horsemanship moet beschrijven? Nouja, wat ik eigenlijk wel vind dat het is, is die manier die ik beschrijf bij beginnen met horsemanship. Ik ben niet echt door een oft andere horsemanshipeur geinspireerd. Ik ben gewoon gaan kijken naar waarom het reageert het paardje zo op mij, me bewust van mezelf geworden dus, en me ontwikkelt. Ja eerst had ik inspiratie bij kfh, maar die gaat veelste diep, vind ik dan. Ik hou van deze manier.

Maar je omschrijft niet echt een manier. Je zegt iedere keer alleen maar dat je jezelf moet ontwikkelen. Maar hoe dan? En hoe ben je erachter gekomen waar je paard goed op reageerd? En hoe weet je wát je moet ontwikkelen? Je hoeft niet perse de kern van horsmanship te omschrijven, maar als je een informatieve site wilt maken zul je wel de kern van jouw manier moeten omschrijven.

En offtopic: het leest echt heel irritant dat je na iedere halve zin op enter drukt. Dat is precies hetzelfde als wat ik zei over je website: maak hele alinea's, geen losse zinnen. Gewoon niet meer tussendoor op enter drukken, tenzij je echt aan een nieuw onderwerp begint. In een boek zie je toch ook niet overal halve zinnen staan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:41

grietje14 schreef:
Jawel, je vind dat ik meer van de kern
van horsemanship moet beschrijven?
Nouja, wat ik eigenlijk wel vind dat het is, is
die manier die ik beschrijf bij beginnen met horsemanship.
Ik ben niet echt door een oft andere horsemanshipeur geinspireerd.
Ik ben gewoon gaan kijken naar waarom het reageert het paardje zo op mij,
me bewust van mezelf geworden dus, en me ontwikkelt.
Ja eerst had ik inspiratie bij kfh, maar die gaat veelste diep, vind ik dan.
Ik hou van deze manier.

Ok duidelijk, maar wat is dan jouw manier? Je bent bewust van jezelf en je weet nu waarom je paard zo op je reageerd, maar hoe ga je er mee om? Als ik kijk op een website van Voest of Parelli of Anderson, noem maar op.. Dan zijn zij heel duidelijk in wat ze doen en waarom. Ook weten zij te vertellen hoe het paard zal reageren en waarom.

Kun jij dat ook van jezelf en jouw manier beschrijven. Hoe doe jij grondwerk? Recht richten noem je bijvoorbeeld, maar hoe doe je het? Hoe haal je je paard uit de wei? Hoe leer je hem netjes stil te staan bij de hoefsmid?

En dan over jezelf. Hoe ontwikkel je jezelf? Waar ben je dan bewust van geworden?

Ik neem aan dat je een website begint om je kennis te delen. En dan mis ik eigenlijk de uitleg..