Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Kleine kanttekening (en met het risico dat ik nu wel aan hokjesdenken doe): om mijn ogen is er een verschil tussen NH en Natural. NH is je verdiepen in het wezen paard, begrijpen waarom hij zo reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. Natural is een verlengde daarvan, beoefenaars willen een paard hele dagen op het land, zonder ijzers, deken, rijden zonder bit en zadel, sporen of zweep. En dan heb je alle gradaties daar tussenin.Maar NH kun je gewoon doen als je je paard beslaat, dekens ophebt, een boomzadel gebruikt, met bit rijdt en je je paard voor een paar uur per dag in een box hebt staan.
grietje14 schreef:Vjestagirl schreef:Ik vind het stuk over probleempaarden nogal symplistisch. Niet iedereen die aan NH doet kan een probleem paard helpen, lang niet alle problemen worden veroorzaakt door de ruiter. Ik zou daar een groot uitroepteken bijzetten met 'do not try this at home'.
Oke, niet alles word veroorzaakt door de ruiter, kan ook door andere dingen komen.
Maar als je nh doet, en het goed doet, en je paard goed begrijpt, door te luisteren, dan kun je toch
ook heel veel problemen oplossen? Niet iedereen, maar wel heel veel toch?
Citaat:Maar wat je echt moet doen is je eerst bewust worden van jezelf. Vaak denken mensen daar eerst niet aan dat je eerst naar jezelf moet kijken. Dat is ook heel normaal omdat ze dat niet gewend zijn.
Citaat:Denk bij horsemanship nooit in hokjes trouwens.
Citaat:Als een paard niet goed rechtgericht is kan je heel veel problemen krijgen. Dit heeft te maken met natuurlijke scheefheid.
grietje14 schreef:Oooh, denk dat dat laatste wel mee valt maar ok.
Ik zet parelli mensen niet in een hokje ik zeg wat ik er van vind.
Longeren is goed voor een jong paard omdat hij daar leniger van word.
grietje14 schreef:Daar had ik niet aan gedacht.
Ik zal de site nog eens een keertje goed nakijken.
Maar ik kan niet alles in 1 keer goed doen, dus bedankt dat je het zegt
Website: wat is echt horsemanship schreef:Echt horsemanship word nogal eens over gediscusseerd. Sommige mensen menen namelijk dat als je horsemanship doet een paard ook geen ijzer meer om mag, geen deken geen peesbeschermers, geen zadel etc. Dat is allemaal onzin. Want als je horsemanship doet kan je paard nog net zo goed ijzers dragen en of peesbeschermers en andere dingen. Je moet ook niet denken dat je een slechte ruiter bent als je paard zoiets draagt. Want horsemanship is puur een manier van omgang met paarden. Daarvoor hoef je niet perse je paard je deken af te laten of andere dingen. Zonder zadel en hoofdstel rijden, en of puur op lichaamstaal rijden is trouwens ook niet natuurlijk. Want op een paard rijden is niet natuurlijk. Je hoeft ook niet omdat je horsemanship doet te stoppen met wedstrijden rijden of je paard natuurlijk gaan houden.
Veranderde tekst door Vjestagirl schreef:Over wat echt Natural Horsemanship (of NH) is, wordt nogal eens gediscussieerd. Sommige mensen menen dat als je aan NH doet, een paard ook geen ijzer meer om mag, geen deken geen peesbeschermers, geen zadel etc. Volgens mij klopt dit niet. Want als je aan NH doet kan je paard volgens mij nog net zo goed ijzers dragen of peesbeschermers, of bijvoorbeeld een zadel op hebben met rijden. Je moet ook niet denken dat je een slechte ruiter bent als je paard zoiets draagt, want Natural Horsemanship is puur een manier van omgang met paarden.
Bij het Natural Horsemanship kijk je naar het natuurlijke gedrag van paarden onderling. Door daarop te letten en dit na te doen, creëer je meer begrip bij je paard. Hierdoor zul je makkelijker samen kunnen werken.
Website schreef:Over grondwerken en rechtrichten. Grondwerken kunnen heel handig zijn, voor bijvoorbeeld,het paard leniger maken. Ervoor zorgen dat het paard gehoorzaam word. En het kan helpen bij het rechtrichten. Want wat je paard op de grond kan, kan hij ook beter tijdens het rijden.
Veranderde tekst door Vjestagirl schreef:Over grondwerken en rechtrichten.
Grondwerken kan heel handig zijn, om bijvoorbeeld het paard leniger te maken, en ervoor zorgen dat hij gehoorzamer wordt. Ook kan het helpen bij het rechtrichten,want wat je paard op de grond kan, kan hij ook beter tijdens het rijden.
Website schreef:Tip voor pubers net zoals ik: Wees jezelf, accepteer en respecteer jezelf zoals je bent.
Geloof in jezelf, heb respect voor anderen, en probeer minder eigenwijs te zijn.
Als jij jezelf aan het ontwikkelen bent, heeft dat ook invloed op jouw hele leven.
Veranderde tekst Vjestagirl schreef:Tip voor pubers net zoals ik: Wees jezelf, accepteer en respecteer jezelf zoals je bent. Geloof in jezelf, heb respect voor anderen, en probeer minder eigenwijs te zijn. Als jij jezelf aan het ontwikkelen bent, heeft dat invloed op je hele leven.
grietje14 schreef:Aaaah dankjewel, daar heb ik heel veel aan!
Voor de rest van parelli, ik vind het ver weg van horsemanship.
Het is eigenlijk meer de oefeningen anders uitvoeren, en
ietsje meer van het paard begrijpen, wel veel meer.
Maar ik vind het geen echt horsemanship.
Ik walg er soms een beetje van.
Vjestagirl schreef:maar leg dat dan vriendelijk en respectvol uit. Jij stampt Parelli iedere keer de grond in, zegt dat het geen grondwerk is etc. Mensen vinden dat niet leuk.
Sterker nog, als je ergens zo tegen bent: noem het dan niet eens. Laat gewoon die hele Parelli links liggen en focus je op wat jij wel belangrijk vindt. Zo voorkom je scheve gezichten.
grietje14 schreef:Jawel, je vind dat ik meer van de kern van horsemanship moet beschrijven? Nouja, wat ik eigenlijk wel vind dat het is, is die manier die ik beschrijf bij beginnen met horsemanship. Ik ben niet echt door een oft andere horsemanshipeur geinspireerd. Ik ben gewoon gaan kijken naar waarom het reageert het paardje zo op mij, me bewust van mezelf geworden dus, en me ontwikkelt. Ja eerst had ik inspiratie bij kfh, maar die gaat veelste diep, vind ik dan. Ik hou van deze manier.
grietje14 schreef:Jawel, je vind dat ik meer van de kern
van horsemanship moet beschrijven?
Nouja, wat ik eigenlijk wel vind dat het is, is
die manier die ik beschrijf bij beginnen met horsemanship.
Ik ben niet echt door een oft andere horsemanshipeur geinspireerd.
Ik ben gewoon gaan kijken naar waarom het reageert het paardje zo op mij,
me bewust van mezelf geworden dus, en me ontwikkelt.
Ja eerst had ik inspiratie bij kfh, maar die gaat veelste diep, vind ik dan.
Ik hou van deze manier.