Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:22

Het geeft mij een ontzettend goed gevoel, vooral rijden met cordeo!
Ook heb ik het idee dat mijn pony veel ontspannender loopt zonder bit.

ShanaBeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:32

Ik was al geïntresseerd in bitloos omdat ik graag paarden in hun natuurlijke vorm zie en een bit helemaal niet natuurlijk is. Ik heb het dan een keer geprobeerd en merkte dat mijn paard veel meer ontspannen was dus ben ik bitloos blijven rijden. Ik vind het gewoon veel aangenamer.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:34

Waarom?? Ik reed met mijn paard M2, bij een kreupelheid naar de veearts gegaan; foto's gemaakt en de uitslag was OC. Ik heb hierop besloten recreatief te gaan rijden. Omdat het toch wel erg saai werd om alleen de oefeningen wat bij de houden en ik met een half uurtje in de bak was uitgereden zocht ik een ander doel, dit werd bitloos rijden.

Ik heb een Igor gekocht, heb het omgedaan; 1x in de bak gereden, 1x in het weiland (4 hectare), de weg opgegaan en daarna een weekend weg met 6 anderen. Mijn paard reageerde prima, zelfs nog beter eigenlijk; bij ongelijke druk liep hij direct scheef, dit deed hij met bit niet...
Een halster rijdt ook wel anders dan een hoofdstel en zeker een hoofdstel dat op meerdere punten inwerkt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:10

het voelt voor Banjer en mij veel natuurlijker aan dan met bit rijden... ik ben Deborah (PeppySan) dan ook zeer dankbaar dat we haar Emiel Voest-hoofdstel heel uitgebreid mogen testen... tot nu toe doorstaat het alle tests... het lijkt een blijvertje te zijn... Banjer en ik voelen ons hier prettiger bij dan met bit rijden :D

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 04:13

Wij rijden bitloos ( mijn kids en ik) omdat ik het paardvriendelijker vind. Ik ben geen topruiter maar de paarden die ik gereden heb, heb ik nooit geen bit aangedaan. Het paard die met mij levensgevaarlijk aan de kletter ging ( was niet van mij en ik stap nooit meer zomaar op iemand anders zijn paard) had wel een bit in stopte voor niks. Zelf met zijn hoofd aan mijn laars rende hij door.
Mijn dochter rijdt meestal met een halster. En anders rijden we met een bosal van touw een soort van sidepull. Gaat prima dit paard hebben we nu 9 maanden en toen mijn dochter voor het eerst op hem reed met zijn bit in ging zijn hoofd omhoog en dan weer omlaag en dan door de struiken enz. Het gaat echt super.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 07:41

*\o/* Ik rijd sinds kort weer bitloos, en ik ben er zo blij mee!
Mijn paard loopt met werken aan de hand en met dressuur veel fijner zonder bit.
Dit mede omdat ik nog geen stille hand heb, en dat is met bit denk ik niet zo fijn..

Ik ben er wel van overtuigd dat een bit slecht is, dankzij alle info en filmpjes van arabesk onder andere. :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:45

Omdat ik overtuigd ben, dat je eerst moet leren rijden ZONDER bit en daarna pas met ;)
waarschijnlijk komt dat bit er bij mij wel, maar ik wil hem niet NODIG hebben.
dus alles moet op zit kunnen, en dan misschien een bit voor de finnesse

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:06

Omdat ik merk dat ze het fijner vinden,
lekker vrijer gevoel! Tuurlijk pak ik ook nog weleens even het bitje erbij..:j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:09

Omdat hij niet reageerd als je hem wilt terug nemen met bit, en zonder bit gaat dat veeel en veeel beter

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:52

Ik zelf ben bitloos gaan rijden vanwege paarden er eigelijk helemaal niet opgemaakt zijn om een bit te dragen, mijn verzorg paardje vond het zelf ook niet fijn om een bit in te nemen, en het was ook niet nodig meer :).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:41

Ik las bij verschillende reacties in dit topic dat jullie je paard laten grazen onder het buitenrijden. Maar krijg je je paard dan nog wel weer mee zonder bit? Bij mijn paard is dit al een probleem met bit.
Ik heb trouwens de Amber sidepull bestelt dus ik ben benieuwd.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:52

Omdat dat me veel fijner lijkt voor men paardje, natuurlijk heb ik niets tegen het bit, als je er op de goeie manier mee omgaat, dus niet teveel trekken enzo is er niks aan de hand. Maar ik vind het gewoon een fijner idee dat mijn paard geen ijzer in de mond heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:19

cynthiar schreef:
Ik las bij verschillende reacties in dit topic dat jullie je paard laten grazen onder het buitenrijden. Maar krijg je je paard dan nog wel weer mee zonder bit?

Ja hoor ~~}>

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:21

cynthiar schreef:
Ik las bij verschillende reacties in dit topic dat jullie je paard laten grazen onder het buitenrijden. Maar krijg je je paard dan nog wel weer mee zonder bit? Bij mijn paard is dit al een probleem met bit.
Ik heb trouwens de Amber sidepull bestelt dus ik ben benieuwd.

Trek jij je paard in zijn mond omhoog dan?
Ik geef gewoon been en dan gaat ze lopen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:45

Ik heb een hele hongerige fjord en die moet ik echt omhoog trekken. Maakt niet uit hoeveel been in ook geef.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:25

cynthiar schreef:
Ik heb een hele hongerige fjord en die moet ik echt omhoog trekken. Maakt niet uit hoeveel been in ook geef.

Dan zul je wat meer werk moeten maken van zijn opvoeding ;)
Ik rij buiten bitloos (touwhalster) omdat de merrie daar beter op reageert. Dressuur in de bak doen we gewoon met trensje in, neemt ze ook goed aan. Wat het jonge paard voor optoming krijgt weet ik nog niet, het zal blijken waar ze goed op reageert.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:11

Waarom een hard, koud, knijpend stuk metaal in de mond hangen terwijl je zonder bit net zo goed kunt rijden. Wat zou een paard fijner vinden.. :)*

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:11

wat is het voordeel van een echt bitloos hoofdstel (bv een sidepull) boven een stalhalster (om mee te rijden bedoel ik)
het is tochh het zelfde principe?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:15

BloodElf schreef:
Waarom een hard, koud, knijpend stuk metaal in de mond hangen terwijl je zonder bit net zo goed kunt rijden. Wat zou een paard fijner vinden.. :)*

Niet ieder bit is hard, koud en een knijpend stuk metaal. Je hebt ook bitten van ander materiaal (rubber, kunststof, leer), je hebt naast gebroken trensjes ook dubbel gebroken en ongebroken trensjes (knijpen niet). Voordeel van metaal is dat het warmte geleidt, dus je kunt het op lichaamstemperatuur brengen voor je het in de mond van het paard plaatst.
Een bit geeft, mits correct gebruikt, duidelijk begrijpelijke hulpen door aan het paard, wat met bitloze optomingen niet altijd zo gemakkelijk gaat, dus om te zeggen dat je zonder bit net zo goed kunt rijden is maar tot op zekere hoogte waar.
En wat een paard fijner zou vinden zal sterk van het paard afhangen, het ene paard is het andere niet.......

Een "echt bitloos hoofdstel" verschuift niet zo om het hoofd, doordat het een wat strakkere pasvorm heeft. Een stalhalster geeft door zijn losse contact om het hoofd erg vage hulpen door. Met bijvoorbeeld een sidepull kun je dus wat preciezer zijn met je hulpen.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:31

Mwa ben het niet helemaal met je eens. Imo kun je bitloos hetzelfde bereiken als met bit, in alle klassen en op elk nivo. :j Waarom zou dat niet kunnen?

Tuurlijk is een bit niet altijd hard, koud en knijpend maar de gemiddelde nederlander rijdt volgens mij met een enkel of dubbelgebroken trens waar dit zeker van op toepassing is. Dubbelgebroken trensen knijpen ook hoor als je ze aantrekt en werken erg hard op de lagen in, op het scherpe kaakbot, waar maar een dun velletje over heen zit. En hoeveel mensen warmen hun bit op voordat ze gaan rijden? :n

Er zijn vast paarden die niet goed reageren op een bitloos hoofdstel, maar het grootste gedeelte zou vast liever voor een sidepull oid gaan dan voor een trens, maar goed dat zijn gissingen. Misschien vermenselijk ik ze teveel.. ;)

Btw ik beleer mijn paardje bitloos maar laat hem wel aan een bit wennen, misschien dat ik hem ooit met bit ga berijden, ik weet het nog niet, het is niet zo dat ik faliekant tegen ben ofzo. En nog even voor de goede orde elke optoming, bitloos of niet, is zo hard als de hand die hem stuurt.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:48

Slofje schreef:
:P Geef mij eens dan 5 officiele sites zonder alleen maar geroep van ruiters die wat zeggen, waar de o zo slechte inwerking van bitloos rijden worden besproken. Ja, er zijn mensen die met een bitloze optoming nog harder zijn dan met bit, maar die doen iets verkeerd. Als je bitloos wilt rijden moet je ook weten hoe t werkt, net zoals mensen zich bewust zouden moeten zijn van de inwerking van een bit op de mond.

Maar dan komen we toch op hetzelfde verhaaltje? :)
Een bitloze optoming is slecht wanneer de ruiter deze verkeerd gebruikt
Een optoming mét bit is slecht wanneer de ruiter deze verkeerd gebruikt.
Uiteindelijk ligt de fout altijd bij de ruiter, en is een bit en bitloos altijd even slecht en even goed.
Kijk liever naar wat beter bij het paard past, en wat je eigen doelen zijn wat paardrijden betreft.
Natuurlijk zijn er meer voorbeelden van mensen die slecht rijden met een bit, maar er zijn ook heel wat meer mensen die met bit rijden. Ik denk dat het in verhouding niet veel zal uitmaken met welke optoming er slechter gereden wordt. Feit blijft dat gewoon een groot deel van de mensen slecht rijdt :) Goed paardrijden is nu eenmaal niet gemakkelijk, en bewust of onbewust zal iedereen zijn of haar paard wel hinderen, de een erger dan de ander.
Vroeger reed ik vaak bitloos, met enkel een touwtje, nu rijd ik altijd met bit.
Het bit past beter bij mijn huidig paard, en mijn eigen doelen zijn veranderd aangezien ik nu wedstrijdgerichter rijd.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:10

ik denk dat bitloos wel beter is bij beginners. die kunnen hun handen nog niet genoeg stilhouden (ik soms ook nog niet, maar ik doe wel mijn best) en ik denk niet dat ik de enige ben :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:20

@SuzanneJ
Daar heb je grotendeels gelijk in vind ik. :)
Sommige paarden reageren gewoon 100 keer beter op een bit, die zijn licht in de mond en weten wat de druk precies betekent ipv dat ze reageren op pijn.
Maar ik denk persoonlijk dat ELK paard het fijner vind om gereden te worden zonder bit. En dan niet omdat hij dan braaf reageert etc etc, maar gewoonweg omdat er dan niets in zn mond zit.

Daarnaast, gistermiddag gebleken dat ik mijn paard met een touwhalstertje supernetjes nageeflijk kan krijgen en ook echt diep nageeflijk als ik wil, veel makkelijker dan met bit waar hij gestresst raakt door de druk die ik steeds geef en uiteindelijk de teugels uit mn handen probeert te trekken. (rijd met beide namelijk)
Alleen het wijken zit er nog niet op met een touwhalstertje, met een sidepull al wel. En dan ben ik blij dat ik zulke dingen ook kan vragen van mijn paard zonder een bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:27

BloodElf schreef:
Mwa ben het niet helemaal met je eens. Imo kun je bitloos hetzelfde bereiken als met bit, in alle klassen en op elk nivo. :j Waarom zou dat niet kunnen?

Simpel, alle bitloze optomingen geven meer ruis mee dan een (correct gekozen) bit bij de hulpen, dus het echte fijne werk kun je er niet mee doen.

BloodElf schreef:
Tuurlijk is een bit niet altijd hard, koud en knijpend maar de gemiddelde nederlander rijdt volgens mij met een enkel of dubbelgebroken trens waar dit zeker van op toepassing is. Dubbelgebroken trensen knijpen ook hoor als je ze aantrekt en werken erg hard op de lagen in, op het scherpe kaakbot, waar maar een dun velletje over heen zit. En hoeveel mensen warmen hun bit op voordat ze gaan rijden? :n

Dan moet je me toch verklaren waarom mijn merrie zelf het bit inhapt, zo snel dat ik moet opschieten om de bitringen genoeg open te hebben...... Normaal gesproken hoef je een bit ook niet op te warmen, maar ja, in de winter doe ik dat wel en ik ken genoeg mensen die dat ook doen. Bij de huidige temperaturen is het niet nodig, want dan heeft het bit al een hebbelijke temperatuur door de omgevingswarmte.
Enne, mijn merrie is heel expressief in het aangeven als dingen haar niet aanstaan, als het bit haar pijn zou doen, zou ze het echt niet zo fanatiek zelf al aanpakken, echt niet.

BloodElf schreef:
Er zijn vast paarden die niet goed reageren op een bitloos hoofdstel, maar het grootste gedeelte zou vast liever voor een sidepull oid gaan dan voor een trens, maar goed dat zijn gissingen. Misschien vermenselijk ik ze teveel.. ;)

Ik denk dat het grootste gedeelte van de paarden vooral voor een prettige ruiterhand zouden gaan, de optoming is niet zozeer het probleem. Er zijn paarden met een onhandige mond voor een bit, dan kan bitloos puur anatomisch een betere oplossing zijn, maar voor de meeste paarden maakt het niet zoveel uit. Een lompe ruiter is ook lomp met een bitloze optoming en een fijne ruiter kan bij wijze van spreken met een scheermes rijden zonder dat het paard er last van heeft.
Paarden kunnen soms een hele onverwachte voorkeur hebben, dus ik hou graag alle opties open (nou ja, dat scheermes hoef ik niet.....)

Slofje schreef:
Maar ik denk persoonlijk dat ELK paard het fijner vind om gereden te worden zonder bit. En dan niet omdat hij dan braaf reageert etc etc, maar gewoonweg omdat er dan niets in zn mond zit.

Sommige paarden vinden het juist prettig om iets in de mond te hebben omdat ze dan wat spanning weg kunnen kauwen. Dat gaat zeker niet voor alle paarden op, maar er zijn er die juist dat prettig vinden.

Slofje schreef:
Daarnaast, gistermiddag gebleken dat ik mijn paard met een touwhalstertje supernetjes nageeflijk kan krijgen en ook echt diep nageeflijk als ik wil, veel makkelijker dan met bit waar hij gestresst raakt door de druk die ik steeds geef en uiteindelijk de teugels uit mn handen probeert te trekken. (rijd met beide namelijk)
Alleen het wijken zit er nog niet op met een touwhalstertje, met een sidepull al wel. En dan ben ik blij dat ik zulke dingen ook kan vragen van mijn paard zonder een bit.

Als je paard gestresst raakt door de druk die je met het bit geeft, dan geef je dus teveel druk met het bit.
Op zich is wijken (of schouder binnenwaarts, travers, renvers, etc.) niet een probleem om te doen met een bitloze optoming, maar de nette afwerking van de oefening is wel een stuk lastiger. Ze hebben dan net iets meer ruimte om bijvoorbeeld toch nog net dat kleine beetje te kantelen om het zichzelf gemakkelijker te maken en daarmee is het nut van de oefening meteen een stuk minder, want het spiergebruik is dan net niet wat je wil, dus je bouwt die spieren ook net niet op zoals je dat wil.
En ja, ik kan met mijn merrie ook op touwhalster dat hele zijgangengebeuren doen, maar wat ik al zeg, het is het dan eigenlijk net niet en daarmee is het dus niet zinvol. Vandaar de dressuur met bit, want ik dressuur voor haar bespiering en niet om de kunstjes.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:35

Arabesk schreef:
cynthiar schreef:
Ik las bij verschillende reacties in dit topic dat jullie je paard laten grazen onder het buitenrijden. Maar krijg je je paard dan nog wel weer mee zonder bit?

Ja hoor ~~}>

Onze Tennessee's mogen onderweg ook altijd grazen. Dit omdat de buitenritten hier best wel zwaar voor ze zijn, vanwege de vele hellingen. Ze kennen beiden het commando: gras! En dát werkt. Ze zullen beiden nooit gras pakken als we nog aan het rijden zijn.
Netjes halthouden, afstijgen en dan pas toestemming om te grazen. Of lekker drinken uit de beken....

Hebben ze genoeg gegeten pak je de teugels op en zegt: genoeg! Of: klaar! En dan ook geen 1 hapje meer toestaan.
Als je zelf heel consequent blijft, zijn je paarden dat ook. En ze weten dat ze zo af en toe mogen grazen, dat scheelt.

Enorme voordeel van bitloze hoofdstellen is juist dat ze zo lekker kunnen grazen onderweg.
Ik zou echt nooit anders meer willen als bitloos.