Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:Ik las bij verschillende reacties in dit topic dat jullie je paard laten grazen onder het buitenrijden. Maar krijg je je paard dan nog wel weer mee zonder bit? Bij mijn paard is dit al een probleem met bit.
Ik heb trouwens de Amber sidepull bestelt dus ik ben benieuwd.
cynthiar schreef:Ik heb een hele hongerige fjord en die moet ik echt omhoog trekken. Maakt niet uit hoeveel been in ook geef.
BloodElf schreef:Waarom een hard, koud, knijpend stuk metaal in de mond hangen terwijl je zonder bit net zo goed kunt rijden. Wat zou een paard fijner vinden..
Slofje schreef:Geef mij eens dan 5 officiele sites zonder alleen maar geroep van ruiters die wat zeggen, waar de o zo slechte inwerking van bitloos rijden worden besproken. Ja, er zijn mensen die met een bitloze optoming nog harder zijn dan met bit, maar die doen iets verkeerd. Als je bitloos wilt rijden moet je ook weten hoe t werkt, net zoals mensen zich bewust zouden moeten zijn van de inwerking van een bit op de mond.
BloodElf schreef:Mwa ben het niet helemaal met je eens. Imo kun je bitloos hetzelfde bereiken als met bit, in alle klassen en op elk nivo.Waarom zou dat niet kunnen?
BloodElf schreef:Tuurlijk is een bit niet altijd hard, koud en knijpend maar de gemiddelde nederlander rijdt volgens mij met een enkel of dubbelgebroken trens waar dit zeker van op toepassing is. Dubbelgebroken trensen knijpen ook hoor als je ze aantrekt en werken erg hard op de lagen in, op het scherpe kaakbot, waar maar een dun velletje over heen zit. En hoeveel mensen warmen hun bit op voordat ze gaan rijden?
BloodElf schreef:Er zijn vast paarden die niet goed reageren op een bitloos hoofdstel, maar het grootste gedeelte zou vast liever voor een sidepull oid gaan dan voor een trens, maar goed dat zijn gissingen. Misschien vermenselijk ik ze teveel..
Slofje schreef:Maar ik denk persoonlijk dat ELK paard het fijner vind om gereden te worden zonder bit. En dan niet omdat hij dan braaf reageert etc etc, maar gewoonweg omdat er dan niets in zn mond zit.
Slofje schreef:Daarnaast, gistermiddag gebleken dat ik mijn paard met een touwhalstertje supernetjes nageeflijk kan krijgen en ook echt diep nageeflijk als ik wil, veel makkelijker dan met bit waar hij gestresst raakt door de druk die ik steeds geef en uiteindelijk de teugels uit mn handen probeert te trekken. (rijd met beide namelijk)
Alleen het wijken zit er nog niet op met een touwhalstertje, met een sidepull al wel. En dan ben ik blij dat ik zulke dingen ook kan vragen van mijn paard zonder een bit.
Arabesk schreef:cynthiar schreef:Ik las bij verschillende reacties in dit topic dat jullie je paard laten grazen onder het buitenrijden. Maar krijg je je paard dan nog wel weer mee zonder bit?
Ja hoor