Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:47

arabs schreef:
ja vind ik ook... ik hou dus echt wel van de manier van Hempfling :D , ik vind het fijn om mijn paard te leren aanvoelen en daarmee te kunnen communiceren... dit vormt voor mij de basis van een gezonde werk- en vertrouwensrelatie met mijn paard
nu was ik eigenlijk vooral benieuwd om via dit forum te weten te komen hoe Hempfling zijn cursussen precies aanpakt
gewoon curieus
nu, ik vind jouw parelli ervaring even waardevol, kan je daar iets meer over schrijven? Hoe verliep die cursus dan, wat werd er gezegd, wat was de aanpak?

Ik zou eerst eens gaan bedenken wat je precies wilt. Paard leren aanvoelen en ermee kunnen communiceren om er een gezonde werk- en vertrouwensband mee aan te kunnen gaan, klinkt voor mij heel algemeen. Dat wil iedereen, lijkt mij?

Een vereiste voor een cursus, voor mij, is dat diegene in eerste instantie zijn kennis wil delen. Daarnaast moet hij/zij het ook over kunnen brengen. Als die basisvoorwaarden aanwezig zijn, kan je eens gaan verder kijken hoe & wat er precies geleerd wordt.

De aanpak in Colorado vond ik erg interessant. Je moest wel een bepaald niveau hebben om binnen te komen, want je werd niet begeleid. Je was verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Je werd constant uitgedaagd met uitleg, demonstraties, simulaties met andere mensen, zit en ademoefeningen op bal en neppaard. Daarna moest je het zelf doen, je mocht natuurlijk wel vragen stellen, maar dat werd vaak beantwoord met een wedervraag :D Ze zorgen ervoor dat je jezelf veilig voelt als leerling en dat je uitgedaagd wordt om dingen te experimenteren en te ervaren. Heel gaaf :D

Ik ben zelf erg geïnteresseerd in lesgeven en didactiek, dus ik vraag me af; wat wil je bij een cursus leren?
Ik denk dat Hempfling heel mooie dingen kan en zijn boek is super, maar als je het niet aan ander mensen kan/wil leren, of als je mensen in hun vertrouwen schaad door ze compleet af te branden, zou ik er voor geen goud heengaan. Hoe goed de man ook met paarden is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:19

Mijn reden om ooit me te verdiepen in het werk van Klaus Hempfling was omdat hij begaan was met het innerlijk van een paard. Hij zag de combinatie paard en mens en als nieuweling in deze wereld legde hij vrij snel de vinger op de zere plek.

Mensen willen vaak graag de volledige controle over paarden. Dat is niet onlogisch vanuit mensen gezien, maar of het goed is voor paarden om je wil zo krachtig op te leggen is de vraag. Hoe doe je dat, wat heb je nodig en wat wil je bereieken?

Alles met paarden is, denk ik, alleen daarom al voor een deel filosofie. Jij bent degen die moet/mag kiezen welke weg je inslaat met je paard. Mensen die nog niet veel weten kiezen 'iets' en gaan daarmee aan de slag. Wat het ook is, iedereen maakt een evolutie in het denken door.

Ook ik leerde ooit op een stage om een paard te trekken en te schoppen met mijn sporen (zo voelde ik het). Dat paste me niet, dat paste niet in het idee wat ik had gekregen van de pony's waar ik jaren zo vaak als mogelijk bij was. Bovendien wist ik dat als ik een pony onheus had benaderd hoeveel werk het was om die relatie weer goed te krijgen. Dan spreek ik niet over uren,maar over maanden en soms een jaar.
Die lessen waren veel waard.

Op de stage in een rijschool schrok ik, het beeld wat ik had van paardenmensen bleek in mijn hoofd te zitten. Zij wisten niet alles, en te vaak zag ik ellende bij de paarden die als gebruiksding dienden. Voor mij waren paarden individuen, persoonlijkheden waar ik behalve respect ook liefde voor voel.
Klaus schreef zijn ervaringen op in 'natuurlijk paardrijden' en dat paste bij mijn ideeën.

De totale onderdrukking die in onze huidige klassieke dresuur terug te zien is maakt me nog atijd misselijk. Er is goddank een ruiter die zijn paard in ieder intervieuw voorop stelt, zowel hij als zijn paard zijn inmiddels wereldberoemd. Ik denk dat die man heel veel te vertellen zou hebben. Natuurtalenten bestaan.

Helaas zijn de mensen die zich met het werk van Hempfling bezighouden vaak niet bereid om veel te vertellen. Dat vind ik jammer en is mij een beetje opgebroken.
Niet alles is walhalla of Mekka, maar ik ben wel benieuwd naar anderen.

Het lastige is dat er altijd ook weer mensen zijn die willen discussieren en ook hun wil willen opleggen. Waarom is me steeds meer een raadsel. Leer luisteren naarpaard en mens en denk er het jouwe van. Uiteindelijk sta je zelf met je paard ergens en is het aan jou om wat te doen.

Ook al ben ik NL, ik zie dat dit iedere keer in ons paardenlandje terugkomt. Er is zoveel agressie, haat en nijd en dat vind ik zo jammer. Ik zie het als een gebrek aan bewondering en respect voor anderen, dat vond ik hier maar zelden. Alleen de echte paardenmensen zijn meestal vriendelijk en werkelijk nieuwsgierig van aard. Hier is het vaak versus, en in andere landen is het samen. Samen met paarden en samen met paardenliefhebbers.

Ik denk dat liefde en respect samen gaat. Liefde voor de gedeelde passie, en respect voor de keuze van anderen.
Ieder zoekt zijn eigen leermeester(es), jouw lievelingsdocent is niet de mijne en andersom. Waar dat aan ligt? Dat maakt niet uit, zolang de paarden maar blijven leven en niet mentaal of/en fysiek omgebracht worden.
Net als mensen heeft, vind ik, ieder paard recht op een leven, en dat is niet overleven maar leven.

Hopelijk durven meer mensen iets te vertellen over hun ervaringen, maar ik betwijfel het. Zeker hier op bokt.nl wil het nog wel eens verzanden in iets anders.
Hoewel ik het verhaal van Sanne83 ook weer boeiend vind.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:49

hey Cassidy,
wel ik zie mezelf nog niet direct met een hengst dansen :D maar denk wel dat je dat kan opbouwen... ik heb niet de indruk dat hij niet duidelijk spreekt over veiligheid. ik weet niet of je zijn boeken hebt gelezen maar daar wordt toch heel veel geschreven over veiligheid, en lichaamstaal zowel van mens als paard (=uitdrukking van je innerlijk > paardenpsychologie)... en ik denk ook dat je je gerust mag verdiepen in meer literatuur als het niet duidelijk is om je basis te versterken :)
anderzijds is het wel dansen hoor, het is een voorzichtige manier van bewegen waarbij elke stap weerklank krijgt en daar let je gewoon meer op bij getraumatiseerde paarden... wat ik vooral spijtig vindt aan die filmpjes is het: wat dan? wat na die ene moment dat dat paard eindelijk uit zijn box is kunnen komen... volgt hij dat dan verder op? krijgen die mensen dan les of tips? ik ben eigenlijk meer en meer benieuwd en heb daarom eigenlijk vooral zin om er eens heen te gaan. om hem die dingen te vragen... je gaat me nog overtuigen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:17

"Hoe nu verder..." en handvaten hoe je het aan moet pakken? Van KFH?

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-ts ... re=related

In het tweede filmpje heeft KFH af en toe een positie tov het paard waarin hij serieus getrapt had kunnen worden als het paard had gewild.
Waar zie ik de adviezen of ook maar uitleg wat hij aan het doen is?

Wat zijn beide filmpjes anders dan een zelfverheerlijking?
Wat kan ik er als blanco toeschouwer van leren?

Ja, een ding.

Valt onder de noemer "don't try this at home".

En WTF bedoelt hij met "borderline"? Kan iemand me dat uitleggen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:41

Arabs:
Citaat:
ik ben eigenlijk meer en meer benieuwd en heb daarom eigenlijk vooral zin om er eens heen te gaan. om hem die dingen te vragen... je gaat me nog overtuigen

Ik zou gewoon gaan. Als je zo benieuwd bent naar de man en de negatieve verhalen staan je niet in de weg, dan ga je toch gewoon, wat houd je tegen? ;)

Cassidy

Re: Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:45

Idd, gewoon gaan. Al kost het je de hoofdprijs. Iedereen moet zijn eigen ervaringen kunnen maken, fouten dito.
Ook als ze veel geld kosten...of nog meer dan simpelweg geld.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:49

Joh, Cassidy, ik snap dat je onschuldige tienermeisjes tegen zichzelf probeert te beschermen (die neiging krijg ik ook altijd een beetje als het over Hempfling gaat ;) ), maar volgens mij is Arabs oud en wijs genoeg om zelf beslissingen te maken.
Als zij dat geld wilt uitgeven, moet ze dat toch gewoon doen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:51

Idd, gewoon doen.....
Kom alleen dan niet jankend op bokt aanzetten dat het tegenviel :D
En een probleem met een openbaar forum op bokt.
Je weet nooit wie er meeleest, zonder in dit topic te posten, en op ideeen komt.
Dus wat dat betreft toch een klein beetje een educatief tintje aan mijn bericht....
Voor al die KFH verheerlijkende onschuldige tienermeisjes....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:08

Misschien valt het wel niet tegen ;)
Er was hier toch iemand in het topic die wel een positieve ervaring heeft gehad?
Hempfling zal ook z'n goede en slechte dagen hebben ;)

Jij en ik vinden andere dingen belangrijk in een cursus.
Ik ga niet bakken met geld betalen om dagenlang te wachten tot het meneer belieft les te komen geven, maar sommige mensen hebben maar een klein dansje met een hengst nodig om daarvan afgeleid te worden :D :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:27

Idd, voor een godsvermogen deelnemen aan een cursus.
Om op dag drie van de driedaagse cursus, Dhr. KFH 10 minuten met mijn paard te zien werken.
Voor het bedrag van de curus kan ik mijn drie paarden 3 maanden lang stallen.
Zou ik het toch niet waard vinden.
Maar iedereen mag zijn eigen fouten maken....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:35

Hmmm hoeveel Parelli pakketten kun je van dat geld kopen 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:37

Heel veel...en nog lekker op vakantie gaan. Al dan niet met paard....:D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:47

Niet zo flauw, Parelli is ook niet voor iedereen, ook al is het wel voor mij.
Er zullen vast genoeg mensen zijn die mij ook idioot vinden dat ik naar Amerika afreis om een peperdure cursus touwwiebelen te doen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:51

Parelli is er wel voor iedereen, de basis iig wel. Als ze er voor openstaan, het recept volgen, zich niet laten beinvloeden door mensen die denken er meteen op te kunnen varieeren, of die een aversie hebben tegen de commercialiteit ervan.
En ik ben jaloers dat je naar de USA afreist om de volgende cursus te doen....
Benieuwd naar je berichten...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:54

Parelli is niet voor iedereen, omdat niet iedereen Parelli WIL doen.
Zo simpel is het.
Ik stop mijn energie graag in mensen die willen leren wat het inhoud, maar als ze het niet willen, even goede vrienden :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:07

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink.
De redenen om Parelli niet mee te nemen zijn legio. Wel of niet gefundeerd, en wel of niet op waarheid berustend, of op "hearsay".
Maar iedereen mag voor zichzelf weten hoeveel hij zichzelf tekort doet...:D

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 22:55

Hey Sanne, lief dat je voor me opkomt...
Ik had niet gedacht dat zo'n simpele vraag kon ontaarden in zo'n felle strijd. Als ik ga zal ik er zeker verslag van uitbrengen!
Gegroet

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 07:25

Toeval bestaat, ik blijf er in elk geval graag in geloven.
Kreeg toevallig een mail, met een aankondiging voor 2011.
Wie weet is dit iets? Een heel jaar bij Klaus voor 'slechts'... € 84.000 O:)

(Zit je eten bij inbegrepen, ook dat voor je paard)
Nog twee van de tien plaatsen beschikbaar las ik.

Ieder mag zijn prijs zelf bepalen natuurlijk, maar ik kan een kleine glimlach niet onderdrukken als ik dit lees, en nog eens lees. Wie zouden daar heen (kunnen) gaan. Dat maakt me best wel nieuwsgierig.

Met alle respect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:19

In het verleden bood KFH ook een opleiding aan tot paardensjamaan. Moest ook ongeveer dat kosten, je kreeg een diploma, maar de erkenning van diploma bij andere instanties dan KFH was "non existent".
Misschien is dit een verlengde daarvan. Ander jasje, zelfde prijs?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:51

Ik zou het je niet kunnen vertellen, ik was 'slechts' bezoeker van zijn workshops en ben de laatste keer een maand met de jongens daarheen geweest.
Daar was ik meer bezig met het verzorgen van de jongens, de paarden staan bij mij centraal. Zijn assistenten vond ik niet zo heel erg kundig. Beetje te veel 'ik doe mijn best om heel erg zoals hij te zijn'.
Daar is ook het nodige 'niet helemaal goed' mee gegaan in de buurt van de paarden.

Grinnik, ik weet nog dat ik op een van de eerste dagen heb gevraagd of als ze de hal voorbij moesten ze ajb gewoon wilden lopen.
Een van de jongens, Neptuno 4 jr toen, schrok zich steeds rot als ze zo sluipend voorbij de open deur kwamen, en ik ook. Heel apart vond ik dat imiteren.
Sluipen en paarden, :n dat werkt niet. Doe ajb gewoon.

Maar, eerlijk is eerlijk... dat mensen dat (willen & kunnen)betalen.... waar ben je dan naar op zoek?
'Paardenland' is zo groot, en er is zoveel te ontdekken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:02

Paardentango, zou je misschien iets meer kunnen vertellen wat je daar geleerd hebt?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:27

@Sanne83 - Dat is een nogal lastige vraag, waar leer je wat en wat leer je precies daar en wat ergens anders. Met alle liefde wil ik wat proberen.

Ik zie mijn hele leven eigenlijk als een doorlopend proces van leren. Door op zoek te gaan naar mensen die ik boeiend vond leerde ik overal wel iets. Daarom reisde ik graag en heb ik velen mogen ontmoeten.

Wat ik de laatste keer daar vooral geleerd heb is dat ik heel voorzichtig moet zijn met mensen te vertrouwen op het gebied van paarden. Vooral de kopies van iemand zijn, en dat geldt overal wel, meestal de wat minder sterke mensen die graag 'ergens bij willen horen'. Zij gedragen zich snel als een soort verklikkers en dat maakt me een beetje huiverig. Zo weet ik ook dat dit gelezen wordt en zonder twijfel besproken zal worden.

Van Klaus zelf heb ik op het gebied van de paarden geleerd om vooral bij mezelf te blijven. Wees tevreden met wie je bent en sta voor wie je bent. Wees krachtig, duidelijk en blijf altijd jezelf. Je bent goed zoals je bent. Dat is iets wat bij paarden, denk ik, heel belangrijk is. Ze willen weten wie je bent en als je de leiding wil hebben dan zul je zeker van jezelf moeten zijn.
Let op de kleine signalen, leer over paarden en hun gedrag. Kennis maakt rijk en betekent dat je steeds meer flexibel wordt.

Verloochen nooit je leermeesters, wie dat ook zijn, dat is loyalitiet en integriteit. Integriteit vind ik zelf erg belangrijk. Hoe moeilijk dat soms ook is. Ik verloochen hem zeker niet, voel respect voor hem maar denk inmiddels wel het mijne ervan. Dat heb je als NL, een kritische visie.

Wat ik ook erg inspirerend vond was zijn manier van wandelen en werken met alleen een touw om de hals van een paard. Daar werk ik graag mee omdat als een paard je zo volgt en je hem zo kunt longeren je inderdaad kunt spreken over een relatie met dat paard.
Nylon touwhalstertjes met die knopen heb ik nooit begrepen, en wil ik niet gebruiken in het belang van paarden. Dat is ook wat ik zo tegen voel bij die stromingen, het robot-achtige bewegen. Niet mijn ding, en ik heb het verkeerde ras gekozen als ik dat zou willen.

Hempfling heeft een grote betekenis gehad in paardenland en heeft iets in werking gezet. Daar voel ik bewondering voor, voor zijn lef en zijn standvastigheid. Ik stam ook uit de tijd dat er nogal fors met paarden om werd gegaan, het zijn beesten die moeten 'luisteren naar de baas' leerde ik. Daar heeft Hemplfing voor mij wel een betekenis gehad, bij hem mocht ik mezelf zijn en waren mijn gedachten wel o.k. Ik voel liefde voor paarden en wil ze als Koningen behandelen en goed voor en met ze zijn.
Nu zie ik weer een hele andere omslag en vinden mensen weer heel snel iets zielig. Dat zou ik toen ik 16 was nooit hebben gedacht dat het nu weer de andere kant op zou gaan.

Wat ik nog wel wil leren is zijn financiele werkwijze, als je zoveel huizen en land bezit voel ik toch wel wat bewondering. Zelf gaf ik weinig om geld, maar helaas heb je het toch nodig. Ik geef zelf ook af en toe wat lessen met de paarden maar durf amper wat te vragen, altijd het idee dat ik niet goed genoeg ben.
Dan is hij wel een inspirator.

Maar het leven gaat verder.
Toen ik afgelopen jaar een maand, weer met de jongens, in Spanje zat had ik het idee dat ik vooral paardtechnisch in een dag meer leerde dan in een maand op dat eiland. Een andere cultuur, andere werkwijze maar zonder twijfel heel concreet.
Ik ben best wel spiritueel in de zin van aanvoelen maar ik denk dat paarden vaker iets concreets nodig hebben.
In een zandbakje mooie momenten filmen kan ik ook, doe ik ook, maar bijna niemand kijkt.... (aaah)
Ja als ik een team assistenten om me heen heb zouden ze mooier zijn, maar er is meer dan dat zandbakje.
De zandbak en de rest horen wel bij elkaar.Omgaan met paarden begint in de stal of de wei. Maar als je hoog opgeeft over rijden dan verwacht ik je ook zelf te paard te zien. Niet alleen oude filmpjes.

Die vraag hoor ik heel vaak over Hempfling, wat dan... wat komt er na de zandbak... Ik zou het niet weten, na 15 jaar weet ik het nog niet. Ik ben mijn eigen weg aan het volgen, en hoop open te blijven staan zonder concurrentie maar met met en vanuit liefde.

Heel verhaal, hoop dat iemand er iets aan heeft. Het is mijn verhaal en ik zou iedereen hetzelfde willen adviseren als ik mezelf adviseerde.

Luister naar anderen, hoor iets aan maar ga je eigen weg. Alleen jij weet wat goed voor je is.

Mensen kunnen kiezen, dieren niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:47

Dank je, Paardentango, mooi om te lezen :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:31

Uit nieuwsgierigheid, of een mooier woord belangstelling heb ik eens wat rondgekeken op bokt.nl wat mensen zeggen en denken over KFH. Ik begrijp goed dat alles wat men niet kent bij voorbaat niet goed is tot het tegendeel bewezen is.
Zou dat een beetje NL eigen zijn?

Wat me verder opvalt is dat er een aantal vertegenwoordigers zijn van PP en zijn werkwijze op een voetstuk hebben staan en er werkelijk alles voor over hebben om zieltjes te winnen.
Dat zie ik ook bij de mensen die menen de wijsheid in pacht te hebben voor wat betreft de klassieke rijkunsten. Ook een fanatisme wat, ik spreek voor mezelf, op mij heel akelig overkomt.

Perfectionstisch moet je zijn als je met paarden omgaat, dat is alleen maar goed. Kritisch zijn is ook goed, want JIJ moet het doen met je paard en jij bent degene die keuzes maakt in wat je precies gaat doen. Paarden zijn dieren en vragen duidelijkheid van ons als we met ze om willen gaan.

Wat ik van Klaus, maar toch ook vanuit mezelf leerde in de loop der jaren is om alert te zijn op de kleine dingen. Dingen die we in de wereld van asfalt en fast food een beetje vergeten zijn.
Soms hele kleine dingen.

Waar de ene het heeft over de quick fix heeft de ander het over een biomechanisch wezen of een dier zonder denkvermogen. Ik word niet echt blij van dergelijke uitspraken, visies of hoe je dat ook ziet.
Paarden zijn levende dieren, met een denkvermogen en normaal gesproken bereidheid tot samenwerken.
Ieder fanatisme, waar dan ook, schrikt mij af. Stel dat ik iets verkeerds zeg of doe, of dat ik iet kan verantwoorden ik doe nu KFH en nu even PP en daarda ga ik weer verder met klassiek rijden.

Dat is in de paardenwereld een beetje anders komen te liggen.
Mensen zijn, of kunnen, enorm fanatiek raken en de ruzies onderling nemen toe.
Wat doen dezelfde mensen met de paarden als de dieren ze even niet begrijpen?

Ik draai al weer wat jaartjes mee, en door mijn persoonlijke nieuwsgierigheid naar alles wat met paarden te maken heeft heb ik een ding geleerd.
Als je met een paard om wil gaan zul je een gereedschapskist nodig hebben om keuzes te maken, dat is zelden in een stroming, leer of hoe je het ook wil noemen. Het gaat om de details en niet om de grote dingen, die zijn hoogstens een gevolg van.

Wat mij opvalt is dat in de andere stromingen de nadruk ligt op onderdanigheid van het paard.
Dat is iets wat Klaus niet zo ziet, en hij is nog altijd een van de weinigen die het paard centraal zet en niet die onderdanigheid boven op het verlanglijstje heeft staan.

Gehoorzaamheid is een gevolg van vertrouwen in de mens.
Dat is een van de inzichten die ik geleerd heb, van iemand ? Kweenie, de uren dat ik alleen met de paarden was waren er meer dan de uren dat ik naar anderen zat te kijken. En alles gebeurde bij de paarden zelf, op de momenten dat je alleen met je paard bent.

Een hele mooie les van Klaus vind ik wel: 'Je bent goed zoals je bent'
Ik kon dat zinnetje in ieder geval goed gebruiken, want ik heb weinig gebrek aan zelfkritiek.
Dat samen met zijn regelmatig terugkomende woord 'autenticiteit'.

Vond ik erg de moeite waard en ik had geen minuut willen missen.
Ik blijf groot respect voelen voor iemand die zo zichzelf durft en kan zijn, ik heb veel steun ervaren in vooral mezelf durven zijn.

Dat wilde ik nog even kwijt op deze zonnige ochtend, lente !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:51

Paardentango schreef:
Uit nieuwsgierigheid, of een mooier woord belangstelling heb ik eens wat rondgekeken op bokt.nl wat mensen zeggen en denken over KFH. Ik begrijp goed dat alles wat men niet kent bij voorbaat niet goed is tot het tegendeel bewezen is.
Zou dat een beetje NL eigen zijn?

Of dat NL eigen is weet ik niet, ik ga niet voor een ander spreken, alleen voor mezelf. Als KFH nu in staat zou zijn om dat wat hij doet duidelijker en gestructureerder uit te leggen en bereid zou zijn om zich te verlagen tot het niveau van degene die hij wat bij wil brengen, bereid zou zijn om iets op 100 verschillende manieren uit te leggen zodat het ook echt overkomt, zou het wat makkelijker zijn om hem te volgen.

Dus is het een geval van "niet begrijpen", en geen handvaten krijgen om te kunnen begrijpen, of bij voorbaat zich maar afsluiten tegen alles wat onbekend is?

Paardentango schreef:
Wat me verder opvalt is dat er een aantal vertegenwoordigers zijn van PP en zijn werkwijze op een voetstuk hebben staan en er werkelijk alles voor over hebben om zieltjes te winnen.
Dat zie ik ook bij de mensen die menen de wijsheid in pacht te hebben voor wat betreft de klassieke rijkunsten. Ook een fanatisme wat, ik spreek voor mezelf, op mij heel akelig overkomt.

Ook hier ga ik niet voor een ander spreken, alleen voor mezelf. PP en zijn werkwijze bieden mij de handvaten en bieden mij de structuur om te leren. Een structuur die ik bij KFH mis. En juist vanwege deze duidelijkheid en het laagdrempelige van deze methode, ga ik hem aan iedereen adviseren die dingen bij zijn paard tegenkomt waar hij zich aan ergert en die hij veranderd wil zien. Een paard is een veel te mooi schepsel om kwaad en gefrustreerd over te worden. Dus ga leren hoe hij denkt en daar op in te spelen. En net zoals wij ons aanpassen aan het paard, moet het paard zich ook aan ons aan gaan passen.

KFH kan het beste omgaan met "pure" en halfwilde paarden . Hoe vaak kom je die tegen? Ze hebben bijna allemaal contact gehad met mensen, en allemaal een zekere vorm van bagage. En dan zou ik van een leraar willen leren hoe Pietje van de hoek beter met zijn shet om kan gaan zodat deze hem niet iedere keer achter zich aansleept als hij aan het halster loopt en op een polletje gras afduikt. Pietje heeft in die situatie namelijk niet zoveel aan het "dansen met paarden", en het "zoeken naar de goddelijke vonk" in het dier....

De slaafsheid van de paarden die je via PP krijgt: is dat een gevolg van de methode zelf of degene die hem beoefend?