arabs schreef:ja vind ik ook... ik hou dus echt wel van de manier van Hempfling, ik vind het fijn om mijn paard te leren aanvoelen en daarmee te kunnen communiceren... dit vormt voor mij de basis van een gezonde werk- en vertrouwensrelatie met mijn paard
nu was ik eigenlijk vooral benieuwd om via dit forum te weten te komen hoe Hempfling zijn cursussen precies aanpakt
gewoon curieus
nu, ik vind jouw parelli ervaring even waardevol, kan je daar iets meer over schrijven? Hoe verliep die cursus dan, wat werd er gezegd, wat was de aanpak?
Ik zou eerst eens gaan bedenken wat je precies wilt. Paard leren aanvoelen en ermee kunnen communiceren om er een gezonde werk- en vertrouwensband mee aan te kunnen gaan, klinkt voor mij heel algemeen. Dat wil iedereen, lijkt mij?
Een vereiste voor een cursus, voor mij, is dat diegene in eerste instantie zijn kennis wil delen. Daarnaast moet hij/zij het ook over kunnen brengen. Als die basisvoorwaarden aanwezig zijn, kan je eens gaan verder kijken hoe & wat er precies geleerd wordt.
De aanpak in Colorado vond ik erg interessant. Je moest wel een bepaald niveau hebben om binnen te komen, want je werd niet begeleid. Je was verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Je werd constant uitgedaagd met uitleg, demonstraties, simulaties met andere mensen, zit en ademoefeningen op bal en neppaard. Daarna moest je het zelf doen, je mocht natuurlijk wel vragen stellen, maar dat werd vaak beantwoord met een wedervraag

Ik ben zelf erg geïnteresseerd in lesgeven en didactiek, dus ik vraag me af; wat wil je bij een cursus leren?
Ik denk dat Hempfling heel mooie dingen kan en zijn boek is super, maar als je het niet aan ander mensen kan/wil leren, of als je mensen in hun vertrouwen schaad door ze compleet af te branden, zou ik er voor geen goud heengaan. Hoe goed de man ook met paarden is.