Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Varekaj schreef:Als ik met mijn paarden bezig ben, krijg ik ook zo vaak naar m'n kop geslingerd "oh wat leuk je doet NH en truukjes!". Ik doe geen NH, het zijn geen truukjes... dat is gewoon standaard goede opvoeding. Hoeveel mensen staan niet met open mond te staren als ik na het rijden gewoon afstap, tegen mijn paard het commando"staan" geef en dan afzadel als die los staat en blijft staan als ik alles paar meter verder even neerleg, hoofdstel afdoe, halster omdoe en zonder touwtje laat volgen naar de stal, staldeur open, commando "stal" en dat het paard lekker relax naar binnen stapt en ook niet meer over die drempel komt. Voel me haast een circusact soms! terwijl het voor mij gewoon basisdingen zijn in de opvoeding....
.
Varekaj schreef:Omdat het allemaal zo makkelijker bereikbaar is voor iedereen, wordt ook de beleving anders. Vroeger was het gewoon zo dat als een paard je beet, dat je die een lel gaf. NIemand vond dat erg. Doe je dat nu, dan heb je zowaar een rel aan je been en haast de dierenbescherming op je dak.
Varekaj schreef:Een hond moet aangepast voer, vroeger kreeg die gewoon de overschotjes. Kreeg een flinke opdonder en had te luisteren als die zich misdroeg, nu komt er een psycholoog bij. Schoothondjes bleven op schoot yorkies en jach russels gingen lekker me ratten/konijnen vangen, tegenwoordig krijgen ze een jasje aan en nog net geen rubber laarsjes aangemeten.
...
Gini schreef:Varekaj schreef:Omdat het allemaal zo makkelijker bereikbaar is voor iedereen, wordt ook de beleving anders. Vroeger was het gewoon zo dat als een paard je beet, dat je die een lel gaf. NIemand vond dat erg. Doe je dat nu, dan heb je zowaar een rel aan je been en haast de dierenbescherming op je dak.
Dit is een overdreven stelling. Als je nu een paard een lel geeft omdat die bijt is dat nog altijd even normaal en gerechtvaardigd als dat dat vroeger was.
Ik denk ook dat dit overdreven bedoeld was? Maar het zijn zulke (veronder)stellingen die de indruk wekken dat het vroeger beter was.
polly2 schreef:Varekaj schreef:Een hond moet aangepast voer, vroeger kreeg die gewoon de overschotjes. Kreeg een flinke opdonder en had te luisteren als die zich misdroeg, nu komt er een psycholoog bij. Schoothondjes bleven op schoot yorkies en jach russels gingen lekker me ratten/konijnen vangen, tegenwoordig krijgen ze een jasje aan en nog net geen rubber laarsjes aangemeten.
...
Ik wil je niet uit de droom helpen...maar kijk toch even hier:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... ing/205297
Anne_GTI schreef:Een voordeel was er vroeger zeker: Dazen waren er niet zoveel als nu. Om nog maar te zwijgen van Jacobskruiskruid. Dat was echt zeldzaam; tot voor een aantal jaren terug had ik het nog nooit gezien.
piezze schreef:whahaha ik lig hier helemaal dubbel om die hondenlaarzen. Straks krijgen we ook hondenpantys en een minirokje
piezze schreef:Jeetje Polly, de wereld is echt gek geworden! Ik zie wel eens een hondje met zon soort van dekentje lopen maar dit slaat alles. Alleen de panty heb je nog niet gevonden...
Fellor schreef:kehdra schreef:Huh, ik begrijp je opmerking niet helemaal?
Ik geef aan dat NH zoals het nu heet, al heel lang bestaat, maar dat het nu commercieel is geworden.
Ik vind dat jammer, omdat nu mensen vanuit een boekje/DVD met hun paard bezig gaan, zonder les te krijgen, terwijl les imo zo hard nodig is, om timing en 'feeling' te ontwikkelen. Veel van deze mensen vinden het dan niet NH wanneer je je paard een skup geeft, terwijl dat soms ook gewoon nodig is.
Misschien vatte je m'n laatste zin verkeerd op ofzo?
Omdat hier weer eens de bekende fabel wordt aangehaald dat Nh per definitie soft is...
De meeste "NH'ers" doen wel degelijk aan correctie. En welke correctie denk je dat beter/heftiger aankomt; degene die het paard snapt, die strookt met zijn taal en die goed getimed is.... Of degene die vanuit het niets kwam.
Juist ook het op effectieve manier corrigeren hoort bij NH! En effectief is een correctie die juist getimed is, met de juiste hoeveelheid energie (hoeft dus niet altijd met fysiek contact te zijn!) enz. Dat is o.a. waar NH om draait.
Dat er dan tegenwoordig op veel dingen een NH sticker zit...so be it. Kan me er niet druk om maken. Ik ben blij de meeste mensen met NH sticker nog proberen zich in hun paard te verplaatsen.
Varekaj schreef:Wat vroeger opvoeding was, was eigenlijk het échte NH is wordt nu vaak omschreven als "ouwe voorgekauwde kak".
Het NH van nu steunt daar nog steeds op, alleen is het veel te ver aan het doorslaan richting "kleinzeirgheid". NH stelt dat een paard respect voor je moet hebben en jij ook voor het wezen paard. Maar het stelt niet dat je daarom je paard moet gaan vermenselijken, wat nu dus wel het geval is. Mensen denken dat je geen respect hebt voor een paard als je die eens itwat grover corrigeert dan alleen maar stem verheffen of een lichte tik. Maar ze willen dan ook niet inzien dat een paard geen respect heeft voor jou als die je constant omver walst, op tijd en stond zijn tanden in je vlees zet en zich gedraagt als een rotverwende puber.
Varekaj schreef:Ligt het aan mij, of zijn er ook gewoon meer "mishandelde" paarden dan toen, gewoon omdat ze in handen terechtkomen van oncapabele mensen die niet met NH overweg kunnen, of die denken "dat varkntje was ik wel even" en dan op foute wijze als "NH'er" aan de slag gaan en de boel gewoon nog erger maken?
Ik werk eerlijk gezegd altijd op gevoel...