Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:28

Verhaal van mika11 is errug herkenbaar!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:35

Varekaj schreef:
Als ik met mijn paarden bezig ben, krijg ik ook zo vaak naar m'n kop geslingerd "oh wat leuk je doet NH en truukjes!". Ik doe geen NH, het zijn geen truukjes... dat is gewoon standaard goede opvoeding. Hoeveel mensen staan niet met open mond te staren als ik na het rijden gewoon afstap, tegen mijn paard het commando"staan" geef en dan afzadel als die los staat en blijft staan als ik alles paar meter verder even neerleg, hoofdstel afdoe, halster omdoe en zonder touwtje laat volgen naar de stal, staldeur open, commando "stal" en dat het paard lekker relax naar binnen stapt en ook niet meer over die drempel komt. Voel me haast een circusact soms! terwijl het voor mij gewoon basisdingen zijn in de opvoeding....

.

hahaha...heel herkenbaar...
Ik heb het ook wel eens met mensen die hier bij mij thuis komen. Ook mijn geiten en mijn schapen zijn "opgevoed" namelijk.
Ik had eens een nieuwe DA die hier kwam voor een paar entingen voor de paarden en voor een injectie voor mijn schaap en een geit van mij bekijken die iets had. Ik hoorde hem denken: Nee hè....het hele spul loopt nog in de wei...

Maar toen riep ik de paarden die ik nodig had...en ze kwamen...en zo ook het schaap dat ik nodig had en de geit...

warop hij zei: Tssss....het zal me niet eens meer verbazen als je dieren me ook nog beleefd de hand komen schudden....

Het is maar net hoe je er in de dagelijkse omgang mee bent. Hoe vaak je dingen herhaalt, automatisch en consequent beloont etc.. Dan worden de dieren vanzelf zo.

Zelfs mijn kippen kan ik op ieder moment van de dag het hok in dirigeren...met het commando: "naar binnen dames en heer!"

Jaren geleden was ik een keer een konijn van me kwijt (ik heb nu geen konijnen meer, maar toen had ik er twee). Een paal van de omheining was afgeknapt en daardoor was het gaas lager en mijn Vlaamse Reus was er overheen en weg...
Komt de buurman van verderop melden dat mijn konijn in zijn tuin zit en hij hem geprobeerd heeft te vangen. Ik loop met hem mee...roep de naam van het konijn en ze komt er keihard aanrennen en springt zo in mijn armen. Daar stond de buurman met de mond wagenwijd open.... Zoooo grappig.... maar dat was een spelletje dat ik wel vaker met mijn konijnen deed tussen het verzorgen en voeren door. Dus het konijn deed gewoon wat ze altijd deed.... maar zo lollig hoe indrukwekkend anderen dat dan vinden.

Gini

Varekaj schreef:
Omdat het allemaal zo makkelijker bereikbaar is voor iedereen, wordt ook de beleving anders. Vroeger was het gewoon zo dat als een paard je beet, dat je die een lel gaf. NIemand vond dat erg. Doe je dat nu, dan heb je zowaar een rel aan je been en haast de dierenbescherming op je dak.

Dit is een overdreven stelling. Als je nu een paard een lel geeft omdat die bijt is dat nog altijd even normaal en gerechtvaardigd als dat dat vroeger was.
Ik denk ook dat dit overdreven bedoeld was? Maar het zijn zulke (veronder)stellingen die de indruk wekken dat het vroeger beter was.

Anoniem

Is het niet gewoon zo dat de maatshappij veel "softer" is geworden met alles?

Toen ik als kind wat uitvrat kreeg ik van (groot)ouders gewoon een flinke tik tegen m'n achterste en mocht ik leker tijdje in de hoek of op het strafsoeltje gaan bezinnen. Als je nou ene pedagogische tik geeft staat de wereld op z'n kop, bij wijze van spreken. Terwijl ik toch ook geen crimineel ben geworden :)

Een hond moet aangepast voer, vroeger kreeg die gewoon de overschotjes. Kreeg een flinke opdonder en had te luisteren als die zich misdroeg, nu komt er een psycholoog bij. Schoothondjes bleven op schoot yorkies en jach russels gingen lekker me ratten/konijnen vangen, tegenwoordig krijgen ze een jasje aan en nog net geen rubber laarsjes aangemeten.

Een paard mocht vroeger al blij zijn met schaduw en/of (schuil)stal op de weide bij slecht weer, lekker met vriendjes in de weide, ze konden wel tegen een stootje. Nu worden ze liefst alleen gezet "zodat ze elkaar niet zouden verwonden" en als het kan nog even met fancy dekentje op want de regen is toch zo zielig...

Edit @ Gini: ik zweer je, op veel plekken war ik kom met mijn paarden bellen ze zowat ter plekke de politie als je je paard een keer een tik geeft :) Die moet je heel netjes "foei, stout" zeggen zonder je stem te verheffen en een lief aaitje geven...
Maar het was dus wel ook overdreven bedoeld, dat klopt.
Hangt er ook van af waaar je zelf staat denk ik. Als je op een privéstal staat met veel ervarn mensen zal je dat soort dingen minder snel tegenkomen dan op een manège waar vooral heel veel beginnende mensen komen rijden en haast geen verstand hebben van paarden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:37

Een voordeel was er vroeger zeker: Dazen waren er niet zoveel als nu. Om nog maar te zwijgen van Jacobskruiskruid. Dat was echt zeldzaam; tot voor een aantal jaren terug had ik het nog nooit gezien.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:38

Varekaj schreef:
Een hond moet aangepast voer, vroeger kreeg die gewoon de overschotjes. Kreeg een flinke opdonder en had te luisteren als die zich misdroeg, nu komt er een psycholoog bij. Schoothondjes bleven op schoot yorkies en jach russels gingen lekker me ratten/konijnen vangen, tegenwoordig krijgen ze een jasje aan en nog net geen rubber laarsjes aangemeten.

...

Ik wil je niet uit de droom helpen...maar kijk toch even hier:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... ing/205297

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:40

Gini schreef:
Varekaj schreef:
Omdat het allemaal zo makkelijker bereikbaar is voor iedereen, wordt ook de beleving anders. Vroeger was het gewoon zo dat als een paard je beet, dat je die een lel gaf. NIemand vond dat erg. Doe je dat nu, dan heb je zowaar een rel aan je been en haast de dierenbescherming op je dak.

Dit is een overdreven stelling. Als je nu een paard een lel geeft omdat die bijt is dat nog altijd even normaal en gerechtvaardigd als dat dat vroeger was.
Ik denk ook dat dit overdreven bedoeld was? Maar het zijn zulke (veronder)stellingen die de indruk wekken dat het vroeger beter was.

Gini, zoek eens op 'paard slaan' (of soortgelijke) in de zoekfunctie...
Het zal je nog verbazen hoeveel mensen dat 'sielugh' vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:42

polly2 schreef:
Varekaj schreef:

...

Ik wil je niet uit de droom helpen...maar kijk toch even hier:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... ing/205297

Ik weet dat die laarsjes bestaan, oa voor politiehonden wiens poten beschermd moeten worden tijdens betogingen voor scherven ed. Daar vind ik dat uitermate normaal. Niet voor de chihuahua van oma aan de overkant die dagelijks 500m gaat wandelen 'omdat het anders zo vuil wordt' :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:45

whahaha ik lig hier helemaal dubbel om die hondenlaarzen. Straks krijgen we ook hondenpantys en een minirokje

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:50

Anne_GTI schreef:
Een voordeel was er vroeger zeker: Dazen waren er niet zoveel als nu. Om nog maar te zwijgen van Jacobskruiskruid. Dat was echt zeldzaam; tot voor een aantal jaren terug had ik het nog nooit gezien.

Klopt! Want (naar mijn mening dan :o ) is zelfs gezien dat heel wat in veranderd cq softer geworden :(:) !
Want die biologische (zogenaamd gezondere) onkruid verdelgingsprodukten van nu, helpen daar niet veel tegen. Dus wat nu beter is voor ....zorgt misschien wel op latere termijn voor meer ongemak |(

Polly2 + Varekaj: héérlijk hé? zo'n loslopend stilstaan goed luisterend paard :9 .
Het zou gewoon motten zijn bij iedere paardeneigenaar want het is idd opvoeding maar ja.. :z

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:53

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:54

Nogmaals, zullen we niet te ver off topic gaan?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:55

Jeetje Polly, de wereld is echt gek geworden! Ik zie wel eens een hondje met zon soort van dekentje lopen maar dit slaat alles. Alleen de panty heb je nog niet gevonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:59

Off topic? Dit is toch ook ergens een vergelijking van vroeger en nu? Al valt "hondenmode" toch niet echt onder de noemer "Natuurlijk houden van honden"... Maar het zijn wel hele mooie voorbeelden van hoe alles aan het veranderen is, en niet enkel binnen de paardenwereld.

Wat die honden aan onnodige prullaria hebben is er binnen de paardenwereld ook hoor, maar dan in de vorm van duizenden onnodige setjes die volgens de marketeers wél nodig zijn "om erbij te horen", van alle dekens "want anders hebben ze het toch zo koud als het nog 5° is" en zo verder.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 23:00

Het is zeker waar dat dat ook over vroegah gaat, maar dit gaat om paarden en de omgang daarmee :) Niet over jurkjes voor honden enzo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:01

ok feit :)

Mijn excuses :P

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:04

piezze schreef:
Jeetje Polly, de wereld is echt gek geworden! Ik zie wel eens een hondje met zon soort van dekentje lopen maar dit slaat alles. Alleen de panty heb je nog niet gevonden...

Nee...toen ik daarop googlede vond ik alleen een vraag op een hondenforum: help...mijn hond heeft een panty opgegeten..... (er stond alleen niet bij of het de panty van de hond zelf was, of van het bazinnetje....)

Maar goed...laten we het weer bij het onderwerp houden.
Ik denk wel dat we tegenwoordig soms afdwalen van het werkelijke "gezonde verstand" omtrent paarden (en dieren).
Met de paarden is er de hele natural stroming...maar ook die stroming raakt nog wel eens van het padje af en schiet door en het "gezonde verstand" is erbij zoek...vind ik. Vooral omdat er veel getheoretiseerd wordt en niet naar de individuele praktijksituatie van het paard wordt gekeken.

Ik denk dat het alles te maken heeft met de welvaart in Nederland. Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Dat blijkt namelijk uit onderzoek. Dat als we niet meer hoeven strijden om een dak boven ons hoofd, ons dagelijks brood en onze eigen gezondheid...dan projecteren we van alles op onze kinderen en dieren...en worden die een object van vertroeteling...in natural zin....of in de tegenovergestelde zin....totaan paardenparfums aan toe....maar het schiet hoe dan ook altijd door in de eerste instantie...

Vroeger waren we ten aanzien van ons zelf en in de opvoeding van kinderen ook meer basic. Nu moet alles maar kunnen....iedereen heeft overal maar recht op....we gillen met z'n allen over "onze belastingcenten" ...

We vergeten wel eens hoe goed we het hier in Nederland hebben, mede dankzij het belastingstelsel dat we hebben....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:06

Fellor schreef:
kehdra schreef:
Huh, ik begrijp je opmerking niet helemaal?
Ik geef aan dat NH zoals het nu heet, al heel lang bestaat, maar dat het nu commercieel is geworden.
Ik vind dat jammer, omdat nu mensen vanuit een boekje/DVD met hun paard bezig gaan, zonder les te krijgen, terwijl les imo zo hard nodig is, om timing en 'feeling' te ontwikkelen. Veel van deze mensen vinden het dan niet NH wanneer je je paard een skup geeft, terwijl dat soms ook gewoon nodig is.

Misschien vatte je m'n laatste zin verkeerd op ofzo?

Omdat hier weer eens de bekende fabel wordt aangehaald dat Nh per definitie soft is...

De meeste "NH'ers" doen wel degelijk aan correctie. En welke correctie denk je dat beter/heftiger aankomt; degene die het paard snapt, die strookt met zijn taal en die goed getimed is.... Of degene die vanuit het niets kwam.

Juist ook het op effectieve manier corrigeren hoort bij NH! En effectief is een correctie die juist getimed is, met de juiste hoeveelheid energie (hoeft dus niet altijd met fysiek contact te zijn!) enz. Dat is o.a. waar NH om draait.

Dat er dan tegenwoordig op veel dingen een NH sticker zit...so be it. Kan me er niet druk om maken. Ik ben blij de meeste mensen met NH sticker nog proberen zich in hun paard te verplaatsen.

Ik denk dat ik dan niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn post ;)

om mezelf in een hokje te plaatsen, zit ik zelf ook aardig in de NH kant, maar dan anders.

Wat ik ermee bedoel is dat het originele omgaan met paarden, of het originele NH, heel anders is als het commercieele NH.
Mensen lezen nu een boekje, of kijken een DVD en zijn dan ineens 'NH'er'... Dát is waar ik me zo aan irriteer. Het slaat een beetje door.
Vanuit 1 boekje, of 1 DVD 'ben' je niet zomaar NH. Mijn punt welke ik probeer duidelijk te maken is dat de term NH té commercieel is geworden, en door alle 'boekjeslezers' (om maar even in de hokjesgeest te blijven ;) ), wordt NH nu als zweverig / soft gezien, terwijl dat juist helemaal niet zo is.
In zekere zin ben ik het dus zelfs met je eens!

hoop dat ik het iets duidelijker heb kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:15

Wat vroeger opvoeding was, was eigenlijk het échte NH is wordt nu vaak omschreven als "ouwe voorgekauwde kak".

Het NH van nu steunt daar nog steeds op, alleen is het veel te ver aan het doorslaan richting "kleinzeirgheid". NH stelt dat een paard respect voor je moet hebben en jij ook voor het wezen paard. Maar het stelt niet dat je daarom je paard moet gaan vermenselijken, wat nu dus wel het geval is. Mensen denken dat je geen respect hebt voor een paard als je die eens itwat grover corrigeert dan alleen maar stem verheffen of een lichte tik. Maar ze willen dan ook niet inzien dat een paard geen respect heeft voor jou als die je constant omver walst, op tijd en stond zijn tanden in je vlees zet en zich gedraagt als een rotverwende puber.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:18

Interessant onderwerp!
Ik denk dat vroeger veel mensen ook wel op gevoel werkten en zoals veel 'NHers'. Alleen werd er toen nog geen naam aan gegeven inderdaad en werk het ook niet zo in de markt gegooid als nu. Nu zijn er veel mensen die daar gewoon geld inzien en er dan mee naar buiten komen. Die dan zogezegd mensen helpen maar in plaats daarvan de paarden verkloten.
Inderdaad word er ook bij NH'ers, of beter gezegd mensen die op het gevoel werken op een natuurlijke manier, ook wel eens een goede mep gegeven maar zoals iemand hier al zei zo zacht als kan maar zo hard als nodig.
Ik durf ook wel eens een goede mep te geven als het echt te gevaarlijk word of om mijn paarden terug met hun voetjes op de grond te zetten, maar wel zo weinig mogelijk en ook niet voor onbenullige dingen.
Zo heb ik bijvoorbeeld een hengstveulen gehad (die toen eigenlijk al jaarling was) die me altijd beet, evenals alle andere mensen die met hem omgingen. Daarbij heb ik eerst geprobeerd het op te lossen op een vriendelijke manier maar omdat dit geen effect had ben ik later overgegaan naar een iets hardere aanpak: iedere keer als hij mij beet een tikje met de zweep geven of een mep met mijn hand.
Spijtig genoeg kan je niet alles oplossen op de manier die de NH'ers, die alleen maar hun ding goed vinden en alles wat op de klassieke manier gaat afkraken, zeggen dat je het moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:25

Ligt het aan mij, of zijn er ook gewoon meer "mishandelde" paarden dan toen, gewoon omdat ze in handen terechtkomen van oncapabele mensen die niet met NH overweg kunnen, of die denken "dat varkntje was ik wel even" en dan op foute wijze als "NH'er" aan de slag gaan en de boel gewoon nog erger maken?

Ik werk eerlijk gezegd altijd op gevoel...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:28

Heerlijk topic! Ik ben inmiddels 45 en kreeg mijn eerste pony, Keesje, op de eerste autoloze zondag in 1973. Via de ponyclub later naar de rijvereniging en mijn leven lang eigenlijk niet meer paardloos gewest.

Afbeelding

Ha, ik weet zeker dat ik pas na een jaar rijlaarzen kreeg of zo en als zweepje had ik een takje van de boom.

Wat is er veel veranderd!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:30

Varekaj schreef:
Wat vroeger opvoeding was, was eigenlijk het échte NH is wordt nu vaak omschreven als "ouwe voorgekauwde kak".

Het NH van nu steunt daar nog steeds op, alleen is het veel te ver aan het doorslaan richting "kleinzeirgheid". NH stelt dat een paard respect voor je moet hebben en jij ook voor het wezen paard. Maar het stelt niet dat je daarom je paard moet gaan vermenselijken, wat nu dus wel het geval is. Mensen denken dat je geen respect hebt voor een paard als je die eens itwat grover corrigeert dan alleen maar stem verheffen of een lichte tik. Maar ze willen dan ook niet inzien dat een paard geen respect heeft voor jou als die je constant omver walst, op tijd en stond zijn tanden in je vlees zet en zich gedraagt als een rotverwende puber.

Waarbij mij opvalt dat sommigen dan in de bak eens even goed gaan werken aan het respect....met grondwerk en allerlei levels en fratsen en weet ik het wat...
Maar ze vergeten dat het juist de dingen in de dagelijkse omgang met het paard zijn, waardoor het dier "vanzelf" respect voor je zou krijgen.
Ik zeg niet dat het grondwerk in de bak niet werkt hoor...maar als je het geïsoleerd gaat zien....als het een doel wordt ipv een middel, dan sla je de plank volledig mis.

En ik zie daar voorbeelden genoeg van voorbij komen: wel je paard in de bak terug kunnen laten lopen, omdat het in die setting is geoefend en geconditioneerd, maar in de stal gaat hij geen milimeter aan de kant. Wel in de bak het paard met een slap lijntje kunnen geleiden...maar als het paard naar de wei wordt gebracht is het net waterskieën op het gras. Wel je paard in de bak over allerlei enge dingen kunnen laten lopen, maar het paard niet op de klep van de trailer krijgen...

Hoe het komt dat het in de bak dan wel lukt bij dit soort voorbeelden? Omdat er een back up is vanuit een boek, of een clinic of een DVD waarin stap voor stap verteld wordt hoe het moet. En dat geeft de persoon voldoende zekerheid en zelfvertrouwen en daarom lukt het... Maar de transfer naar de dagelijkse situaties...die link kan niet goed worden gelegd... dus de persoon onzeker...geen leidersfiguur meer...dus het paard fietst er overheen.

Juist dit fenomeen maakt het paard zo bruikbaar voor mij in managementtrainingen en paardencoaching.... dus daar ben ik wel blij mee.
Maar voor een paardeneigenaar is het natuurlijk vreemd dat dingen soms zo losgekoppeld van de werkelijke praktijk, het werkelijke doel worden toegepast....

Dat blijf ik een opmerkelijk iets vinden. Ik zeg niet dat de NH voorgangers dit zo promoten...maar het is wel hoe het soms in de praktijk wordt opgepikt door de "leerlingen".

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:30

Wat een geweldige foto Monique!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:32

Varekaj schreef:
Ligt het aan mij, of zijn er ook gewoon meer "mishandelde" paarden dan toen, gewoon omdat ze in handen terechtkomen van oncapabele mensen die niet met NH overweg kunnen, of die denken "dat varkntje was ik wel even" en dan op foute wijze als "NH'er" aan de slag gaan en de boel gewoon nog erger maken?

Ik werk eerlijk gezegd altijd op gevoel...

er zijn meer paarden,dus ook meer mishandelde en verwaarloosde.
Wat een leuke foto!