Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:27

De schuilstal van mijn paard kan ook gesloten worden.
We hebben er inderdaad bewust een deur ingezet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:39

Chubby schreef:
Wat is 'afsluiten' he. Bij een ramp met luchtvervuiling, kun je ook met een geweldig luxe stal de boel niet luchtdicht maken, dus dan heeft elke paardenhouder een probleem.

Wauw, bedoel je in heeel Nederland? :wow:
Nee serieus: in geval van gevaarlijke luchtvervuiling zou ik als de sodemieter wat mensen in andere regio's bellen waarvan ik weet dat mijn paard er terecht zou kunnen. Mijn andere dieren en mijzelf evacueer ik dan denk ik ook meteen maar :Y) En stel nou dat er weer een crisis van het kaliber MKZ/varkenspest/kippengriep of hoe heet 't allemaal komt... kan ik me niks bij voorstellen. Toen met de MKZ mochten we niet het erf af. Maar van verplicht op stal kan ik mij niets herinneren.

LindyH

Re: Paard 24/7 buiten, alternatief voor nood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 03:36

Voor mij geldt ook dat er stallen beschikbaar zijn voor nood.

Maar wat ik wel merk is dat onder de naturals sowieso veel minder vaak voor de oplossing van stalrust wordt gekozen. Als het moet dan moet het, maar over het algemeen wordt het belangrijk gevonden dat het paard blijft bewegen om de bloedsomloop op gang te houden.

Er zijn ook niet zo heel veel aandoeningen waarbij absolute boxrust echt noodzakelijk is. Dan moet het wel heel ernstig zijn, zoals bijvoorbeeld een spier- of peesscheuring. Dat komt bij naturals relatief minder vaak voor, omdat het over het algemeen niet zulke fanatieke sporters zijn. (Even generaliserend he...)

Voor paarden die niet gewend zijn om op stal te staan is het sowieso de vraag of het nou wel zo bevorderlijk voor ze is om daar te staan als het al niet goed met ze gaat. Ze gaan zich alleen maar druk lopen maken. Dan is een afgezet stukje paddock met zicht op hun vrienden meestal beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 03:47

Exact Lindy, sowieso is permanent op stal inmiddels een beetje achterhaald naar mijn idee. Mijn veearts heeft mij van het najaar juist geadviseerd om mijn geblesseerde/overbelaste paard niet op stal te zetten maar gewoon lekker te laten bewegen, hij doet en laat vanzelf wel wat voor hem goed of slecht aanvoelt. 't Is ook zo'n paard dat alleen maar erger geblesseerd raakt van op stal staan, aangezien 20 uur per etmaal rondjes lopen denk ik niet heel goed is als hij al een dik been heeft.

Ik kan me écht niks voorstellen bij paarden verplicht op stal, onder wat voor omstandigheden ook behalve iets besmettelijks en viraals zoals droes. Maar dan alleen nog de (mogelijk) besmette paarden en niet de hele populatie. Hoe moet dat dan in begrazingsgebieden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 03:50

stef schreef:
Mensen die hun paard 24/7 buiten houden en een stal onzin vinden scharen zichzelf over het algemeen onder de noemer natural. Ik hou zelf helemaal niet van in hokjes plaatsen, maar vandaar mijn keuze voor dit subforum

Nou dat vind ik wel weer erg kortzichtig.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten, als het dier het aan kan tenminste maar ik ben toch echt geen natural, ik ben uberhaupt niets want ik pas in geen enkel hokje denk ik. Als ik weer een wedstrijdpaard heb wordt die ook gewoon weer geschoren als dat nodig is en gaat hij lekker op stal met een dekentje, maar dan wel overdag van 8 tot 8 naar buiten met een extra jasje ;)

Overigens heb ik nu 18 paarden en 22 boxen dus als het nodig is kunnen ze hier gewoon naar binnen. Op het moment gaan ze ook 's nachts naar binnen maar dat heeft dan weer meer te maken met het feit dat de meerderheid oud en stram is en die wil je het niet aandoen om in de koude op een bevroren grond te staan.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:13

Met de 5 pony's zou ik er 3 onderdak kunnen geven mocht het nodig zijn. En die anderen kunnen op het stukje voor de stal. Al heb ik nog geen situaties meegemaakt dat het echt 'moet'. Maar je weet het inderdaad maar nooit.
1 stal is altijd beschikbaar die anderen dienen als opslag..

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:46

Wij hebben geen schuilstal, wel 7 boxen/stallen. We hebben er 4 lopen dus mocht er wat zijn kunnen ze altijd naar binnen. Zo ook bij stormachtig weer. Ze staan normaal 24/7 buiten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:52

Mijn verzorgpony's, die 24/7/365 buiten staan, hebben een afluitbare stal. De deuren van de grote schuilstal kunnen dicht(áls dat gebeurd, is het er eentje. Dat is bijv. met koude wind(er zijn daar ook konijnen die worden opgevangen en achter een hek staan wat hokken))

Maar het zou dus wel kunnen :j

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:01

bij ons staan ze met mooi weer 24/7 buiten en ze hebben een soort van waterdichte 'schuilschuur'.
en anders staan de een paar uur buiten dus heb zowiezo iets als het op 1 van de plekken misgaat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:06

Nee, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit over nagedacht heb. En dan praat ik over 'rampen' die uitbreken waardoor ze niet meer in de wei kunnen staan, dus niet over een blessure van 1 paard oid.
Mijn paarden staan altijd buiten, en hebben geen schuilstal, wel bomen dus kunnen altijd schuilen. Maar geen echte stal dus. Echter heb ik het geluk dat mijn paarden gestald staan bij een koeienboer, die één schuurtje over heeft, waar vroeger koeien in stonden. Ik zou mijn paarden daar dus in kunnen doen, mocht er iets mis zijn met de wei ofzo..

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:11

wij hebben ook gewoon stallen, hierin staan ze meestal ook na het rijden even om niet te snel weer in die kou te moeten als ze nat zijn, en dus voor noodgevallen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:16

Ik ben ook totaal geen natural, besla de paarden, zet ze onder deken, scheer soms, maar ze staan wel 24/7 buiten.
Ik heb 4 boxen, grote overkapping met betegeld erf eronder en ervoor en een paddock van 33 bij 14 mtr ongeveer. Daarnaast 2 weilanden.
Dus heining kapot is op een ander stuk zetten tot het gemaakt is.
Te natte wei, is op het erf en paddock staan.
Oud en nieuw is op stal met bovendeuren dicht.

Eigenlijk snap ik niet echt deze discussie, waarom zouden mensen die hun paard 24 uur per dag op stal hebben )even zwart wit he, hier niet over na hoeven denken
In een stal kan een waterleiding ook springen, een wand kappo getrapt worden, het dak instorten etc.
Dus vind dat een ieder zijn paard elders moet kunnen plaatsen in geval van nood.

Heb het meegemaakt hoor, dat na een flinke storm het dak als gevaar werd bestempeld, niemand mocht meer bij zijn paard alleen personeel.
Dan ben je ook blij dat je hem buiten kunt zetten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:29

De kliniek in Utrecht heef stallen, dus als mijn paard echt zoooo ziek is dat een stal noodzakelijk is, dan zit je meestal al in Utrecht....

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:29

Arabesk schreef:
De kliniek in Utrecht heef stallen, dus als mijn paard echt zoooo ziek is dat een stal noodzakelijk is, dan zit je meestal al in Utrecht....

Als de omheining van je wei plotseling kapot is, is het ook wel praktisch als je ze even een paar uurtjes op kunt sluiten. En daarvoor hoef je in Utrecht niet aan te komen denk ik zo. Bij ons is er bijvoorbeeld ooit eens een hele grote ijzeren plaat van de schuur van de buren op het hek gewaaid. Of er zullen maar een stel onverlaten zijn de je omheining slopen. Of je paard is te zwak om in de trailer naar de kliniek te vervoeren. En zo zijn er nog wel een aantal redenen te bedenken waarom het erg praktisch is om een stal te hebben waar je één of meerdere paardjes even kunt parkeren in noodgevallen. Desnoods timmer je even een balk voor de schuilstal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:42

Ik heb kennissen genoeg in de buurt waar ik terecht kan in geval van nood, zonder dat ik ze op hoef te sluiten :)* Met die brand in Schoorl kon ik ook op meerdere plaatsen terecht :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:55

Wij hebben 2 afsluitbare stallen met daarom heen een stukje wat afgesloten kan worden. Maar voor zover ik begrepen heb is het ophokken hier nog nooit nodig geweest.

Edit: voor 4 paarden.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:00

Ik heb het vorig jaar 1x gehad dat mijn paard een nacht binnen moest blijven ivm slokdarmverstopping, ze heeft toen bij mij in de schuur gestaan (stenen schuur waar vroeger varkens in werden gehouden, formaat grote box). als het voor langer zou zijn zou ik alle stallen in de buurt afbellen, dat zijn er best wat, lukt het niet dichtbij dan wat verder weg, dan vind ik echt wel iets. ik heb een 'noodbudget' voor mijn paard, dus als ze een tijdje op een dure stal moet kan dat ook nog.
als met de wei zelf iets is dan heeft de verhuurder nog 2 weides een stukje verderop, dus dat zal het probleem niet zijn.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:10

wij hebben in de wei een grote schuilstal en een kleine schuilstal die allebei dicht kunnen, ze kunnen allemaal samen in de grote, heeft er 1afzondering nodig dan is er de kleinere.
En vorig jaar hebben we een overstroming gehad, dan zijn ze allemaal eventjes verhuist naar een stal in de buurt.

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:24

nou bij ons is het zo ze staan ( twee haflingers) zoveel mogenlijk buiten maar wij hebben ze s'nachts wel binnen,wij hebben nog geen schuilstal maar gaat prima zo,en ik vind dat je zeker wel de mogenlijkheid moet hebben om ze binnen te zetten,dat was afgelopen nacht wel weer aan de orde,ze hadden allebei hun jaarlijkse enting gehad s'morgens maar sávonds was een van de twee toch behoorlijk ziek ruim 40 graden koorts veearts gebeld etc,die moest toch echt naar binnen en ja als dat dan niet kan is dat toch niet zo best vind ik tenminste :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:30

Mijn paard staat 24/7 buiten, maar ik heb wel de mogelijkheid haar op stal te zetten mocht dit nodig zijn.
Ik vind het wel belangrijk dat ik die mogelijkheid heb en ik heb daar ook zeker over nagedacht.
Heb het tijdens de MKZ nodig gehad en tijdens 2 blessures waar totale boxrust voor was geschreven.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:59

Bij ziekte of kreupelheid kunnen mijn paarden in geval van nood bij mijn schoonouders op het melkveebedrijf gestalt worden.
Onze omheining wordt niet gesloopt gezien het ons eigendom is,indien wij dit zelf zouden vervangen gebeurt dit per gedeelte en wordt er een tijdelijke heining geplaats.
De grond is gewoon goed zou niet weten waarom niet ?
Bij een ziekte uitbraak is het ook vaak onvermijdelijk om deze buiten te houden,dus ja ze kunnen bij ons in geval van nood gewoon op stal ;)

Denk dat iedereen hier over wel nadenkt,alleen dat er in Nederland gewoon weg soms te weinig plek/mogelijkheden zijn om het allemaal zo gemakkelijk op te stellen,veelal mag er niet gebouwt worden op weiland,daarnaast is niet overal zomaar plek op een pension/manege..
Is dus denk ik gewoon weg niet voor iedereen mogelijk..

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:06

Mijn pony's staan 24/7 buiten met schuilstal en als het nodig is kunnen ze ook nog een echte stal in. Er is zeker over nagedacht. Hebben zelfs twee weides want een wordt als het regent net een zwembad dus gaan ze naar een andere die wat hoger ligt en dus nauwelijks plassen. Beide weides hebben ze een schuilstal.

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:12

Naast volledige wei ook genoeg stallen of 2 grote overdekte loopstallen tot de beschikking. Ze staan dan ook zoveel mogelijk buiten maar het hele jaar door is helaas niet haalbaar.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:14

Mijn pony staat 24/7 buiten met een schuilstal. Maar heb wel een stal tot mijn beschikking. Een jaar terug heeft mijn pony een schouderblessure gehad dus toen was ik wel erg blij dat ik een stal heb!