Paard in hokjes stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Re: Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:53

Als je dat wil moet je gewoon goed naar je paard kijken.
Of je eerst bewust van jezelf worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:26

grietje14 schreef:
Je paard in een hokje zetten, dus zijn karakter bepalen, en daaruit
zeggen hoe hij is, is opzich niets mis mee. Als het maar klopt.
Alleen om naar het karakter of het hokje te handelen is wat anders.
Je kunt wel door het paard in zon hokje te zetten, van hij is zo en zo, weten hoe hard
en hoe zacht je moet doen. Maar dat is het dan ook.
Voor de rest moet je paarden niet in hokjes zetten.
Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
En die levels is nog erger, nog meeeer hokjes. Ik vind parelli niet goed.
Door een paard in hokjes te zetten, vervolgens daaruit handelen en hem dus eigenlijk
te confronteren met zijn eigen wezen ben ik het niet mee eens. Parelliers zijn zich ook niet bewust van zichzelf,ze snappen en begrijpen alleen de hokjes. Alles wat ze doen en begrijpen. Maar je moet je juist wel bewust van jezelf worden, want dat is juist 1 van de belangrijkste dingen!

Amen........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:54

grietje14 schreef:
Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
Door een paard in hokjes te zetten, vervolgens daaruit handelen en hem dus eigenlijk
te confronteren met zijn eigen wezen ben ik het niet mee eens. Parelliers zijn zich ook niet bewust van zichzelf,ze snappen en begrijpen alleen de hokjes. Alles wat ze doen en begrijpen. Maar je moet je juist wel bewust van jezelf worden, want dat is juist 1 van de belangrijkste dingen!

Wie plaatst hier nu mensen en paarden in hokjes? :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:54

sanne83 schreef:
grietje14 schreef:

Sinds wanneer is een constatering een hokje......?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:53

Duizenden mensen over een kam scheren, is niet ze in een hokje plaatsen?
Ik vind het bijna hilarisch worden :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:02

Jammer dat het topic deze wending moet krijgen......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:04

sanne83 schreef:
Duizenden mensen over een kam scheren, is niet ze in een hokje plaatsen?
Ik vind het bijna hilarisch worden :D

Correctie: het IS hilarisch.

Maar het is natuurlijk iets te simpel om te zeggen dat sommige mensen gewoon domweg niet bij hun paard passen en er beter aan doen het dier te verkopen. Je kunt er meer aan verdienen door ze zoet te houden en verder te laten pielen, in plaats van ze te adviseren een ander paard te kopen.
Flikte Bokt onlangs nog. Gelukkig was de eigenaar uiteindelijk verstandiger en verkocht het dier (aan ons). Puik dier, niks mis mee. Met die eigenaar ook niet trouwens, alleen de combi was iets te ongelukkig gekozen..........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:17

Als mensen ipv boeken lezen, DVD's kijken, en paarden via charts aan elementen knopen nou eens gewoon met hun paard aan de slag gingen... Dat gemuts de hele tijd. Mensen leren toch ook niet fietsen door er een boek over te lezen. Ik heb een van m'n paarden nu bijna een jaar. Geen idee of ze dominant, left brain of een aardepaard is. Ik ben gewoon met 'r aan de slag gegaan. In het begin was ze strontlastig ;) , en moesten we duidelijk aan elkaar wennen. Nu zijn we steeds beter op elkaar afgestemd. Loopt ze los met me mee, kan ik 'r langs alle enge dingen rijden zonder problemen en beginnen de winstpunten in de dressuur binnen te komen.

Wat ik maar wil zeggen is dat ik boekjes, dvd's en hokjes iets vind voor mensen die uit zichzelf niet zoveel van paarden begrijpen. Als je dat nodig hebt, dan zou het misschien iets voor je kunnen doen. Maar mijn manier is gewoon veel met paarden omgaan. Dan leer je vanzelf wat gedrag betekent, en welke reacties je het beste kan geven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:18

Fijn dat jij de waarheid in pacht hebt :+
Sommige mensen willen wel graag hun paard houden en zichzelf ontwikkelen.
Laat mensen toch lekker zelf kiezen wat ze willen doen.
Ik heb echt voorbeelden te over van mensen die verteld waren dat ze "gewoon geen klik hadden met hun paard", die door een beetje "pielen" nu een geweldige relatie hebben. Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:21

Hoezo wijsheid in pacht, wat een flauwe opmerking. Terwijl ik zelf aangeef dat ik zeker een jaar met mijn nieuwe paard heb moeten prutsen voor we elkaar een beetje doorhadden. En we zijn er nog lang niet. Ik snap alleen niet dat mensen thuis op de bank een boek gaan zitten lezen of een chart gaan invullen als ze die tijd ook nuttig aan hun paard hadden kunnen besteden. Eventueel onder begeleiding van een goede instructeur als je dat nodig hebt (zoals ik ook heb gedaan, dus wat nou wijsheid in pacht)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:23

reactie was op ikke boven jou ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:24

sanne83 schreef:
grietje14 schreef:

Zie ikke haar bericht.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:30

Het ligt natuurlijk ook aan jezelf hoe je paard reageert. Mijn paard is nu in mijn ogen heel lief en rustig aan het worden. Maar vorig jaar was ik zelf gewoon bang voor hem omdat hij mij eraf gerodeood had. (en andere mensen)
Hij was dan ook hypernerveus als er iets spannend gebeurde. Nu ben ikzelf weer veel meer ontspannen en dat heeft ook veel effect op hem.
Ik zag hem vandaag letterlijk veranderen. Mijn dochter had hem vast en raakte wat gestrest omdat hij wat nerveus reageerde. ik pakte hem van haar over en hij was ineens ontspannen.
Dus het heeft ook te maken met hoe jezelf reageert, niet alleen een karakter.
Dus lastig om in hokjes te plaatsen, denk ik.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:36

Klopt.
Maar aan de hand van zijn karakter reageert hij op zijn eigen manier nerveus.
Maar als jij gestrest ben bij de paarden worden zij dat ook, want ze weten niet waarom.
En zullen gestrest op je reageren.
Als je zelf rustig bent niet, dan reageert hij ook rustig. Behalve als het een heel druk paard is.
Maar ben jij een rustig iemand, dan zal een drukker paard bij jou rustiger zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:55

sanne83 schreef:
Fijn dat jij de waarheid in pacht hebt :+
Sommige mensen willen wel graag hun paard houden en zichzelf ontwikkelen.
Laat mensen toch lekker zelf kiezen wat ze willen doen.
Ik heb echt voorbeelden te over van mensen die verteld waren dat ze "gewoon geen klik hadden met hun paard", die door een beetje "pielen" nu een geweldige relatie hebben. Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Maar hebben die mensen de raad van Anoeska gevolgt, of hebben ze eindeloos video's gekeken?

Je kunt het wenden en keren zoals je wilt, maar de enige juiste route is zoals Anoeska die beschrijft. DOE IETS en dan onder leiding van iemand die ECHT iets te melden heeft.

Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die het redden met hun paard, maar ECHT HAPPY zijn ze bijna nooit. Ik zou het met die Welsh Cob uiteindelijk best gered hebben, maar happy zou ik nooit geworden zijn met hem. Ik heb hem dus verkocht en ben op zoek gegaan naar een merrie waar ik wel happy mee kon worden. Nou, die heb ik dus. En nu zijn die anderen soort van jaloers, omdat ze uiteindelijk niet die "vrijheid" hebben met hun paard die ik met dit paard wel heb (en met die Welsh ook niet zou hebben). De nieuwe eigenaar van die Welsh is daarintegen helemaal heppiedepeppie met hem. Nou top, twee mensen gelukkig.......

Ik ken een enkeling die uiteindelijk wel gelukkig is geworden met het paard, maar dat zijn niet alleen uitzonderingen, het zijn zonder uitzondering mensen die IETS TE MELDEN HEBBEN, zowel voor zichzelf, het paard als voor anderen. Sterker nog; een van die paarden is mijn oogappeltje. Maar ze kan alleen mijn oogappeltje zijn zolang ze van de huidige eigenaar is. Als ik haar zou hebben, zou ze binnen afzienbare tijd levensgevaarlijk zijn. Met al mijn kennis, kunde, inzicht en ervaring weet ik dat DAT PAARD een brug te ver is voor mij. Ik "leen" haar dus zo af en toe en dan kunnen we het uitstekend vinden met elkaar.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:01

Jullie liggen elkaar dus niet goed?
Jammer.Maarja erzijn gelukkig genoeg andere paarden
waar je blij mee kunt zijn.
Mijn paardje en ik hebben altijd al een echte klik gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:09

grietje14 schreef:
Jullie liggen elkaar dus niet goed?
Jammer.Maarja erzijn gelukkig genoeg andere paarden
waar je blij mee kunt zijn.
Mijn paardje en ik hebben altijd al een echte klik gehad.

Wie, ikke?
Mijn paard heeft mij uitgekozen. "ik kruip in je binnenzak en zie maar eens dat je me er weer uit krijgt...."

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:10

Ja, jij.
Ja, paardje kiest mens zelf uit altijd.
Jij doet zeker ook nh?

Marloes526

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:19

Anoeska schreef:
Als mensen ipv boeken lezen, DVD's kijken, en paarden via charts aan elementen knopen nou eens gewoon met hun paard aan de slag gingen... Dat gemuts de hele tijd. Mensen leren toch ook niet fietsen door er een boek over te lezen. Ik heb een van m'n paarden nu bijna een jaar. Geen idee of ze dominant, left brain of een aardepaard is. Ik ben gewoon met 'r aan de slag gegaan. In het begin was ze strontlastig ;) , en moesten we duidelijk aan elkaar wennen. Nu zijn we steeds beter op elkaar afgestemd. Loopt ze los met me mee, kan ik 'r langs alle enge dingen rijden zonder problemen en beginnen de winstpunten in de dressuur binnen te komen.

Wat ik maar wil zeggen is dat ik boekjes, dvd's en hokjes iets vind voor mensen die uit zichzelf niet zoveel van paarden begrijpen. Als je dat nodig hebt, dan zou het misschien iets voor je kunnen doen. Maar mijn manier is gewoon veel met paarden omgaan. Dan leer je vanzelf wat gedrag betekent, en welke reacties je het beste kan geven.

En daar zeg ik amen op. ;-)

Veel doen, ogen openen en waarnemen. Door de dagelijkse bezigheden als voeren, van de weide halen, op stal zetten, opzadelen of vastzetten kan je al zoveel over het gedrag en daarmee het karakter van jouw paard te weten komen. Door goed in te spelen op de reacties die jouw paard geeft bereik je de beste samenwerking. Als je daar een hokjesgeest voor nodig hebt, of zoals Anoeska aangaf boeken/dvd's van Parelli of Klausje, so be it. Maar doe er wel wat mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:28

grietje14 schreef:
Ja, jij.
Ja, paardje kiest mens zelf uit altijd.
Jij doet zeker ook nh?

Ik ben erg happy met mijn paard.
Als ik niet blij ben met een paard gaat ie weg. Ik neem echter wel de verantwoording om uit te zoeken dat ie goed terecht komt. Ik verkoop geen paarden, ik zoek mensen uit die mijn paarden MOGEN kopen.

Ik "doe" niet aan NH. Wellicht zullen sommigen het wel zo proberen te noemen, maar ik ga gewoon met mijn paarden om, zo zacht als mogelijk en zo hard als noodzakelijk, precies als met mijn Land Rovers....

Marloes526 schreef:
[Veel doen, ogen openen en waarnemen. Door de dagelijkse bezigheden als voeren, van de weide halen, op stal zetten, opzadelen of vastzetten kan je al zoveel over het gedrag en daarmee het karakter van jouw paard te weten komen. Door goed in te spelen op de reacties die jouw paard geeft bereik je de beste samenwerking. Als je daar een hokjesgeest voor nodig hebt, of zoals Anoeska aangaf boeken/dvd's van Parelli of Klausje, so be it. Maar doe er wel wat mee!

En precies daar zit 'm de kneep! De meesten DOEN niks, die proberen slechts de boekjes/video's te immiteren.......

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:30

Ik vind het allemaal maar moeilijk. Het klinkt zo gemakkelijk: voel je paard, speel in op zijn reacties. Ik wil me verder verdiepen, maar dan wel met begeleiding, en niet via video's. Maar eens een keer zo'n karakterschets laten maken, kan soms net dingen iets duidelijker maken.

Het is gewoon leuk om te weten en geen handleiding van omgang met je paard.

Als je door een museum loopt, zie je zelf allemaal moois. Maar als er een gids bijloopt, zie je sommige dingen net weet wat anders, of net wat beter. Nus nog NET ietsje mooier. Dat bedoel ik er mee.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:40

Ikke@ Oke, want als ik je schrijfstijl zie lijkt het wel alsof je nh doet.
Jamiroquai@ Ik wil je wel helpen.
Alleen ik weet niet of ik dan bij je kan komen enzo.
Ik ben zelf ook nog maar net met nh begonnen.
Wel zou ik je mijn site aanraden.
Sorry spam, Als je je er in wilt verdiepen, lees dan please het stukje over het begin op mijn site.
Want dat is zo belangrijk!
spam, im sorry.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:48

jamiroquai schreef:
Ik vind het allemaal maar moeilijk. Het klinkt zo gemakkelijk: voel je paard, speel in op zijn reacties. Ik wil me verder verdiepen, maar dan wel met begeleiding, en niet via video's. Maar eens een keer zo'n karakterschets laten maken, kan soms net dingen iets duidelijker maken.

Het is gewoon leuk om te weten en geen handleiding van omgang met je paard.

Als je door een museum loopt, zie je zelf allemaal moois. Maar als er een gids bijloopt, zie je sommige dingen net weet wat anders, of net wat beter. Nus nog NET ietsje mooier. Dat bedoel ik er mee.

Die gids heet voor mij als 23 jaar NVVR....... http://www.nvvr.info
Voor details mag je ook PB-en.

grietje14 schreef:
Ikke@ Oke, want als ik je schrijfstijl zie lijkt het wel alsof je nh doet.

Binnen de NVVR werd al driftig gediscuseerd over wat nu de beste manier van omgang met paarden was, lang voordat de NH-beweging voet aan de grond kreeg in NL.
Bedenk dat de hele NH-beweging begon ergens halverwege de jaren '90. De NVVR bestond toen al ruim 10 jaar. Wat toen "opeens' als "het licht" werd gepresenteerd, was bij veel leden van de NVVR allang bekend en wisten we ook al dat je vaak consessies moet doen. Hoe je die consessies dan het beste kunt doen is de eeuwige discussie, ook binnen de NVVR; met dat verschil dat de NVVR wil denken vanuit het positieve. Doe wat in je mogelijkheden ligt en heb vrede met de zaken die niet kunnen, omdat je de mogelijkheden, nog, niet hebt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:49

Ja idd, ik doe wel nh.
Opzich kan iedereen dat wel.
Als je begin maar goed is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:28

ikke schreef:
Maar hebben die mensen de raad van Anoeska gevolgt, of hebben ze eindeloos video's gekeken?

Je kunt het wenden en keren zoals je wilt, maar de enige juiste route is zoals Anoeska die beschrijft. DOE IETS en dan onder leiding van iemand die ECHT iets te melden heeft.

Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die het redden met hun paard, maar ECHT HAPPY zijn ze bijna nooit.

Misschien moet je dan eens binnen parelli kijken }>

Ik vind het heel fijn voor jou dat jij denkt dat er maar een weg is om dingen te leren. Als jij daar happy mee bent, dan is dat toch prima?
Mensen leren nu eenmaal allemaal het beste op een iets andere manier, waarom moet er nou zo ingehakt worden op een manier die jou zelf niet aanspreekt?

Erg grappig hoe hier gegild wordt dat je paarden niet in hokjes kan indelen, mensen worden te pas en te onpas over een kam geschoren :+