Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
grietje14 schreef:Je paard in een hokje zetten, dus zijn karakter bepalen, en daaruit
zeggen hoe hij is, is opzich niets mis mee. Als het maar klopt.
Alleen om naar het karakter of het hokje te handelen is wat anders.
Je kunt wel door het paard in zon hokje te zetten, van hij is zo en zo, weten hoe hard
en hoe zacht je moet doen. Maar dat is het dan ook.
Voor de rest moet je paarden niet in hokjes zetten.
Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
En die levels is nog erger, nog meeeer hokjes. Ik vind parelli niet goed.
Door een paard in hokjes te zetten, vervolgens daaruit handelen en hem dus eigenlijk
te confronteren met zijn eigen wezen ben ik het niet mee eens. Parelliers zijn zich ook niet bewust van zichzelf,ze snappen en begrijpen alleen de hokjes. Alles wat ze doen en begrijpen. Maar je moet je juist wel bewust van jezelf worden, want dat is juist 1 van de belangrijkste dingen!
grietje14 schreef:Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
Door een paard in hokjes te zetten, vervolgens daaruit handelen en hem dus eigenlijk
te confronteren met zijn eigen wezen ben ik het niet mee eens. Parelliers zijn zich ook niet bewust van zichzelf,ze snappen en begrijpen alleen de hokjes. Alles wat ze doen en begrijpen. Maar je moet je juist wel bewust van jezelf worden, want dat is juist 1 van de belangrijkste dingen!
sanne83 schreef:grietje14 schreef:Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
Wie plaatst hier nu mensen en paarden in hokjes?
sanne83 schreef:Duizenden mensen over een kam scheren, is niet ze in een hokje plaatsen?
Ik vind het bijna hilarisch worden
sanne83 schreef:grietje14 schreef:Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
Wie plaatst hier nu mensen en paarden in hokjes?
sanne83 schreef:Fijn dat jij de waarheid in pacht hebt![]()
Sommige mensen willen wel graag hun paard houden en zichzelf ontwikkelen.
Laat mensen toch lekker zelf kiezen wat ze willen doen.
Ik heb echt voorbeelden te over van mensen die verteld waren dat ze "gewoon geen klik hadden met hun paard", die door een beetje "pielen" nu een geweldige relatie hebben. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
grietje14 schreef:Jullie liggen elkaar dus niet goed?
Jammer.Maarja erzijn gelukkig genoeg andere paarden
waar je blij mee kunt zijn.
Mijn paardje en ik hebben altijd al een echte klik gehad.
Anoeska schreef:Als mensen ipv boeken lezen, DVD's kijken, en paarden via charts aan elementen knopen nou eens gewoon met hun paard aan de slag gingen... Dat gemuts de hele tijd. Mensen leren toch ook niet fietsen door er een boek over te lezen. Ik heb een van m'n paarden nu bijna een jaar. Geen idee of ze dominant, left brain of een aardepaard is. Ik ben gewoon met 'r aan de slag gegaan. In het begin was ze strontlastig, en moesten we duidelijk aan elkaar wennen. Nu zijn we steeds beter op elkaar afgestemd. Loopt ze los met me mee, kan ik 'r langs alle enge dingen rijden zonder problemen en beginnen de winstpunten in de dressuur binnen te komen.
Wat ik maar wil zeggen is dat ik boekjes, dvd's en hokjes iets vind voor mensen die uit zichzelf niet zoveel van paarden begrijpen. Als je dat nodig hebt, dan zou het misschien iets voor je kunnen doen. Maar mijn manier is gewoon veel met paarden omgaan. Dan leer je vanzelf wat gedrag betekent, en welke reacties je het beste kan geven.
grietje14 schreef:Ja, jij.
Ja, paardje kiest mens zelf uit altijd.
Jij doet zeker ook nh?
Marloes526 schreef:[Veel doen, ogen openen en waarnemen. Door de dagelijkse bezigheden als voeren, van de weide halen, op stal zetten, opzadelen of vastzetten kan je al zoveel over het gedrag en daarmee het karakter van jouw paard te weten komen. Door goed in te spelen op de reacties die jouw paard geeft bereik je de beste samenwerking. Als je daar een hokjesgeest voor nodig hebt, of zoals Anoeska aangaf boeken/dvd's van Parelli of Klausje, so be it. Maar doe er wel wat mee!
jamiroquai schreef:Ik vind het allemaal maar moeilijk. Het klinkt zo gemakkelijk: voel je paard, speel in op zijn reacties. Ik wil me verder verdiepen, maar dan wel met begeleiding, en niet via video's. Maar eens een keer zo'n karakterschets laten maken, kan soms net dingen iets duidelijker maken.
Het is gewoon leuk om te weten en geen handleiding van omgang met je paard.
Als je door een museum loopt, zie je zelf allemaal moois. Maar als er een gids bijloopt, zie je sommige dingen net weet wat anders, of net wat beter. Nus nog NET ietsje mooier. Dat bedoel ik er mee.
grietje14 schreef:Ikke@ Oke, want als ik je schrijfstijl zie lijkt het wel alsof je nh doet.
ikke schreef:Maar hebben die mensen de raad van Anoeska gevolgt, of hebben ze eindeloos video's gekeken?
Je kunt het wenden en keren zoals je wilt, maar de enige juiste route is zoals Anoeska die beschrijft. DOE IETS en dan onder leiding van iemand die ECHT iets te melden heeft.
Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die het redden met hun paard, maar ECHT HAPPY zijn ze bijna nooit.