Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:22

goed verwoord...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:54

Hij gebruikt zijn schouders wel goed. Hij leert het paard de richting in te lopen waar hij naartoe wijst zonder dat het noodzakelijk is richting de achterhand van het paard te moeten gaan staan om hem de juiste richting in te dwingen.

Op de manier die hij aanleert, zal het paard later altijd de kant opgaan die de begeleider wil dat ie gaat, ookal staat de begeleider bij wijze van op z'n kop.

Ik heb genoten van de filmpjes :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:56

Een wijzende hand is een van de duidelijkste lichaamstaal die het paard begrijpt. Heeft laatst nog een artikel over op Nieuws gestaan. Ben het eens dat de man soms meer blokt, dan wijst.

Ik gebruik zelf een wijzende hand en een blokkende hand en mijn paard weet daar ontzettend goed verschil tussen te maken.

@lailapri: wat wil je precies duidelijk maken met je filmpje?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:06

dat je je hand niet hoog en gestrekt hoeft te houden om toch je paard te kunnen sturen.
Ik vins dat je de voorkant moet uitnodigen en de achterkant moet drijven, dat drijven is dan het wijken door druk en je hand de richtingaanwijzer.
Door met die arm te spelen, meer te ontspannen en te openen (=paard meer naar je toe vragen) of juist je hand en schouder iets richting het paard te bewegen (= meer van je af, de mate van druk bepaald of je de buiging naar je toe houdt of dan het paard van je af buigt), kun je je paard sturen.

Wat niet betekend dat ik de houding van de man zelf niet gebruik, alleen niet in die situatie, ik gebruik hem als ik in de groep loop en het ene paard wil het andere paard wegjagen en ik sta daar ook. Dan stuur ik het dominantste paard weg op die manier als mijn waarschuwing niet werkte. Dat gedrag kan gewoon niet want volgende keer loopt er iemand anders die minder handig is. Eerst kijken en dan doen. Als ik zo sta, dan is verder mijn intentie wel anders, maar dan moeten ze echt wel wegwezen, eerder komen ze niet van me af, zijn ze uit me ruimte is het goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:29

Om heel eerlijk te zijn, begrijp ik je commentaar op het filmpje niet helemaal, nu ik je eigen filmpje gezien heb :?
Je paard reageert echt slecht op je signalen, is het grootste gedeelte van de tijd niet met jou bezig en rent verre van ontspannen rond.
Je mag dan je arm meer uitnodigend houden, maar voor de rest is er genoeg op te merken.

Het zou wat meer gepast zijn om op een positief opbouwende manier over deze man en zijn filmpjes te praten, dan leert men er misschien nog wat van. Het is een beetje raar om een paar filmpjes aan alle kanten af te kraken, om daarna zelf zo'n filmpje te laten zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:49

Prima, jou paard liep vanaf moment 1 ontspannen, reageert op elk signaal, etc etc.
Nogmaals met de paarden niets mis, die geven alles duidelijk aan en daarom train je om jezelf te verbeteren en je paard beter te kunnen begeleiden, maar niet om 8 dagen dezelfde in mijn ogen fout te maken en dan het paard ervoor onder druk te zetten.
Je mag me helemaal afkraken, maar je ziet nergens dat ik het paard onder druk zet of straf om mijn fouten. Sterker nog die keer dat ik teveel druk zette en daar een duidelijke reactie op kreeg heb ik het nog een keer geprobeert en daarna lukte het wel.

De uitdaging is juist om te zorgen dat je alle aandaxht verdient van het paard, je fijn op elkaar afgestemt raakt en hij daardoor kan ontspannen. Zou ik er teveel druk op zetten met zo alleen een touw om haar nek, was ik zeker gaan zandskieën.

Daarbij leer ik elke dag van mijn paarden en is dit filmpje voor mij ook al flink verouderd :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:22

Als hier 8 dagen achter elkaar fouten waren gemaakt, dan was dat dier allang geflipt ipv dat ze iedere keer braaf naar hem toe komt ;) Er is wel degelijk wederzijds respect en vertrouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 23:26

sanne83 schreef:
Om heel eerlijk te zijn, begrijp ik je commentaar op het filmpje niet helemaal, nu ik je eigen filmpje gezien heb :?
Je paard reageert echt slecht op je signalen, is het grootste gedeelte van de tijd niet met jou bezig en rent verre van ontspannen rond.
Je mag dan je arm meer uitnodigend houden, maar voor de rest is er genoeg op te merken.

Het zou wat meer gepast zijn om op een positief opbouwende manier over deze man en zijn filmpjes te praten, dan leert men er misschien nog wat van. Het is een beetje raar om een paar filmpjes aan alle kanten af te kraken, om daarna zelf zo'n filmpje te laten zien.

Mee eens. Ook al is het veroudert, ook al komen signalen tegenwoordig wat subtieler, paard heeft op dat filmpje gewoon maling aan Lailapri.
Misschien was een beetje meer druk op zijn plek geweest...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:28

Wat vind ik dat fijn om te horen :D Bedankt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:30

Ik vind dit minder erg dan bijv. dvd 3 van het rode level 1 waarop Linda Parelli tekeer gaat tegen een blind paard en tegen een gestresste witte arabier. Ze gaat maar door en door en door. vreselijk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:32

Ik heb die levels nog niet gekeken, alleen de oude. Ik heb de vreemde gewoonte om dingen pas te kijken als ik er ook wat mee ga kunnen, zo heb ik nu ook mijn studie psychologie weer opgepakt.
Maar wat ik mij dan afvraag, wat willen ze je dan leren met die beelden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:03

Het filmpje en bijbehorende discussie vind je hier, als je erover wilt discussieren, wil je dat dan daar doen?

[NH] paardenmishandeling? Petitie

en misschien ook leuk om door te lezen: [NH] Nothing is written in stone....

gestart nadat heel internet overspoeld werd met filmpjes van een demonstratie van Pat Parelli met de hengst Catwalk, waarop er een heuse Parelli-bashing volgde....

*edit: zie dat filmpje van Linda vanwege auteursrechten is verwijdert. Misschien heeft iemand nog een andere werkende link?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-01-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:05

lailapri schreef:
Prima, jou paard liep vanaf moment 1 ontspannen, reageert op elk signaal, etc etc.
Nogmaals met de paarden niets mis, die geven alles duidelijk aan en daarom train je om jezelf te verbeteren en je paard beter te kunnen begeleiden, maar niet om 8 dagen dezelfde in mijn ogen fout te maken en dan het paard ervoor onder druk te zetten.
Je mag me helemaal afkraken, maar je ziet nergens dat ik het paard onder druk zet of straf om mijn fouten. Sterker nog die keer dat ik teveel druk zette en daar een duidelijke reactie op kreeg heb ik het nog een keer geprobeert en daarna lukte het wel.

De uitdaging is juist om te zorgen dat je alle aandaxht verdient van het paard, je fijn op elkaar afgestemt raakt en hij daardoor kan ontspannen. Zou ik er teveel druk op zetten met zo alleen een touw om haar nek, was ik zeker gaan zandskieën.

Daarbij leer ik elke dag van mijn paarden en is dit filmpje voor mij ook al flink verouderd :+

Nu gaat iedereen van alles en iedereen afkraken, maar dat was niet echt mijn bedoeling met de opmerking :+
Dit was precies wat ik wilde aangeven, iedereen zit in een leerproces. Van nature is de ene vaak iets te hard & veeleisend en de ander te zacht & meegaand. Beide moeten wat meer naar het midden toekomen en het ene is niet beter of slechter dan het andere, als je maar toegeeft dat je nog steeds in een leerproces zit.

Het heeft niet zo veel nut om maar roekeloos mensen af te branden, je kan ook opbouwend commentaar geven.
Als iets echt ultiem slecht is, dan mag je dat ook zeggen.
Op dit filmpje zijn goede en slechte dingen te zien en ik vind het nuttiger om die te bediscussiëren dan om maar alles af te branden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:10

lailapri schreef:
Ik heb die levels nog niet gekeken, alleen de oude. Ik heb de vreemde gewoonte om dingen pas te kijken als ik er ook wat mee ga kunnen...

Dus als jij oefeningen ziet die hoger zijn dan waar jij je op dat moment in hebt verdiept, weet je niet waar ze mee bezig zijn?
Dat verklaart al een heleboel over je reactie op de filmpjes van gevorderde oefeningen (zover je je al uitlaat over een fase die verder gaat dan loswerken)... zo niet alles....:j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:17

Dan kan ik idd de diepere boodschap en lagen van een oefening nog niet begrijpen.
Ik kan de oefening wel zien en nadoen, maar ik wil eigelijk heel graag het waarom weten en erachter komen of wat gezegt of geschreven wordt ook echt zo is en of het dan ook mijn waarheid kan worden. En daarom lees en kijk ik sellectief. Wijsheid komt met de jaren, en wijsheid is meer als de theorie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 00:22

lailapri schreef:
Dan kan ik idd de diepere boodschap en lagen van een oefening nog niet begrijpen.
Ik kan de oefening wel zien en nadoen, maar ik wil eigelijk heel graag het waarom weten en erachter komen of wat gezegt of geschreven wordt ook echt zo is en of het dan ook mijn waarheid kan worden. En daarom lees en kijk ik sellectief. Wijsheid komt met de jaren, en wijsheid is meer als de theorie.

Dus je snapt het niet, maar ventileert er wel je mening over?
Nee, dan is het duidelijk. En weet ik je reacties ook naar waarde in te schatten.

Danielle_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:23

natural horsemanship is een mooie sport, waar je een word met je paard ;)
wel vind ik die plaatjes terecht, van dat paard die de verkeerde kant opgaat.
zodra ik tijd heb ga ik alle filmpjes kijken, hoewel ik durg te wedden dat ik er toch al een paar gezien heb :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:24

Als je dat denk kan ik daar wel vrede mee hebben hoor ;)
Je hebt toch mijn dag al helemaal goed gemaakt :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:35

Ah, hele fijne duidelijke filmpjes :D Leuk om die ook eens te zien. Ik ga lekker eerst alle filmpjes zien en dan alle reacties lezen. Ben erg benieuwd na het zien van de eerste.

edit: kort na aanleiding van de discussie hier. Ik snap de discussie, ookal zie ik zelf geen punt in wat de meneer volgens sommigen verkeerd doet. Maar, waarom geen mailtje voor uitleg die kant op sturen? Als iemand bereid is tijd in het onderwijzen dmv filmpjes te geven, wellicht wil die ook wel verklaren?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 10-01-11 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:50

Hier iemand die weinig van NH af weet.
Ik heb de filmpjes net allemaal bekeken, vond het wel interessant.

Wel een vraag:

Is de manier van werken van deze man een bestaande methode of afgeleid van iets anders?
Is deze manier standaard bij NH , iets wat iedereen kan leren, of is het iets van vakmanschap, wat maar weinigen kunnen, zoals deze man?
Kun je dit bij elk paard doen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:25

Lailapri, ik heb ook je filmpje gekeken. Het is wel zo dat je het paard niet blokt, maar het paard let ook niet op jou. Is imo met 100 andere dingen bezig. Niet dat daterg is, maar inderdaad, dit is ook niet hét toonbeeld van. Ik zeg niet dat ik dat wel doe/kan, maar ik zou het wel willen kunnen :j

Ik hoop vandaag de rest van de filmpjes te kunnen bekijken :j Want nogmaals, interessant vind ik het wel. En ondanks dat de man dingen doet waar ik het niet mee eens ben, kan ik er toch een boel van opsteken :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:59

mika11 schreef:
Hier iemand die weinig van NH af weet.
Ik heb de filmpjes net allemaal bekeken, vond het wel interessant.

Wel een vraag:

Is de manier van werken van deze man een bestaande methode of afgeleid van iets anders?
Is deze manier standaard bij NH , iets wat iedereen kan leren, of is het iets van vakmanschap, wat maar weinigen kunnen, zoals deze man?

Deze man heeft een aantal dingetjes van Roberts, meeste van parelli.
Over het algemeen zijn de technieken die hij laat zien, iets wat je na level 2 parelli zou moeten kunnen.
Ik vind dit geen vakmanschap. Wat hij doet zijn een aantal heel standaard technieken toepassen, doet hij prima, maar niet met een heel hoog niveau van timing, feel etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 16:03

mika11 schreef:

Dit is door iedereen te leren, en dit kun je bij elk paard doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:25

Het lijkt me toch best moeilijk, omdat je blijkbaar in fracties van secondes met het paard moet meebewegen en je houding veranderen om het paard te laten doen wat je wilt.
Als je houding t.o.v. het paard per ongeluk verkeerd is, krijgt het paard dus de verkeerde boodschap door.

Maar het paard van de filmpjes was geloof ik, een angstig paard, daarom leek het misschien zo moeilijk?

Ik heb wel een eigen paard maar zulke dingen doe ik nooit, heb ik ook nooit geleerd.
Zou ik dan onbewust met mijn houding wel eens tegenstrijdige 'boodschappen' aan mijn paard geven?
Toch is mijn paard makkelijk en vriendelijk in de omgang, hoewel het een dominante merrie is.
Of 'vergeeft' mijn paard mij gewoon als ik in haar ogen dubbele signalen afgeef?

Het zijn misschien rare vragen maar die kwamen in mij op nadat ik de filmpjes had gezien en het topic had doorgelezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:00

Paarden vergeven veel, en jij mag de tijd nemen om je erin te verdiepen en te groeien. Niemand is meteen perfect, en timing en gevoel zijn te ontwikkelen....

Op Parellitube zijn heel veel filmpjes te vinden van leerlingen van allerlei leeftijden die Parelli zijn gaan doen en daar steeds beter in worden.

Hier een filmpje, volgens mij is het een bokker, maar ik weet de boktnaam even niet.

http://www.youtube.com/watch?v=1QAfFATITh8

En aan de rechterkant van de lijst zijn er legio voorbeelden te vinden.