Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:37

LDRD schreef:
@TS, kan het niet meer met je eens zijn. :j +:)+

Misschien moeten wij eerst het paard maar eens wat meer 'mens' en 'mensentaal' leren voordat we de zaken omdraaien?

Kan een paard dat :=
Volgens mij zijn ze daar te dom voor :o
Dat is juist de reden dat het omgedraait is volgens mij.
Maar goed, dat doe je uiteindelijk alleen om voor mekaar te krijgen wat je zelf wilt?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:37

zodiacje schreef:
Breezke schreef:
Gek word je ervan! Ik heb het zo vaak gehoord tijdens lessen met mijn merrie. Meiden van 13/14 die over NH praten en dat ze een paar manegepaarden NH hebben geleerd,nja dan denk ik toch ;waar heb je het in hemelsnaam over!?Wat me ook zo irriteert zijn mensen die hun paarden alleen laten lopen in de bak,onder de les en dan gaan beweren dat ze aan NH doen want het paard kan al gaan zitten. 8)7 Tja ik kan mijn paard ook leren zitten als ik dat wil maar heb toch liever dat ze 24/7 buiten staat en lekker van alles geniet etc dan dat ze kan gaan zitten.

ach ik vertelde vroeger op de manege ook dat ik 1,50m had gesprongen.
Soms moet je dingen met een korrel(tje) zout nemen en die meiden lekker hun gang laten gaan.
Penny's met grote dromen moet je je niet aan ergeren, hoogstens trots zijn op je eigen persoonlijke groei want
ik denk dat er weinig bokkers vroeger geen penny's waren. Vroegah hadden we alleen nog geen NH...

Ik laat ze vooral in hun eigen waarde,alleen had ik vroeger niet zo'n hoog penny-gehalte.(nja ik heb ooit eens gezegd dat mijn paard wel 50km ging :+ ) Maar het meeste storen me de zogenaamde 'kenners'.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:38

ik denk eerlijk gezegd dat dit niet echt iets met leeftijd te maken heeft...
als ik als 14 jarige NH zou willen gaan doen, dan denk ik daar echt wel even bij na, en ga bij een goed iemand lessen. En ik denk ook dat ik wel redelijk op een paard kan zitten eigelijk :+
natuurlijk zijn er genoeg 13/14 jarige die pas een jaar op een manege rijden en denken dat ze 'dat wel even doen', maar dat wil niet zeggen dat elke 13/14 jarige niet genoeg ervaring met paarden heeft om iets meer te doen dan alleen maar wat rondhobbelen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:39

siskeh schreef:
LDRD schreef:
@TS, kan het niet meer met je eens zijn. :j +:)+

Misschien moeten wij eerst het paard maar eens wat meer 'mens' en 'mensentaal' leren voordat we de zaken omdraaien?

Kan een paard dat :=
Volgens mij zijn ze daar te dom voor :o
Dat is juist de reden dat het omgedraait is volgens mij.
Maar goed, dat doe je uiteindelijk alleen om voor mekaar te krijgen wat je zelf wilt?

Dat is dan toch een zeer groot misverstand hoor.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:39

ik ben ook 14 en druk aan het NH'en samen met mn vriendin met haar shetlander, geweldige beesten en ze vinden alles leuk. Ik denk niet dat je eerst op een paard hoeft leren te zitten als je wilt NH'en met een shetlander. We hebben ook les gevolgt in NH, dus ik weet niet of het een probleem is als je 13/14 bent.

Edit: ik rijd zelf nu 6 jaar.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:40

DeHP schreef:
zodiacje schreef:
Ik ben van mening dat je, als je een rijtechnisch probleem hebt, dit ook rijtechnisch op moet lossen. Desnoods met goede begeleiding vanaf de grond.

Ik denk dat je eerst moet kijken of het inderdaad een rijtechnisch probleem is. Op het moment train ik een paard wat aan de lijn nog niet genoeg balans heeft om te galloperen. De eigenaar dacht dat het een rijtechnisch probleem was, "paard wilde niet galloperen onder het zadel". In mijn ogen moetje dit probleem juist eerst vanaf de grond oplossen en daarna weer rijtechnisch oppakken.
Uiteraard train je dan onder het zadel verder een de juiste spieropbouw en balans, maar de galop onder het zadel laat ik in zo'n geval even zitten tot het op de grond goed gaat.

Ben het er wel mee eens hoor maar dat schreef zodiacje niet hoor :o

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:41

kayacratzo schreef:
Wat betreft de 'ik les 1x in de week op de manege, en nu wil ik NH gaan doen' geef ik je helemaal gelijk.
Maargoed, ik had zo ook mijn 'fantasieën' op die leeftijd, ik wilde op mijn 12e een paard inrijden. Ik ben best ver gekomen wat dat betreft, maar ik eindigde wel in het ziekenhuis. Dat heeft mijn ogen geopend,
misschien moet er eerst iets gebeuren voordat die mensjes inzien dat het makkelijker gezegd is dan gedaan..

Ik heb ook op mijn 12e een pony in- en doorgereden ;)

Maar verder geef ik je wel helemaal gelijk, en de TS trouwens ook.
Die penny's moet je nou eenmaal in hun waarde laten, die periode heeft (bijna) iedereen gehad.
Hoe kan een manege-kind eigenlijk NH doen? met een manege-pony?
succes, ik weet niet of zo'n nuchtere manege- poown daar zin in heeft :Y)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:42

DeHP schreef:
zodiacje schreef:
Ik ben van mening dat je, als je een rijtechnisch probleem hebt, dit ook rijtechnisch op moet lossen. Desnoods met goede begeleiding vanaf de grond.

Ik denk dat je eerst moet kijken of het inderdaad een rijtechnisch probleem is. Op het moment train ik een paard wat aan de lijn nog niet genoeg balans heeft om te galloperen. De eigenaar dacht dat het een rijtechnisch probleem was, "paard wilde niet galloperen onder het zadel". In mijn ogen moetje dit probleem juist eerst vanaf de grond oplossen en daarna weer rijtechnisch oppakken.
Uiteraard train je dan onder het zadel verder een de juiste spieropbouw en balans, maar de galop onder het zadel laat ik in zo'n geval even zitten tot het op de grond goed gaat.

Maar dat is toch ook geen NH? Voor mij niet tenminste, of het nou rijtechnisch opgelost wordt of vanaf de grond aan de lijn.

Kan iemand mij de definitie van NH vertellen???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:46

Bravura schreef:
Anya schreef:
Wat dacht je van allebei?
Ik leer in ieder geval het meisje dat ik leer rijden (omdat er niemand anders in de buurt is) spelenderwijs hoe paarden in elkaar zitten. Ik leer haar kijken naar gedrag. Ik leer haar de goede houding aannemen, omgaan met paarden op een verantwoorde manier. En ik leer haar zitten, van de binnenteugel afblijven. Netjes been geven, tegelijk met zit. Het kan goed samen. Maar soms ontbreekt het óf aan het één, óf aan het ander.

Maar dat is toch basis!? Dat hoeft voor mij nog geen NH te heten, zoiets moet iedereen die met paarden omgaat als basis mee krijgen. Of ben ik nou blont. :o?

@ Robeer: _/-\o_

ja dat is de basis zonder meer. Maar die basis wordt heel vaak vergeten door juist de mensen die NH onzin vinden. Zijn ook vaak de mensen met een natuurlijk overwicht op dieren/paarden. Dus dan is het wellicht ook onzin.
Maar volgens mij moet het allemaal niet zo zwartwit worden bekeken. Mensen met weinig gevoel voor paarden worden mét en zonder NH gewoon nooit paardenmensen.

En die basis kan op veel manieren worden aangeleerd, maar vereiste is dan toch wel dat je niet alleen leert zitten op je paard (zoals je op veel maneges op het gezadelde paard mag stappen) maar ook leert kijken, met ze omgaan e.d.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:46

Sorry Zodiac, mijn quote kwaliteiten zijn niet erg goed. Zie nu dat robeer dit gezegt heeft.

@Bravura:
Voor mij is dat ook geen NH, maar er zijn er genoeg die tegenwoordig alles wat je op de grond met een paard doet al NH noemen.
Volgens mij komt dat doordat de meeste mensen die tegenwoordig met paarden omgaan niet verder komen dan het paard aan de hand naar de binnenbak begeleiden. Alles wat meer is als dat kleine stukje lopen wordt tegenwoordig al NH genoemt.
Laatst bijgewerkt door DeHP op 12-12-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:47

Ik zie liever dat (beginnende) (manege)ruiters zich bezighouden met NH/grondwerk dan met rijden.
Bij NH moeten ze zich verdiepen in de psyche van het paard, moeten ze leren kijken en luisteren naar het paard en moeten ze zichzelf openstellen voor hun eigen signalen, hulpen en lichaamstaal (aan zichzelf werken) en is juist goed om gevoel voor het paard te ontwikkelen. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Ik zie dat veel liever dan de reguliere rijlessen op maneges; tegenwoordig leren ze alleen maar hoe ze hun pony/paard naar voren moeten schoppen en slaan en tegelijkertijd in de mond moeten trekken en zagen.
Tijdens die rijlessen leren ze echt niet hoe een paard in elkaar zit en hoe een paard behoort te lopen. Dus wanneer ruiters zich meer willen gaan verdiepen dan alleen maar dat "zitten op een paard en pak 'm maar an!", vind ik alleen maar goed.
En in principe vind ik dat ook de juiste volgorde: eerst grondwerk en dan pas rijden.

Miepjes die goeroe's na gaan doen, heb ik sowieso niks mee. Dat geldt ook voor miepjes die Anky na willen doen.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:50

JoviBan schreef:
Ik zie liever dat (beginnende) (manege)ruiters zich bezighouden met NH/grondwerk dan met rijden.
Bij NH moeten ze zich verdiepen in de psyche van het paard, moeten ze leren kijken en luisteren naar het paard en moeten ze zichzelf openstellen voor hun eigen signalen, hulpen en lichaamstaal (aan zichzelf werken) en is juist goed om gevoel voor het paard te ontwikkelen. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Ik zie dat veel liever dan de reguliere rijlessen op maneges; tegenwoordig leren ze alleen maar hoe ze hun pony/paard naar voren moeten schoppen en slaan en tegelijkertijd in de mond moeten trekken en zagen.
Tijdens die rijlessen leren ze echt niet hoe een paard in elkaar zit en hoe een paard behoort te lopen. Dus wanneer ruiters zich meer willen gaan verdiepen dan alleen maar dat "zitten op een paard en pak 'm maar an!", vind ik alleen maar goed.
En in principe vind ik dat ook de juiste volgorde: eerst grondwerk en dan pas rijden.

Miepjes die goeroe's na gaan doen, heb ik sowieso niks mee. Dat geldt ook voor miepjes die Anky na willen doen.

Amen

zodiacje

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:51

mooi gesproken Joviban!

Anoniem

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:54

Ik geef zelfs de voorkeur aan er helemaal niet aan beginnen, maar goed :')
Daarnaast ben ik het ook nog helemaal met de TS eens :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:58

Dank je wel DeHP, nu begin ik te begrijpen wat de meesten willen als ze aan NH willen doen. Ze willen dus meer met paarden omgaan, leren met paarden om te gaan, leren wat dat inhoud en hoe ze paarden "leren lezen" (nee, niet het paard leren lezen maar zelf weten hoe een paard kan reageren qua gedrag en mimiek :+ voor de jongere lezers onder ons). Mooi woord NH als er dat mee wordt bedoelt door de jongsten onder ons......
Laten ze op maneges dan maar eens op letten dat ze dat B A S I S gaan noemen. En beginnende volwassenen en kinderen "meenemen in de wereld die Paard heet".

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:00

JoviBan schreef:

Terwijl ik persoonlijk niets met NH heb of doe, lees ik hier dat ik mijn hele leven tussen de pony's en paarden al NH heb gedaan. Voor mij heet dat anders......nogmaals BASIS. Zelfs in de tijd dat ik nog lessen gaf. :+
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:00

JoviBan schreef:

Een goed lesgever leert zijn leerlingen wel hoe een paard hoort te lopen. Het is alleen de kunst om een goede te vinden....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:03

minkie schreef:
Een goed lesgever leert zijn leerlingen wel hoe een paard hoort te lopen. Het is alleen de kunst om een goede te vinden....

Precies. Zo denk ik er ook over, maar een goede lesgever leert iemand meer dan rijden alleen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:06

Bravura schreef:
Dank je wel DeHP, nu begin ik te begrijpen wat de meesten willen als ze aan NH willen doen. Ze willen dus meer met paarden omgaan, leren met paarden om te gaan, leren wat dat inhoud en hoe ze paarden "leren lezen" (nee, niet het paard leren lezen maar zelf weten hoe een paard kan reageren qua gedrag en mimiek :+ voor de jongere lezers onder ons). Mooi woord NH als er dat mee wordt bedoelt door de jongsten onder ons......
Laten ze op maneges dan maar eens op letten dat ze dat B A S I S gaan noemen. En beginnende volwassenen en kinderen "meenemen in de wereld die Paard heet".

Helaas valt dit bij de moderne maneges niet meer onder de basis. Bij een manege is de basis rijden. Wil je leren poetsen dan moet je een poetsles afspreken en wil je leren lopen of longeren of iets anders leren met een paard dan noemen ze dat grondwerk lessen of NH.
Puur een commercieel probleem omdat maneges tegenwoordig te veel aanbod van onkundige lesklanten hebben.

Vroeger ging je alleen op paardrijden als je ouders ook een paard hadden. Dan kreeg je van huis uit de basis al mee. Tegenwoordig weet mama niks van paarden en vertrouwen ze volledig op de manege. Helaas is daar door chronisch tijdgebrek geen kans meer om je ruiters echt om te leren gaan met een paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:11

De verschillende potentiele bijrijdsters die ik kreeg hadden op de manege niet geleerd met paarden omgaan. Wel geleerd te schoppen en aan de binnenteugel te trekken. Niet geleerd dat je met zit ook wat kunt doen en ze konden ternauwernood zadelen.

Sommige stalgenoten die zich niet druk maken over nh of basis of whatever, lopen met de hand op de schouder van het paard om ervoor te zorgen dat het paard niet bovenop ze loopt, kunnen hun eigen paard niet uit de wei halen omdat de kudde dan en masse naar het hek trekt... Die zouden baat hebben bij een beetje nh/basis.
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-12-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:15

In mijn tijd was ook de basis van de manege rijden omdat je hier ook voor betaalde, maar tijdens het rijden kreeg je duidelijke uitleg waarom je wat van een paard vraagt en wat daar het doel van is.
Poetslessen heb ik echt nog nooit van gehoort. Met een beetje boeren verstand en evt nog een boek waar het een en ander instaat kom je echt al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:15

Bravura schreef:
Terwijl ik persoonlijk niets met NH heb of doe, lees ik hier dat ik mijn hele leven tussen de pony's en paarden al NH heb gedaan. Voor mij heet dat anders......nogmaals BASIS.

Het is inderdaad de basis.
Iets waar iedere ruiter imo mee zou moeten beginnen vóordat ze gaan leren "rijden".

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:17

Ik denk juist helemaal andersom TS.
Eerst vanaf de grond gaan werken en dan pas gaan rijden.
JoviBan verwoord het heel mooi! :j
Laatst bijgewerkt door Captain op 12-12-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:18

Citaat:
="Bravura

Kan iemand mij de definitie van NH vertellen???"

Natural horsemanship is een filosofie van het werken met paarden waarbij gebruik wordt gemaakt van hun instincten en kuddementaliteit. Voor het opbouwen van een relatie tussen mens en paard wordt gebruikgemaakt van methoden van communicatie die zijn ontleend aan observaties van paarden die in het wild leven. Het paard wordt door de mens benaderd op een soortgelijke wijze als paarden elkaar benaderen.

Er zijn verschillende benaderingen van natural horsemanship, die meestal een aantal ideeën gemeen hebben. Bijvoorbeeld:

Paarden zijn sociale kuddedieren. De sociale interactie verloopt vooral via lichaamstaal.
De mens moet kennis hebben van de sociale interactie tussen paarden en die kennis gebruiken in de omgang met een paard.
Training van een paard op basis van pijn en vrees wordt zo veel mogelijk vermeden.

Bron: Wikipedia

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:19

DeHP schreef:
Helaas valt dit bij de moderne maneges niet meer onder de basis. Bij een manege is de basis rijden. Wil je leren poetsen dan moet je een poetsles afspreken en wil je leren lopen of longeren of iets anders leren met een paard dan noemen ze dat grondwerk lessen of NH.
Puur een commercieel probleem omdat maneges tegenwoordig te veel aanbod van onkundige lesklanten hebben.

Vroeger ging je alleen op paardrijden als je ouders ook een paard hadden. Dan kreeg je van huis uit de basis al mee. Tegenwoordig weet mama niks van paarden en vertrouwen ze volledig op de manege. Helaas is daar door chronisch tijdgebrek geen kans meer om je ruiters echt om te leren gaan met een paard.

Heel jammer is dat. Tja, als je van jongs af aan alles van huis uit mee krijgt is dat vanzelfsprekend. Kom al zo lang niet meer bij maneges, dat me dat allemaal is ontgaan. Ik vond het altijd leuk als kinderen geïnteresseerd waren en me wilden helpen voor wedstrijdvoorbereiding met mijn paard, dat ze uiteindelijk bijna dagelijks mee liepen met me. Als ze heel veel leerden in omgang met het paard en in de lessen, mochten ze zelfs een keer in mijn les op mijn paard meerijden. En trots dat ze dan waren! Heel leuk. Jammer dat kinderen (eigenlijk de ouders) tegenwoordig voor alle kennis, hoe simpel ook moeten betalen. Zoiets moet vanzelfsprekend zijn bij een manege. Gewoon, onder toeziend oog van een ervaren persoon, hun gang laten gaan en helpen en uitleggen daar waar nodig is.
Gelukkig is dat inmiddels hier op stal weer vanzelfsprekend, nu we 2 nieuwe buurmeisjes hebben die gek van paarden zijn en volgend jaar hun eigen paard krijgen. Gezellig, leuk (en vragen en opmerkingen die je soms krijgt :+ ) :D

@ Diabelle: ik vroeg het omdat er, zoals blijkt, heel veel verschillende manieren van interpretatie van NH zijn. Dank je wel voor die definitie!
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 20:23, in het totaal 3 keer bewerkt