Zo, wat is dat toch heerlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: Zo, wat is dat toch heerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:13

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat dit topic met natural te maken heeft :? Mijn paarden weten niet anders dan dat ze geen ijzers onder hebben geen deken op hebben, en gewoon elke dag buiten komen ongeacht welk weer. En ja ze staan nu nog s'nachts binnen omdat de schuilstal nog niet af is. En ja ik rijdt dressuurmatig en ja gewoon met bit en boomzadel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:17

ten eerste
Citaat:
Nee niet denigrerend naar zogeheten traditionals toe bedoeld, maar wou het wel even kwijt.

ten tweede, er is toch genoeg bewijs dat er genoeg naturals en niet naturals lekker buiten rijden :)
waarom altijd die afscheiding :P

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:45

minikatje schreef:
ten eerste
Citaat:
Nee niet denigrerend naar zogeheten traditionals toe bedoeld, maar wou het wel even kwijt.

ten tweede, er is toch genoeg bewijs dat er genoeg naturals en niet naturals lekker buiten rijden :)
waarom altijd die afscheiding :P

Precies.... we hebben toch allemaal "het paard" als grote gemene deler waar we van genieten.
En wat is dan natural en traditional?

IK rijd mijn paarden regelmatig helemaal in hun blootje (geen zadel, geen hoofdstel), juist om de afstemming heel verfijnd te krijgen. En mijn eigen zit en hulpen te verbeteren.
Maar sommige van die paarden staan wel op ijzers (want koetspaarden) en ze lopen ook hoog in de sport (mennen, dressuur, springen).
Soms rijd ik met bit...soms zonder....
Sommige paarden zijn geschoren, anderen niet...
Hangt allemaal van het paard, de situatie en gebruiksdoel af.
Maar allemaal staan ze zomers 24/7 buiten en in de winter minimaal 8 uur...

Tja....wat ben ik dan? Traditional of natural?
Dat hele hokjes denken/zwart wit denken gaat toch helemaal niet op in de praktijk....want zoals ik doe, zijn er zo velen....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:32

Voor mij is natural dat ik begrijp wat het wezen paard is, en hoe je het zo efficient mogelijk gebruikt. En als ik zeg dat het niet denigrerend bedoeld is dan meen ik het hoor. :+
Ik ben zelf regelmatig voor gek versleten maar op momenten zoals in de OP weet ik weer heel duidelijk waar ik het allemaal voor doe. En ik ben de laatste om in hokjes te denken hoor.
Zelf denk ik dat het gewoon leuk is om weer de vele voordelen van blote voeten, altijd weidegang etc. te zien.
Anyway waarom er zo'n probleem van maken? Je hoeft het niet te lezen hoor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:51

Miss_Malfoy schreef:
Voor mij is natural dat ik begrijp wat het wezen paard is, en hoe je het zo efficient mogelijk gebruikt.

Gelukkig hoef je daarvoor niet een natural te zijn :Y)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:17

Adil18 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Voor mij is natural dat ik begrijp wat het wezen paard is, en hoe je het zo efficient mogelijk gebruikt.

Hangt er vanaf wat "natural zijn" volgens jou is. :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:31

Miss_Malfoy schreef:
Adil18 schreef:

Hangt er vanaf wat "natural zijn" volgens jou is. :+

Je snapt me niet volgens mij, begrijpen wat het wezen paard is en hoe je het zo efficiënt mogelijk gebruikt (aldus jouw omschrijving), daarvoor hoef je geen natural te zijn ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:33

ik vind dat vanzelfsprekend :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:10

Qimm schreef:

Juist, daarvoor hoef je geen springruiter, dressuurruiter, westernruiter, menner, natural of wat voor thermen er tegenwoordig ook mogen bestaan te zijn. Daarvoor moet je "gewoon" een mens zijn met een beetje gevoel en liefde voor paarden, en twee doppen in je kop :D

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:33

ik wil binnenkort cker aan natural beginnen!!
en dan vooral mooie ritten maken maar ze is drachtig
dus dat gaat nu niet en stel je voor als ze uitglijdt |(

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:19

Adil18 schreef:
Qimm schreef:

Juist, daarvoor hoef je geen springruiter, dressuurruiter, westernruiter, menner, natural of wat voor thermen er tegenwoordig ook mogen bestaan te zijn. Daarvoor moet je "gewoon" een mens zijn met een beetje gevoel en liefde voor paarden, en twee doppen in je kop :D

Nou je zou verbaast zijn als je zag hoeveel menser daar niet in slagen? :+
Maar dat weet je denk ik wel.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:33

Begrijpen wat het wezen paard is en hoe je dat zo efficiënt mogelijk gebruikt kan ook weer voor iedereen anders zijn hé. Jij vind misschien wel dat je dat alleen doet als je bijvoorbeeld je paard deken en ijzerloos houdt en zonder bit rijdt. Maar ik denk dat bv. een topruiter ook denkt te begrijpen wat het wezen paard in houdt en vind dat hij/zij er zo efficiënt mogelijk gebruik van maakt. Het is allemaal nogal subjectief.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:06

Miss_Malfoy schreef:
Adil18 schreef:

Maar of het slaagt of niet, heeft wederom niets te maken met of je klassieke ruiter bent of (zoals jij dat noemt) natural...

Ik ken meerdere voorbeelden van allerlei kanten die het wezen paard op de één of andere manier "geweld" aan doen.
Ruiters die hun eigen inmacht botvieren op het paard (zowel met bit als bitloos...)
Of mensen die ten koste van het paard doordokteren om hun eigen carrière maar te zien bloeien....of iemand die haar paard drie dagen in het weiland heeft laten creperen, omdat het onnatuurlijk was om hem in te laten slapen en het paard had via een zogenaamde reader aangegeven dat het zelf wilde bepalen wanneer het stierf.... yeah right....
Ik heb dat paard zien creperen. Ik dacht dat het de zorg kreeg die het nodig had, ik dacht nl dat die man die er dagelijks kwam de DA was....maar dat was de reader....
Toen ik dat achteraf hoorde, wilde ik dat ik dat had geweten. Dan was ik het gesprek met de eigenaresse aangegaan....want het is echt triest dat een paard drie dagen met de doodsstrijd bezig moet zijn, omdat dat natuurlijk is....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:56

Maar dat soort dingen hebben toch helemaal niets hiermee te maken? Juist niet trouwens, dan ben je dus helemaal niet bezig met het wezen paard, maar met je eigen belang, onvrede, frustratie of projectie. Waar de TS het over heeft is dat moeder natuur een prachtig en geweldig effectief functionerend wezen geschapen heeft, ze hebben niets nodig behalve hun natuurlijke brandstof (lees: ruwvoer), de bescherming van hun kudde en voldoende ruimte om te bewegen. Het is toch prachtig als je zo'n dier kan houden op een manier die zoveel mogelijk lijkt op de manier waarvoor het beest gemaakt is? En dat al die dingen die ooit in vroeger tijden bedacht zijn, tegenwoordig doorgaans helemaal niet meer nodig zijn voor het gemiddelde gebruik. Het feit dat mensen zelf denken dat hun paard iets 'nodig' heeft, houdt niet in dat het ook zo is. Ieder paard is anders en bij ieder paard werkt een andere aanpak. Maar wat tegenwoordig vooral voorop staat is het gemak van de ruiter en sommige mensen vinden dat jammer. Die voorbeelden die jij noemt zijn mensen die dus helemaal geen rekening houden met hun paard, maar doen wat ze zelf willen omdat ze het koste wat kost op HUN manier willen doen. Een paard laten creperen is nooit goed en kan nooit in het belang van het paard geweest zijn, dat is een puur gebrek aan kunde/kennis. Net als het niet kunnen laten gaan van een paard wanneer het zijn/haar tijd is. Die frustratie botvieren heeft iedereen vast ooit wel eens gedaan, en als het een keertje is voorgekomen, dan is dat geen halszaak. Mocht het een standaard iets zijn, dan ben je dus weer niet bezig met het wezen paard, maar met jezelf.

De TS is gewoon blij dat ze lekker op pad kon omdat haar paard zonder ijzers loopt, terwijl haar stalgenoten niet op pad kunnen omdat ze ijzers onder hebben, wat is daar nou zo vreselijk aan? En de term naturals is een bedachte term, misschien wel bedacht door de traditionals (en vice versa), je hoeft niet altijd overal een stickertje op te plakken, maar mensen snappen anders blijkbaar niet wat je bedoelt :+.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:17

maar incl ijzers kàn je dus wel makkelijk op pad... ook in de sneeuw ;)
Ligt er maar aan hoe veel moeite je ervoor wil doen :)
Sommige paarden kunnen door hoef/been problematiek gewoon niet ijzerloos...
Die van mij is achter ijzerloos, en voor hebben we het ook geprobeert. Maar hij slijt verkeerd af en het gaat scheuren. (mede doordat hij zware bloedvergiftiging heeft gehad tgv een koliekoperatie... zal zijn hoorn nooit meer echt goed worden).
Maar toch cross ik lekker met hem buiten... ook door de sneeuw :)
Daardoor zit ik nu ook heerlijk met spierpijn achter mijn computer aangezien hij gister buiten dacht dat een nieuwe carriere als rodeo-paard voor hem weg was gelegd :')

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:05

De meeste mensen dus niet. En het punt wat je noemt, het ligt er inderdaad maar net aan wat je ervoor over hebt en voor veel mensen is het teveel moeite. En gevallen waardoor je door bepaalde omstandigheden ijzers nodig hebt, daar is ook niks mis mee, maar dat hersenloze kuddegedrag waardoor mensen alles doen omdat het zo hoort en geen benul hebben van wat er al dan niet nódig is, daar word ik altijd een beetje treurig van. Daarnaast ben ik nogal allergisch voor het opgooien van een deken omdat sommige mensen te lui zijn om hun beest goed uit te stappen en dat doen veel te veel mensen in mijn optiek.

Het is ook heerlijk dat jij buiten kunt rijden met ijzers, ik ken alleen maar paarden die dan op hun plaat gaan en die van jou kan nog rodeotje spelen ook :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:17

Miss_Malfoy schreef:
Adil18 schreef:

Maar DAT doet er niet toe nu, het gaat erom dat er naturals zullen zijn die het niet kunnen, en zo ook "klassieke" ruiters. Het ligt dus niet aan de methode, maar aan de persoon die erachter zit.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:38

Wat heb jij een positieve indruk van je medemens Hyppolyte :D de meeste mensen die ik ken bekijken gewoon vanuit het individuele paard of het paard wel of geen ijzers, dekens en/of scheerbeurt nodig heeft. Imo een stuk paardvriendelijker dan sommige (met de nadruk op sommige, niet de meeste :D ) naturals die er vanuit lijken te gaan dat alle paarden hetzelfde zijn en hetzelfde nodig hebben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:10

Renza schreef:
Wat heb jij een positieve indruk van je medemens Hyppolyte :D de meeste mensen die ik ken bekijken gewoon vanuit het individuele paard of het paard wel of geen ijzers, dekens en/of scheerbeurt nodig heeft. Imo een stuk paardvriendelijker dan sommige (met de nadruk op sommige, niet de meeste :D ) naturals die er vanuit lijken te gaan dat alle paarden hetzelfde zijn en hetzelfde nodig hebben.

Helemaal mee eens...
En op alle gebieden heb je mensen die niet nadenken en een ander na-apen...
Zo ken ik iemand die een paard op ijzers zet, omdat het "zo mooi klinkt als hij op straat loopt" ....
Dat is niet nagedacht vanuit het paard.
Maar er zijn ook mensen die als een kip zonder kop dingen doen, omdat ze "natural" zijn....maar die ook als een tang op een varken slaan voor het betreffende paard (ik heb in mijn vorige reactie een voorbeeld genoemd).

Kijk...als ik de koetspaarden niet zou scheren, of niet kort in de vacht zou houden door ze vrij vroeg dekens op te leggen...dan is dat juist slecht voor ze.
Het werk dat ze doen is zeer intensief. We werken ook indoor. De dikke wintervacht gaan ze mee zweten van top tot teen. Ze zijn dan zo nat dat het lijkt alsof ze gewassen zijn, het druipt er af.
Na een wedstrijd heb je indoor niet altijd de ruimte om uren uit te stappen. Want door de koets etc. stap je zo'n paard niet zo maar droog.
Gevolg: dampend op de trailer. Of dampend op stal.
Eén van onze paarden heeft gevoelige longen en slijmvliezen. Die heb ik het liefst zo veel mogelijk buiten daarom (geldt voor alle paarden).
Dus dat paard scheer ik....want dan kan ze na het werk direct weer naar buiten. Is veel gezonder voor haar.

Het werk dat wij met onze paarden doen is niet te vergelijken met een basis dressuurtraining, een ontspannen bosrit etc..
Niet dat we dat niet met onze paarden doen, zeker wel, ter afwisseling...
Maar op een aantal dagen per week wordt er zeer intensief intervaltraining gedaan (heuvelop, heuvelaf in zeer glooiend terrein). En ook de wedstrijden zijn zeer intensief....
Met een paard met teddyvacht is dat echt niet te doen....
Dus je moet alles doen naar hoe het past.
Paarden die puur recreatief worden gebruikt, kunnen idd best een teddyvacht hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:16

@polly, een 'ontspannen' bosrit hier komt dicht in de buurt van die intervaltraining van jou, het is hier ook heuvelachtig en vrij zwaar, en dat kan ook prima met een teddyvacht. Als je druk bezig bent met wedstrijden e.d. dan kan ik op zich voorstellen dat je de paarden scheert, maar dan ben je toch nog steeds met je eigen belang bezig, en van daaruit richt je je op het belang van je paard. Dat voorbeeld wat jij noemde heeft helemaal niets met natural te maken, maar gewoon met pure onkunde en naïviteit :+.
*edit*
Oh, nog even iets, ik ken iemand die zich ook zeer intensief bezighoudt met mennen, zowel 's winters als 's zomers (gaat ook vaak het strand op en rijdt ook echt op een flink tempo en doet 's zomers vaak van die georganiseerde ritten), maar zijn paard redt het ook heel prima zonder deken hoor :j. Die staat wel op ijzers, want als je veel aan het mennen bent, dan moet dat inderdaad wel. Dat paard staat ook 's nachts op stal (wel buitenstal) en overdag buiten, gaat prima zo en is ook niets mis mee.

Natuurlijk zijn er ook 'naturals' die dingen doen zonder erover na te denken, maar wel aanzienlijk minder vaak, mensen worden namelijk vaak natural omdat ze zich verdiept hebben in het functioneren van een paard.

@renza, ik vind jouw opmerking nogal vreemd, het is geen indruk, maar een constatering, ik kom overal en nergens in de paardenwereld en zie zorgwekkend vaak dat mensen helemaaal niet bezig zijn met het belang van hun paard. Ik vraag mensen ook regelmatig waarom ze iets al dan niet zo doen en dan blijkt dat er maar bar weinig mensen zijn die een daadwerkelijke reden hebben voor datgene wat ze doen.

Ik zeg ook nergens dat elk paard zo gehouden MOET worden, ik zeg alleen dat het in 9 van de 10 gevallen wel KAN. Het gemiddelde getrainde dressuurpaard heeft niet genoeg conditie om op hetzelfde tempo mee te komen met een simpel bosritje, springers/sgw-ers en endurancepaarden redden dat vaak wel. Het is waar dat wij meer rekening moeten houden met het droog/koel stappen en dat we daar wat langer mee bezig zijn. Maar zweet is helemaal niet zo erg als mensen vaak denken. Ze kunnen best nat terug op het land, als je maar zorgt dat de spieren goed afgekoeld zijn.

En troost je, ik bekijk ook elke situatie per paard, want wat voor de een werkt, werkt niet per definitie voor de ander, zoals ik net ook al zei. Maar tot nu toe ben ik maar weinig paarden tegengekomen vooer wie het niet werkt. Daarentegen ben ik wel veel ruiters tegengekomen waarvoor het niet werkt :+.