Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wimmus schreef:Dressuur en NH vind ik vrij slecht te vergelijken. Fysiek vs geestelijk.
Jammer dat het Parelli-volk bij jou blijkbaar niet zo nozel is. De Parelliërs die ik ken, zijn nergens bezig met dingetjes doen, maar met datgene waarvoor Parelli bedoelt is; mensen helpen om hun paard te helpen. Do it FOR the horse, daar draait het allemaal om.
Nh is een middel, geen doel. Diegenen die het als doel zien, zijn bezig met 'dingetjes'.
Ik geloof niet dat 'dingetjes doen' erger wordt door het SC-membership. Zou je dit willen toelichten?
Overigens bedoelde ik de algemene aversie tegen NH, niet jou.
Cassidy schreef:Maar realiseer je ook even hoeveel instructeurs zich Parelli gecertificieerd noemen, maar dat niet zijn. De wildgroei in "Parelli instructie" is immens...
Ik kan er dan ook helemaal inkomen dat Parelli op zijn minst een soort garantie wil zien dat de leerling in hem heeft geinvesteerd. Ik heb weleens gehoord dat in het verleden werd geeist dat men een origineel Parelli pakket voor kon leggen...
Ik vind er op zich niets mis mee om lid te worden van de Savvy club, als ik echt Parelli zou willen volgen.
wimmus schreef:Punt is wel dat je bij Parelli heel gemakkelijk kunt controleren of iemand daadwerkelijk een Licenced Parelli Professional is, dat kun je bij dressuur/western/etc niet controleren. In NL is daarvoor niets wat kwaliteit garandeert.
lailapri schreef:En je leert al niet zo paard vriendelijke methode's tijdens de enige opleiding die er is. Maar goed dat er dus geen systeem voor is.
ikke schreef:wimmus schreef:Punt is wel dat je bij Parelli heel gemakkelijk kunt controleren of iemand daadwerkelijk een Licenced Parelli Professional is, dat kun je bij dressuur/western/etc niet controleren. In NL is daarvoor niets wat kwaliteit garandeert.
Maar is dat een schrifelijke garantie op goede les? Het feit dat iemand weet hoe het in elkaar zit is absoluut niet hetzelfde als dat zoiemand dat ook kan overbrengen.
ikke schreef:lailapri schreef:En je leert al niet zo paard vriendelijke methode's tijdens de enige opleiding die er is. Maar goed dat er dus geen systeem voor is.
Er zijn in NL meerdere officiele opleidingen op paardengebied. Niet dat ik daarvan onder de indruk ben, maar dat is weer een ander punt. Waarom denk je dat NH zo populair is geworden? Alleen is de uitwerking uiteindelijk net zo beroerd als "het oude" waarmee de paarden er uiteindelijk niks mee opschieten, de enkele goede daargelaten, maar die vind ik onder de "regulieren" ook. NH heeft daar bar weinig aan toegevoegd en de nieuwe communicatiehype zal daar ook niks aan toevoegen.
amyz schreef:Er was ook een tijd dat je een auto aan moest zwengelen en t ding vervolgens met 15 km/pu door de straten knalde en pruttelde... Dat was toén een hype en nu hebben we fijne auto's die zelfs met een druk op de knop starten en volledig geluidloos rijden.... De pest is alleen dat t nu niet om een paar roestbakken gaat, maar om levende wezens die je kunt verprutsen. Maar we leren en ontwikkelen wel op deze manier. Als iedereen verantwoord om zou gaan met de geboden methoden zou t stukken beter zijn, maar helaas zitten er idd een hoop prutsers bij die maar wat aanrommelen met hun paard om vervolgens heeel verbaasd te zijn als t arme beest rare dingen gaat doen.
wimmus schreef:NH is populair omdat dierenwelzijn steeds belangrijker wordt. Daar hoort het 'natural' huisvesten bij, en daar hoort (onlogischerwijs) NH bij. Jij spreekt steeds over een hype, maar dit is wel eentje die al 20-30 jaar duurt en steeds groter en groter wordt. Ik weet niet of hype het goede woord is, dat is alleen jouw visie.
Cassidy schreef:Iedere richting is goed, als je maar weet waar je mee bezig bent.
Karlijnxxx schreef:Hetzelfde met de NH: veel paarden wordt gevraagd een aantal keren opnieuw hetzelfde te doen. Het dier probeert vanalles maar door de contante herhaling, straf (of geen beloning), herhaling etc. wordt het totale eigen denken weggehaald en het dier begint af te sluiten: als ik maar zo weinig mogelijk doe, kost het me toch geen energie, wordt er toch voor gestraft.
Ahum, iemand heeft hier iets verkeerd begrepen! In de meeste NH stromingen (in dit geval ga ik het even over parelli hebben) wordt juist NIET gevraagd eindeloos te repeteren en wordt JUIST eigen initiatief beloond. Er wordt niet direct gestraft, er wordt een effectieve manier van vragen gezocht (lees niet ruw, maar echt gewoon effectief) die daarna beloont wordt met wat jij promoot, ontspanning/beloning.
Een afgesloten paard geeft geen signalen meer af, het wordt immers niet opgevangen (bij ons kwam het door het veelvuldig dressuurtrainen en te weinig afwisseling).
Bij NH wordt tenminste aandacht besteed aan de gemoedstoetsand van het paard. NH'ers proberen tenminste om signalen op te vangen en hun werkwijze daarop aan te passen. Mensen die dit niet doen hebben NH niet begrepen. Ik zie dit overigens in de dressuur veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaker voorkomen.
Wij hebben hem uiteindelijk tot een reactie moeten dwingen: instructie heeft erop gezeten en heeft hem even wat ruw behandeld, hij wist niet wat hem na weken lang geduldig wachten, stappen, balkjes, leuke dingen doen, overkwam. Hij begon te reageren en hij kreeg zijn beloning: ontspanning. Na een half uur zo te hebben gewerkt met hem was hij er bijna helemaal weer. Dit is steeds verder uitgebouwd en we werken nogsteeds met dit systeem, uitkomst: een paard wat schrikt van een bakkabouter in zijn wedstrijd, ik ben nog nooit zo blij geweest!!
Hier zeg ik maar even weinig overbehalve dat het feit dat leuke dingen doen met je paard zonder echt trainen ongeveer gelijk wordt gesteld aan NH. En ruwe behandeling..... Effectief handelen oké, maar ruw betekend teveel van een correctie of onnodige correctie wat mij betreft en dat is NOT DONE.
Moraal van dit verhaal is: het is meer dan mogelijk om een paard zijn ziel te breken. Ik dacht zelf nooit dat het mogelijk was (of beter gezegd, stond er niet bij na, er is er bij mij ingeramd: paard moet weten wie de baas is). Nu weet ik: een paard moet weten wie de baas is, maar wel over de manier waarop je dit vraagt. Vooral NH schijnt gevaarlijk te zijn door de constante herhalingen en de toegang tot de kennis voor de verkeerde mensen. Dat is het gevaarlijke aan NH vind ik!
Wederom, waar haal jij in godsnaam vandaan dat NH herhaling is???? Kijk eens om je heen op het nhforum enz. De mensen die wat verder zijn doen van alles met hun paarden, meer dan jij aan mogelijkheden kan bedenken...
Iedere dag buitenrijden, dressuur of springen is veel meer herhaling, maar dan ook nog zonder dat het paard een doel aangeboden krijgt.
Karlijnxxx schreef:Cassidy schreef:Iedere richting is goed, als je maar weet waar je mee bezig bent.
Inderdaad, het enige wat ik mijn stukje wil zeggen: NH is erg makkelijk verkrijgbaar voor iedere leek en kan totaal zijn/haar eigen ingeving hiervan te geven: NH goeroe zegt a, (terwijl het paard om b vraagt), maar de leek blijft a doen, met alle gevolgen van dien. Er werd mij gewezen op common sense, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk zoveel ervaring met het gedrag van paarden om door de NH pakketen adviezen heen te kijken?