Het doden van de ziel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Het doden van de ziel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:57

En hoeveel instructeurs heeft KFH rondlopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:03

wimmus schreef:
Dressuur en NH vind ik vrij slecht te vergelijken. Fysiek vs geestelijk.

Jammer dat het Parelli-volk bij jou blijkbaar niet zo nozel is. De Parelliërs die ik ken, zijn nergens bezig met dingetjes doen, maar met datgene waarvoor Parelli bedoelt is; mensen helpen om hun paard te helpen. Do it FOR the horse, daar draait het allemaal om.
Nh is een middel, geen doel. Diegenen die het als doel zien, zijn bezig met 'dingetjes'.

Ik geloof niet dat 'dingetjes doen' erger wordt door het SC-membership. Zou je dit willen toelichten?

Overigens bedoelde ik de algemene aversie tegen NH, niet jou.

Wanneer ik op mijn direkte omgeving af zou gaan, zou ik in een deuk liggen en het Parelli-systeem classificeren als gepruts met paarden, zonder begin of eind. Ik ken Parelli echter al zolang het bestaat en zoals gezegd, met het systeem (of principe, zo je wil) is niks mis.

Voor Savvy-leden wordt het "dingetje doen" niet erger. Meestal doen die ook niet aan dingetje :D De toegangsdrempel voor les ligt echter wel weer een stuk hoger, terwijl de hoofdinformatie bij wijze van spreken op elke straathoek te koop is. Wanneer je echter alleen de boeken en pakketten koopt, zonder begeleiding (les) ontaard dat in no-time in "dingetje doen". Er zal een groep zijn die nu les heeft maar geen Savvy-lid. Juist in die groep zal het "dingetje doen" toenemen, omdat men, om welke reden dan ook, geen lid wordt van de Savvy-club.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:04

Maar realiseer je ook even hoeveel instructeurs zich Parelli gecertificieerd noemen, maar dat niet zijn. De wildgroei in "Parelli instructie" is immens...
Ik kan er dan ook helemaal inkomen dat Parelli op zijn minst een soort garantie wil zien dat de leerling in hem heeft geinvesteerd. Ik heb weleens gehoord dat in het verleden werd geeist dat men een origineel Parelli pakket voor kon leggen...

Ik vind er op zich niets mis mee om lid te worden van de Savvy club, als ik echt Parelli zou willen volgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:14

Cassidy schreef:
Maar realiseer je ook even hoeveel instructeurs zich Parelli gecertificieerd noemen, maar dat niet zijn. De wildgroei in "Parelli instructie" is immens...
Ik kan er dan ook helemaal inkomen dat Parelli op zijn minst een soort garantie wil zien dat de leerling in hem heeft geinvesteerd. Ik heb weleens gehoord dat in het verleden werd geeist dat men een origineel Parelli pakket voor kon leggen...

Ik vind er op zich niets mis mee om lid te worden van de Savvy club, als ik echt Parelli zou willen volgen.

Hoeveel mensen "verkopen" zich als dressuur-, spring- of westerninstructeur, terwijl ze van toeten nog blazen weten?! Ik denk dat dat in alle geledingen gebeurt en Parelli zal daar geen uitzondering op vormen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:17

Punt is wel dat je bij Parelli heel gemakkelijk kunt controleren of iemand daadwerkelijk een Licenced Parelli Professional is, dat kun je bij dressuur/western/etc niet controleren. In NL is daarvoor niets wat kwaliteit garandeert.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:19

En je leert al niet zo paard vriendelijke methode's tijdens de enige opleiding die er is. Maar goed dat er dus geen systeem voor is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:30

wimmus schreef:
Punt is wel dat je bij Parelli heel gemakkelijk kunt controleren of iemand daadwerkelijk een Licenced Parelli Professional is, dat kun je bij dressuur/western/etc niet controleren. In NL is daarvoor niets wat kwaliteit garandeert.

Maar is dat een schrifelijke garantie op goede les? Het feit dat iemand weet hoe het in elkaar zit is absoluut niet hetzelfde als dat zoiemand dat ook kan overbrengen.
lailapri schreef:
En je leert al niet zo paard vriendelijke methode's tijdens de enige opleiding die er is. Maar goed dat er dus geen systeem voor is.

Er zijn in NL meerdere officiele opleidingen op paardengebied. Niet dat ik daarvan onder de indruk ben, maar dat is weer een ander punt. Waarom denk je dat NH zo populair is geworden? Alleen is de uitwerking uiteindelijk net zo beroerd als "het oude" waarmee de paarden er uiteindelijk niks mee opschieten, de enkele goede daargelaten, maar die vind ik onder de "regulieren" ook. NH heeft daar bar weinig aan toegevoegd en de nieuwe communicatiehype zal daar ook niks aan toevoegen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:35

ikke schreef:
wimmus schreef:

Maar is dat een schrifelijke garantie op goede les? Het feit dat iemand weet hoe het in elkaar zit is absoluut niet hetzelfde als dat zoiemand dat ook kan overbrengen.

Mijn ervaring tot nu toe; ja.

ikke schreef:
lailapri schreef:

Er zijn in NL meerdere officiele opleidingen op paardengebied. Niet dat ik daarvan onder de indruk ben, maar dat is weer een ander punt. Waarom denk je dat NH zo populair is geworden? Alleen is de uitwerking uiteindelijk net zo beroerd als "het oude" waarmee de paarden er uiteindelijk niks mee opschieten, de enkele goede daargelaten, maar die vind ik onder de "regulieren" ook. NH heeft daar bar weinig aan toegevoegd en de nieuwe communicatiehype zal daar ook niks aan toevoegen.

NH is populair omdat dierenwelzijn steeds belangrijker wordt. Daar hoort het 'natural' huisvesten bij, en daar hoort (onlogischerwijs) NH bij. Jij spreekt steeds over een hype, maar dit is wel eentje die al 20-30 jaar duurt en steeds groter en groter wordt. Ik weet niet of hype het goede woord is, dat is alleen jouw visie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:41

Er was ook een tijd dat je een auto aan moest zwengelen en t ding vervolgens met 15 km/pu door de straten knalde en pruttelde... Dat was toén een hype en nu hebben we fijne auto's die zelfs met een druk op de knop starten en volledig geluidloos rijden.... De pest is alleen dat t nu niet om een paar roestbakken gaat, maar om levende wezens die je kunt verprutsen. Maar we leren en ontwikkelen wel op deze manier. Als iedereen verantwoord om zou gaan met de geboden methoden zou t stukken beter zijn, maar helaas zitten er idd een hoop prutsers bij die maar wat aanrommelen met hun paard om vervolgens heeel verbaasd te zijn als t arme beest rare dingen gaat doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:25

amyz schreef:
Er was ook een tijd dat je een auto aan moest zwengelen en t ding vervolgens met 15 km/pu door de straten knalde en pruttelde... Dat was toén een hype en nu hebben we fijne auto's die zelfs met een druk op de knop starten en volledig geluidloos rijden.... De pest is alleen dat t nu niet om een paar roestbakken gaat, maar om levende wezens die je kunt verprutsen. Maar we leren en ontwikkelen wel op deze manier. Als iedereen verantwoord om zou gaan met de geboden methoden zou t stukken beter zijn, maar helaas zitten er idd een hoop prutsers bij die maar wat aanrommelen met hun paard om vervolgens heeel verbaasd te zijn als t arme beest rare dingen gaat doen.

Wanneer iedereen verantwoordt met z'n paard om zou gaan, was heel de NH-hype nooit ontstaan, domweg omdat het niet nodig was.

wimmus schreef:
NH is populair omdat dierenwelzijn steeds belangrijker wordt. Daar hoort het 'natural' huisvesten bij, en daar hoort (onlogischerwijs) NH bij. Jij spreekt steeds over een hype, maar dit is wel eentje die al 20-30 jaar duurt en steeds groter en groter wordt. Ik weet niet of hype het goede woord is, dat is alleen jouw visie.

Sorry, maar de hele NH-beweging stamt uit eerste helft jaren '90. I was there when it happens..... Western was toen de hype als paardvriendelijk alternatief voor de "paardonvriendelijke" dressuur, maar dat was ergens aan het einde van de jaren '90 al ingehaald door de commercie, het grote geld en de flitsende blingbling. Het paard en dan vooral het welzijn ervan was daar al enige tijd uit beeld verdwenen. In de NH valt geen groot geld te maken (de enkeling uitgezonderd) en de blits valt er al helemaal niet mee te maken, hetgeen verklaart waarom het zo lang kan "doorsudderen" maar ook waarom er zoveel volgelingen zijn die "dingetje doen" omdat ze om wat voor reden dan ook er niet de tijd en moeite insteken die nodig is om je het eigen te maken en te doorgronden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:43

Ik betwijfel of er geen geld te verdienen is in NH. Goed... groot geld is wellicht aan een enkeling voorbehouden, maar een inkomen werven.... Kijk om je heen.
Hoeveel mensen geven tegenwoordig zg les in NH en willen daarmee een graantje meepikken, want ja... ben het er wel mee eens dat het een hype lijkt. Dat ook om die reden instructeurs, paardenfluisteraars etc als paddenstoelen uit de grond springen. Een kijkje op internet en You tube en je sokken en schoenen vallen uit bij de demo's van de zogenaamde instrukteurs.

Ben ik daarom tegen parelli? Welnee. Ik ben daar zelf ong twee jaar mee bezig geweest, intensief, incl lidmaatschap savvyclub. Dat ik ben doorgestroomd naar een andere manier van werken is niet omdat parelli niet deugd, maar omdat ik gewoon, naar aanleiding van datgene wat ik had geleerd, een andere weg koos.

De basis bij Parelli is goed, hoewel voor mij niet alles wat ze doen heilig is en ik uiteindelijk voor een andere aanpak heb gekozen. Maar in principe is de hele parelli-methode gebaseerd op 'common sense'. Iets waar het in de paardenwereld nogal eens aan ontbreekt.

Het hele NH gebeuren is vlgs mij gebaseerd op dezelfde 'common sense'. Daarom lijkt het een hype, vooral door de opkomst van ' dingetje doen' en charlatans die zich als instrukteurs opwerpen, maar in feite is het van oorsprong bedoeld om de mens te leren diervriendelijker met het paard om te springen

Want laten we eerlijk zijn. In de paardenwereld is de mens niet erg zachtzinnig. Gebruik je fantasie en loop eens rond op concours, manege, handelsstal, paardenmarkt etc en probeer jezelf voor te stellen dat een paard zou piepen of janken als een hond. Of in elkaar zou duiken na een eerste klap.
Hoe denk je dat het hier en daar uit zou zien?
Kijk voor de aardigheid eens met goed geopende ogen om je heen en zet in je fantasie een hond in de plaats van het paard.
Denk dat je aardig wat wegduikende, jankende honden zou zien.

Omdat paarden niet piepen, huilen en vaak niet wegduiken.En ik denk dat dat bij een aantal mensen meedraagt aan de tendens om frustraties uit te laten over het paard, 'even te laten voelen wie de baas is', te meppen met de zweep en grof sporengebruik en grof bitgebruik uit te oefenen.
En dat terwijl de problemen die er ontstaan niet zelden door de mens worden veroorzaakt.
Paarden zijn confronterend en niet iedereen kan die confrontatie aan
En omdat het geven van een flinke mep en het 'laten zien wie de baas is' als vrij normaal wordt beschouwd, (zie ook menig reactie hier op bokt bij problemen, terwijl heel erg goed de ts de veroorzaker van het probleem kan zijn) wordt het erg gemakkelijk gebruikt of geadviseerd, terwijl het probleem vaak bij de eigenaar/ruiter ligt.

IN die zin probeert NH daar terecht verandering in aan te brengen; begrip en respekt voor het paard; begrip van gedrag en de rol van de mens daarin
Dat is een hele goede tendens.
Dat veel mensen 'dingetje gaan doen' en anderen zich opwerpen als paardenfluisteraar een kwalijk gevolg van een goed ding. En misschien ook het gevolg van die toch nog traditionele manier van denken.

Dat komt overigens overal in voor.
Wat dacht je van Vrijheidsdressuur? Goede trainers kunnen tot zeer mooie resultaten komen en de illusie van Fury of Black Beauty met hun paard wekken. Daar gaat veel verstand, kunde en training aan vooraf, maar momenteel gaan duizenden meisjes VD doen waarbij ze hun paard zo mooi kunnen later steigeren. Bij het bekijken van menig filmpje vallen ook je schoenen uit.
Om nog maar te zwijgen van de 'instructiesites' van de jonge dames die op levensgevaarlijke wijze met hun paard VD doen en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben
(wat dacht je van een te pas en onpas wild steigerend paard of een paard wat 'speelt' met de oren strak in de nek en 'snakend' hoofd naar baasje wat denkt dat ze de ultieme pennypony heeft?)

Ook hier... VD is geen hype. Het bestaat al lang. De basis is clickertraining nav wetenschappelijk onderzoek beginnend in 1900 en lang gebruikt voor het trainen van wilde dieren voor oorlogsdoeleinden, film en show, maar ook dierenartsbehandelingen in de zoo etc.
Het VD zoals het momenteel wordt gezien... als pennytruuk en idd ook hier als dingetje met het zelfde doel als 'dingetje doen' in de NH, namelijk die sprookjesachtige band met je paard.

Denkfoutje natuurlijk... die sprookjesachtige band is vooral een verzinsel van de mens. Ja... je kunt een geweldige band opbouwen met je paard. Maar daar heb je een flinke dosis kunde en kennis nodig en gezond verstand. Dat bereik je niet met 'dingetjes doen' uit een boek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:27

@ Liljebo: Phoe, je nam even de tijd zeg :D flinke lap tekst :list: maar de boodschap is, in ieder geval voor mij, duidelijk. Helaas moet ik constateren dat je nog steeds gelijk hebt, alle mooie beloftes ten spijt.

Het punt is dat de meeste "instructeurs" deze boodschap volledig gemist hebben en daarmee kun je aan de leerlingen al helemaal geen eisen meer stellen.

Over de penny's gaan we het verder niet hebben, daar staat Bokt al vol van..........

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:59

Hebben jullie ooit gehoord van Learning Helplessness syndrom in paarden? Het is het hebben van een totaal afgesloten paard, die op geen prikkel of aanwijzing meer reageert (klinkt dit niet als manegepaarden?), omdat zijn totale eigendenken aan de kant is gezet omdat dit nooit is beloont, bijv. je gaat hoeven krabben en geeft je paard erna een snoepje, dag erna staat het mijn zijn hoef omhoog te bedelen en jij geeft hem een tik hiervoor (heeft even niets met NH te maken, maar alsnog). Hetzelfde met de NH: veel paarden wordt gevraagd een aantal keren opnieuw hetzelfde te doen. Het dier probeert vanalles maar door de contante herhaling, straf (of geen beloning), herhaling etc. wordt het totale eigen denken weggehaald en het dier begint af te sluiten: als ik maar zo weinig mogelijk doe, kost het me toch geen energie, wordt er toch voor gestraft.
Dit heb ik zelf meegemaakt met mijn bijrijdpaard, met gevolg: ben onder hem in de sloot terecht gekomen. Een afgesloten paard geeft geen signalen meer af, het wordt immers niet opgevangen (bij ons kwam het door het veelvuldig dressuurtrainen en te weinig afwisseling). Hij heeft blijkbaar dat we op de dijk reden zoveel spanning opgebouwt (in zichzelf) dat toen hij ook maar 'iets' (ik gok nogsteeds op een hooibaal) zag wat hij eng vond hij naar achteren ging lopen, ik natuurlijk meteen been, hij steigerde, achterbenen onder zich verloor en met mij erop achteruit de sloot in klapte.
Hierna is het afsluiten alleen maar erger geworden. Ik bestempelde hem als onbetrouwbaar en reed alleen nog maar in de afgesloten binnenbak (om onafgezette buitenbak lag een sloot).
Het werd steeds regenachtiger en kouder en toen de eigenaresse op vakantie was zag ik het pas: ik had een paard staan wat slecht at, weinig weerstand en niets wilde. Niet een meer springen, iets wat hij altijd heel leuk had gevonden om te doen.
Dit is heel moeilijk om je paard uit te krijgen. Wij hebben hem uiteindelijk tot een reactie moeten dwingen: instructie heeft erop gezeten en heeft hem even wat ruw behandeld, hij wist niet wat hem na weken lang geduldig wachten, stappen, balkjes, leuke dingen doen, overkwam. Hij begon te reageren en hij kreeg zijn beloning: ontspanning. Na een half uur zo te hebben gewerkt met hem was hij er bijna helemaal weer. Dit is steeds verder uitgebouwd en we werken nogsteeds met dit systeem, uitkomst: een paard wat schrikt van een bakkabouter in zijn wedstrijd, ik ben nog nooit zo blij geweest!!

Moraal van dit verhaal is: het is meer dan mogelijk om een paard zijn ziel te breken. Ik dacht zelf nooit dat het mogelijk was (of beter gezegd, stond er niet bij na, er is er bij mij ingeramd: paard moet weten wie de baas is). Nu weet ik: een paard moet weten wie de baas is, maar wel over de manier waarop je dit vraagt. Vooral NH schijnt gevaarlijk te zijn door de constante herhalingen en de toegang tot de kennis voor de verkeerde mensen. Dat is het gevaarlijke aan NH vind ik!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:07

Heb je de rest in dit topic gelezen?
NH is niets anders dan commen sense.
Een paard breken kan iedereen, NH of niet, traditioneel of niet

Het meest gebroken paard wat ik ooit heb gezien, was een draver, die zich volledig afsluit in een veel ernstigere manier dan wat jij beschrijft. Paard sloot zich af en deed niets meer. Kon niet meer bewegen, kon niets meer. Je kon iets te eten tegen haar lippen houden; een kanon afschieten whatever... beestje reageerde nergens meer op.
Ik had ervan gehoord en wachtte totdat het weer 'terug' kwam voordat ik er iets van vroeg omdat ik wist dat dat het enige was wat je kon doen in die situatie.
Ik hoorde later van vorige eigenaars die het niet hadden begrepen, dat ze explodeerde als ze eruit werd gedwongen. Ze was dan ronduit gevaarlijk.

Paard had nooit van NH gehoord, wel van keiharde training en doorrijden met veel pijn en flink te worden 'doorgepakt' als ze durfde te protesteren.

En vooral dat 'doorpakken' als een paard iets probeert aan te geven is iets wat veelvuldig gebeurd en waardoor paarden zich afsluiten.
Want communiceren heeft geen zin. Ze krijgen dan alleen maar flink op hun sodemieter.

Gebroken paard zie je overal... het heeft niets te maken met tradi of NH, natural of normal of welke naam je het beestje wil geven.
Het heeft te maken met het onvermogen van een aantal mensen om verder te kijken dan hun neus lang is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:29

Afsluiten en learned helplessness zijn twee verschillende dingen. Veel paarden die niet gehoord worden door hun mensen gaan zich afsluiten, het gaat meestal om een milde vorm daarvan, maar soms gaat dat inderdaad tot het niveau dat Liljebo beschrijft.
Learned helplessness is als het paard afgeleerd heeft om zelf te denken, dat zijn de robotjes die je vaak bij de (slechtere) westernruiters ziet en inderdaad ook wel bij NH-ers die bepaalde dingen niet zo goed hebben begrepen. Die paarden kunnen niet meer bestaan zonder dat ze voor alles wat ze doen een commando krijgen, eigen initiatief bestaat dan niet meer.

Learned helplessness is vooral bij paarden met een erg meewerkend karakter een risico, afsluiten zie je vaker bij de toch wat zelfstandiger paarden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:18

learned helplessness is als het paard geleerd dat de acties van de mens volkomen los staan van zijn eigen gedrag. Dit is dus niet iets wat je ziet bij paarden die goed op de hulpen reageren. Die weten namelijk precies welke reactie verwacht wordt op welke hulp.
Je ziet dan misschien weinig eigen inititatief, maar dat is iets anders.

Het doden van de ziel is echt weer zo'n hempfling-kreet om mensen bang te maken :Z Wat een kul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:02

xxx_manon_pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:26

vraagje welke richting is dan wel goed als het geen nh kan zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:35

Iedere richting is goed, als je maar weet waar je mee bezig bent.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:25

Cassidy schreef:

Inderdaad, het enige wat ik mijn stukje wil zeggen: NH is erg makkelijk verkrijgbaar voor iedere leek en kan totaal zijn/haar eigen ingeving hiervan te geven: NH goeroe zegt a, (terwijl het paard om b vraagt), maar de leek blijft a doen, met alle gevolgen van dien. Er werd mij gewezen op common sense, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk zoveel ervaring met het gedrag van paarden om door de NH pakketen adviezen heen te kijken?

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:56

Cassidy schreef:

Dat vraag ik me ook wel eens af...en waar kun je ze vinden?
Ik wil er meer over leren :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:20

tarek schreef:
Cassidy schreef:

Dat vraag ik me ook wel eens af...en waar kun je ze vinden?
Ik wil er meer over leren :+

Kom even langs, leg ik het je uit, kun je de rest van je leven voort.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:45

Karlijnxxx schreef:
Hetzelfde met de NH: veel paarden wordt gevraagd een aantal keren opnieuw hetzelfde te doen. Het dier probeert vanalles maar door de contante herhaling, straf (of geen beloning), herhaling etc. wordt het totale eigen denken weggehaald en het dier begint af te sluiten: als ik maar zo weinig mogelijk doe, kost het me toch geen energie, wordt er toch voor gestraft.

Ahum, iemand heeft hier iets verkeerd begrepen! In de meeste NH stromingen (in dit geval ga ik het even over parelli hebben) wordt juist NIET gevraagd eindeloos te repeteren en wordt JUIST eigen initiatief beloond. Er wordt niet direct gestraft, er wordt een effectieve manier van vragen gezocht (lees niet ruw, maar echt gewoon effectief) die daarna beloont wordt met wat jij promoot, ontspanning/beloning.

Een afgesloten paard geeft geen signalen meer af, het wordt immers niet opgevangen (bij ons kwam het door het veelvuldig dressuurtrainen en te weinig afwisseling).

Bij NH wordt tenminste aandacht besteed aan de gemoedstoetsand van het paard. NH'ers proberen tenminste om signalen op te vangen en hun werkwijze daarop aan te passen. Mensen die dit niet doen hebben NH niet begrepen. Ik zie dit overigens in de dressuur veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaker voorkomen.

Wij hebben hem uiteindelijk tot een reactie moeten dwingen: instructie heeft erop gezeten en heeft hem even wat ruw behandeld, hij wist niet wat hem na weken lang geduldig wachten, stappen, balkjes, leuke dingen doen, overkwam. Hij begon te reageren en hij kreeg zijn beloning: ontspanning. Na een half uur zo te hebben gewerkt met hem was hij er bijna helemaal weer. Dit is steeds verder uitgebouwd en we werken nogsteeds met dit systeem, uitkomst: een paard wat schrikt van een bakkabouter in zijn wedstrijd, ik ben nog nooit zo blij geweest!!

Hier zeg ik maar even weinig over :Y) behalve dat het feit dat leuke dingen doen met je paard zonder echt trainen ongeveer gelijk wordt gesteld aan NH. En ruwe behandeling..... Effectief handelen oké, maar ruw betekend teveel van een correctie of onnodige correctie wat mij betreft en dat is NOT DONE.

Moraal van dit verhaal is: het is meer dan mogelijk om een paard zijn ziel te breken. Ik dacht zelf nooit dat het mogelijk was (of beter gezegd, stond er niet bij na, er is er bij mij ingeramd: paard moet weten wie de baas is). Nu weet ik: een paard moet weten wie de baas is, maar wel over de manier waarop je dit vraagt. Vooral NH schijnt gevaarlijk te zijn door de constante herhalingen en de toegang tot de kennis voor de verkeerde mensen. Dat is het gevaarlijke aan NH vind ik!

Wederom, waar haal jij in godsnaam vandaan dat NH herhaling is???? Kijk eens om je heen op het nhforum enz. De mensen die wat verder zijn doen van alles met hun paarden, meer dan jij aan mogelijkheden kan bedenken...
Iedere dag buitenrijden, dressuur of springen is veel meer herhaling, maar dan ook nog zonder dat het paard een doel aangeboden krijgt.

Je hebt er gewoon totaal niks van begrepen, het spijt me, ik wil neit aanvallend doen maar dit is een typisch geval van roepen zonder verdiepen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:54

Karlijnxxx schreef:
Cassidy schreef:

Inderdaad, het enige wat ik mijn stukje wil zeggen: NH is erg makkelijk verkrijgbaar voor iedere leek en kan totaal zijn/haar eigen ingeving hiervan te geven: NH goeroe zegt a, (terwijl het paard om b vraagt), maar de leek blijft a doen, met alle gevolgen van dien. Er werd mij gewezen op common sense, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk zoveel ervaring met het gedrag van paarden om door de NH pakketen adviezen heen te kijken?

Bosjes, veel bosjes zelfs. Aan jouw de kunst om ze te herkennen.
Basisregel: daar waar kennis ophoudt, begint uiterlijk vertoon..........

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:24

Ik vind dit een zeer interessant topic :) Zelf ga ik volgens NH met mijn paarden om, en ik beoefen parelli met mijn paard.
De reden: Neem een onzeker sensibel paard, slaag hem bij elke fout die hij maakt, jaag hem telkens weer over die sprong terwijl hij er bang van heeft, trek hem in de krul.. (id krul trekken zijn we zeker van, sprong ook, en dat hij meppen heeft gehad hebben we sterke vermoedens) Verkoop hem aan een handelaar en een meisje van 15/16 (ik dus :+ ) koopt hem..
Bij de handelaar was hij zo 'ineengedoken' vertoonde nauwelijks reactie, keek je niet aan. Apatisch noemen ze dat geloof ik? Dus ik als ponymeisje vond dit zo zielig, dat ik hem maar gekocht heb. Na een aantal weken wennen bij mij kwam zijn gedrag boven. Ze hebben dit paard willen 'breken' waardoor hij bij het minste dat je hem wat druk oplegde hij kon ontploffen, en hij voor de onnozelste dingen écht bang was. En ik geef eerlijk toe, ik had niet genoeg kennis om dat zo met een vingerknip op te lossen..
Wou hem ook niet verkopen, dus ben parelli gaan doen op aanraden. En ik merk écht dat hij ook in de weide veranderd is van karakter. Vroeger als er iets id weide stond, bv een blauwe voerton, dan ging hij daar absoluut niet langs, nu gaat hij er aan staan snuffen. Ook heeft hij tov andere paarden meer "praatjes" gekregen. Hij is nog altijd best wel onzeker, maar durft nu toch al eens wat brutaler te zijn. Ik heb hem gewoon zien openbloeien.
Mijn instructrice vond, zonder dat ik maar iets gezegd had vroeger, dat hij karakter vertoonde dat totaal niet bij hem paste. En ze kwam tot dezelfde conclusie als ik, dat ze hem hebben willen 'breken'.

Jammer genoeg ben ik een student die die prijzige parellilessen niet kan betalen. Ik heb dit jaar 1 les gehad, en af en toe probeer ik naar een cursus te gaan. Ik volg niet 100% parelli, sommige dingen werken niet bij mijn paard. Moest hem bv op les over een balk sturen (hij is panisch van balken). Dus een squeeze over de balk. Hij werd banger en banger.. Ik ben ermee gestopt, dit is niet de manier waarop ik met hem wil werken. Op dat moment werd zijn angst voor de balk keer op keer bevestigd.