Nothing is written in stone....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:52

Maar waar ligt jouw grens, Sidera? Waar zeg jij: tot zover en niet verder? Kun jij je niet voorstellen dat je over grenzen heengaat?

Het "greater good" is nooit zeker. Of een methode werkt weet je nooit zeker, reacties van een paard kun je nooit voorspellen. Had Parelli dat namelijk kunnen doen, wat dit hele voorval nooit gebeurt.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:52

Cassidy schreef:
Als je niet verder kijkt dan een website, mis je de helft.

Een van de gezegdes van Pat Parelli is: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Vrij vertaald is dat idd: niet goedschiks, dan maar kwaadschiks :D

En laat hij dat nu gedaan hebben...

Vind ik geen goede vertaling..
Want ik vind uit dat motto duidelijk blijken dat het zachte de voorkeur heeft.
En dat je moet streven naar hoe zacht mogelijk kan, met de voorwaarde dat je het bereikt.
En de vrije vertaling is veel onverschilliger daarin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:55

Idd, je moet zacht beginnen, en stoppen op het moment dat je de gewenste reacties krijgt.
Krijg je die reacties niet, moet je doorgaan tot een intensiteit van de aanwijzing waar je die reactie wel krijgt. En dat kan heel ver gaan, en dat moet je kunnen en durven doen.
Iedere aanwijzing waar je geen reactie op eist, en die het paard niet hoeft uit te voeren, is een aanwijzing die je niet had hoeven geven, want die creert ruis en je paard leert zo je te negeren.

Parelli is zacht begonnen...en doorgegaan tot hij de gewenste reactie kreeg...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:58

Cassidy schreef:
Maar waar ligt jouw grens, Sidera? Waar zeg jij: tot zover en niet verder? Kun jij je niet voorstellen dat je over grenzen heengaat?

Het "greater good" is nooit zeker. Of een methode werkt weet je nooit zeker, reacties van een paard kun je nooit voorspellen. Had Parelli dat namelijk kunnen doen, wat dit hele voorval nooit gebeurt.

Je zet me echt aan het denken Cassidy
Wanhoop leidt vaak maar naar 2 dingen: de grens overschrijden, of opgeven.

Wat ik zou doen, met mijn merrie, waar ik van houd?
Ik weet het eerlijk niet. Opgeven denk ik niet, maar van grenzen overschrijden
zou een mens als ik breken.

Mijn grens dus: Als ik het vertrouwen van mijn paard zou verliezen. Dat vertrouwen wat ik nu heb is mij namelijk
zo veel waard. Om dat te verwoesten zou mij zelf opbreken. Maar ik zeg nooit nooit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 01:01

Een paard vergeeft veel, en grenzen kun je gaandeweg verleggen. Vertrouwen ben je niet zomaar kwijt. Sterker nog, door de juiste manier van benaderen, kun je dit zelfs versterken. En de juiste manier van benaderen, kan in de ogen van een buitenstaander walgelijk zijn.

Kennen jullie de filmpjes van de TAP van Endospink?

http://www.hybrid-horseman.com/

Hij legt paarden neer, door op een bepaalde plek op de hals te drukken. Discussietopic vind je hier:

[NH] NH tegen HH

En een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=j06-DzWT ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-07-10 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:05

Concreet bedoel je daar (als voorbeeld) dan mee;

Een paard een flinke tik geven, als hij ergens niet langs gaat en zo een echte leider bent. Terwijl het er niet dier vriendelijk uit ziet?

In zo'n situatie weet ik ook zeker dat ik niet het vertrouwen van mijn paard zou verliezen. Ik heb het meer over het bv 'breken' van een paard. Een paard zover drijven of dwingen tot iets..

Of begreep ik je nu verkeerd cassidy?

edit; Ik zie jouw edit. Ik vind persoonlijk die filmpjes helemaal niet fijn.
Niet volgens het motto; zo zacht als kan, zo hard als het moet
Wat is zijn doel dan? Onderdanigheid? Overgeving?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:34

Cassidy schreef:
Waratje schreef:
De vraag is dan dus gerechtvaardigd of het echt "kwaadschiks" moest, of beter gezegd: of deze mate van hard nodig was voor het paard. Dat PP het nodig vond tijdens de clinic zal best, maar dat maakt het nog niet tot een feit.
En zonder een duidelijke uitleg (desnoods achteraf) is het in ieder geval een negatieve actie geweest, zowel voor het paard als voor het publiek als voor PP zelf.

Rubbish, een paard heeft niets aan een uitleg achteraf. Het is de mens die ergens een waarde aan toekent. Maar voor het paard is het het resultaat dat uiteindelijk telt. Het is een groot verschil of je even wat ongemak meemaakt of ergens mee geconfronteerd wordt wat je eigenlijk niet wilt, of dat je de handel ingaat, met alle gevolgen van dien, of een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden krijgt. En laten we eerlijk wezen: geen enkele recreatieruiter die het allemaal met een andere methode en misschien te soft (clickermethode oid?) gaat proberen, gaat een paard/hengst van 200.000 aanschaffen. En een springruiter die 200.000 voor een springpaard en potentiele dekhengst neertelt, wil een probleem als dat wat Catwalk had, wel opgelost zien....hoe dan ook.

Die demo was voor het paard negatief, geen discussie over, zijn probleem is daar niet opgelost. Dat het later door PP alsnog is geregeld is mooi voor paard en eigenaar, maar dat verandert niets aan de negatieve ervaring tijdens de demo. En die uitleg achteraf is uiteraard voor de mensen die er getuige van zijn geweest, zowel tijdens de demo als via de filmpjes.
Dat jij het niet wil zien als een negatieve actie is heel loyaal van jou naar PP, maar een vlotte uitleg achteraf zou een hoop negatieve gevoelens hebben voorkomen. Heel veel mensen hebben er toch duidelijk een kater aan overgehouden en DAT is geen "rubbish".

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen problemen met die methodes als ze nodig zijn, paard kan er een stuk gemakkelijker leven door krijgen, maar die actie tijdens de demo werd het paard niet beter van....

Cassidy schreef:
Idd, je moet zacht beginnen, en stoppen op het moment dat je de gewenste reacties krijgt.
Krijg je die reacties niet, moet je doorgaan tot een intensiteit van de aanwijzing waar je die reactie wel krijgt. En dat kan heel ver gaan, en dat moet je kunnen en durven doen.
Iedere aanwijzing waar je geen reactie op eist, en die het paard niet hoeft uit te voeren, is een aanwijzing die je niet had hoeven geven, want die creert ruis en je paard leert zo je te negeren.

Parelli is zacht begonnen...en doorgegaan tot hij de gewenste reactie kreeg...

En daar zit toch een hele belangrijke valkuil: als je op de verkeerde manier "vraagt" kun je de intensiteit verhogen tot onmogelijke hoogte, je zult niet de "gewenste" reactie krijgen. Om in PP zijn eigen straatje te blijven: als je niet het gewenste antwoord krijgt dan stel je de verkeerde vraag of de vraag verkeerd. Je moet tijdig inzien wanneer je op de verkeerde manier aan het vragen/eisen bent en dat heb ik dus bij PP in dat filmpje gemist.

In hoeverre hij zacht is begonnen oordeel ik niet over, maar hij is niet doorgegaan tot hij de gewenste reactie kreeg, want die kwam niet tijdens de demo. Hij is doorgegaan tot hij doorkreeg dat het daar niet ging werken en dat zijn publiek niet enthousiast was over zijn handelen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:42

Wat zeg je dan van dit filmpje Cassidy?

http://www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU

Het arme beest snapt er niks van en Linda Parelli blijft maar aan het touw rukken.
Het dier is nog het best gemanierde wezen in het filmpje want hij blijft best rustig onder al het geruk, gezwaai en getik.

Ik weet niet veel van NH maar dit is gewoon verkeerd. Mensen die zo omgaan met hun dier hoeven anderen niets te leren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:46

Wat ik van dat filmpje vindt staat in dit topic: [NH] paardenmishandeling? Petitie

Het verdient geen schoonheidsprijs, iedereen maakt een ontwikkeling door en iedereen maakt fouten. Linda heeft in dat filmpje fouten gemaakt, Parelli tijdens de demonstratie. Maar natuurlijk zijn deze incidenten een indicatie dat het altijd zo gaat. Net als in het echte leven, en op de beurs toch? Resultaten uit het verleden zijn ALTIJD garantie voor de toekomst (NOT!)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-07-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:50

Dat topic is 22 pagina's lang. Ik ga het niet helemaal afscrollen op zoek naar jouw posts.

Maar goed, wat ik bedoel is dat er steeds meer van die filmjes naar boven komen over Pat en Linda.
Als ik er als buitenstaander naar kijk krijg ik er echt een naar gevoel van. Ik blijf ermee zitten dat ze niet eerlijk zijn tegenover de paarden.
Ik vraag me echt af of deze mensen het wel verdienen om een voorbeeld te zijn voor zoveel beginnende paardeneigenaren. Nog daargelaten dat hun producten zo duur zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:56

Als jij geen moeite wilt doen om 22 pagina's door te scrollen, waarom zou ik moeite moeten doen om hier nog een keer te herhalen wat daar staat?

Je mag op grond van dit ene filmpje of wat mij betreft beide filmpjes het hele programma afbranden, ik zal er niet wakker van liggen. Maar daar doe je de beste man tekort mee. Hij draait al langer mee dan een paar jaartjes, en laten dit nu welgeteld 2 filmpjes zijn die naar boven komen. Meer zijn er volgens mij ook niet.

En over de prijs hebben we het op bokt ook al de nodige keren gehad. Mensen zijn bereid om veel geld neer te tellen voor setjes, voor hun eigen schoolopleiding, geven vermogens uit aan paarden, trailers, voertuigen, stalling, maar beknibbelen op hun eigen rijinstructie of opvoeding/opleiding voor hun paard. Intellectual property is voor meer mensen het geld niet waard dat ze er voor geven moeten, en Parelli, zijn vrouw en het hele circus er omheen kunnen natuurlijk van lucht leven....

Sidera

Re: Nothing is written in stone....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:11

Nou, in de paardenwereld wordt ook echt wel veel les genomen en daarmee wordt er in kennis over paarden geinvesteerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:22

Laat ik het anders formuleren, in GOEDE lessen wordt te weinig geinvesteerd.

Even een quote uit een ander topic met discussie waarom Parelli zo duur is:

Cassidy schreef:
Iedere keer komt de discussie bovendrijven waarom Parelli zo duur is, en of het niet allemaal wat goedkoper kan.

Als je eens bedenkt dat Parelli er zijn werk van heeft gemaakt, dat die beste man ook niet van lucht alleen leven kan, dat hij je de tools aanreikt met een programma waar je je hele leven wat aan gaat hebben, dan vind ik het bedrag wat je er voor neer moet tellen zeer beslist niet te duur.

Als je bedenkt dat een opleiding geld kost, soms heel veel geld, soms tienduizenen, nee honderdduizenden guldens, dan is die 500 Euro voor een pakket van Parelli zeer beslist niet overdreven duur. Je ouders hebben je schoolgeld betaald, misschien eventueel je studie gefinancieerd, je betaald klakkeloos een paar 100 Euro voor een setje of een rijbroek, er worden fortuins uitgegeven aan paarden, en lessen en wedstrijden, en daar kan dat bedrag dan niet vanaf?

Het bedrag dat je voor de paketten betaald, is haalbaar, voor iedereen. De een moet er wat langer voor sparen dan de ander. Maar als je ergens langer voor hebt moeten sparen, ga je er ook meer moeite voor doen dan voor dingen die je komen aanwaaien, die je gratis krijgt, of die je de kop niet kosten.

Misschien moet je daar eens over nadenken.

En de discussie, inclusief hele leuke rekensommetjes wat je de cursussen kosten als je het over een aantal jaren verspreid:

[NH] parelli, waarom zo duur?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:48

Cassidy schreef:
horseyfries schreef:
Je vergeet één ding: dat hij ook zegt dat je eerst wel de tijd moet nemen om het "goedschiks" te proberen.....

Waarom praat je zoiets goed?

"Take the time it takes, so it takes less time" betekend niet per definitie dat je het goedschiks probeert. Het betekend dat je de tijd moet nemen om een probleem op te lossen en geen afkortingen gaat gebruiken, zodat je uiteindelijk meer tijd kwijt bent omdat je iedere keer weer voor hetzelfde probleem komt te staan. Doe het een keer en doe het goed, en niet twintig keer half. Niet meer en niet minder. Over zachtaardig en goedschiks zegt dit gezegde van Parelli he-le-maal niets.

Dus sla hem één keer gelijk voor zijn harses dan ben je van het hele gedoe af?
Je maakt wel een hele vrije redenering rond deze spreuk om het toch maar goed te praten.
"Take the time it takes", dat had hij in die clinic geweldig kunnen laten zien, door de mensen te vertellen dat een probleem wat al tijden aan de gang is niet even één twee drie op te lossen is. Maar in plaats daarvan wilde hij persé winnen van dit paard en greep hij daarom naar andere middelen, want je kunt toch niet zeggen dat hij hierbij "the tame it takes" genomen heeft hé?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:43

Waarom blijf je zeuren over dat tijdsbestek? Je kunt uren lang, "take the time it takes" practiceren, zonder dat je ook maar een stap verder komt. Terwijl, als je even doorzet, je een hoop geziek (ja, geziek en geen gezeik) van het paard af kunt kappen.

Ik bespeur uit je opmerking dat je wel bekend bent met een gedeelte van zijn filosofie, je kent de gezegdes van hem. Heb je hem, behalve dit stukje film ook weleens op andere DVD's of in levende lijve te werk gezien?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:20

Probleem is dat als je zoals hier gebeurd is van verkeerde aannames uitgegaan bent je vervolgens alles zo moet rechttrekken dat je met verbetering kan afsluiten, en dat kan wel eens erg lastig zijn met een paard wat nogal heftig is in zijn reacties.

De trainer moet bij dit soort dingen verder in eerste instantie uitgaan van wat de eigenaar verteld en daar zijn benadering op aanpassen. Als het verhaal anders blijkt of anders begrepen wordt (engels en amerikaans hebben duidelijk nuanceverschillen qua betekenis en andere cultuur geeft ook andere manier van kijken), dan kom je inderdaad een probleem tegen in de communicatie met het paard zelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:53

Even off topic, tamary, je onderschrift is heel toepasselijk voor deze discussie (en ik vind hem heel mooi)...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:11

Die spreuk geldt zeker ook voor jou Cassidy, je lijkt alles goed te willen praten en doet nu net alsof dit de normaalste zaak van de wereld was. Dit was hartstikke fout, niet alleen als demonstratie maar ook volgens zijn eigen filosofie: als je niet het juiste antwoord krijgt stel je de verkeerde vraag of de vraag verkeerd.
Als hij dit had gedaan en het paard was binnen no time omgedraaid als een blad aan een boom dan was het een heel ander verhaal geweest. Dan kun je zeggen dat hij even door moest pakken en het duidelijk zijn vruchten afwierp.
Dit was echter duidelijk een man die zijn ego niet in bedwang had. Heel jammer, maar eens te meer maakt het mij duidelijk (net als de reacties van Chris Irwin trouwens) dat dit haantjesgedrag is wat vooral kippetjes imponeert ;)
Heb ik hem in het echt aan het werk gezien? Nee. Heb ik DVD's gezien? Ja. Heb ik demonstraties gezien van zijn methode? Ja, vele malen. I'm not impressed.

Buck Brannaman, die hier ook genoemd wordt, heeft momenteel nog het voordeel van mijn twijfel omdat hij heel down to earth en realistisch is, en minder "goeroe-achtig" doet (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven). Ik heb persoonlijk contact met hem gehad en vond het een bijzonder vriendelijke man, die totaal geen kapsones heeft en heel open en eerlijk met zowel mensen als dieren omgaat. Tot nu toe is dat één van de weinigen die mijn respect heeft, maar waarschijnlijk is diezelfde houding van hem de reden waarom hij meestal niet in één adem genoemd word met Monty Roberts, Chris Irwin en Pat Parelli: hij hoeft niet zonodig zelf de ster te zijn, als de paarden het zijn vind hij het prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:15

Het is jammer dat ik geen quotes van anderen in vergelijkbare discussies mag quoten, want is wat er gebeurt is werkelijk zo contra aan zijn eigen filosofie?

[NH] Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Reactie van Sanne83 op pagina 4....

En wat het onderschrift van Tamary betreft: heb ik daar een waarde aan toegekend? Iedereen heeft een bril op, ik misschien een te wat roze getint, en jij duidelijk een donkere zonnebril..:D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:06

horseyfries schreef:
Als hij dit had gedaan en het paard was binnen no time omgedraaid als een blad aan een boom dan was het een heel ander verhaal geweest. Dan kun je zeggen dat hij even door moest pakken en het duidelijk zijn vruchten afwierp.

Als je denkt dat het hier gaat om "even doorpakken", dan begrijp ik waarom je zo reageert.
Dit is een heftigere vorm van desensiteren. Normaliter is step-by-step desensitation (zoals approach en retreat) de beste weg om te gaan (minder stress voor het paard), maar in sommige (uitzonderlijke) gevallen is juist flooding de beste manier om dit aan te pakken. step by step kan dan juist averechts werken.
Het is logisch dat mensen die parelli kennen ook meer vertrouwen in de man hebben. Ik heb ondertussen honderden voorbeelden gezien van hem, waarbij hij step by step desensitation toepast. Ik weet dus dat deze man heel goed weet wat dat inhoud. Als hij dan in dit geval ervoor kiest om flooding toe te passen, dan neem ik aan dat hij daar een goede reden voor heeft.
Ik begrijp best dat je dat anders ziet, als dit het enige is wat je ooit van de man gezien hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:13

Ik heb hier een paar keer het gezegde horen langs komen 'iedere mens maakt fouten.'
That's it? Met de mantel der liefde bedekken? Want iedere mens maakt fouten. Zo kan je iedere misstand in de paardenwereld wegvegen.
Ik ben er in zoverre mee akkoord dat een mens fouten mag maken, maar het mag geen excuus worden altijd als er eens iets misloopt.
En als de fout minutenlang aanhoudt, kan je nog moeilijk spreken van een onbewuste fout.

Ik wil verder geen mening uiten over Pat omdat ik hem en zijn methode te weinig ken. Maar met 'iedere mens maakt fouten' alles onder de mat vegen, nee dat gaat in mijn ogen niet op.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:18

Jammer dat Pat Parelli zo'n grote fout heeft gemaakt die hij ruiterlijk toegeeft.
Tegenover dit filmpje van 10 min. kan ik je meer dan 100 uur beeldmateriaal tonen waarop hij zijn ideeën verwoordt en dat in de praktijk laat zien. Waarom wordt een fout zo opgeblazen en circuleren er nauwelijks links van alle goede dingen die hij doet.
Hij heeft al talloze paarden een beter leven bezorgd en veel mensen waaronder ikzelf gelukkig gemaakt omdat de relatie met onze paarden verbeterd is. Konden onze paarden maar praten dan zouden zij vertellen dat hun leven veel leuker is nu ik "Games" met ze doe waarbij zij niet alleen hun lichaam maar ook hun hersenen moeten gebruiken.
Als je videofilmpjes van paardenmishandeling wilt maken kun je op ieder concours terecht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:25

sanne83 schreef:
horseyfries schreef:

Als je denkt dat het hier gaat om "even doorpakken", dan begrijp ik waarom je zo reageert.
Dit is een heftigere vorm van desensiteren. Normaliter is step-by-step desensitation (zoals approach en retreat) de beste weg om te gaan (minder stress voor het paard), maar in sommige (uitzonderlijke) gevallen is juist flooding de beste manier om dit aan te pakken. step by step kan dan juist averechts werken.
Het is logisch dat mensen die parelli kennen ook meer vertrouwen in de man hebben. Ik heb ondertussen honderden voorbeelden gezien van hem, waarbij hij step by step desensitation toepast. Ik weet dus dat deze man heel goed weet wat dat inhoud. Als hij dan in dit geval ervoor kiest om flooding toe te passen, dan neem ik aan dat hij daar een goede reden voor heeft.
Ik begrijp best dat je dat anders ziet, als dit het enige is wat je ooit van de man gezien hebt.

Volgens mij had ik net gezegd dat dit niet het enige is wat ik van hem heb gezien.... ;)

Het beter kennen van Parelli betekent niet per definitie ook meer vertrouwen in de man hebben. Misschien soms juist niet, dat is ook nog een mogelijkheid. Dat lijken de mensen die hem wel appreciëren niet helemaal te begrijpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:28

Prima, iedereen een andere mening toch?
Van mij hoef je niets met parelli te hebben, ik had het alleen over het verschil tussen verschillende vormen van desensitisen.
Als ik iemand van mijn stal dit zou zien doen, dan zou ik ook over de zeik gaan. Iemand waarvan je weet dat ze geen weet hebben van desensitisen, al helemaal niet van step by step, geen timing etc etc, dan kijk je toch heel anders tegen zo'n gebeurtenis aan, dan als het iemand is waarvan je weet dat diegene in de andere 99,9% van de tijd wel op een andere manier iets oplost.
Voor mij vooral omdat op het filmpje echt totaal niet te zien is wat hij nou precies doet. Hij heeft een touw om een been, en toen? Ik wil wel graag weten wat er gebeurt, hoe het gedrag geintepreteerd wordt en waarom je doet wat je doet, misschien kan ik er nog wat van leren ;)
Ik heb ook wel eens een touw om een been, het ligt eraan wat je ermee doet :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:28

Wat ik alleen zo jammer vindt in deze discussie is dat het uiteindelijk weer uitkomt op dit ene voorval met Catwalk en Pat Parelli, en dat niemand zijn hoofd boven het maaiveld uit durft te steken en durft toe te geven ook weleens harder door te grijpen, of goed te vinden dat dit gedaan wordt. D e vraag was dan ook: waar ligt jullie eigen grens, waar zeg je : tot hier en niet verder? Heb je in het verleden weleens grenzen verlegd of grenzen overschreden?

Voor jullie - om even een andere insteek te krijgen dan alleen Catwalk en Parelli, even een filmpje: wat vinden jullie hiervan?

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k