Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blauwdruivje

Re: Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:24

het tweede filmpje van chris irwin kan ik niet zien. Kan iemand deze nog een keer plaatsen?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:51

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:52

Siesz52 schreef:
Ik ben niet Chris Irwin-gecertificeerd en kan zelf nauwelijks paardrijden, maar ik heb wel drie driedaagse Train-de-Trainer clinics van hem gevolgd in 2008. Tezamen met mijn (inmiddels ex-)vriendin, die een zeer deskundig dressuuramazone en instructrice is en was. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:

“Dit vormt een gigantisch probleem zowel in de dressuurwereld als bij het western rijden, want nog steeds adviseren veel instructeurs om het paard maar flink aan zijn hoofd te trekken om stelling te krijgen, in plaats van het hele paard te laten buigen. Geen enkel paard vindt het leuk als je aan zijn hoofd trekt, terwijl omgekeerd elk paard beter beweegt als hij in balans blijft doordat je hem met je been buigt. Ik stoor me niet zozeer aan de rijders - want die weten niet beter - maar aan het feit dat verreweg de meeste Noord-Amerikaanse dressuurinstructeurs en coaches de mond vol hebben over buiging vanuit je binnenbeen, maar tegen hun leerlingen blijven zeggen dat ze, voordat ze een wending inzetten, met de binnenteugel toch nog even de neus van het paard moeten 'aanstippen' of 'initiëren.' Of je het aanstippen, initiëren, begeleiden of wat dan ook noemt, met je binnenteugel aan een paard trekken is en blijft volstrekt idioot omdat het indruist tegen zijn intuïtie.”

Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Chris Irwin met het masseren van een paard bepaald niet voor ogen heeft “het paard treiteren, dwingen en pijn doen in de mond.”

Tweede filmpje is inderdaad niet (meer?) zichtbaar, dus kan ik niets van zeggen.
Wat betreft dat "masseren", dat kan allemaal keurig bedoelt worden door hem (en andere instructeurs), maar hoe het door het gros van de leerlingen (en instructeurs) wordt uitgevoerd is een ander verhaal. Ik heb geen problemen met het gebruik van een bit (rij zelf dressuur ook met bit), heb ook geen probleem met een keer "masseren" (of "kneden") als het aan de orde is, maar in de praktijk wordt het nogal eens uitgevoerd als "zagen" omdat mensen niet altijd goed zijn in fijnere motoriek en hun paarden ook niet op fijne hulpen hebben afgericht.

Kun je me zeggen over welk niveau CI het heeft in bovenstaand citaat? Want een jong paard zul je inderdaad eerst wat meer op de binnenteugel rijden (direct rein), wanneer de africhtingsgraad hoger wordt (en balans en spieropbouw) ga je over naar de buitenteugel (ruimte geven aan de buitenkant om lengte te maken waardoor je dus de buiging van hals en romp ruimte geeft).

Wat CI voor ogen heeft weet ik niet, maar hij laat bij demo's wel bepaalde paardonvriendelijke gedragingen toe van de ruiters. Hij doet ook uitspraken over ruiters en instructeurs in Noord Amerika en ik kan je uit ervaring vertellen dat ze daar de hogere dressuur bepaald niet hebben uitgevonden. Daarmee is het niet correct om die ruiters en instructeurs maar aan te gaan halen bij demo's in Nederland (of andere Europese landen), waar de context van die uitspraken niet deugt. Natuurlijk valt er heel veel af te dingen op de algemene instructie van ruiters in Nederland, maar haal daarbij geen getallen en voorbeelden bij aan uit een heel andere context.

Als ik ondertussen een ding heb geleerd in paardenland is dat de theorie die mensen vertellen soms vele malen beter is dan de praktijk die diezelfde mensen laten zien. CI kan ook heel leuke theorieverhalen vertellen, maar de praktijk die hij laat zien (demo's) werd ik niet direct blij van ook al zat er bij de theorie best het nodige bruikbare materiaal.

En Siesz, je bent wel bij die cursus geweest, maar hoeveel van de demo's bij de verschillende NH-dagen heb je gezien?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:08

Ik kan alleen maar hopen dat een van de Chris Irwin-gecertificeerde mensen in Nederland je vakkundig antwoord geeft. Die mensen kun je opzoeken via de website van Chris Irwin. Ze zitten schijnbaar niet op Bokt. Jouw vragen en opmerkingen snap ik, denk ik, wel een beetje, maar al met al ben ik maar een simpele vertaler en tekstmens, met hoegenaamd geen verstand van paarden. Maar wie wel? Pat Parelli laatst? Zelfs ik zag en snapte dat hij heel erg fout bezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:19

Siesz52 schreef:
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:

In de praktijk blijkt hij daar helemaal niet zo tegen te zijn. Integendeel. Hij noemt dat echter met een mooi woord "masseren".

Die passage die je geeft, gaat niet over bitgebruik en dat zogenaamde "masseren van de mond", dus ik weet niet wat je daarmee wilt aangeven?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:24

Dat is dus weer jammer. Loopt er een topic op Bokt, kan de benodigde informatie niet op Bokt worden gevonden maar moet je weer ergens anders heen. Zo krijg je dus incomplete informatie op Bokt en dus potentieel een verkeerd beeld bij het grotere publiek. Gemiste kans. ;(

Ik heb niet genoeg interesse in zijn doen-en-laten om te gaan zoeken en vragen op andere sites. Punt is dat ik een prettig lesgeefmens heb en dus niet direct de behoefte voel om bij een andere instructeur te gaan zoeken of die me hetzelfde (of meer) te bieden heeft. Wat ik tot nu toe van CI heb gezien (en uit zijn mond heb gehoord) geeft me geen aanleiding te denken dat hij me meer te bieden heeft, dus dat zal me ook geen motivatie geven om deze vragen voor te leggen aan CI-gecertificeerde mensen.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:33

JoviBan schreef:
Siesz52 schreef:
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:

[b]In de praktijk blijkt hij daar helemaal niet zo tegen te zijn. Integendeel. Hij noemt dat echter met een mooi woord "masseren".[/b]

Die passage die je geeft, gaat niet over bitgebruik en dat zogenaamde "masseren van de mond", dus ik weet niet wat je daarmee wilt aangeven?

Ja, dat zeg jij. Maar dat is helemaal niet waar: "In de praktijk blijkt hij daar helemaal niet zo tegen te zijn."

Ik wens jou werkelijk alles succes met het uitermate sympathiek bitloos rijden, maar ik wil wel wat respect voor Chris Irwin. Je moet hem geen dingen in de mond leggen die hij nooit gezegd heeft, geen scherpe stangbitten die hij juist verafschuwt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:10

Siesz52 schreef:
Ja, dat zeg jij. Maar dat is helemaal niet waar: "In de praktijk blijkt hij daar helemaal niet zo tegen te zijn."

In de praktijk van de demo's op de NH-dagen gaf hij inderdaad geen commentaar op ruiters die wel vrij lomp met de teugels (en sporen) omgingen, dus in die zin heeft JoviBan wel een punt. Dat jij dat punt niet fijn vindt is duidelijk, maar dat verandert niets aan de toen gegeven demo's.
Zoals ik al zei, er zit nogal eens een groot verschil tussen de de theorie zoals die wordt gepresenteerd en de praktijk die getoond wordt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:57

En zo is dat in elke demo. Heb er al veel gezien. En ze hebben allemaal dingen waar je het mee eens kan zijn of niet. Zo lang wat je over neemt maar bij je paard en jou past zal het werken. Welke methode of manier je ook gebruikt en probeerd. Neem over wat je paard en jou past. Je kunt het niet overal mee eens zijn daar voor ben je mens met een eigen mening en eigen manier. Zo lang het niet in en in slecht is dat je je paard letterlijk elke dag met een stok in elkaar slaat is er nog hoop.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:08

Trouwens dacht altijd dat er geen bericht van door derde voor andere geplaatst mag worden? En dat is dit toch weer een beetje eigenlijk.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:37

Heb Chris Irwin een keer live aan het werk gezien en vond het toen al opvallend dat hij voordurend reclame maakt voor zichtzelf, door kritiek te leveren op 'conculega's'. Geen fijne houding. Als je écht in jezelf gelooft hoef je niet voortdurend te roepen dat anderen niet deugen, lijkt mij. Maar als je al die onzin naast je neerlegt valt er ook wel wat zinvols van hem te leren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:43

Ook een goeroe kan eens een keer een fout maken of een verkeerde keuze maken. Ik ben persoonlijk geen fan van het HELE programma van parelli, maar vind er zeker wel goeie dingen in zitten. Vooral het idee van partnerschip en harmony spreekt me bv erg aan.

Daar heeft het filmpje weinig mee te maken vind ik. Maar goed dat wil nog niet zeggen dat de rest van wat hij doet ook `meuk` is.

Waarom Irwin het nodig vindt zich hiermee dan weer extra te profileren, hmmm, siert hem niet vind ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:03

wat ik opvallend vind is dat een hier een aantal mensen zeggen: Ach, iedereen kan een fout maken....
Terwijl toen de foto's van een zwaar bijgezette Power en Paint op bokt verschenen, heel bokt op zijn achterbenen stond.
Apart....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:06

Power en paint was imo geen foute inschatting maar gewoon echt bewust gedaan, wat ze achteraf ook gezegd hebben. Ze hebben gewoon de 'pech' gehad dat iemand het op de foto zette. Want reken maar dat ze dat in demo's echt niet zo hadden laten zien.

Parelli heeft in dit geval gewoon een foute inschatting gemaakt en dat ook weer gecorrigeerd. En terecht, dat ben je dan ook verplicht.

De manier waarop Chris Irwin dit oppakt is op z'n minst niet netjes te noemen en zegt heel veel over meneer Irwin. Blijkbaar redt hij het niet zonder een ander af te moeten zeiken...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:14

Wendy schreef:
De manier waarop Chris Irwin dit oppakt is op z'n minst niet netjes te noemen en zegt heel veel over meneer Irwin. Blijkbaar redt hij het niet zonder een ander af te moeten zeiken...
Precies! Het is een heel onsympathieke manier om reclame te maken. Maar wel één die veel publiciteit oplevert en daar is het hem om te doen, neem ik aan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:05

stef schreef:
wat ik opvallend vind is dat een hier een aantal mensen zeggen: Ach, iedereen kan een fout maken....
Terwijl toen de foto's van een zwaar bijgezette Power en Paint op bokt verschenen, heel bokt op zijn achterbenen stond.
Apart....

Ik heb de foto's niet gezien, dus "heel bokt" klopt dan ook weer niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:16

ok, 90% dan...

Een foute inschatting? Als ze het zelfs op een clinic durven, gebeurt het thuis ook, ben ik van overtuigd.
Je komt niet ineens met het idee: laten we zijn been eens opbinden, als je die methode verder nooit gebruikt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:31

Als je alle methodes die je kent ook moet hebben uitgeprobeert is een mensenleven te kort, en kost het de nodige paardenlevens
Je bent dingen aan het invullen, ik zie dat heel anders.
Overigens vind ik wat ik op de filmpjes zie - ben er namelijk niet zelf bijgeweest - geen been opbinden....maar jij bent er vast wel bijgeweest en kunt het me uit eerste hand vertellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:35

@stef: nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen: is het been opbinden altijd per definitie fout? En trouwens: wat is het been opbinden precies, want ik had daar toch altijd een andere voorstelling bij dan wat ik hier zie.
Want ik ken eigenlijk maar weinig dingen die altijd per definitie fout zijn. Er is altijd nog een context etc.
In het filmpje zie je wat vage beelden, zonder toelichting omdat het geluid uitgevallen was.
Wat ik zie vind ik ook niet prettig ogen, maar wat mij doen boeit is waarom zoiets gedaan wordt. Wat zit er voor idee achter? Ik heb van sanne83 in een ander topic daar een stukje over gelezen.

Persoonlijk word ik een beetje kriebelig van al die mensen die bloed ruiken en ineens roepen 'zie je wel, ik heb het nooit wat gevonden en dit bewijst het dan'.

Wie zelf zonder zonde is werpe de eerste steen. Ik ben benieuwd wie er nooit fouten heeft gemaakt hier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:01

Voor mij valt been opbinden onder de categorie "nothing is written in stone, keep trying until you find something that works"

Als je daar verder over wilt discussieren, kun je dat hier doen:

[NH] Nothing is written in stone....

Ik heb in andere topics al de vergelijking gezien met The Horsewhisperer, dat Parelli teveel naar die film heeft gekeken en verder geen noemenswaardige kennis van zaken heeft.
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat, als iemand zijn arsenaal van methodes opentrekt die op het eerste gezicht stroken met wat hij altijd zegt, men zijn mening al klaar heeft, en nieteens op de uitleg wacht of om uitleg vraagt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:14

Het valt me op dat in het tweede filmpje wat zogezegd zou laten zien hoe goed het uiteindelijk gaat, nergens meer te zien is HOE het bit in de mond gaat. Er is me teveel in geknipt om nog geloofwaardig te zijn, zeker met het eerste filmpje in ogenschouw. Ook opvallend dat bij het gefilmde in de box gebruik wordt gemaakt van een touw ipv een bit, en dit nooit uit de mond wordt gelaten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:33

Ik ben er zelf niet bijgeweest, maar op demonstratie werd er ook met een "gum line" gewerkt, en niet met een bit.
Catwalk is een springpaard, en als hij geen bit in zijn mond accepteren gaat, is er verder geen man overboord, er zijn ook springpaarden die bitloos door het parcours gaan. Ik denk ook dat de mond het probleem niet is, maar de oren. En bij hengsten komt het probleem, dat ze niet willen dat je aan de oren zit, vaker voor...

Je ziet in het vervolgfilmpje (sessie van Zaterdag) nog steeds een protestreactie als Parelli bij de oren komt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:25

stef schreef:
Apart....

In dat topic heb je mij niet gezien geloof ik...... dus `heel bokt` klopt dan ook weer niet.
Ik vind het wel uitmaken wat voor aanpak iemand "voorstaat". Wijk je daar dan een keer van af als het niet lukt, dan is dat een keuze van het moment, kan verkeerd uitpakken (en dan zou je dat dus niet meer doen) maar hoeft niet. Als je hele aanpak er zo uitziet is het een heel ander verhaal natuurlijk. Dus in dit geval als je uitdraagt dat als je paard niet luistert je z´n benen dan maar vast moet binden om hem wel te laten luisteren, maar dat zijn dingen waar parelli normaal gesproken toch niet echt van uit gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:19

Citaat:
Pat Parelli is een meneer, dus wie is "ze"? Zijn vrouw Linda misschien?

Niemand heeft overal en altijd een antwoord op. Ik niet, jij niet, Pat Parelli niet, zijn vrouw Linda niet. Het filmpje van Linda en de omstreden aanpak van een paard op een trainingsDVD van Parelli staat er tegenwoordig niet meer op. Misschien heeft ze een fout gemaakt, misschien zou ze het tegenwoordig anders aanpakken.

Om op grond van deze filmpjes een hele methode af te kraken vind ik een beetje kortzichtig.

gezien het topic gesloten werd: elk mens met een beetje gezond verstand weet dat dat niet de manier is wat zij daar deed. Als je daar langs door kan kijken, als je zulke oogkleppen op hebt dat je een paard op die manier kan aanpakken, dan denk ik niet dat ik degene ben die kortzichtig is. ;) Dat gaat er bij mij niet in dat iemand dat niet uit zichzelf weet dat dat niet de manier is. Het was denk ik idd Linda.

En nu veroorzaken ze weer een flinke rel.... Ja, ik denk echt dat mijn kortzichtigheid wb de parelli-familie wel mee valt. ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:52

Ik vind het jammer dat het ene verkondigd wordt in boekjes, dvd's en de hele zooi erom heen met een uitleg van hoe en wat maar zodra er op een clinic iets gedaan moet worden wat op dat moment niet lukt, dat er dan afgeweken wordt en er vervolgens een reden voor bedacht wordt waarom het nu in 1 keer wel zo mag. Ik zou zelf liever iemand zien die in de clinic zegt van kijk met dit paard ga ik liever verder oefenen buiten de clinic om het zo voor elkaar te krijgen met een uitleg wat nu de situatie is en waarom iets niet werkt en niet om je naam hoog te houden door het uiteindelijk wel te kunnen.