Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
blauwdruivje schreef:het tweede filmpje van chris irwin kan ik niet zien. Kan iemand deze nog een keer plaatsen?
Siesz52 schreef:Ik ben niet Chris Irwin-gecertificeerd en kan zelf nauwelijks paardrijden, maar ik heb wel drie driedaagse Train-de-Trainer clinics van hem gevolgd in 2008. Tezamen met mijn (inmiddels ex-)vriendin, die een zeer deskundig dressuuramazone en instructrice is en was. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:
“Dit vormt een gigantisch probleem zowel in de dressuurwereld als bij het western rijden, want nog steeds adviseren veel instructeurs om het paard maar flink aan zijn hoofd te trekken om stelling te krijgen, in plaats van het hele paard te laten buigen. Geen enkel paard vindt het leuk als je aan zijn hoofd trekt, terwijl omgekeerd elk paard beter beweegt als hij in balans blijft doordat je hem met je been buigt. Ik stoor me niet zozeer aan de rijders - want die weten niet beter - maar aan het feit dat verreweg de meeste Noord-Amerikaanse dressuurinstructeurs en coaches de mond vol hebben over buiging vanuit je binnenbeen, maar tegen hun leerlingen blijven zeggen dat ze, voordat ze een wending inzetten, met de binnenteugel toch nog even de neus van het paard moeten 'aanstippen' of 'initiëren.' Of je het aanstippen, initiëren, begeleiden of wat dan ook noemt, met je binnenteugel aan een paard trekken is en blijft volstrekt idioot omdat het indruist tegen zijn intuïtie.”
Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Chris Irwin met het masseren van een paard bepaald niet voor ogen heeft “het paard treiteren, dwingen en pijn doen in de mond.”
Siesz52 schreef:Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:
JoviBan schreef:Siesz52 schreef:Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:
[b]In de praktijk blijkt hij daar helemaal niet zo tegen te zijn. Integendeel. Hij noemt dat echter met een mooi woord "masseren".[/b]
Die passage die je geeft, gaat niet over bitgebruik en dat zogenaamde "masseren van de mond", dus ik weet niet wat je daarmee wilt aangeven?
Siesz52 schreef:Ja, dat zeg jij. Maar dat is helemaal niet waar: "In de praktijk blijkt hij daar helemaal niet zo tegen te zijn."
Wendy schreef:Precies! Het is een heel onsympathieke manier om reclame te maken. Maar wel één die veel publiciteit oplevert en daar is het hem om te doen, neem ik aan...De manier waarop Chris Irwin dit oppakt is op z'n minst niet netjes te noemen en zegt heel veel over meneer Irwin. Blijkbaar redt hij het niet zonder een ander af te moeten zeiken...
stef schreef:wat ik opvallend vind is dat een hier een aantal mensen zeggen: Ach, iedereen kan een fout maken....
Terwijl toen de foto's van een zwaar bijgezette Power en Paint op bokt verschenen, heel bokt op zijn achterbenen stond.
Apart....
stef schreef:wat ik opvallend vind is dat een hier een aantal mensen zeggen: Ach, iedereen kan een fout maken....
Terwijl toen de foto's van een zwaar bijgezette Power en Paint op bokt verschenen, heel bokt op zijn achterbenen stond.
Apart....
Citaat:Pat Parelli is een meneer, dus wie is "ze"? Zijn vrouw Linda misschien?
Niemand heeft overal en altijd een antwoord op. Ik niet, jij niet, Pat Parelli niet, zijn vrouw Linda niet. Het filmpje van Linda en de omstreden aanpak van een paard op een trainingsDVD van Parelli staat er tegenwoordig niet meer op. Misschien heeft ze een fout gemaakt, misschien zou ze het tegenwoordig anders aanpakken.
Om op grond van deze filmpjes een hele methode af te kraken vind ik een beetje kortzichtig.