Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Asyaa schreef:Wow, een filmpje van 10 seconden, dat 3 keer vertraagd. Je ziet net geen 2 hele stappen. Bij de eerste (halve) stap zie je geen ophouding, bij de laatste ook niet. Ooit eraan gedacht dat er misschien een ophouding werd gemaakt, ipv elke stap 10 cm te trekken (wel hele aparte centimeters hou je erop na). De filmer kan heel trots op zichzelf zijn, hele dag zitten filmen, dan uiteindelijk 2 en halve seconde pakken, dat vertragen, en op internet zetten.
Citaat:Zal nog 1 x uitleggen, hoe het rijden van een dressuurproef werkt (al dan niet met bit of bitloos)
Als er in een proef wijken voor het been gevraagd wordt en paard reageert op dat moment niet zoals hij hoort dan heb je als ruiter 2 keuzes:
a) je laat je paard zijn eigen ding doen waardoor je een 4 krijgt EN een -2 voor niet getoond
b) je zet op dat moment je hulpmiddelen (= sporen) in en probeert hem weer voor je te krijgen zodat je misschien alsnog een 5 kan halen
Waarvoor kies je als dressuurruiter?
KiWiKo schreef:ach, maakt mij niet uit.......... bit of geen bit, als je maar het paard niet in de weg zit
gabjj8 schreef:je kan dan beter met bit rijden als met hackamore, je moet echt weten hoe je daar mee om moet gaan, anders breek je zo die kaken
Roane schreef:gabjj8 schreef:je kan dan beter met bit rijden als met hackamore, je moet echt weten hoe je daar mee om moet gaan, anders breek je zo die kaken
Nou zijn het weer de kaken? Bij mij werd gezegd 'pas op anders breek je zijn neus'nou, ik kan je wat zeggen, daar moet je HEEL hard voor trekken hoor, harder dan een flinke ophouding
Roane schreef:Uiteraard, maar de mijne zit vrij laag, en dan nog. Je moet echt hard trekken hoor, wil je wat breken. Dan moet je echt als ruiter door het lint gaan. Als je als normale ruiter er een beetje normaal mee rijd doet het neusbot echt niet zomaar 'knap'.
Roane schreef:Nee, dat zeg ik ook niet. Het zal niet lekker zitten nee, maar het paard gaat er niet dood aan. Het eerste wat iedereen roept is dat je de neus er zo mee breekt, en ik zeg dat je daarvoor echt hard trekken moet. Rukken zelfs.
Constante druk is niet hoe een hackamore in theorie gebruikt moet worden, maar daar breek je geen neuzen, kaken of botten mee