Onvriendelijke bitloze manier!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:30

Ik snap ook die hele heisa over dat bitloos rijden niet dat dat vriendelijker zou zijn. Toevallig was ik gisteren op wedstrijd om voor te lezen en had het er over met onze instructrice. We waren het al binnen 10 seconden met elkaar eens dat nog altijd de ruiter die boven op het paard zit de schade aanbrengt. Of dit nu bitloos, met eenvoudig trensje of stang is ongeacht dicipline.

Kortom voor mij geen reden om het bit in de kliko te dumpen maar meer een reden om goed les te nemen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:38

Arabesk schreef:
I know, een heel aantal blijft ook bij elke pas het nodig vinden om metalen pinnen in de buik van het paard te steken.... Ik ben een van de filmers geweest van de slowmotion filmpjes.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:40

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:45

Zo, voor diegene, die mij weer eens hebben aangehaald want ja, ik ben die van bovenstaand filmpje en dus die dierenmishandelaarster, die Arabesk aanhaalt :(
En Arabesk: misschien wordt het eens hoog tijd om dat filmpje er eens af tehalen want heb ik daar toe stemming voor gegeven? Begin het dus echt beu te worden dat gezeik -:(- Had dan zelf mee gereden als je het allemaal zo goed weet maar daar heb je 100000000 excuses voor :(:)

Zal nog 1 x uitleggen, hoe het rijden van een dressuurproef werkt (al dan niet met bit of bitloos)

Als er in een proef wijken voor het been gevraagd wordt en paard reageert op dat moment niet zoals hij hoort dan heb je als ruiter 2 keuzes:
a) je laat je paard zijn eigen ding doen waardoor je een 4 krijgt EN een -2 voor niet getoond
b) je zet op dat moment je hulpmiddelen (= sporen) in en probeert hem weer voor je te krijgen zodat je misschien alsnog een 5 kan halen

Waarvoor kies je als dressuurruiter?

En verder vind ik het dus echt niet leuk, dat ik nu dus hier weer aangehaald wordt als onvriendelijk bitloze ruiter oid want wat ik doe heeft niets met of onder bit te maken. En ik kan toch echt niet zeggen dat ik een beul voor m'n paard ben ookal rij ik met sporen. bekijk anders even m'n profiel; dan zien jullie wat ik doe! en als je dan zonodig een oordeel wil vellen, it's up to you ;)

Het blijkt maar weer: lang leve bokt en de beste stuurlui staan aanwal ;)

Waar waren jullie die dag? Reden jullie ook mee????

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:56

Vind dit een beetje een apart topic. :+ Er word hier gewoon gezeken op ruiters die in filmpjes te zien zijn waar geen toestemming voor is verleend? Dat is gewoon laster, of die arme paardjes nou gruwelijk mishandeld worden of niet :+
En inderdaad, licht net de goede seconde uit, en iedereen is een mishandelaar. :D

Ik rij ook met de gevreesde en verfoeide hackamore. Ik rij voornamelijk buiten of in de wei. Als hij buiten enthousiast word, en ik heb blijkbaar een onopgevoed rotbeest die wat sneller gaat lopen als hij de stal ruikt :D moet ik soms met mijn volle gewicht á 60 kilo aan een dubbelgebroken bitje gaan hangen om hem terug in stap te krijgen.
Is dat vriendelijk?
Nee. Maar het bit wel, right?

Of ik rij met hackamore. Met losse teugels. Als hij drukker word neem ik ze iets op, zodat met een lichte ophouding druk op de hackamore komt te staan. Dit is vaak al genoeg om hem in stap te houden. Is hij weer rustig, gaan de teugels los.
Goh, wat gruwelijk en gemeen. Zo'n hackamore.

Mijn punt is niet om te laten zien hoe geweldig ik rij met hackamore (want ik ben ook maar een simpele huis tuin en keuken paardhobbelaar) maar ik bedoel hiermee dat je een paard met alles kan 'mishandelen' of als zodanig bestempeld kan worden als 'onvriendelijk.'
Want word een dubbelgebroken bitje niet als vriendelijke bestempeld?
niet als er een ruiter van 60 kilo aan hangt hoor :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:04

Asyaa schreef:
Wow, een filmpje van 10 seconden, dat 3 keer vertraagd. Je ziet net geen 2 hele stappen. Bij de eerste (halve) stap zie je geen ophouding, bij de laatste ook niet. Ooit eraan gedacht dat er misschien een ophouding werd gemaakt, ipv elke stap 10 cm te trekken (wel hele aparte centimeters hou je erop na). De filmer kan heel trots op zichzelf zijn, hele dag zitten filmen, dan uiteindelijk 2 en halve seconde pakken, dat vertragen, en op internet zetten.

Precies wat ik dacht.. In slowmotion lijkt een korte ophouding een ruk in de mond... terwijl dit op een normaal afspeeltempo hoogstwaarschijnlijk gewoon een kneepje is...

jouke_h

Re: Onvriendelijke bitloze manier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:11

En niemand kan zitten terwijl ze doorzitten lijkt allemaal of ze lichtrijden door de slowmotion

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:32

Het is makkelijk om te oordelen echter ik denk dat ik er in slomotion misschien ook wel zo uit zou zien als ik dressuur zou rijden.
Echter of ik ook zo aan de teugels zou trekken? Ik hoop van mijzelf toch echt van niet. Vind ook van mijzelf dat ik fijne, zachte handen heb.
Misschien toch een idee om zo een keer te filmen. Die ruiters op de filmpjes zullen ook niet hebben gedacht van zichzelf dat ze erg slecht bezig waren.

Ik rijd ook bitloos en ben zeker van mening dat bitloos net zo vriendelijk of onvriendelijk kan zijn als de ruiter die de teugels vast houd.

@kaygee, Als in slow motion de korte ophouding een ruk in de mond líjkt, is het dan geen ruk in de mond?
In normale toestand zie je niet goed wat er gebeurd, nu zie je de paarden er echt op reageren. Misschien zie je normaal gesproken
toch minder goed het effect van wat je doet. Dat zal ook de reden zijn dat het in slow motion wordt getoond.
Vraag is of het zelfde filmpje er heel anders uit zou zien in normal afspeel snelheid....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:42

ach, maakt mij niet uit.......... bit of geen bit, als je maar het paard niet in de weg zit

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:53

Citaat:
Zal nog 1 x uitleggen, hoe het rijden van een dressuurproef werkt (al dan niet met bit of bitloos)

Als er in een proef wijken voor het been gevraagd wordt en paard reageert op dat moment niet zoals hij hoort dan heb je als ruiter 2 keuzes:
a) je laat je paard zijn eigen ding doen waardoor je een 4 krijgt EN een -2 voor niet getoond
b) je zet op dat moment je hulpmiddelen (= sporen) in en probeert hem weer voor je te krijgen zodat je misschien alsnog een 5 kan halen

Waarvoor kies je als dressuurruiter?

Leuk dat je het nog even uitlegt, maar in feite zeg je hier: nog 1x uitleggen wat ik belangrijker vind

a) je accepteert dat je niet genoeg geoefend hebt voor de wedstrijd en dat je nog niet klaar was voor het niveau dat van je gevraagd werd en je neemt het je paard niet kwalijk maar oefent thuis voor de volgende keer
b) Je accepteert niet dat je niet het gewenste niveau hebt (een 5 is te laag, sorry) en vindt dat het de schuld van je paard is en je zult voor je eigen eer hoe dan ook laten zien dat je het kan ook al gaat dit ten koste van je paard.

Blijkbaar kies je voor b....

Een paard is een dier dat alles voor je wil doen en ook zijn best zal doen zolang hij daar de kans voor krijgt en aangemoedigd wordt. En als jij daar op deze manier mee omgaat is dat gewoon gemeen! En dat voor die ene punt (nota bene van 4 naar 5!). Het was zoiezo niks, dus waarom zou je die 5 nog willen? Ik snap niet dat je de band met je paard niet voorop stelt. En wat is de omschrijving van een 'dressuurruiter'?

Eerlijk gezegd heb ik je filmpje nog niet eens bekeken, maar de a/b keuze die je omschrijft vind ik erg laag, sorry. Daarnaast vind ik dan ook wel weer dat als je niet wilt dat het filmpje op internet staat dat het eraf gehaald moet worden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:00

ik rijd al jaren met mijn frisse merrie met een hackemore ( middellange scharen en een ketting) als we op de weg rijden.
altijd met een losse teugel, en op lichte handbewegingen. tenzij ze onder me vandaan loopt, kan ik haar bij me halen, om de teugels weer losser te laten.
in mijn ogen is de hackemore hier ook voor bedoeld.
bij dressuur heb je altijd constante druk. ik heb het een tijd geprobeerd.
maar het lukte ons (mij) niet om de scharen naar mijn genoegen los genoeg te houden.
er stond constant te veel druk op.

voor de losse teugel vind ik het ideaal. daar is hij toch ook voor gemaakt.. gebruik de spullen waar ze voor gemaakt zijn.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:03

je kan dan beter met bit rijden als met hackamore, je moet echt weten hoe je daar mee om moet gaan, anders breek je zo die kaken ;)

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:21

KiWiKo schreef:
ach, maakt mij niet uit.......... bit of geen bit, als je maar het paard niet in de weg zit

Heeft niets met bitLOOS te maken, maar ik kwam het tegen op youtube, via die andere links:
Hier worden gefrustreerde ruiters getoond die helemaal flippen op hun paard.
De expert legt dan even het beeld stil en verteld meteen welke letstel er in en om de mond wordt aangebracht.

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xf ... re=related

Ook hier kan ik dus slecht tegen..Pfff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:22

En het grappige is dat die expert net zo vriendelijk rijdt met bit _O-

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:25

gabjj8 schreef:
je kan dan beter met bit rijden als met hackamore, je moet echt weten hoe je daar mee om moet gaan, anders breek je zo die kaken ;)

Nou zijn het weer de kaken? Bij mij werd gezegd 'pas op anders breek je zijn neus' :+ nou, ik kan je wat zeggen, daar moet je HEEL hard voor trekken hoor, harder dan een flinke ophouding :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:31

Getver, heb dat filmpje niet eens af kunnen kijken :r
Maar volgens mij is het met bitloos net zo erg als je de kunsten van deze ruiters uithaalt.

Overigens bijzonder spring parcours waar zoveel ruiters zo erg hun paard mishandelen :n

Bij hackemore moet je, voor zo ver ik heb geleerd, goed opletten dat ie niet te laag ligt. daar is het neusbotje klein en dun en dat kan je dan dus idd breken. Maar of je dat "zo" doet, dat weet ik niet...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:31

Roane schreef:
gabjj8 schreef:

Nou zijn het weer de kaken? Bij mij werd gezegd 'pas op anders breek je zijn neus' :+ nou, ik kan je wat zeggen, daar moet je HEEL hard voor trekken hoor, harder dan een flinke ophouding :+

Volgens mij ligt het eraan waar op de neus je de hackemore legt. Hoe lager, hoe dunner het neusbot. Of klopt dit niet?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:35

Uiteraard, maar de mijne zit vrij laag, en dan nog. Je moet echt hard trekken hoor, wil je wat breken. Dan moet je echt als ruiter door het lint gaan. Als je als normale ruiter er een beetje normaal mee rijd doet het neusbot echt niet zomaar 'knap'.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:46

Roane schreef:
Uiteraard, maar de mijne zit vrij laag, en dan nog. Je moet echt hard trekken hoor, wil je wat breken. Dan moet je echt als ruiter door het lint gaan. Als je als normale ruiter er een beetje normaal mee rijd doet het neusbot echt niet zomaar 'knap'.

Het probleem is juist dat er niet normaal mee gereden wordt. In de filmpjes zie je er constante druk op staan en dit kan niet lekker zijn voor het paard aangezien het een hefboomwerking is en dus alle kracht veel groter wordt daardoor.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:53

Nee, dat zeg ik ook niet. Het zal niet lekker zitten nee, maar het paard gaat er niet dood aan. Het eerste wat iedereen roept is dat je de neus er zo mee breekt, en ik zeg dat je daarvoor echt hard trekken moet. Rukken zelfs.
Constante druk is niet hoe een hackamore in theorie gebruikt moet worden, maar daar breek je geen neuzen, kaken of botten mee :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:56

Knappe kop die met een hack op de juiste plek een neusbeen breekt hoor.
Goed opletten dat het niet op het zwevende neusbeen komt te liggen dus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:00

Jeetje, wat ontzettend triest op mensen weer eens te kakken te zetten op Bokt zonder toestemming!!! En daarbij komend, dit alles in SLOW-MOTION! Als je nu echt zo stoer bent zet je een filmpje van jezelf erop, de beste stuurlui staan aan wal, dat is duidelijk!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:01

Precies, en dan nog. Diegene die er een neus mee breekt was echt niet de vriendelijkste hoor :+

mambobeach: Indd :D durf te wedden, als je mij nou in slow motion opneemt met m'n losse teugel en hackamore, dan zie je de teugels wapperen in draf en dat trekt aan de hackamore en dat is sielugh joh!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:02

Je paard kan natuurlijk nooit goed lopen zonder contact maar ik vind contact iets anders dan trekken en hangen of het nou bitloos of met bit is maakt niet uit. Allebei kan het even onvriendelijk zijn

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:07

Roane schreef:
Nee, dat zeg ik ook niet. Het zal niet lekker zitten nee, maar het paard gaat er niet dood aan. Het eerste wat iedereen roept is dat je de neus er zo mee breekt, en ik zeg dat je daarvoor echt hard trekken moet. Rukken zelfs.
Constante druk is niet hoe een hackamore in theorie gebruikt moet worden, maar daar breek je geen neuzen, kaken of botten mee :+

Ow zo. Nee, ik heb zelf ook nog nooit een gebroken neus door een hack gezien. Maar toch vind ik het gemeen en erg genoeg om er wat van te zeggen. En ik had geen hacks met constante druk verwacht op een bitloze wedstrijd. Het heeft toch ook een beetje het zweverige geitenwollensokken imago (niks negatiefs, ik ben VOOR bitloos!). En dan verwacht je niet zo'n ruwe ruiter. Ik zie vaak genoeg dat paarden op een 'natuurlijke' manier gecorrigeerd worden waarop het paard de ruiter ook even fijn terugcorrigeert :D.