Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:48

AmoorM schreef:
Ja en stel, ik vindt die manier niks. Ben ik dan een mindere goede paardeneigenaar?
Kan ik dan minder goed met mijn paard om gaan?

Wat is de reden dat je aan jezelf twijfelt? Methode JBF of GBV (Jan Boeren Fluitjes of Gezond Boeren Verstand) werkt ook. Als je maar duidelijk bent naar je paard. Echter zou ik dingen die een paard niet helemaal naar mijn zin doet anders willen oplossen dan door alleen maar te rammen en te slaan. Ik wil in dat koppie komen en een paard zover krijgen dat hij voor me wil werken. Als je dat kunt bereiken door die ram en die klap, be my guest. Ik ben er niet van overtuigd dat dat gaat werken. Dus ik heb anderen manieren, via goeroe Pat Parelli. Die niet standaard uitgaat van dezelfde aanpak voor ieder paard maar kijkt naar paardenpersoonlijkheden en zijn aanpak daarop aanpast.

Maar nogmaals, iedereen mag zelf weten hoe zeer hij zijn paard en zichzelf tekort doet. Over zelfgeplaatste grenzen heenkijken vergt moed en zelfinzicht en daar moet je klaar voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-14 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:49

AmoorM schreef:
Dus als je niet aan NH doet, doe je jezelf en je paard te kort?
Ik weet, het staat er niet, maar ik wed dat dat er mee wordt bedoelt ;)
Wat is de reden dat je dingen leest die er niet staan? GBF geeft aanvaardbare resultaten, JBF ook. Er is echter meer, zo ontzettend veel meer.

Als je konsekwent en duidelijk bent naar je paard toe, al is het door iedere ongehoorzaamheid met een ram of een tik te bestraffen, wat is de reden dat je aan deze manier van aanpak twijfelt?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:51

Mijn paard komt helemaal niks te kort, bijzonder dat je dat zegt daar kun je nl niets over weten. Nh is gewoon gezond boeren verstand en je verdiepen in paardengedrag. Ik geef aan dat ik een hekel heb aan de NH ers die opdringerig zijn. En hen manier ala de enige juiste is, oftewel tunnelvisie. Jij past de schoen heel erg goed..

Dus ja ik las het ook zo :).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:53

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Er is meer....zoveel meer.

En nogmaals, iedereen mag weten hoeveel hij zichzelf tekort doet. Ik ga niemand iets opdringen. Maar ik weet meer.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:55

Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo is? Maar dat is altijd zelf aan mensen is om dat te willen en er voor open te staan ipv iemand dingen door zijn strot te willen duwen. Dan heb je geen respect voor je medemens.. en vind het ook vrij arrogant over komen.

Edit: je gaat niemand iets opdringen maar ze doen zichzelf en paard tekort en jij weet meer? Tegenstrijdig. Misschien niet direct opdringen maar overduidelijk afkeuren. Jouw poep stinkt net hard als dat van een ander hoor..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 06-12-14 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:58

Nogmaals, iedereen mag zijn eigen ontwikkelingsproces doorlopen. Al wil je zelf het wiel voor de tiende keer uitvinden, be my guest. Ik ben van mening dat je kunt leren van ervaringen van een ander. Het leerproces kan daardoor worden verkort. Wil je dat niet is dat je eigen keuze.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-14 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:59

Cassidy schreef:
AmoorM schreef:
Wat nu als ik die NH methode niks vindt? Niet omdat ik het niet fijn vindt, maar omdat het bijvoorbeeld niet werkt voor mijn paard? Moet ik dan perse die trainer volgen omdat dat de weg is? Tegenwoordig..

NH werkt voor ieder paard. Werkt misschien niet voor jou, maar het werkt voor ieder paard. Want het is uiteindelijk een manier van omgaan met paarden waarop een paard niet ander kan reageren dan op paardenmanier. Dat het tegen jouw zere schenen is en tegen je haren instrijkt doet daar geen afbreuk aan.

Het zal vast bij elk paard werken, het is alleen net wat je zoekt.
Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:00

palousa_boy schreef:
Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.

En wat is de reden dat je niet graag naast je paard staat?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:01

Cassisy, dus andere personen leren niet van anderen? Inversteren niet? Dat kan je toch niet zomaar over andere personen zeggen die je niet kent? Krijg een beetje een cassidy for president gevoel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:04

Ik reageer hier globaal over de aversies tegen zogenaamde goeroes en de weerstand die ik bespeur dat deze mensen niets te vertellen hebben.

Maar ik merk bij mezelf dat ik dingen ga herhalen en daar ga ik mee stoppen. Wie me wil bereiken kan dat via PB doen. De groeten....en veel succes in jullie persoonlijke ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:06

Cassidy schreef:
AmoorM schreef:
Ja en stel, ik vindt die manier niks. Ben ik dan een mindere goede paardeneigenaar?

Wat is de reden dat je aan jezelf twijfelt? Methode JBF of GBV (Jan Boeren Fluitjes of Gezond Boeren Verstand) werkt ook. Als je maar duidelijk bent naar je paard. Echter zou ik dingen die een paard niet helemaal naar mijn zin doet anders willen oplossen dan door alleen maar te rammen en te slaan. Ik wil in dat koppie komen en een paard zover krijgen dat hij voor me wil werken. Als je dat kunt bereiken door die ram en die klap, be my guest. Ik ben er niet van overtuigd dat dat gaat werken. Dus ik heb anderen manieren, via goeroe Pat Parelli. Die niet standaard uitgaat van dezelfde aanpak voor ieder paard maar kijkt naar paardenpersoonlijkheden en zijn aanpak daarop aanpast.

Maar nogmaals, iedereen mag zelf weten hoe zeer hij zijn paard en zichzelf tekort doet. Over zelfgeplaatste grenzen heenkijken vergt moet en zelfinzicht en daar moet je klaar voor zijn.

Ik twijfel niet aan mezelf, ik bedoelde daarmee dat ik vaak de indruk krijg dat iemand die aan NH doet, zich boven de rest prijst. Denken dat alleen de NH methode een normale diervriendelijk manier is.
Ik ben van geen enkele manier. Ik volg geen goeroe, maar pak overal wat weg en maak er mijn eigen bevindingen van. Ja ik gebruik de methode van Monty Roberts, de join up. Omdat ik vindt dat dat een duidelijke manier is, het laat duidelijk zien wat jij als leider van je paard wil. Ook qua rijstijl hou ik van duidelijkheid, na 1x been en geen reactie dan komen die hakken, sporen en of zweep er maar bij, ik denk dat een paard daar veel meer gelukkiger van wordt dan onduidelijk en overvriendelijk gedrag. Ik heb wel vaker van die filmpjes gezien over 'vriendschap tussen mens en paard' maar een paard heeft geen vriend nodig, maar een leider. En vanuit die positie zal het paard jou gaan waarderen en respecteren. Ik ben ook wel van de VD, beetje NH, (neckrope riding) toen ik dat voor het eerst deed voelde dat natuurlijk geweldig, paardlief was super braaf, maar begreep mijn hulpen gewoon niet, omdat ik rij technisch gewoon nog niet zo ver was dat ik alleen met een neckrope kon rijden, dus dan kom je weer uit op het duidelijk zijn, je paard duidelijke hulpen leren. Vanuit daar kun je eens kijken of je een keer met een neckrope kunt gaan rijden. Maar ga niet zo maar wat doen (zoals ik toen deed) omdat men zegt dat de NH manier, met neckrope rijden 'in' is, omdat men beweert dat dat beter is.
Duidelijkheid, geduld, ontspanning, samenwerking en plezier zijn mijn methodes, en alles werkt met elkaar, want hoe kun je plezier hebben als er geen ontspanning is, hoe kun je ontspanning krijgen als je geen geduld hebt? Hoe kun je samenwerken als je geen duidelijkheid hebt? En ik denk dat al die methodes van al de te dure 'goeroes' daar een beetje in passen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:09

AmoorM schreef:

Dat is een goede vraag! :j

Ik mag ervan uitgaan dat jij als mens je in zou moeten kunnen leven in de gedragingen/ gedachtengang van een ander dier, in dit geval een paard.
Gezien jouw vraagstelling dan.

Misschien zet je je paard wel het hele jaar op stal en heeft je paard daar geen problemen mee.
Dat kan.
Een ander paard verbouwt de stal dan en is dan opstandig naar mensen toe.
Dat kan.
Als je die signalen mist, heb je wat hulp nodig.
Kan in de zin zijn van NH, maar vooral verstand.
Kijken ook.
Handelen.

Ik heb pas iemand van stal gestuurd, die erg passief was.
Zo'n houding gaat niet samen met een jong paard.
Opfok wil ze niet, dan gaat ze het nu op de harde manier beleven...
NH zou prima zijn voor beiden, maar geld staat volgens mij in de weg.
Sneu voor het paard.
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 06-12-14 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:10

Cassidy schreef:
AmoorM schreef:
Wat nu als ik die NH methode niks vindt? Niet omdat ik het niet fijn vindt, maar omdat het bijvoorbeeld niet werkt voor mijn paard? Moet ik dan perse die trainer volgen omdat dat de weg is? Tegenwoordig..

NH werkt voor ieder paard. Werkt misschien niet voor jou, maar het werkt voor ieder paard. Want het is uiteindelijk een manier van omgaan met paarden waarop een paard niet ander kan reageren dan op paardenmanier. Dat het tegen jouw zere schenen is en tegen je haren instrijkt doet daar geen afbreuk aan.

Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.[/quote]

Investeren in naast je paard staan is voor mij en mijn paard erg goed geweest.
Simpel grond werk, geen zweverig gedoe, longeren, leren op stem te reageren, lichaamstaal te leren.
Soms is het niet altijd leuk, maar minder leuke dingen kunnen ook een positieve draai geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:14

Cassidy schreef:
Maar ik weet meer.....

Dat weten we Cassidy, veel meer, over wat dan ook, dan wie dan ook...

rien10

Re: Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:17

Gevalletje van: "Geloof in god!" Wie zegt dat? "God zelf!"

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:20

Longeren? Welnee!
Probeer het eens zonder lijn, er gaat een wereld voor je open! :D
Dat is nu wel leuk aan NH : elke fout die jij maakt wordt direct geshowd door paardlief.
Dat wordt rennen of juist niet, armen erbij, stem, houding.
Mja, toch maar een goeroe erbij..?
Google helpt vast! :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:22

Cassidy schreef:
Ik reageer hier globaal over de aversies tegen zogenaamde goeroes en de weerstand die ik bespeur dat deze mensen niets te vertellen hebben.

Maar ik merk bij mezelf dat ik dingen ga herhalen en daar ga ik mee stoppen. Wie me wil bereiken kan dat via PB doen. De groeten....en veel succes in jullie persoonlijke ontwikkeling.

Ze zullen vast iets te vertellen hebben, maar ik luister er niet naar, betaal geen paar honderd euro voor een paar dvd's etc.
Prima voor de mensen die dit wel doen, lekker zelf weten..

Maar zeg niet dat ze zichzelf of hun paard te kort doen als ze het niet doen.
Hoe weet jij nou hoe mensen het doen?

Investeren in het werk naast je paard is zelfs essentieel, welke trainingsmethoden je er ook op naast houd.
Maar dat zegt nog niet dat iedereen graag naast z'n paard staat.

En waarom zou ik niet graag naast m'n paard staan? Kan moeilijk m'n paard leren ploegen als ik er op zit..

Eerst zeg je dat jbf etc goed is en daarna doen we ons paard te kort omdat we niet in staat zouden zijn om van iemand te leren.. Heb ik dan aan de eettafel tijdens het maken van een kruiswoordpuzzel bedacht hoe ik iets het beste kan aanpakken?

Daarnaast, al vind ik voor de 100e keer het wiel uit, als ik blij ben met m'n eigen wiel is dat toch helemaal prima?

Er zijn dingen die ik doe die ik een Nh goeroe net zo heb zien doen, ik plak er alleen geen kaartje aan, vraag geen fortuin om iemand te helpen en hoef geen eigen kledinglijn..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:22

Oh das dus makkelijk. Als ik niet aan Nh doe, spiegelt mijn paard niet? He, das n leuke moet ik onthouden!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:27

rien10 schreef:
Oh das dus makkelijk. Als ik niet aan Nh doe, spiegelt mijn paard niet? He, das n leuke moet ik onthouden!

Scheelt je ook bergen geld! :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:28

Zo mooi om te lezen dat het uiteindelijk weer eens gaat over vorm en niet over inhoud....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:29

MarvanTom schreef:
rien10 schreef:

Scheelt je ook bergen geld! :+

Hoe duur je het maakt ligt helemaal aan jezelf. Het hele NH gedoe is uiteindelijk gratis bij elkaar te sprokkelen. Moet je wat moeite voor doen en het wordt niet in hapklare brokken gepresenteerd....als je het op die manier speelt wordt er uiteindelijk geen enkele goeroe rijk van :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-14 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:31

Volgens mij wilde jij niemand meer overtuigen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:32

NH is vooral respect hebben voor het pasrd en zijn behoeftes. Tijd om dat ook eens met mensen te doen. De een noemt het NH. De ander is gewoon heel goed met z'n pasrd bezig en plakt er geen label op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:32

Mijn laatste reactie in dit topic. Had mezelf gezworen niet meer op Bokt te reageren.....maar hoe konsekwent ik met mijn eigen paarden ben, zo inkonsekwent ben ik met het proberen iemand iets bij te brengen die het niet wil horen.
Mijn laatste reactie op Bokt. May the horse be with you.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:33

Amen