paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:41

Loody schreef:
elk paard luistert naar wijken onder druk, en daar heb je geduld voor nodig en geen geruk aan een touw..

Ik heb net de beschrijving gelezen die bij dit paard hoort en ik kan me er totaal niet in vinden... paard kan niet stilstaan? en kom in mensenruimte, is bang voor spoken en struiken?
en Linda is gestopt na een reactie??? nou dat zie ik niet terug in het filmpje....tja op het eind 1 keer...
nadat er flink gerukt en geslagen is op het hoofd van het paard...

Ben blij dat ik me nooit maar dan ook nooit heb laten verleiden om me te verdiepen in parelli....echt zo paard ontwaardig

Wat ik zie is een paard dat zeker wel reageert, en wel 100 keer, maar een mens dat daar niet naar kijkt. Paard tekent protest aan, en terecht......

Denk dat je altijd moet nadenken voordat je iets doet, wat de reactie wss zal zijn, zo kun je het gedrag wat je wil uitlokken. Je paard zal nooit mensentaal gaan praten, dus moet jij paardentaal leren. Blijkbaar vertikt deze dame dit, want ze doet echt 500 keer hetzelfde |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:41

xmarliez schreef:
Loody, Linda verminderd wel degelijk haar druk bij een reactie alleen zien jullie dat niet.
En niet ieder paard reageert direct op druk... anders zouden paarden in het wild elkaar ook niet trappen :) :) ....
Van te voren zijn er namelijk al signalen afgegeven om afstand te houden maar er zijn paarden die daar lak aan hebben en dus eigenwijs zijn..... en die ontvangen dan ook een hele harde trap. DAT is EFFECTIEF.

Paard maakt inderdaad geen aanstalte maar als linda hem druk vrij geeft op het moment dat hij dat niet nodig heeft omdat ze geen reactie krijgt dan zal hij die kans snel pakken en kan Linda een mooi pootje in haar gezicht verwachten.

De reden waarom zij hem op zijn kont tikt telkens is omdat hij die moet wijken voor haar.... hij doet dat niet en dat is een teken van ....................??? geen respect hebben, niet luisteren en eigenwijs zijn. Door druk te verhogen zal hij op een gegeven moment wijken en dan laat ze direct los.... en dan zal hij snappen wat ze bedoeld en zijn oren openen om te luisteren.

Is gewoon een teken dat ze neit duidelijk genoeg is imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:44

Mens kijkt er inderdaad niet naar.

Leuk geld verdienen, toch? Als ze echt zo om paarden gegeven hadden, hadden ze echt niet zoveel geld gevraagd voor hun pakketten.

Heb me er in verdiept, en ook ik schrok echt gigantisch van dit deel.

[NH] Wel écht zo paardvriendelijk ? (Parelli Lvl 1 dvd 3)

Kijk 'ns an.

Van mij mag je echt wel een paard op z'n donder geven, maar ook STOPPEN zodra het paard de boodschap begrepen heeft.
Alleen dat mist toch even bij Linda.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:44

Ze is wel duidelijk maar ze wil ook een duidelijke reactie van het paard. De reden waarom ze bij een mini reactie niet volledig los laat is omdat hij dan zijn kans pakt en hij een trap geeft. Ze wil een duidelijke reactie op haar zeer duidelijke vraag en dan weet ze pas zeker dat ze veilig is..... eerder niet......

Dit paard kan zeker wel gevaarlijk worden........

Safety first laten we maar zeggen he :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:45

Inderdaad stoppen totdat het paard de boodschap begrepen heeft...... jammer dat de boodschap pas laat aan komt bij dit paard.....
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 12-03-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

xmarliez schreef:
Loody, Linda verminderd wel degelijk haar druk bij een reactie alleen zien jullie dat niet.
En niet ieder paard reageert direct op druk... anders zouden paarden in het wild elkaar ook niet trappen :) :) ....
Van te voren zijn er namelijk al signalen afgegeven om afstand te houden maar er zijn paarden die daar lak aan hebben en dus eigenwijs zijn..... en die ontvangen dan ook een hele harde trap. DAT is EFFECTIEF.

Paard maakt inderdaad geen aanstalte maar als linda hem druk vrij geeft op het moment dat hij dat niet nodig heeft omdat ze geen reactie krijgt dan zal hij die kans snel pakken en kan Linda een mooi pootje in haar gezicht verwachten.

De reden waarom zij hem op zijn kont tikt telkens is omdat hij die moet wijken voor haar.... hij doet dat niet en dat is een teken van ....................??? geen respect hebben, niet luisteren en eigenwijs zijn. Door druk te verhogen zal hij op een gegeven moment wijken en dan laat ze direct los.... en dan zal hij snappen wat ze bedoeld en zijn oren openen om te luisteren.

idd ik zie het niet.. ik zie een vrouw die aan het touw rukt, meerdere malen achter elkaar, waardoor het paard het touw over zijn neus krijgt..daarnaast wordt hij tegen zijn kont aan getikt, om voorwaarts te gaan, niet zijwaarts...daarnaast krijgt hij behoorlijke tikken tegen zijn neus/hoofd..

(dit is wat ik zie)!!

Paard begrijpt totaal niet wat hij nu moet...zij wil hem zijwaarts maar tikt hem voorwaarts, hoe onduidelijk kan je zijn naar een paard..

Judje

Ben het met je eens Yamcha. Het paard reageert wel degelijk, namelijk "Wat moet ik hiermee!" Hij is misschien niet overangstig, maar duidelijk reageert hij wel geschrokken.

En wijken voor druk? Als dit de methode is, die NHers er op nahouden (sorry, wil niet iedereen over één kam scheren) dan ben ik direct NH-af.
Volgens mij is het toch juist de bedoeling dat je hulpen zo klein mogelijk worden? Dat lukt niet door iedere keer direct met meppen te beginnen.
Als je zelf steeds harder begint in je hulpen, weet je iig zeker dat je het paard afstomp i.p.v. dat het naar steeds kleinere hulpen leert te luisteren...

Mloes

Hmm, raar filmpje. Ik weet vrij weinig van Parelli, maar als dit het is, vind ik het niks ;) Ik snap niet waarom ze dat paard blijft opfokken, ook als 'ie stil staat?? Op 3min08 kijkt het paard opzij, en daarvoor krijgt 'ie flink met dat touw voor zn hoofd. Reden?
Dit is iig niks voor mijn pony haha, die wil altijd gezellig komen knuffelen en om zich heen kijken. Dit mens had haar dan echt kapot geslagen ofzo :P
Laatst bijgewerkt door Mloes op 12-03-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:46

Loody, aan jou de vraag...... wil je het wel zien :) .....??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:46

xmarliez schreef:
Ze is wel duidelijk maar ze wil ook een duidelijke reactie van het paard. De reden waarom ze bij een mini reactie niet volledig los laat is omdat hij dan zijn kans pakt en hij een trap geeft. Ze wil een duidelijke reactie op haar zeer duidelijke vraag en dan weet ze pas zeker dat ze veilig is..... eerder niet......

Dit paard kan zeker wel gevaarlijk worden........

Safety first laten we maar zeggen he :)

Gelukkig gaat het dan ten koste van het paard...

Normaal reageert ze toch altijd op iedere mini reactie die het paard geeft :D ?

EDIT: Bovendien lijkt het paard nog rustiger vóórdat ze begon met haar 'methode' dan toen ze klaar was.
Maar ach. :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:47

xmarliez schreef:
Loody, aan jou de vraag...... wil je het wel zien :) .....??

sorry, ik ben het met Yamcha en mezelf eens :).. dus ik wil wel zien dat Linda reageert op het paard en andersom..maar paard reageert wel op Linda, zoals Yamcha het zegt alleen Linda ziet het niet...en dat is jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:49

Marlies: ze krijgt toch een duidelijke reactie van het paard?

Zíj is zelf niet duidelijk, anders hoeft ze het geen 10.000 keer te doen. Als je duidelijk bent, is 1 keer voldoende.

Als ik duidelijk praat, hoef ik niet 1000 keer hetzelfde te zeggen, toch?
Judje schreef:
Ben het met je eens Yamcha. Het paard reageert wel degelijk, namelijk "Wat moet ik hiermee!" Hij is misschien niet overangstig, maar duidelijk reageert hij wel geschrokken.

En wijken voor druk? Als dit de methode is, die NHers er op nahouden (sorry, wil niet iedereen over één kam scheren) dan ben ik direct NH-af.
Volgens mij is het toch juist de bedoeling dat je hulpen zo klein mogelijk worden? Dat lukt niet door iedere keer direct met meppen te beginnen.
Als je zelf steeds harder begint in je hulpen, weet je iig zeker dat je het paard afstomp i.p.v. dat het naar steeds kleinere hulpen leert te luisteren...

Is maar goed dat het geen angstig paard is, anders had hij nu een trauma.

Denk dat ik toch maar even teken. Dit is echt te zot voor woorden.

Er schiet me opeens een gezegde te binnen wat ik hierbij héél passend vind: "Doing the same thing over and over again, and expecting a different result is a sign of insanity".
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:49

Als ik mijn jonge hengst op deze manier respect zou proberen bij te brengen mag ik vooraf wel een ambulance bestellen. Het dier zal er niks van begrijpen en waarschijnlijk uiteindelijk uit zijn dak gaan en aanvallen en ik zou hem nog groot gelijk geven ook!
Ik ben 2x op het Study centre in Colorado geweest van Parelli en sindsdien geen fan meer van zijn methode, het is drillen van mens en dier wat daar gebeurt; het lijkt er wel een sekte van met touwtjes zwaaiende robots en geindroctineerde paarden.

Als mijn paarden brutaal zijn krijgen ze gewoon heel duidelijk de boodschap dat iets niet mag; beter 1 x flink doorpakken dan dit halve gare gedoe. Paard begrijpt er duidelijk helemaal niets van en ik ook niet 8-)

Mloes

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:52

En nog iets; komt Linda op het eind niet in de ruimte van het paard? Ik vind dit niet echt vriendelijk of 'natural' overkomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:52

xmarliez schreef:
Inderdaad stoppen totdat het paard de boodschap begrepen heeft...... jammer dat de boodschap pas laat aan komt bij dit paard.....

Nee, je boodschap zo brengen dat het paard het ook snapt :)*

Maar dat is blijkbaar te ingewikkeld?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:53

Judje, zo klein mogelijk inderdaad...... maar een kind van 7 luistert toch ook niet als je fluistert: 'ga nu naar bed' als je het nooit aan hem gevraagd hebt? Vaak krijg je dan geen reactie en zeg je het op een normale manier..... als ze tv aan het kijken zijn zullen ze vaak niet eens reageren en verhef je, je stem 'NU naar bed' en bij een heel eigenwijs kind...... is soms zelfs een schup tegen hun kont nodig... waarom??? Om hem te leren dat na 'NU naar bed' iets effectiefs komt en dat na 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt en dat naar fluisterend 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt.

Snap je waar ik heen wil? Als een paard zich niet opent voor het kleine moet je met groter en groter komen totdat hij zich opent voor dat grotere en dus ook voor het kleinere en DAN kun je gaan afbouwen...... en hulpen verfijnen en gaan praten, luisteren en communiceren.

Bizzybijtje, als een hond met bijtende tanden op jou komt afgelopen reageer je toch ook effectief om jezelf te beschermen? Of denk je dan... aah nee dat is zielig, wacht als ik nu ga zitten en me laat verscheuren heeft de hond geen pijn!!!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:54

Inderdaad Yamcha, ik heb ook het idee dat het paard angstig en opgefokt raakt, simpelweg omdat 'ie geen idee heeft wat er van m gevraagd wordt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:55

Heeft er trouwens niemand het hele filmpje?? Zodat je voor en na kunt bekijken?

xmarliez

Mloes, dan moet hij luisteren :)

Pimpelpaard

Ik vind het een heel vervelend filmpje om te zien en ik snap eigenlijk niet wat die vrouw van dat paard wil. Hoe moet het paard dat dan snappen?

Een petitie ondertekenen daarvoor vind ik wel erg ver gaan, omdat dit volgens mij niet de gangbare Parelli-manier is om met een paard om te gaan. Misschien had ze een slechte dag... Op basis van dit filmpje ga ik in elk geval geen petitie ondertekenen. Ik geef haar het voordeel van de twijfel, al kreeg ik wel een vervelend gevoel van de beelden.

Anoniem

xmarliez schreef:
Judje, zo klein mogelijk inderdaad...... maar een kind van 7 luistert toch ook niet als je fluistert: 'ga nu naar bed' als je het nooit aan hem gevraagd hebt? Vaak krijg je dan geen reactie en zeg je het op een normale manier..... als ze tv aan het kijken zijn zullen ze vaak niet eens reageren en verhef je, je stem 'NU naar bed' en bij een heel eigenwijs kind...... is soms zelfs een schup tegen hun kont nodig... waarom??? Om hem te leren dat na 'NU naar bed' iets effectiefs komt en dat na 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt en dat naar fluisterend 'nu naar bed' weer wat effectiefs komt.

Snap je waar ik heen wil? Als een paard zich niet opent voor het kleine moet je met groter en groter komen totdat hij zich opent voor dat grotere en dus ook voor het kleinere en DAN kun je gaan afbouwen...... en hulpen verfijnen en gaan praten, luisteren en communiceren.

Bizzybijtje, als een hond met bijtende tanden op jou komt afgelopen reageer je toch ook effectief om jezelf te beschermen? Of denk je dan... aah nee dat is zielig, wacht als ik nu ga zitten en me laat verscheuren heeft de hond geen pijn!!!

Tuurlijk. Probleem is dat zij niet stopt
Als die hond op me afkomt, ben ik in één keer duidelijk, en dan blijf ik niet tegen hem schreeuwen als hij al gestopt is en respect toont.

xmarliez

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:56

Dus ik neem aan dat je hem een schop geeft? Zoals ik al zei: schoppen werkt averechts..... daarmee maak je een dier bang met druk opvoeren en optijd afvoeren niet.. dat maakt een paard aan het denken en opent zijn oren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:57

Ik snap precies wat je bedoeld marliez, maar zoals ik en meerdere zeggen, krijgt ze genoeg reacties van het paard.
Het probleem is alleen: als jij zo 'gestrest' een paard aan het trainen bent, kan je NOOIT van het paard verwachten dat hij in alle rust naar je luistert.

Daarnaast: als het kind (om daar maar even op in te haken) vandaag netjes naar bed gaat, maar daar een "Nu naar bed!" voor nodig is geweest, zou ik de volgende keer wel weer normaal beginnen met vragen en dan dus weer opnieuw opbouwen indien nodig.
Hier reageert het paard ook een aantal malen netjes (voor zover hij begrijpt wat zij bedoeld), maar madame blijft maar doormeppen. Sorry, maar hier is imo geen normale training bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:57

xmarliez schreef:
Dus ik neem aan dat je hem een schop geeft? Zoals ik al zei: schoppen werkt averechts..... daarmee maak je een dier bang met druk opvoeren en optijd afvoeren niet.. dat maakt een paard aan het denken en opent zijn oren.

Moeilijk ih, lezen :D

Bizzybijtje schreef:
Tuurlijk. Probleem is dat zij niet stopt
Als die hond op me afkomt, ben ik in één keer duidelijk, en dan blijf ik niet tegen hem schreeuwen als hij al gestopt is en respect toont

En schoppen werkt bij paarden trouwens dondersgoed hoor, geloof me ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:58

xmarliez schreef:
Mloes, dan moet hij luisteren :)

Maar op een gegeven moment staat het paard keurig stil, op een afstandje van haar. Precies zoals het moet. En dat kijkt het paard opzij, zet geen stap, en toch krijgt ie met dat touw voor zn hoofd, en wordt er getrokken aan het touw. Of mogen Parelli-paarden niet om zich heen kijken?